fbpx

CUBE Reaction GTC 29″ teszt: Karbon XC gép fél millióért

A Bikemag MTB Megatesztből a hazai kerékpáros élet egyik jelentős szereplője, a minőségi kerékpárjairól híres német gyártó, a CUBE sem maradhatott ki. Elsőként egy felső-középkategóriás XC gép, a Reaction GTC, került tesztelésre, mely karbon vázzal, XT-SLX váltószettel és számos extrával nyújt kiváló alternatívát azoknak, akik maratonozásra vagy teljesítményorientált túrázásra keresnek megbízható bringát.

cube_reaction

A Reaction GTC vázzal szerelt kerékpárok a CUBE MTB palettáján a csúcs alatt eggyel helyezkednek el (a csúcsot az Elite modellek jelentik), felszereltségtől függően a felső-közép kategóriát testesítik meg. A tesztelt modell a legegyszerűbb felszereltségű a Reaction-ök közül (bárcsak minden kerékpárból ilyen lenne a legegyszerűbb…), de még így is bőven alkalmas akár verseny felhasználásra is. A kerékpár lelke a Reaction GTC karbon váz, mely twin mold monocoqe technológiával készül, jelenleg elérhető áron ez a legfejlettebb eljárás a karbonvázgyártásban. Ahogy a mai vázaknál már megszokhattuk, a nagyobb merevség érdekében a fejcső tapered villát fogad, erre szükség is lehet 29-es vázaknál a nagyobb erőkar és a rövidebb fejcső miatt. A középcsapágyház is szerencsére az egyik legelterjedtebb pressfit szabványt követi, később ha egy sáros bringázás után probléma lesz a csapággyal akkor szinte bárhol tudunk hozzá venni újat, ami nem egy elhanyagolható szempont. A nagyobb merevség és hajtáshatékonyság fokozásáért a hátsó “papucs” X12-es szabványú, tehát 12 mm-es átmenő tengelyű kerekeket fogad. A kerékpár 16″ és 18″ méretekben elérhető 27,5″ kerékmérettel is.

cube_reaction

Teleszkópból a Manitou M30 modellje került a Reaction GTC-be, mely levegő rugózású, kormányról zárható és természetesen a visszaút-csillapítás is állítható rajta, számomra ez egy ismeretlen típus volt, a menettapasztalatoknál bővebben beszámolok róla. A váltást a CUBE az új 8000-es szériájú XT első és hátsó váltóra bízta, amiket az új SLX váltókarokkal mozgathatunk. Nem csak az első, hanem a hátsó váltó is direct mount rögzítésű, mely merevebb és könnyebb kapcsolatot eredményez a váz és a váltó között. A side swing-es első váltóval nehezen tudok megbarátkozni, optikailag nekem elég furcsa és a régi megoldások is tökéletesen működtek, de elhiszem a gyártóknak, hogy ilyen kialakítással könnyebb dolguk van a vázak tervezésekor. A hajtáslánc több gyártó termékéből áll össze, hajtóműből egy kéttányéros 36/26-os Race Face Æffect SL-t választott a német gyártó, fogaskoszorúból egy 11-42 11 sebességes SLX, láncból pedig egy KMC X11 került a Reaction GTC-re, egy átlagos erőnlétű kerékpáros is fel tud menni ezzel az áttétellel a meredekebb emelkedőkön és a lejtőkön sem fogy el túl hamar.

cube_reaction

Elöl-hátul Shimano Deore agyakra és a CUBE saját felnijére épített kerekeken gurulhatunk, melyek megfelelő karbantartás mellett sok-sok ezer kilométeren keresztül lesznek megbízható társaink. Habár a német gyártó a Schwalbe Tough Tom – Rapid Rob párossal szerelte a kerekeket, amik nem az alacsony tömegükről híresek, az EX21 felnik tubeless ready kompatibilisek, tehát megfelelő külsővel átalakíthatjuk a kerekeket belső nélkülivé és jó pár grammtól megszabadulhatunk onnan, ahonnan a legjobban számít.

cube_reaction

A fékek kicsit kilógnak a Reaction GTC felszereltségéből, belépő szintű Shimano BR-M315-ösök, bár a japán óriás arról híres, hogy ezen a szinten is képes jól működő fékeket gyártani, ráadásul a CUBE elöl 180-as tárcsával kínálja ezt a kerékpárt, ami jótékony hatással van a fékerőre.

cube_reaction

Saját márkás kiegészítőket találunk a kerékpáron, amik erőteljesen emlékeztetnek a Syntace alkatrészekre, nem véletlenül. A Cube tisztában van a kiegészítők fontosságával (egy rosszul megtervezett kormányon az arcod épsége múlhat) ezért a Syntace mérnökeivel terveztették meg ezeket az alkatrészeket. (A Syntace arról lett híres, hogy egyedülállóan könnyű alkatrészeire minden esetben 10 év garanciát vállalnak, versenyszerű felhasználás esetében is! Ez még a 102 g-os 100 mm-es alu stucnijukra is igaz.) A Cube még egy kompett Syntace tesztlabort is épített a fejlesztő központjukba, így a kivételesen szigorú tesztekkel ők is folyamatosan ellenőrzik a minőséget. Ez garantálja, hogy a megszokott saját márkás alkatrészek minőségénél jelentősen jobbat kapjunk, de mivel maguk gyártják, emészthető az áruk.

cube_reaction

A bemutatás után végre következzenek a tapasztalatok. Az eplényi Bringaarénában kaptam meg tesztre a Reaction GTC-t, pár apróságon (nyereg, kormány) kívül már mindent beállítottak rajta nekem. Szokásomhoz híven először körbejártam, megnéztem rajta minden apróságot és csak utána ültem fel rá. Nagyon ismerős volt a kerékpár, mert tavaly hetekig használtam egy 2016-os Reaction-t, így azzal elég jól sikerült összenőnöm. A váz formára és technikai tartalmát tekintve a mai felsőkategóriás karbon vázakat idézi, a megjelenése is tetszik nekem, szeretem ezt az egyszerű német irányvonalat, bár ez teljesen szubjektív dolog. A teleszkóp foglalkoztatott nagyon a kerékpárból, mert már majdnem egy évtizede, hogy utoljára Manitou villát használtam és akkor éppen mélyrepülésben volt a cég. A lábon található táblázat szerint felfújtam a kamrát és megnyomkodtam, bizony mozgott, könnyen indult meg és kellően gyors volt az M30, nem is emlékszem, hogy mikor találkoztam ilyen jól mozgó Manitou teleszkóppal (talán soha?).

cube_reaction

Az első utunk nem is vezethetett volna Eplényben máshova, mint a sípálya tetejére, ahonnan indulnak a trail-ek. Ehhez persze meg kellett mászni a teljes hegyet, ami tökéletes alkalom volt arra, hogy leteszteljem mit tud felfelé a Reaction GTC. Ketten mentünk fel a hegy tetejére, Thommey egy elektromos rásegítéses bringával, én meg a Cube-bal, emiatt rendesen kellett “szednem a lábam”, hogy le ne maradjak, ráadásul a testem sem pihente még ki a hétvégi versenyeket, ilyenkor nem igazán megy a pörgetés, hanem állva, nagy áttételt gyötörve tudok mászni. Nagyon szépen haladt a Reaction felfelé, érezhető volt, hogy kellően merev a hátulja, kevés energia veszik el hajtás közben, valószínűleg ebben nagy szerepet játszik a 12 mm-es átmenőtengely. A köves meredeken persze már le kellett ülnöm, itt is szépen ment felfelé a bringa, nem volt kérdés, hogy ezt a kerékpárt mászásra tervezték.

cube_reaction

A tetőre felérve Thommey meggyőzött, hogy menjünk le a DH pályán, szívem szerint én az XC nyomvonalat választottam volna, de ő azzal nyugtatott, hogy nagyon könnyű. A meredek szakaszokon nem volt igazán elemében alattam a Reaction GTC, a teleszkópba mindenképpen többet kellett volna fújnom, mert nagyon lineárisan mozog az M30 és az ajánlott gyári nyomáson többször teljesen elfogyott az útja, ráadásul személy szerint én a keményebb teleszkópokat szeretem, így nagyon furcsa volt a bringa irányítása. A fékhatás elég szerény volt ide, bár a fékek az egész teszt alatt nem igazán fogtak jól, lehet ez a típus csak ennyit tud, bár a saját fékeim is ebből a kategóriából valók és azok sokkal jobban fognak. Végül épségben lejutottam a DH pályán, sőt így is bőven voltak élvezhető szakaszok, ha éppen nem kellett a “kézenállást gyakorolnom”. A következő körökre már beállítottam a stílusomnak megfelelő nyomást a teleszkópba és az XC ösvényeket választottam, egyértelműen ide született a Reaction GTC és így már az irányítása is teljesen rendben volt. A merev hátsórész ellenére a váz kényelmes, szerencsére nem egy használhatatlanul merev vázat terveztek a német mérnökök, a komfortot tovább növeli a 27,2 mm-es nyeregcső, ami a vázon felül elég jó rezgéselnyelő képességgel bír. A váltók terhelés alatt is szépen váltottak, az SLX-XT páros már számtalanszor bizonyítva remekül működött és a vegyes hajtáslánc ellenére sem volt gond a váltás minőségével. A Race Face hajtómű kicsit egyszerűnek tűnt, de használat közben észre sem vettem, hogy nem Shimano van alattam, tehát tökéletes alternatívája lehet a japán gyár termékeinek. A klasszikus Schwalbe külső párosra egy rossz szót sem lehet mondani, nem véletlenül szerelnek vele ennyi kerékpárt manapság.

cube_reaction

A kerékpár tömege 12,1 kg pedál nélkül, ami nem kevés, viszont nem igazán érezhető használat közben, ebben nagy szerepe lehet annak, hogy a váz kevés energiát nyel el a hajtás felől és ez ellensúlyozza a nagyobb tömeget. Viszont könnyen és olcsón tudunk jó pár grammtól megszabadulni, ha a drótos külsőket könnyű belső nélkülire cseréljük, ami a menetkényelemre is jótékony hatással lesz. További grammokért már mélyen a pénztárcánkba kell nyúlnunk, de ebben az esetben már lehet érdemes inkább egy drágább Reaction modellt választanunk. Ahogy a bevezetőben is említettem, a kerékpár jelenlegi állapotában is tökéletes maratonozásra, túrázásra, ráadásul ezen az áron nincs túl sok ellenfele a piacon.

Forgalmazó: Velobike Kft.
Bővebb információ a gyártó honlapján: https://www.cube.eu/hu/2017/hardtail/reaction/cube-reaction-gtc-2x-carbonnflashred-2017/
Ajánlott fogyasztói ár: 511 990 Ft

Váz: GTC Twin Mold Monocoque karbon
Villa: Manitou M30 Air, Remote Lockout, 100mm
Kormánycsapágy: FSA Orbit I-t-R
Kormányszár: CUBE Performance Stem Pro, 31.8mm
Kormány: CUBE Flat Race 720 mm
Markolat: CUBE Performance
Hátsó váltó: Shimano XT RD-M8000-DSGS, ShadowPlus, 11-sebességes, Direct Mount
Első váltó: Shimano XT FD-M8020-D, Direct Mount, Side Swing
Váltókarok: Shimano SLX SL-M7000
Fékek: Shimano BR-M315, hidraulikus tárcsafék (180/160)
Hajtómű: Race Face Æffect SL 36/26
Fogaskoszorú: Shimano SLX CS-M7000, 11-42
Lánc: KMC X11
Felnik: CUBE EX21, 32H, Disc, Tubeless Ready
Első agy: Shimano Deore HB-M615, Centerlock
Hátsó agy: Shimano Deore FH-M618, Centerlock, 142x12mm
Külsők: Schwalbe Tough Tom, Active, 2.25 / Schwalbe Rapid Rob, Active, 2.25
Nyereg: CUBE Active 1.1
Nyeregcső: CUBE Performance Post, 27.2mm
Nyeregcsőbilincs: CUBE Varioclose, 31.8mm

Tömeg: 12,1 kg (19″ méretben)

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo