fbpx

Bottecchia Stelvio 27,5” kerékpárteszt: a tűzpiros olasz vas

Bottecchia, Itália, tengerpart és egy tűzpiros járgány… Tesztünk főszereplője azonban ezúttal nem egy aszfaltszaggató, hanem a Bottecchia Stelvio, egy alumínium mountain bike egy keresett árkategóriában.

Bottecchia Stelvio 27,5" kerékpárteszt

Bottecchia Stelvio 27,5″ kerékpárteszt

A Bikemagon eddig az olasz Bottecchia országúti palettáját színesítő kerékpárok tesztjei jelentek meg, azonban a Carvezere városában található üzem teljes modellválasztékot kínál, mountain bike, sőt trekking kerékpárokból is. Ahogy aszfaltra, úgy terepre is választhatunk versenyzésre alkalmas bringákat, ilyen a nemrég bemutatott Zoncolan, amely hasonló technológiával készül Olaszországban, mint a csúcs aszfaltszaggatók. Tesztalanyunk viszont egy „egyszerűbb” alumínium merevfarú, kedvező áron, ami ráadásul a hamisítatlanul olasz érzéssel ajándékozza meg a vásárlót, annak ellenére, hogy terepre készült.

Bottecchia, Itália, tengerpart és egy tűzpiros járgány…

Bottecchia, Itália, tengerpart és egy tűzpiros járgány…

Igen, az ár kedvező, persze nyilván rögtön tud valaki posztolni „olcsóbbat”, de azt hiszem, akinek számít a külső – és többen vagyunk ilyenek, mint akinek nem – azoknak a néhány tízezer Ft különbség már megéri, hogy megforduljanak utána akár a tengerparton is! Talán a hazai forgalmazó is arra apellált, hogy ránézésre beleszeretünk a Bottecchia Stelvióba, hiszen a dögös, tűzpiros korábbi modellt kaptuk tesztelésre, 2015-ben ugyanis már eltérő színben érhető el a 27,5”-es és a 29”-es mountain bike hardtail.

tapered fejcső

tapered fejcső

A Bottecchia hegyikerékpár kínálatára egyébként jellemző, hogy hasonló felszereltséggel, a magasabbaknak a 29”-est, alacsonyabbaknak a 27,5”-es kerékméretűt javasolják ugyanabból a modellből az olaszok. Nem csak a kerékméret, a specifikáció is különbözhet: Shimano Deore XT, vagy Deore szint közül választhatunk. Utóbbi azonban nem szó szerint értendő, a tesztkerékpáron ugyanis csak a hajtómű, az átdobó és a váltókar Deore, a váltónál felfelé (XT), a fékeknél lefelé (Acera) „csaltak” a tervezők. Mondjuk jobban örültem volna a Deore váltónak, ha cserébe a tárcsafék is Deore…

Acera tárcsafék

Acera tárcsafék

Az alumínium váz technológia szempontjából hozza a kategóriájában elvárható igényes kidolgozást, az erős varratok csiszoltak, a hidroformázott húzott csövek a könnyebb fajtából valók lehetnek, ugyanis a komplett bringa súlya nem lépi túl a 11 kg-ot, ezzel kategóriában a könnyebbek közé tartozik. A hátsó tengely hagyományos gyorszáras, de merevség szempontjából ezzel a kerékmérettel kevésbé durva hegyikerékpáros használat mellett nem lehet gond. A bowdeneket a felsőcső alatt vezették el, ami ha megpihenünk bámészkodni a tengerparton a felsőcsőre ülve, akkor pozitív, ha viszont a vállunkra kell emelni a bringát, akkor inkább zavaró.

bowdenelrendezés

bowdenelrendezés

A geometria sportolásra/hobbi maraton versenyzésre is alkalmassá teszi a Stelviót, méretéhez képest megfelelően hosszú a felsőcső, hogy előre hajolva nagyobb nyomatékkal terhelhessük a pedált és a homlokcsőhosszt is szűkebb keretek között tartották. A szögek sztenderd XC-sek, 71 fokos fejcső- és 73 fokos ülőcsőszög, ideális kompromisszum általános használatra. A bringa hátsó fertálya kimondottan merev, a csöveket nem hajlítgatták agyon és a robusztus kis papucsokban találkozó láncvillák és támvillák között is merevítő hidakat találunk.

túrára, terepre, maratonra

Szilvi szerint: túrára, terepre, maratonra

Átlagos schotter-utakon, döngölt talajon vagy akár aszfalton azt mondom, jól jön ez a fapados hátsó, a köves horvát terepen már kevésbé, ilyen jellegű talajon vagy szanaszét ráz, vagy olyan alacsony nyomással vagyunk kénytelenek használni a gumikat, hogy a kövek között hamar defektet kapunk. Mégis azt gondolom, ha sorba veszem, hogy a célközönség milyen körülmények között használja majd a bringát, abszolút nem hátrány ez a merev – vagy akár nevezzük ridegnek – hátsó háromszög, hiszen a pedálozás mindenképpen hatékonyabb tőle, a kemény terepet meg azért túl lehet élni valahogy.

RST 650B Air villa

RST 650B Air villa

Az RST villa már közel sem ilyen merev kategóriájában, de legalább a légkamra és az állítható olajcsillapítás jól működik. A becsúszók felületkezelése jó, könnyen mozog, belőheti mindenki ízlése szerint a csillapítást, és kormányról merevíthető is. Ma már ebben a szegmensben is egyre elterjedtebb az átmenőtengely, mi is utóbbihoz vagyunk szoktatva. A szárak merevsége így kanyarban, fékezéskor – pláne a 180-as tárcsákkal – hagy némi kívánnivalót maga után, de hangsúlyozom, hogy pár éve, a gyorszáras időben ez még teljesen általános volt, a Stelvio leendő vásárlóit ez sem fogja zavarni.

Bottecchia gravírozott felnik

Bottecchia gravírozott felnik

A felszereltségből nekem kedvenceim a Gipiemme Roccia felnik a gravírozott feliratokkal, hangsúlyos élekkel, szép megmunkálással. Komolyabb agyakat is el tudnék képzelni hozzájuk, mint a Shimano R355, de ezek élettartalma legalább örök élet plusz egy hónap és azután is javíthatók. A számomra eddig ismeretlen WeeRubber gumikkal jól is gyorsul a bringa, és általános terepezésre is alkalmasak, de itt megjegyezném, hogy az idei modellek már teljesen más kerekekkel érkeznek, Raxe felnikkel, Schwalbe gumikkal.

A tripla hajtómű helyett 2015-ben már dupla dukál

A tripla hajtómű helyett 2015-ben már dupla dukál

A szettről korábban már volt szó, nagyjából Deore szintűnek nevezhetjük, XT hátsó váltóval, Shimano Acera szintű fékekkel. Utóbbiak nem harapnak akkorát, mint egy XT, vagy Deore, de jól adagolható a fékerő, üzembiztosak, így még mindig jobb választásnak bizonyulnak, mint más gyártók hasonló árú termékei. Ami 2015-re változott, hogy duplatányéros hajtóművel kapható a Stelvio a tripla helyett.

XT hátsó váltó

XT hátsó váltó

Összességében kinek ajánlom? Röviden össze tudom foglalni: aki ránézésre beleszeretett, vegye meg, nem fog csalódni a műszaki tartalomban sem!

InfoBox:
Forgalmazó: Tuttobici
Elérhetőség: www.tuttobici.hu
Származási hely: Olaszország
Vázgarancia: 2 év
Alkatrész-garancia: 1 év
Vázméretek: 40, 44, 48, 52
Ajánlott fogyasztói ár (2015-ös modell): XT/Mix (Deore) felszereltséggel: 330.900 Ft, full XT-vel: 488.900 Ft

Műszaki adatok (tesztelt modell):
váz: Bottecchia Stelvio hydroformed alumínium, húzott csövek
villa: RST 650B Air 100 mm rugóút
kormányszár: Ritchey Fov OE, 31,8 mm befogó
kormány: Ritchey Comp 31,8 emelés nélkül
hátsó váltó: Shimano XT 10-fokozat
első váltó: Shimano Deore
váltókar: Shimano Deore
hajtómű: Shimano Deore FC-M552 42-32-24
fogaskoszorú: Shimano CS-HG61, 11-36 fogszám
fékrendszer: Shimano Acera BR M395 180/160 mm-es tárcsák
felnik: Gipiemme Roccia 27,5″ vagy 29″
agyak: Shimano 355 Disc
gumik: WeeRubber
nyeregszár: Ritchey Fov OE 31,6×400
nyereg: Bottecchia Team Pro

Geometriai adatok:

STELVIO

vázméretek 40 44 48 52
vázméret A 400 440 480 520 mm
felsőcső-hossz B 566 571 585 598 mm
vízszintes felsőcső-hossz B1 585 595 610 625 mm
homlokcső-hossz E 110 110 120 130 mm
láncvilla-hossz F 427 427 427 427 mm
nyeregvázcső-szög G 73 73 73 73 °fok
homlokcső-szög H 71 71 71 71 °fok

.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.