A Bikemag MTB Megatesztből a hazai kerékpáros élet egyik jelentős szereplője, a minőségi kerékpárjairól híres német gyártó, a CUBE sem maradhatott ki. Elsőként egy felső-középkategóriás XC gép, a Reaction GTC, került tesztelésre, mely karbon vázzal, XT-SLX váltószettel és számos extrával nyújt kiváló alternatívát azoknak, akik maratonozásra vagy teljesítményorientált túrázásra keresnek megbízható bringát.
A Reaction GTC vázzal szerelt kerékpárok a CUBE MTB palettáján a csúcs alatt eggyel helyezkednek el (a csúcsot az Elite modellek jelentik), felszereltségtől függően a felső-közép kategóriát testesítik meg. A tesztelt modell a legegyszerűbb felszereltségű a Reaction-ök közül (bárcsak minden kerékpárból ilyen lenne a legegyszerűbb…), de még így is bőven alkalmas akár verseny felhasználásra is. A kerékpár lelke a Reaction GTC karbon váz, mely twin mold monocoqe technológiával készül, jelenleg elérhető áron ez a legfejlettebb eljárás a karbonvázgyártásban. Ahogy a mai vázaknál már megszokhattuk, a nagyobb merevség érdekében a fejcső tapered villát fogad, erre szükség is lehet 29-es vázaknál a nagyobb erőkar és a rövidebb fejcső miatt. A középcsapágyház is szerencsére az egyik legelterjedtebb pressfit szabványt követi, később ha egy sáros bringázás után probléma lesz a csapággyal akkor szinte bárhol tudunk hozzá venni újat, ami nem egy elhanyagolható szempont. A nagyobb merevség és hajtáshatékonyság fokozásáért a hátsó “papucs” X12-es szabványú, tehát 12 mm-es átmenő tengelyű kerekeket fogad. A kerékpár 16″ és 18″ méretekben elérhető 27,5″ kerékmérettel is.
Teleszkópból a Manitou M30 modellje került a Reaction GTC-be, mely levegő rugózású, kormányról zárható és természetesen a visszaút-csillapítás is állítható rajta, számomra ez egy ismeretlen típus volt, a menettapasztalatoknál bővebben beszámolok róla. A váltást a CUBE az új 8000-es szériájú XT első és hátsó váltóra bízta, amiket az új SLX váltókarokkal mozgathatunk. Nem csak az első, hanem a hátsó váltó is direct mount rögzítésű, mely merevebb és könnyebb kapcsolatot eredményez a váz és a váltó között. A side swing-es első váltóval nehezen tudok megbarátkozni, optikailag nekem elég furcsa és a régi megoldások is tökéletesen működtek, de elhiszem a gyártóknak, hogy ilyen kialakítással könnyebb dolguk van a vázak tervezésekor. A hajtáslánc több gyártó termékéből áll össze, hajtóműből egy kéttányéros 36/26-os Race Face Æffect SL-t választott a német gyártó, fogaskoszorúból egy 11-42 11 sebességes SLX, láncból pedig egy KMC X11 került a Reaction GTC-re, egy átlagos erőnlétű kerékpáros is fel tud menni ezzel az áttétellel a meredekebb emelkedőkön és a lejtőkön sem fogy el túl hamar.
Elöl-hátul Shimano Deore agyakra és a CUBE saját felnijére épített kerekeken gurulhatunk, melyek megfelelő karbantartás mellett sok-sok ezer kilométeren keresztül lesznek megbízható társaink. Habár a német gyártó a Schwalbe Tough Tom – Rapid Rob párossal szerelte a kerekeket, amik nem az alacsony tömegükről híresek, az EX21 felnik tubeless ready kompatibilisek, tehát megfelelő külsővel átalakíthatjuk a kerekeket belső nélkülivé és jó pár grammtól megszabadulhatunk onnan, ahonnan a legjobban számít.
A fékek kicsit kilógnak a Reaction GTC felszereltségéből, belépő szintű Shimano BR-M315-ösök, bár a japán óriás arról híres, hogy ezen a szinten is képes jól működő fékeket gyártani, ráadásul a CUBE elöl 180-as tárcsával kínálja ezt a kerékpárt, ami jótékony hatással van a fékerőre.
Saját márkás kiegészítőket találunk a kerékpáron, amik erőteljesen emlékeztetnek a Syntace alkatrészekre, nem véletlenül. A Cube tisztában van a kiegészítők fontosságával (egy rosszul megtervezett kormányon az arcod épsége múlhat) ezért a Syntace mérnökeivel terveztették meg ezeket az alkatrészeket. (A Syntace arról lett híres, hogy egyedülállóan könnyű alkatrészeire minden esetben 10 év garanciát vállalnak, versenyszerű felhasználás esetében is! Ez még a 102 g-os 100 mm-es alu stucnijukra is igaz.) A Cube még egy kompett Syntace tesztlabort is épített a fejlesztő központjukba, így a kivételesen szigorú tesztekkel ők is folyamatosan ellenőrzik a minőséget. Ez garantálja, hogy a megszokott saját márkás alkatrészek minőségénél jelentősen jobbat kapjunk, de mivel maguk gyártják, emészthető az áruk.
A bemutatás után végre következzenek a tapasztalatok. Az eplényi Bringaarénában kaptam meg tesztre a Reaction GTC-t, pár apróságon (nyereg, kormány) kívül már mindent beállítottak rajta nekem. Szokásomhoz híven először körbejártam, megnéztem rajta minden apróságot és csak utána ültem fel rá. Nagyon ismerős volt a kerékpár, mert tavaly hetekig használtam egy 2016-os Reaction-t, így azzal elég jól sikerült összenőnöm. A váz formára és technikai tartalmát tekintve a mai felsőkategóriás karbon vázakat idézi, a megjelenése is tetszik nekem, szeretem ezt az egyszerű német irányvonalat, bár ez teljesen szubjektív dolog. A teleszkóp foglalkoztatott nagyon a kerékpárból, mert már majdnem egy évtizede, hogy utoljára Manitou villát használtam és akkor éppen mélyrepülésben volt a cég. A lábon található táblázat szerint felfújtam a kamrát és megnyomkodtam, bizony mozgott, könnyen indult meg és kellően gyors volt az M30, nem is emlékszem, hogy mikor találkoztam ilyen jól mozgó Manitou teleszkóppal (talán soha?).
Az első utunk nem is vezethetett volna Eplényben máshova, mint a sípálya tetejére, ahonnan indulnak a trail-ek. Ehhez persze meg kellett mászni a teljes hegyet, ami tökéletes alkalom volt arra, hogy leteszteljem mit tud felfelé a Reaction GTC. Ketten mentünk fel a hegy tetejére, Thommey egy elektromos rásegítéses bringával, én meg a Cube-bal, emiatt rendesen kellett “szednem a lábam”, hogy le ne maradjak, ráadásul a testem sem pihente még ki a hétvégi versenyeket, ilyenkor nem igazán megy a pörgetés, hanem állva, nagy áttételt gyötörve tudok mászni. Nagyon szépen haladt a Reaction felfelé, érezhető volt, hogy kellően merev a hátulja, kevés energia veszik el hajtás közben, valószínűleg ebben nagy szerepet játszik a 12 mm-es átmenőtengely. A köves meredeken persze már le kellett ülnöm, itt is szépen ment felfelé a bringa, nem volt kérdés, hogy ezt a kerékpárt mászásra tervezték.
A tetőre felérve Thommey meggyőzött, hogy menjünk le a DH pályán, szívem szerint én az XC nyomvonalat választottam volna, de ő azzal nyugtatott, hogy nagyon könnyű. A meredek szakaszokon nem volt igazán elemében alattam a Reaction GTC, a teleszkópba mindenképpen többet kellett volna fújnom, mert nagyon lineárisan mozog az M30 és az ajánlott gyári nyomáson többször teljesen elfogyott az útja, ráadásul személy szerint én a keményebb teleszkópokat szeretem, így nagyon furcsa volt a bringa irányítása. A fékhatás elég szerény volt ide, bár a fékek az egész teszt alatt nem igazán fogtak jól, lehet ez a típus csak ennyit tud, bár a saját fékeim is ebből a kategóriából valók és azok sokkal jobban fognak. Végül épségben lejutottam a DH pályán, sőt így is bőven voltak élvezhető szakaszok, ha éppen nem kellett a “kézenállást gyakorolnom”. A következő körökre már beállítottam a stílusomnak megfelelő nyomást a teleszkópba és az XC ösvényeket választottam, egyértelműen ide született a Reaction GTC és így már az irányítása is teljesen rendben volt. A merev hátsórész ellenére a váz kényelmes, szerencsére nem egy használhatatlanul merev vázat terveztek a német mérnökök, a komfortot tovább növeli a 27,2 mm-es nyeregcső, ami a vázon felül elég jó rezgéselnyelő képességgel bír. A váltók terhelés alatt is szépen váltottak, az SLX-XT páros már számtalanszor bizonyítva remekül működött és a vegyes hajtáslánc ellenére sem volt gond a váltás minőségével. A Race Face hajtómű kicsit egyszerűnek tűnt, de használat közben észre sem vettem, hogy nem Shimano van alattam, tehát tökéletes alternatívája lehet a japán gyár termékeinek. A klasszikus Schwalbe külső párosra egy rossz szót sem lehet mondani, nem véletlenül szerelnek vele ennyi kerékpárt manapság.
A kerékpár tömege 12,1 kg pedál nélkül, ami nem kevés, viszont nem igazán érezhető használat közben, ebben nagy szerepe lehet annak, hogy a váz kevés energiát nyel el a hajtás felől és ez ellensúlyozza a nagyobb tömeget. Viszont könnyen és olcsón tudunk jó pár grammtól megszabadulni, ha a drótos külsőket könnyű belső nélkülire cseréljük, ami a menetkényelemre is jótékony hatással lesz. További grammokért már mélyen a pénztárcánkba kell nyúlnunk, de ebben az esetben már lehet érdemes inkább egy drágább Reaction modellt választanunk. Ahogy a bevezetőben is említettem, a kerékpár jelenlegi állapotában is tökéletes maratonozásra, túrázásra, ráadásul ezen az áron nincs túl sok ellenfele a piacon.
Forgalmazó: Velobike Kft.
Bővebb információ a gyártó honlapján: https://www.cube.eu/hu/2017/hardtail/reaction/cube-reaction-gtc-2x-carbonnflashred-2017/
Ajánlott fogyasztói ár: 511 990 Ft
Váz: GTC Twin Mold Monocoque karbon
Villa: Manitou M30 Air, Remote Lockout, 100mm
Kormánycsapágy: FSA Orbit I-t-R
Kormányszár: CUBE Performance Stem Pro, 31.8mm
Kormány: CUBE Flat Race 720 mm
Markolat: CUBE Performance
Hátsó váltó: Shimano XT RD-M8000-DSGS, ShadowPlus, 11-sebességes, Direct Mount
Első váltó: Shimano XT FD-M8020-D, Direct Mount, Side Swing
Váltókarok: Shimano SLX SL-M7000
Fékek: Shimano BR-M315, hidraulikus tárcsafék (180/160)
Hajtómű: Race Face Æffect SL 36/26
Fogaskoszorú: Shimano SLX CS-M7000, 11-42
Lánc: KMC X11
Felnik: CUBE EX21, 32H, Disc, Tubeless Ready
Első agy: Shimano Deore HB-M615, Centerlock
Hátsó agy: Shimano Deore FH-M618, Centerlock, 142x12mm
Külsők: Schwalbe Tough Tom, Active, 2.25 / Schwalbe Rapid Rob, Active, 2.25
Nyereg: CUBE Active 1.1
Nyeregcső: CUBE Performance Post, 27.2mm
Nyeregcsőbilincs: CUBE Varioclose, 31.8mm
Tömeg: 12,1 kg (19″ méretben)