fbpx

Bryton Rider 450 GPS komputer tartós teszt – Mindent visz!

A Bryton pár év alatt óriásit lépett előre, az új gps-es komputerei bármelyik nagy márkával felveszik a versenyt, melynek jó példája a Rider 450, ami a piac legjobb ár-érték arányú komputere.

A gps-es kerékpáros komputerek piacán nem is olyan régen jelent meg a Bryton, de pár év alatt komoly hírnevet vívott ki magának, melyet jól mutat, hogy idén már a Quick-Step versenyzői is a “kis” távol-keleti cég termékeit használják. A magyar piacon is nagyon erős a Bryton, amit többségében a jó ár-érték arányának köszönhet.

Az elmúlt év második felében két új modellt dobott a piacra a Bryton, melyek komoly előrelépést jelentenek a márka életében. A Rider 450 és az Aero 60 lényegében testvérek, hiszen tudásban megegyeznek, csak az utóbbi modell aerodinamikusabb rögzítéssel rendelkezik. A két komputer közül az univerzálisabb felhasználás miatt a Rider 450-et választottam tesztelésre, amibe jó pár ezer km-t belepakoltam az elmúlt időszakban. Lássuk a részleteket!

Félelmetes mennyiségű tudással rendelkezik a Bryton Rider 450, olyannyira, hogy szerintem nincs az a bringás, aki mindegyiket ki fogja használni. Viszont szükség van a sok funkcióra, hogy minden igényt ki tudjon elégíteni, egyénenként változik, hogy kinek pontosan mire van szüksége. A legfőbb újítás a két új modellben (a gyártó szerint) a régiekhez képest, hogy több műhold (GPS, Glonass, BDS, Galileo, QZSS ) jelét képesek fogni és utca-szintű navigáció került beléjük. Ezenfelül persze van még pár dolog, ami szerintem fontos. Egyrészt a kezelhetőség sokat javult a “4”-essel kezdődő modelleknél, a gombokat sokkal könnyebb, jobb megnyomni, ami nem egy elhanyagolható szempont és a méretük is közelít a számomra optimálishoz, nem túl kicsi és nem is túl nagy a 2,3″-os kijelző.

Évekkel ezelőtt az első Bryton komputereknél még panasz volt a kezelésük bonyolultságára, mondjuk azt, hogy nem gondolták át rendesen a szoftver fejlesztői, hogy nem kettes számrendszerben gondolkozó programozók fogják használni őket, hanem normális emberek. Viszont mára a sok felhasználói visszajelzés hatására nagyon sokat finomodott a menürendszer kezelhetősége, igazából egy-két apró dologtól eltekintve már semmibe nem tudok belekötni. Nagyon logikusan épül fel a Rider 450 menürendszere, mindent könnyű benne megtalálni és beállítani, ráadásul a nagynevű konkurenciához képest sokkal gyorsabb a rendszer, megnyomom a gombot és már vált is, nem kell másodperceket várni arra, hogy történjen valami (a mai világban szerintem ez egy alapvető elvárás). Nem mellesleg a magyar elv is elérhető a menüben, bár én az angolt jobban szeretem.

6 gomb található a Rider 450-en, 2 a jobb oldalán (ezek közül a felső a start, új kör, ok gomb, az alsó pedig a vissza, szünet, menü gomb), 2 a bal oldalon (fel-le) és kettő alul (a baloldali a lapozó, a jobboldali pedig bekapcsoló és világítás gomb). Személy szerint örülök, hogy nem akarta a Bryton 3 vagy 4 gombbal megoldani ezt a sok funkció kezelését, mert abból időnként káosz lett volna. Egyébként 90%-ban csak az oldalsó gombokat kell használni és ennek megfelelően azok is állnak tökéletesen kézre.

A funkciók előtt még érdemes megemlíteni a rögzítést. A Rider 450 ahogy az elődjei mind a hagyományos Bryton rögzítést használja (elcsavarod 90 fokot és bepattan a helyére). A komputerhez jár egy konzol, amit fel lehet tenni a stucnira vagy a kormányra, ezenfelül újdonságként kapható hozzá előrenyúló alumínium konzol is, amivel a kormány síkjába kerül a komputer. Ez a konzol nagy előrelépés a Brytontól, mert így egyrészt normálisabban néz ki a kerékpár, hogy nem a kormány síkja fölött van az óra, másrészt aerodinamikusabb megoldás (az Aero 60 rögzítése még aerobb). Az aerodinamikáról még fontos megjegyezni a “4”-essel kezdődő komputerek hátlapjának elejét, amin golflabdamintázat található, ami még ha minimálisan is, de csökkenti a légellenállást (a 410, 450, Aero 60 háza majdnem teljesen megegyezik).

Mit tud a Bryton Rider 450? Gyakorlatilag mindent! Képes kommunikálni minden ANT+/Bluetooth szenzorral (sebesség, pedálfordulat, pulzuspánt, wattmérő) és az összes adatukat feldolgozni, méri és rögzíti gps alapján a távot és a sebességet, barométeres magasságmérő található benne, ami korrigálja a gps jel hibáit, tud hőmérsékletet és a mobilunkkal összekötve jelzi, ha hívnak vagy üzenetet kapunk. Az elektromos váltórendszerekkel is összeköthető, így a Rider 450 kijelzőjén is tudjuk követni, hogy éppen milyen fokozatban bringázunk.

A 78! fenti funkcióból egyszerre 10 jeleníthetünk meg a kijelzőn, viszont 5 adatoldalt tudunk beállítani, így ha valaki igényli akkor 50 adatot is képes mutatni a komputere, bár szerintem nincs olyan bringás, akinek erre szüksége lenne ennyire. A képernyő személyre szabása kétféleképpen lehetséges, vagy a komputer menüjéből kiválasztjuk, hogy mit szeretnénk látni, vagy az egyszerűbb utat választjuk és használjuk a Bryton telefonos alkalmazását hozzá, amivel töredék idő alatt be lehet állítani, hogy melyik mezőnél milyen adat legyen.

Az említett alkalmazás több szempontból is hasznos, ha éppen nincs wifi a környéken akkor az alkalmazáson keresztül is fel tudjuk tölteni az adatokat az internetre, a navigációhoz szükséges útvonaltervezést is el tudjuk végezni az alkalmazásból és a magasságmérőt is tudjuk innen kalibrálni. Ezenfelül minden feltöltött adathoz is hozzáférünk az alkalmazásban, akár az edzést is ki tudjuk elemezni. A wifit fent említettem, igen, a Rider 450 wifin keresztül képes közvetlenül a Bryton profilunkba feltölteni a bringázásunk adatait, nincs szükség semmilyen más eszközre hozzá. A Bryton profilunkat összeköthetjük a Strava, TrainingPeaks, Selfloops profilunkkal is, így az edzés ezekre is automatikusan fel tud kerülni mindenféle manuális feltöltögetés nélkül.

Mint már említettem a Rider 450 és az Aero 60 a két első Bryton komputer, ami utcaszintű navigációt tesz lehetővé. Az OpenStreetMap fut az eszközön és az előre feltöltött útvonalon képes navigálni, ezt az útvonalat megrajzolhatjuk kézzel is az alkalmazásban, de kívülről is rátölthető útvonal, amin végignavigál a komputer. Egyébként feltöltött útvonal nélkül is folyamatosan láthatjuk a navigációs oldalon, hogy éppen hol vagyunk.

Közel két hónapon keresztül napi szinten használtam a Bryton Rider 450-et, így sikerült bőven tapasztalatot gyűjtenem vele, de igazából nehéz bármit is mondani ezzel kapcsolatban, mert működött. Egyszer sem kellett reset-elni, nem fagyott le, nem akadt a kijelző (mint a régebbi modelleknél), az alkalmazásváltást is jól viselte, közben érkezett rá egy-két frissítés, amiből én nem vettem észre semmit működésben, végig tette a dolgát.

A magasságmérőjére többen már panaszkodtak, de nálam azzal sem volt gond, mert időjárás-változáskor mindig újra kalibráltam. Watt-mérővel használtam szinte végig és annak a jelét sem dobta el egyszer sem, pedig nem túl erős a watt-mérőm jele, úgy látszik, hogy erős benne az antenna.
Viszont hiába látja az összes műholdat sok magas épület mellett így sem talál könnyen jelet, de szerintem a speciális gps-eken kívül minden eszköz bajban lenne ilyen helyzetben. De ha már megtalálta a jelet akkor stabil.

A gyártó 32 órát ígér üzemidőnek, amit nekem nem sikerült megközelíteni sem, minden műholdat használva bluetooth kapcsolattal nálam rendre 18 órát bírt az akkumulátor. Természetesen, ha visszavettem volna a műholdak számából meg nem folyamatosan watt-mérővel ment volna akkor valószínűleg összehozható lett volna a 32 óra. A lemerülés előtt egyébként kb egy órával jelez a komputer, hogy gyenge az akku-feszültség és fel kéne tölteni, amit szinte bármely mobiltöltővel vagy a hozzákapott kábellel megtehetünk.

Két dolog van, amit kifejezetten szeretek a Rider 450-ben, az egyik a wifi, amin keresztül max pár másodpercen belül fent van a bringázásom a neten, míg egy bluetooth-os telefonos áttöltés akár percekig is eltart, ezért simán lecserélném a saját 410-emet erre a 450-re.
A másik a kijelzőn található vízelvezető árok, ami minden Bryton komputer sajátja, nálam ezért jár a plusz pont, mert esőben utálom ha törölgetni kell a kijelzőt, a Bryton termékeinél meg lefolyik.

A Bryton Rider 450 ezzel a tudással ezért az árért nagyon jó vétel, 62 990 Ft-ért kapunk egy mindentudó komputert, egyértelműen ár-érték bajnok.

Ajánlott fogyasztói ár: 62 990 Ft
További információk a forgalmazó honlapján.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo