Bottecchia, Itália, tengerpart és egy tűzpiros járgány… Tesztünk főszereplője azonban ezúttal nem egy aszfaltszaggató, hanem a Bottecchia Stelvio, egy alumínium mountain bike egy keresett árkategóriában.
A Bikemagon eddig az olasz Bottecchia országúti palettáját színesítő kerékpárok tesztjei jelentek meg, azonban a Carvezere városában található üzem teljes modellválasztékot kínál, mountain bike, sőt trekking kerékpárokból is. Ahogy aszfaltra, úgy terepre is választhatunk versenyzésre alkalmas bringákat, ilyen a nemrég bemutatott Zoncolan, amely hasonló technológiával készül Olaszországban, mint a csúcs aszfaltszaggatók. Tesztalanyunk viszont egy „egyszerűbb” alumínium merevfarú, kedvező áron, ami ráadásul a hamisítatlanul olasz érzéssel ajándékozza meg a vásárlót, annak ellenére, hogy terepre készült.
Igen, az ár kedvező, persze nyilván rögtön tud valaki posztolni „olcsóbbat”, de azt hiszem, akinek számít a külső – és többen vagyunk ilyenek, mint akinek nem – azoknak a néhány tízezer Ft különbség már megéri, hogy megforduljanak utána akár a tengerparton is! Talán a hazai forgalmazó is arra apellált, hogy ránézésre beleszeretünk a Bottecchia Stelvióba, hiszen a dögös, tűzpiros korábbi modellt kaptuk tesztelésre, 2015-ben ugyanis már eltérő színben érhető el a 27,5”-es és a 29”-es mountain bike hardtail.
A Bottecchia hegyikerékpár kínálatára egyébként jellemző, hogy hasonló felszereltséggel, a magasabbaknak a 29”-est, alacsonyabbaknak a 27,5”-es kerékméretűt javasolják ugyanabból a modellből az olaszok. Nem csak a kerékméret, a specifikáció is különbözhet: Shimano Deore XT, vagy Deore szint közül választhatunk. Utóbbi azonban nem szó szerint értendő, a tesztkerékpáron ugyanis csak a hajtómű, az átdobó és a váltókar Deore, a váltónál felfelé (XT), a fékeknél lefelé (Acera) „csaltak” a tervezők. Mondjuk jobban örültem volna a Deore váltónak, ha cserébe a tárcsafék is Deore…
Az alumínium váz technológia szempontjából hozza a kategóriájában elvárható igényes kidolgozást, az erős varratok csiszoltak, a hidroformázott húzott csövek a könnyebb fajtából valók lehetnek, ugyanis a komplett bringa súlya nem lépi túl a 11 kg-ot, ezzel kategóriában a könnyebbek közé tartozik. A hátsó tengely hagyományos gyorszáras, de merevség szempontjából ezzel a kerékmérettel kevésbé durva hegyikerékpáros használat mellett nem lehet gond. A bowdeneket a felsőcső alatt vezették el, ami ha megpihenünk bámészkodni a tengerparton a felsőcsőre ülve, akkor pozitív, ha viszont a vállunkra kell emelni a bringát, akkor inkább zavaró.
A geometria sportolásra/hobbi maraton versenyzésre is alkalmassá teszi a Stelviót, méretéhez képest megfelelően hosszú a felsőcső, hogy előre hajolva nagyobb nyomatékkal terhelhessük a pedált és a homlokcsőhosszt is szűkebb keretek között tartották. A szögek sztenderd XC-sek, 71 fokos fejcső- és 73 fokos ülőcsőszög, ideális kompromisszum általános használatra. A bringa hátsó fertálya kimondottan merev, a csöveket nem hajlítgatták agyon és a robusztus kis papucsokban találkozó láncvillák és támvillák között is merevítő hidakat találunk.
Átlagos schotter-utakon, döngölt talajon vagy akár aszfalton azt mondom, jól jön ez a fapados hátsó, a köves horvát terepen már kevésbé, ilyen jellegű talajon vagy szanaszét ráz, vagy olyan alacsony nyomással vagyunk kénytelenek használni a gumikat, hogy a kövek között hamar defektet kapunk. Mégis azt gondolom, ha sorba veszem, hogy a célközönség milyen körülmények között használja majd a bringát, abszolút nem hátrány ez a merev – vagy akár nevezzük ridegnek – hátsó háromszög, hiszen a pedálozás mindenképpen hatékonyabb tőle, a kemény terepet meg azért túl lehet élni valahogy.
Az RST villa már közel sem ilyen merev kategóriájában, de legalább a légkamra és az állítható olajcsillapítás jól működik. A becsúszók felületkezelése jó, könnyen mozog, belőheti mindenki ízlése szerint a csillapítást, és kormányról merevíthető is. Ma már ebben a szegmensben is egyre elterjedtebb az átmenőtengely, mi is utóbbihoz vagyunk szoktatva. A szárak merevsége így kanyarban, fékezéskor – pláne a 180-as tárcsákkal – hagy némi kívánnivalót maga után, de hangsúlyozom, hogy pár éve, a gyorszáras időben ez még teljesen általános volt, a Stelvio leendő vásárlóit ez sem fogja zavarni.
A felszereltségből nekem kedvenceim a Gipiemme Roccia felnik a gravírozott feliratokkal, hangsúlyos élekkel, szép megmunkálással. Komolyabb agyakat is el tudnék képzelni hozzájuk, mint a Shimano R355, de ezek élettartalma legalább örök élet plusz egy hónap és azután is javíthatók. A számomra eddig ismeretlen WeeRubber gumikkal jól is gyorsul a bringa, és általános terepezésre is alkalmasak, de itt megjegyezném, hogy az idei modellek már teljesen más kerekekkel érkeznek, Raxe felnikkel, Schwalbe gumikkal.
A szettről korábban már volt szó, nagyjából Deore szintűnek nevezhetjük, XT hátsó váltóval, Shimano Acera szintű fékekkel. Utóbbiak nem harapnak akkorát, mint egy XT, vagy Deore, de jól adagolható a fékerő, üzembiztosak, így még mindig jobb választásnak bizonyulnak, mint más gyártók hasonló árú termékei. Ami 2015-re változott, hogy duplatányéros hajtóművel kapható a Stelvio a tripla helyett.
Összességében kinek ajánlom? Röviden össze tudom foglalni: aki ránézésre beleszeretett, vegye meg, nem fog csalódni a műszaki tartalomban sem!
InfoBox:
Forgalmazó: Tuttobici
Elérhetőség: www.tuttobici.hu
Származási hely: Olaszország
Vázgarancia: 2 év
Alkatrész-garancia: 1 év
Vázméretek: 40, 44, 48, 52
Ajánlott fogyasztói ár (2015-ös modell): XT/Mix (Deore) felszereltséggel: 330.900 Ft, full XT-vel: 488.900 Ft
Műszaki adatok (tesztelt modell):
váz: Bottecchia Stelvio hydroformed alumínium, húzott csövek
villa: RST 650B Air 100 mm rugóút
kormányszár: Ritchey Fov OE, 31,8 mm befogó
kormány: Ritchey Comp 31,8 emelés nélkül
hátsó váltó: Shimano XT 10-fokozat
első váltó: Shimano Deore
váltókar: Shimano Deore
hajtómű: Shimano Deore FC-M552 42-32-24
fogaskoszorú: Shimano CS-HG61, 11-36 fogszám
fékrendszer: Shimano Acera BR M395 180/160 mm-es tárcsák
felnik: Gipiemme Roccia 27,5″ vagy 29″
agyak: Shimano 355 Disc
gumik: WeeRubber
nyeregszár: Ritchey Fov OE 31,6×400
nyereg: Bottecchia Team Pro
Geometriai adatok:
vázméretek | 40 | 44 | 48 | 52 | ||
vázméret | A | 400 | 440 | 480 | 520 | mm |
felsőcső-hossz | B | 566 | 571 | 585 | 598 | mm |
vízszintes felsőcső-hossz | B1 | 585 | 595 | 610 | 625 | mm |
homlokcső-hossz | E | 110 | 110 | 120 | 130 | mm |
láncvilla-hossz | F | 427 | 427 | 427 | 427 | mm |
nyeregvázcső-szög | G | 73 | 73 | 73 | 73 | °fok |
homlokcső-szög | H | 71 | 71 | 71 | 71 | °fok |
.