A narancsszínről rögtön azonosítható német gumiköpeny-specialista óriáscég 2014-re számos új modellt hoz ki mind montis, mind országúti vonalon. Természetesen a legmeghatározóbb az MTB 650B, azaz 27,5” kerékméret előretörése, így az ilyen irányú fejlesztések határozzák meg leginkább a 2014-es palettát. Emellett a kiállításon megtekinthettük Gee Atherton világkupán (el)használt X-King külsőjét, össze lehetett futni a freeride hírességgel, Richie Schley-val, de ott volt a street-es Danny MacAskill, Andreu Lacondeguy, a slopestyle-specialista Martin Söderström és Anton Thelander is.
Lássuk először mely klasszikus és új modellek lesznek elérhetők az arany középútnak kikiáltott köztes 650B kerékmérethez! A három legnépszerűbb Conti MTB modell, az X King, a Mountain King, illetve a Trail King 2.2” és 2.4”-os méretben egyaránt kapható lesz, az ugyancsak közkedvelt Race King viszont csak 2.2”-ig nyújtózkodik, de természetesen az összes „Handmade in Germany” felirattal az oldalfalakon.
Mindegyik modell esetében rendelkezésre áll RaceSport vagy Protection szövetszerkezet-kialakítás, azaz versenyspecifikus, illetve defektvédelemre kihegyezett változat. Az utóbbi rendkívül sűrű 240 tpi szövetet alkalmaz alacsony gördülés ellenállással rendelkező Black Chili gumiösszetétellel kiegészítve, amíg a RaceSport könnyebb 180 tpi-s, tömlővel használható szerkezetkialakítást kap lágyabb, tapadósabb Black Chili gumiösszetétellel.
A Protection kivitelű modellek belső nélküli kerékrendszerekben is használhatók, a német gyártó ehhez kifejlesztett egy kiváló tömítő és defektgátló folyadékot RevoSealant néven. Nemcsak UST, hanem ú.n. Tubeless Ready rendszerek esetében is hatékony, -20 fokig használható, ammóniummentes, illetve nem okoz oxidációt. A Conti egyébként nem tapasztalatlan az ilyen folyadékok gyártásában, lévén az autóiparban már egy évtizede kínál számos hasonló terméket. A RevoSealant 240 ml-es kiszerelésben lesz elérhető.
Ha már a Black Chili „adalék” szóba került, íme egy kis információadalék a Continental által szabadalmaztatott gumiösszetétellel kapcsolatban: a németországi Korbach-ban lévő fejlesztőközpontban a mérnökök évtizedeken keresztül rágódtak azon, miként lehetne a fizika törvényeit átlépni, azaz hogyan lehet egyszerre növelni a tapadást, a tartósságot, illetve ezzel párhuzamosan csökkenteni a gördülési ellenállást. A tökéletes megoldást az Activated Silica Compound, magyarul aktív szilikonösszetétel alkalmazása hozta meg, amelyet Black Chilire kereszteltek. Nanométerben mérhető kerek karbonrészecskéket adalékolnak egy speciális szintetikus és természetes gumikeverékhez, amely beépül a szerkezetbe, felülete ellenállóbb a gumikevekéknél, kötőelemként növeli a rugalmasságot, ellenben a talajjal érintkezve többlet tapadást hoz létre. 2014-ben a következő Conti köpenyekben élvezhetjük az általa nyújtott előnyöket: Grand Prix 4000 S, Grand Prix, Grand Prix Attack/Force, Grand Prix TT, Grand Prix Supersonic, Grand Prix Classic, Attack & Force Comp, Competition, GP 4000 szingó, Sprinter szingó, Podium TT szingó, Olympic II szingó, Sonderklasse II szingó, Tempo II, MountainKing CX, CycloXKing, CycloXKing szingó (!), Der Kaiser 2.5, Der Kaiser 2,4 Projek, Der Baron 2.5/2.3, RubberQueen, Mud King, MountainKing II, X King, Speed King II és a Race King.
A felsorolás végén említett Speed King II esetében egy új, keskeny, gramm-mániás 29er méretű modell lesz új jövevény a rendkívül széles Conti MTB kínálatban, mindössze 440 g tömeggel, gyors CC-pályákra, de leginkább versenyhasználatra ajánlott. A Mud King 1.8”-as is kapható lesz 29”-os változatban, így a legtöbb vázban bőven marad hely a sárnak, az kevésbé halmozódik fel a „trutyi” a tám- és láncvillák környékén.
Még mindig terepvonalon, de már nem nem MTB hanem ciklokrossz versenysportban érdekeltek számára újdonság, hogy az igen sikeres CycloX-King szingós változatban is elérhető, ráadásul már az idei szezonra is, azaz nem kell egészen 2014-ig várni. 32 mm szélesség jellemzi, 390 gramm tömeg mellett, alacsony bütykös mintázatának köszönhetően számos pályatípuson beválhat. Ezt is még Németországban készítik, a többi kiváló Conti versenyszingóval egy üzemben.
Országúti vonalon újdonságnak számít a Grand Prix Grand Tours, röviden Grand Prix GT elnevezésű modell, amely egyesíti a Gatorskin modellcsalád rendkívüli strapabíróságát és tartósságát a Black Chili gumikeverék kiváló tapadásával, illetve alacsony gördülési ellenállásával. A rendkívül széles, megerősített PolyX Breaker defektgátló közbülső réteg a tüskék ellen is hatékonyan véd, így ha minden igaz, még a „királydinnyének” is ellenáll. A folyamatos 3-rétegű szövetszerkezet garantálja a lehető legjobb futásteljesítményt, tehát a „GT” akár túrafelhasználásra is alkalmas. Mindenképpen megbízható darab lesz, kiváló tapadás és csekély tömeg mellett: 25 mm-es szélességben 250 grammot nyom a mérlegen.
A legendás versenyszintű GP4000 is megújul, immár GP4000s II modelljelzéssel. Természetesen mindig lehet javítani még a tökéletesnek hitt darabon is – a precíz német mérnökök híresek eme „tudományukról”! 8-féle színben 23/25/28 mm szélességben lesz elérhető. Az Ultra Sport általános felhasználásra szánt modell pedig “szintet ugrik”, 2014-re ugyancsak II.-es jelzést kap, 84 tpi helyett 3 rétegű 180 tpi lesz a szövetsűrűség, így rugalmasabb, kényelmesebb szerkezete révén akár versenyzésre is ajánlott. A gumiösszetétel Silica-alapú, így tartósabb, mint a versenyspecifikus GP4000 II. 7-féle színkombinációt számoltunk össze, 23/25/28 mm szélességben lesz elérhető.
Ha már országúti köpenyekkel foglalkozunk, érdemes megemlíteni, hogy számos Conti modell rendelkezik Tread Wear Indicator (TWI) technológiával, azaz a gumiról leolvasható a kopás mértéke, így a csere nem találomra megy. A „zsír új” külső futófelületén két apró kerek mélyedést láthatunk, amely használat során egyre sekélyebb lesz, ha pedig már csak a külső körvonala azonosítható, a köpeny egyértelműen cserére szorul. A TWI a következő 2014-es modellek esetében áll rendelkezésre: GP4000S, GP4000, GP Attack/Force, GPTT, Grand Prix, Grand Prix GT, GP 4Season, Gator Hardshell, Gatorskin, illetve Grand Prix Classic.
Mint már az Eurobike Awards díjakról szóló cikkeben írtuk, a Conti beszállt a szíjhajtásversenybe, amely csendes, könnyű, egyszerű, nem koszoló, karbantartásmentes, tehát mindennapi városi használatra, agyváltós kerékpárokhoz, egyetlen áttételfokozatot alkalmazókhoz, pedelec-ekhez technikailag telitalálat. Persze nem akkora újdonság a Contitól a szíjhajtás, mint az elsőre gondolnánk, lévén a német gyártóóriás évek óta a BMW és egyes autógyártók szíjhajtás-beszállítója. Az új rendszer nagyobb fogakat alkalmaz, aramidszálas megerősítést kap (nem karbont, mint a piacvezető Gates esetében), amely a Conti szerint csökkenti a szíj megtörésének lehetőségét. A nagyobb fogméret lazább szíjfeszességet tesz lehetővé, növeli az élettartamot, illetve csökkenti a felszerelés során esetleg előforduló hibalehetőséget. A nagyobb fogméret miatt kissé nagyobb fogaskerekekkel használható, bár hátul akár 24 fogig le lehet menni a hatásfog jelentős romlása nélkül.
A Continental emellett komplett e-bike elektromos meghajtásrendszert is fejleszt Pedelec kerékpárok számára, ahol a pedálhajtás kötelező, erre segít rá a 250 Wattos, kompakt, könnyű motoregység. Középcsapágyba integrált változatról van szó, így a Bosch rendszeréhez hasonlóan speciális vázkialakításra lesz szükség. Jelenleg még 200 kerékpáros teszteli, de nem bízták a véletlenre a fejlesztést, hisz az egyik legnevesebb autóipari beszállítóra, a Brose-ra bízták a feladat elektromechanikai részét. Az ottani mérnökök meglepő, 3,4 kg-os, 50 Nm-es nyomatékkal rendelkező egységet hoztak létre, ami per pillanat világrekordernek számít. A működés állítólag finom, a vezérlőegység is jónak ígérkezik, minden bizonnyal a már bemutatott szíjhajtás majdan a komplett, végső rendszer részét képezi. Állítólag 2014 második felében akár piacra is kerülhet!
További információ a forgalmazó honlapján