fbpx

Birodalmi sas a kerékpárgyártásban – Adler kerékpárok és gépjárművek

Az Adler márkát a Frankfurt-am-Main-ban élő Heinrich Kleyer alapította, amely 1928-ig az Opel és a BMW mögött a német ipar harmadik legnagyobb autógyártója. Talán mondani sem kell, hogy a márka története a kerékpárokkal kezdődött, Kleyer eredetileg angol velocipédeket importált, majd Amerikába utazott, ahol megcsodálta az akkor forradalmi technológiát alkalmazó Columbia kerékpárgyárat. Ott döntötte el, hogy Németországba visszatérvén saját gyárat kíván alapítani, ahol modern sorozatgyártásban készít minőségi és megfizethető arú kerékpárokat.

Az Adler 1880 március 1-én Maschinen & Velocipede Handlung néven kezdte meg működésé. 1881 áprilisában Kleyer megalapította a Frankfurter Bicycle Club egyesületet, amely az országban először szervezett versenyeket. A cég kerékpárjai ekkor Herold, Frankfurt és Jugend márkanév alatt voltak kaphatók.

A kezdeti sikerek nyomán a manufaktúra bővült, Haus des Fahrrades név alatt új üzemegység épült, 1885-ben már évi 5000 velocipéd készült. Kétszintes bemutatóterem egészítette ki az igen modernnek számító üzemet, ahol a kerékpárokat egyben ki is lehetett próbálni. A kerékpáros oktatás is helyben zajlott, egyértelműen ez volt Németország első velocipéd központja. 1887-re a cég kinőtte a frankfurti komplexumot, így a város peremén újabb kerékpárépítő üzemegység épült. Innen ered a jól ismert, majd fél évszázadon keresztül a minőségi bicajok, motorkerékpárok és autók szimbóluma, a birodalmi sas, illetve az Adler márkanév.

Az Adler a motorkerékpárjairól volt a legnevezetesebb…

[divider scroll_text=””]
A Kleyer tulajdonában lévő Maschinenhandlung Max Rose & Cie. részleg már 1885-ben Carl Benz beszállítója volt, segítségével került sorozatgyártásba a Benz Patent-Motorwagen, a világ első automobilja. 1898-ban készült el az első Adler kocsi, majd 1908-ban a Zeppelin léghajó motorja is a 700 főt foglalkoztató frankfurti üzemben készült. A kerékpárgyártás az első világháború kitöréséig folyt, akkor az egység fegyvergyártásra állt át, a háború után pedig a bicaj helyett írógépek készültek az egykoron a német kerékpárgyártás központját jelentő frankfurti gyárban. Az autók mellett jó hírnévnek örvendtek az Adler motorkerékpárok is. Ezt az egységet a 2. világháború után az angol Leader majd a Triumph vette át, míg az Adler írógépgyárból először Grundig márkanév lett (gyaníthatóan a birodalmi sas már nem volt “divatos” szimbólum), majd később híres Olivetti írógépek készültek a gyártósorokon. A kerékpárgyártás sajnos a világháború után nem “reinkarnálódott”…

A kerékpár furcsa jármű: az utas egyben a motor.

John Howard, ausztrál politikus, az Ausztrál Nemzetközösség 25. miniszterelnöke.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo