A CTM márkával már találkozhattál a Rawer bringa tesztjénél. A most bemutatandó CTM Caliber is alátámasztja az első tapasztalatainkat. Komolyan számolni kell a CTM-mel a nagyon jó kerékpárok között is! Persze egy merev vázas gép egyszerűbb szerkezet, mégis nagyon szívünkhöz nőtt.
A 650B-s azaz 27.5”-os kerékkel szerelt bringák hódítása megállíthatatlan, és ebből a trendből sem akart a szlovák CTM kimaradni. Egy visszafogott kinézetű mondhatni „németes” ízlésvilágú gépet hoztak össze komoly felszereltséggel, átgondolt specifikációval, spórolás nélkül. Vagyis nem igaz, mert van spórolás, de ezt a te pénztárcáddal teszik, mivel az ára több mint kedvező. A már bemutatott KTM Ultránál nem kevesebb mint 15 000 forinttal kedvezőbb árú, és egy kilóval könnyebb annál! Ok, nem egy tradicionális osztrák márka, de ezt talán meg tudjuk bocsátani az előnyei miatt?!
Ebben az árkategóriában öldöklő a harc akár a súlyok, akár az árak tekintetében. Minket azonban mindig a felszereltség és geometria érdekel a legjobban, ugyanis hiába olcsóbb (vagy drágább) egy bringa, ha nem jó vele menni, nem fog a fék, vagy akadozik a váltás. Akkor lássunk neki!
A Caliber 3.0 váza 6061-es alumíniumból készül, méghozzá triplán húzott csövekből, és mellőzi a nagy hidroforming hype-ot. Miért jó ez? Eredetileg a hidroforming azért lett kitalálva, hogy a váz utólagos hőkezelése nélkül lehessen a falvastagságot a terhelési irányoknak és hegesztési követelményeknek megfelelően alakítani. Mára azonban sok gyártónál oda silányodott az eljárás hogy dombornyomott formákat, sőt feliratokat készítenek a segítségével, meg csöveket hajlítgatnak, a végeredmény pedig két kiló körüli aluváz lesz… A CTM váza a klasszikus formavilágot tükrözi, ellenben (ugyan nem szerdtük szét) jó könnyű lehet, ha végösszegnek hasonló felszereltségek esetén is 1 kg mínusz jött ki!
Fejcsöve tapered, az egész váz matt festésű, vagyis inkább felületkezelésű, mivel porszórásról van szó a Caliber esetében. Amit viszont a weboldalon is benéztek, az a Press-Fit hajtóműcsapágyazás, ugyanis az hagyományos menetes kivitelű, de egye fene ebben a kategóriában simán elmegy ez, meg legalább nem mozdul meg, mint a legtöbb karbon vázban.
A bovdenek, kábelek elvezetése vázon kívül történik, ami azért ma szebb lenne ha belülre kerülne. A földre visszatérve ez mégiscsak egy 4 kiló alatti árú monti. Kapott egy rendes Rock Shox Reba SL villát 100 mm-es úttal és kormányról vezérelhető lockouttal. Aki most felsír hogy nem is FOX, annak elárulom, a hamarosan elkészülő telótesztes cikkünkből ki fog derülni, hogy finoman fogalmazva majdnem bármi szebben mozog náluk…
A Rebával nem lesz ilyen gond, bár a lockout karja nem a világ legmegbízhatóbb darabja, a teszt alatt tökéletesen üzemelt. Váltórendszere Shimano Deore … okéoké van rajta egy XT hátsó váltó, de attól még a váltás összességében Deore szinten üzemel. Ami jó közepes, hobbi versenyzésre is jó lehet, már ha ez alatt a maratonozást érted, és nem az XCO futamokat, bár ezek létszáma jóval csekélyebb itthon. Egy Duna középtávot simán be mernék vele vállalni, ott ráérsz kényelmesen váltani, nincsenek éles helyzetek, brutál emelkedők, nagy terhelések alatti váltások.
Hajtóműből is integrált tengelyes került bele ami szintén elég merev ezekhez a kihívásokhoz. Jár a piros pont az I-Spec bilincses váltókar felfogatásért, főleg úgy, hogy a villa lockout karja bazi nagy helyet foglal. Így viszont mindent elérsz kényelmesen. Külön-külön bilincseken necces lett volna beállítani az optimális távolságot a markolattól mindhárom kezelőszervre.
Deore fékjei brutálisan fognak, ahogy mondani szoktuk „mert a fék az Shimano”. De tényleg, bárhol elég egy ujjal húzni a fékkart. Egy CTM logós markolatot tettek a kormányra, amit nem tudjuk ki gyárt, de nagyon kényelmes és csavaros rögzítésű így nem fordul el soha.
A stucni/kormány/nyeregcső is CTM névre hallgat, semmi extra, de nagy eséllyel könnyű darabok, ellenben elég merevek, mivel én sem vagyok könnyű súlyú, mégsem éreztem rajtuk rugalmasságotí pedig 700 mm széles a kormány!
Kerekei Shimano Deore agyak köré épített WTB Speed Disc felnikből állnak és Maxxis Crossmark gumikat húztak rájuk. Ezek a gumik inkább a döngölt földutas ösvényeken hozzák formájukat mint a nekünk jutott sziklás terepen. Ha csak általános felhasználást nézünk, már akkor is keveslem a mintázatot. Egy dózerutas Bükk maratonra ok, de a Mátrába már nem ezt tenném fel.
Bónusz az egészben, hogy még egy M505-ös alap Shimano SPD pedált is tettek rá, ami nagyjából egy tízes a boltban, így a konkurens bringák árához ezt is hozzá kell számolnod, mert alig van olyan gyártó aki ad pedált hozzá!
Menet közben a bringa nagyon kezes volt, tökéletesen alkalmas lenne a váz komolyabb szettel akár hobby XC versenyzésre is, mivel kiválóan fordul, illetve nagy tempónál is stabil még köves úton is. Általában a könnyű alumínium monti vázak merevek, kényelmetlenek de a Calibernél valahogy megoldották hogy ne fájjon a terep. Nincsen pedig semmi nagy marketiges varázslat a hátsó háromszögben, bár kissé ívelt a támvilla de ennyi. Ezek szerint meg lehet oldani a feladatot a megfelelő csövek felhasználásával is.
Nem mellékesen a mezőny legszebb üléscső bilincse került rá. Tudom, kit érdekel, de akkor is jó látni hogy nem a legolcsóbbat választják a TBG katalógusból és nem csak a fogása jó, hanem a kinézete is. Apróság, de nekem sokat számít. A bringákra rakott nyerget általában nem szoktam megemlíteni, mert nagyon egyénfüggő hogy beválik avagy sem. A Selle Royal Seta SL kényelmes volt, és elég keskeny is ahhoz hogy a meredek részeken könnyű legyen a nyereg mögé csúszni. Hogy neked is kényelmes lesz-e, azt nem tudom garantálni, csak leírtam mit tapasztaltam.
Összességében nem egy feltűnő bringa hiszen szürke/fekete, de pont ebben rejlik az előnye azoknak akik nem vágynak mindenféle fluo feltűnésre. Nagyon korrekten összerakott gép, baromi jó ár/érték aránnyal, ha ilyesmi árban keresgélsz, akkor ne is nézelődj tovább! Menj be egy CTM márkaboltba és vedd meg. Garantálom neked hogy nem fogsz csalódni. És ezt nem sok bringára szoktam leírni.
Ja igen, az akcióképeken nem én vagyok, de talán ez megbocsátható 🙂
További képek:
InfoBox:
Forgalmazó: BikeLine Hungary Kft.
Elérhetőség: www.ctmkerekpar.hu
Származási hely: Szlovákia
Vázgarancia: 2 év
Alkatrész-garancia: 1 év
Vázméretek: 17” 19” 21”
Ajánlott fogyasztói ár: 379.990 HUF
Műszaki adatok:
Váz: 6061-es alumínium
Villa: Rock Shox Reba SL SA 100 mm
Első váltó: Shimano Deore
Hátsó váltó: Shimano XT
Váltókar: Shimano Deore
Fékek: Shimano Deore
Hajtómű: Shimano Deore 40-30-22T
Középcsapágy: Shimano Deore
Fogaskoszorú: Shimano HG50 11-36T
Kerekek: Shimano Deore agyak + WTB Speed Disc i19 felnik
Külsők: Maxxis Crossmark 27.5×2.1”
Kormány: CTM XC K70 700 mm
Kormányszár: CTM XC Light Stem 75 mm
Kormánycsapágy: FSA Orbit
Nyeregcső: CTM SP XC Light
Nyereg: Selle Royal Seta S1
Markolat: CTM
Tömeg: 11.2 kg
.