Milyen lehet egy bringa, ha a világ egyik elismerten legjobb versenykerékpár vázát tovább fejlesztik, plusz megkapja a vezeték nélküli elektromos váltószettet és további high-end alkatrészeket? Az új Bianchi Oltre XR4 súcsmodellt próbáltuk ki.
A Bianchi Oltre már 6 éve van a piacon, az egyik legrégebbi, versenyzésre kihegyezett, aerodinamikus országúti kerékpár, és etalonnak tekinti nagyjából a teljes szakma. 2017-re a váz szempontjából a karbonszövetek összetételében keresendő a jelentős változás, a Countervail technológia jegyében dolgozták át a korábbi Oltre XR2 modellt (az XR3 kód tehát kimaradt).
A holland Lotto versenyzőivel végzett szélcsatornás kísérleteket követően a csövek profilja is laposabb lett, még kedvezőbb légellenállási mutatóval. Különösen a villaszárakra pillantva tűnik ez fel, a villa a Bianchi időfutam bringáját, az Aquila CV-t idézi. Az új váz annak ellenére, hogy szemre igen, valójában nem nagyon hízott, 980 grammot nyom közepes méretben (ez 40 grammal több az XR2 súlyánál).
Az új Oltre azonban nem azért lesz gyorsabb és hatékonyabb fegyver, mert könnyű, vagy jobb lett a légellenállása, hanem azért, mert kényelmesebb. 150 kilométer után már nagyon sokat számít, mennyire komfortos a váz, ha elkezd fájni a derék, hát, karok, az bizony hat a leadott teljesítményre is. Az olaszok ezért olyan bringát akartak kreálni, ami az aero formák mellett maximális kényelmet is biztosít.
A Countervail, azaz a kiváló vibráció elnyelő tulajdonságokat nyújtó technológia erre is megoldást nyújt, lássuk mit takar a Bianchi egyes csúcs vázain olvasható CV-rövidítés: A viszkoelasztikus szó önmagában nem mond semmit, hiszen minden anyagnak vannak viszkózus és elasztikus jellemzői is. Általában ha egy anyag erősen viszkózus, akkor nem elasztikus, vagy fordítva.
A Countervail karbonréteg azonban mindkét tulajdonság szempontjából erősen csillapítja a fellépő vibrációkat, melyeknek 80%-át hamar elnyeli, miközben megtartja merevségét. Ha ilyen szövetréteget is alkalmaznak a karbonváz építésekor, akkor nem feltétlenül van szükség nagyon vékony, vagy ívelt csövekre, hogy komfortos, rugalmas legyen a váz bizonyos pontokon.
Az Oltre továbbra is figyelemre méltó karbon kerékpár a méretválaszték szempontjából, ugyanis hét méretben kapható, 47-estől 61-esig! Az alkatrészcsaládokat tekintve is bőséges a választék, hiszen mindhárom nagy gyártó, a Shimano, a Campagnolo és a SRAM legjobb szettjeivel (mechanikus és elektromos verziókkal) is szerelik az Oltrét. Ráadásul ötféle színben is elérhető, a celeste mellett két feketével kombinált celeste, fekete-sárga és szürke-piros design is szerepel az étlapon.
Az alkatrészek, kiegészítők felsorolásakor a Vision Metron 5D integrált kormány és stucni kívánkozik előre, amit kimondottan az Oltréhoz tervezett az FSA és a Bianchi. A Metron 5D nemcsak divatos külsővel ruházza fel az Oltrét, hanem merevebb is, ami az irányításra is pozitívan hat. A homlokrész profilja is kedvezőbb légellenállású lett. Egy ilyen kormányt ugye nem lehet le-fel csavargatni, ami nekem nem jelentett gondot, jó a hajlítása. (Ezt akár úgy is fordíthatjuk, hogy aki nem tud beállítani rendesen egy kormányt, legalább nem tudja elrontani az esést…)
A SRAM Red eTap váltórendszerről először jelennek meg a Bikemagon saját tapasztalataink, melyek nekem nem igazán pozitívok. Ahogy írtam, az Oltre XR4 Campa és Shimano szettekkel is rendelhető, én a Campagnolo Record szettet választanám, na nem azért, mert jobbnak tartom a Shimano Dura Ace-nél, hanem azért, mert ehhez a felszereltséghez kaphatunk Bora kerekeket, melyeknél jobbat nehéz lenne ebbe a bringába tenni.
Visszatérve a vezeték nélküli elektromos SRAM Red eTap váltókra, használat szempontjából a legfőbb különbség a többi váltórendszerhez képest, hogy mindkét fékváltókarról működtetjük a hátsó váltót. A jobb fékkaron lévő váltókarral kapcsolunk alacsonyabb fokozatba, a bal fékkar alattival pedig magasabbra. Mindkét váltókar megnyomásával az átdobót vezéreljük, értelem szerűen ha lent van a lánc, akkor a két kar megnyomásával felteszi nagytányérra, ha fent van, akkor pedig ugyanerre a mozdulatra teszi le kistányérra.
Ez a működési elv sokkal jobban tetszett, mint a SRAM mechanikus koncepciója, a Double Tap. Utóbbi – ha nem tartjuk észben, melyik fokozatban vagyunk – pont akkor kezd ellenkező irányba váltani, amikor a legkevésbé kéne: amikor elértük a kónuszt, vagy a legpörgősebb fogat. A tesztelt eTap-nál ilyen gond nem merülhet fel, ha megszoktuk a hátsó váltó kétoldali kezelését, nem hibázhatunk.
Ami viszont nem tetszett, az átdobó működése, egyszerűen lassabb, mint a Shimano vagy a Campagnolo elektromos első váltója. Úgy tűnik, a SRAM-nak sikerült átmentenie a korábbi mechanikus Red átdobók bizonytalankodását az elektromos rendszerbe is. Ami pozitív, hogy miután próbálkoztam az állítgatással, kiderült, hogy a finombeállítás nagyon egyszerű, kis mikrokapcsolókkal lehet operálni. Sajnos az átdobó lassúsága nem a beállítás hibája volt.
Ami még tetszett, hogy ugyanolyan CR2032 akkumulátor működteti a hátsó váltót és az átdobót is, vagyis ha lemerülne a hátsó, akkor egyszerűen kicseréljük őket és nem lesz gond hazáig. Nyilván tetszett a letisztult kinézet is, és ha már kritizáltam az első váltót, el kell mondani azt is, hogy a hátsó tökéletes gyorsasággal működött. A tesztbringán Vision fékek voltak, ami a széria modellnél ugyancsak SRAM Red lesz, csak még nem érkezett meg az új Direct Mount változat az amerikai gyártótól.
Visszaolvasva a vázról szóló bekezdéseket, mintha csak a marketing-osztály katalógusát idézném, de az eTap-ról szóló kitérő után a menettapasztalatok terén is folytatódik az abszolút pozitív hangvétel…
Ez a bringa egy brutális versenygép. Tökéletesen merev, azt érzésre is meg lehet állapítani, hogy sehol nem vész el egyetlen Watt sem, tökéletesen pontos a kormányzás, a geometria gyors, agresszív kanyarvételeket tesz lehetővé. Az aerodinamikáról nem lehet „érzésre” nyilatkozni, maximum arról, ahogy a Zipp 404-es karbonkerekek kellemesen suhognak.
A komfort? Nos az Eurobike Demo Days nem teszi lehetővé 200 kilométeres távok letekerését, vagyis nem tudhatom, hogy 150 után kevésbé fárad-e a hátam az aero pozícióban, mint egy másik aero versenybringán… Amennyire viszont meg tudom ítélni, ebből a szempontból is kiváló a váz, kevésbé rideg a legtöbb általam eddig próbált kimondottan aero kerékpárhoz képest. Vagyis ki kell mondjam: versenyzésre nehéz elképzelni jobb gépet az új Bianchi Oltre XR4-nél.
Értékelés:
Erősségek: | Gyengeségek: |
tökéletes váz versenyzésre | SRAM Red eTap első váltás |
aero létére komfortos is | |
design |
Ár: |
**** |
Rendeltetésének megfelel: |
***** |
Váz+villa: |
***** |
Alkatrészek: |
**** |
Tömeg: |
***** |
További információk: http://www.bianchi.com/global/home/home.aspx