fbpx

Bianchi Oltre XR4 CV SRAM eTap kerékpárteszt: fullextra

Milyen lehet egy bringa, ha a világ egyik elismerten legjobb versenykerékpár vázát tovább fejlesztik, plusz megkapja a vezeték nélküli elektromos váltószettet és további high-end alkatrészeket? Az új Bianchi Oltre XR4 súcsmodellt próbáltuk ki.

Bianchi Oltre XR4 kerékpárteszt

Bianchi Oltre XR4 kerékpárteszt

A Bianchi Oltre már 6 éve van a piacon, az egyik legrégebbi, versenyzésre kihegyezett, aerodinamikus országúti kerékpár, és etalonnak tekinti nagyjából a teljes szakma. 2017-re a váz szempontjából a karbonszövetek összetételében keresendő a jelentős változás, a Countervail technológia jegyében dolgozták át a korábbi Oltre XR2 modellt (az XR3 kód tehát kimaradt).

bianchi_oltre_xr4_teszt_010

A holland Lotto versenyzőivel végzett szélcsatornás kísérleteket követően a csövek profilja is laposabb lett, még kedvezőbb légellenállási mutatóval. Különösen a villaszárakra pillantva tűnik ez fel, a villa a Bianchi időfutam bringáját, az Aquila CV-t idézi. Az új váz annak ellenére, hogy szemre igen, valójában nem nagyon hízott, 980 grammot nyom közepes méretben (ez 40 grammal több az XR2 súlyánál).

bianchi_oltre_xr4_teszt_003

Az új Oltre azonban nem azért lesz gyorsabb és hatékonyabb fegyver, mert könnyű, vagy jobb lett a légellenállása, hanem azért, mert kényelmesebb. 150 kilométer után már nagyon sokat számít, mennyire komfortos a váz, ha elkezd fájni a derék, hát, karok, az bizony hat a leadott teljesítményre is. Az olaszok ezért olyan bringát akartak kreálni, ami az aero formák mellett maximális kényelmet is biztosít.

bianchi_oltre_xr4_teszt_007

A Countervail, azaz a kiváló vibráció elnyelő tulajdonságokat nyújtó technológia erre is megoldást nyújt, lássuk mit takar a Bianchi egyes csúcs vázain olvasható CV-rövidítés: A viszkoelasztikus szó önmagában nem mond semmit, hiszen minden anyagnak vannak viszkózus és elasztikus jellemzői is. Általában ha egy anyag erősen viszkózus, akkor nem elasztikus, vagy fordítva.

bianchi_oltre_xr4_teszt_011

A Countervail karbonréteg azonban mindkét tulajdonság szempontjából erősen csillapítja a fellépő vibrációkat, melyeknek 80%-át hamar elnyeli, miközben megtartja merevségét. Ha ilyen szövetréteget is alkalmaznak a karbonváz építésekor, akkor nem feltétlenül van szükség nagyon vékony, vagy ívelt csövekre, hogy komfortos, rugalmas legyen a váz bizonyos pontokon.

bianchi_oltre_xr4_teszt_016

Az Oltre továbbra is figyelemre méltó karbon kerékpár a méretválaszték szempontjából, ugyanis hét méretben kapható, 47-estől 61-esig! Az alkatrészcsaládokat tekintve is bőséges a választék, hiszen mindhárom nagy gyártó, a Shimano, a Campagnolo és a SRAM legjobb szettjeivel (mechanikus és elektromos verziókkal) is szerelik az Oltrét. Ráadásul ötféle színben is elérhető, a celeste mellett két feketével kombinált celeste, fekete-sárga és szürke-piros design is szerepel az étlapon.

bianchi_oltre_xr4_teszt_004

Az alkatrészek, kiegészítők felsorolásakor a Vision Metron 5D integrált kormány és stucni kívánkozik előre, amit kimondottan az Oltréhoz tervezett az FSA és a Bianchi. A Metron 5D nemcsak divatos külsővel ruházza fel az Oltrét, hanem merevebb is, ami az irányításra is pozitívan hat. A homlokrész profilja is kedvezőbb légellenállású lett. Egy ilyen kormányt ugye nem lehet le-fel csavargatni, ami nekem nem jelentett gondot, jó a hajlítása. (Ezt akár úgy is fordíthatjuk, hogy aki nem tud beállítani rendesen egy kormányt, legalább nem tudja elrontani az esést…)

bianchi_oltre_xr4_teszt_002

A SRAM Red eTap váltórendszerről először jelennek meg a Bikemagon  saját tapasztalataink, melyek nekem nem igazán pozitívok. Ahogy írtam, az Oltre XR4 Campa és Shimano szettekkel is rendelhető, én a Campagnolo Record szettet választanám, na nem azért, mert jobbnak tartom a Shimano Dura Ace-nél, hanem azért, mert ehhez a felszereltséghez kaphatunk Bora kerekeket, melyeknél jobbat nehéz lenne ebbe a bringába tenni.

bianchi_oltre_xr4_teszt_014

Visszatérve a vezeték nélküli elektromos SRAM Red eTap váltókra, használat szempontjából a legfőbb különbség a többi váltórendszerhez képest, hogy mindkét fékváltókarról működtetjük a hátsó váltót. A jobb fékkaron lévő váltókarral kapcsolunk alacsonyabb fokozatba, a bal fékkar alattival pedig magasabbra. Mindkét váltókar megnyomásával az átdobót vezéreljük, értelem szerűen ha lent van a lánc, akkor a két kar megnyomásával felteszi nagytányérra, ha fent van, akkor pedig ugyanerre a mozdulatra teszi le kistányérra.

bianchi_oltre_xr4_teszt_015

Ez a működési elv sokkal jobban tetszett, mint a SRAM mechanikus koncepciója, a Double Tap. Utóbbi – ha nem tartjuk észben, melyik fokozatban vagyunk – pont akkor kezd ellenkező irányba váltani, amikor a legkevésbé kéne: amikor elértük a kónuszt, vagy a legpörgősebb fogat. A tesztelt eTap-nál ilyen gond nem merülhet fel, ha megszoktuk a hátsó váltó kétoldali kezelését, nem hibázhatunk.

bianchi_oltre_xr4_teszt_013

Ami viszont nem tetszett, az átdobó működése, egyszerűen lassabb, mint a Shimano vagy a Campagnolo elektromos első váltója. Úgy tűnik, a SRAM-nak sikerült átmentenie a korábbi mechanikus Red átdobók bizonytalankodását az elektromos rendszerbe is. Ami pozitív, hogy miután próbálkoztam az állítgatással, kiderült, hogy a finombeállítás nagyon egyszerű, kis mikrokapcsolókkal lehet operálni. Sajnos az átdobó lassúsága nem a beállítás hibája volt.

bianchi_oltre_xr4_teszt_012

Ami még tetszett, hogy ugyanolyan CR2032 akkumulátor működteti a hátsó váltót és az átdobót is, vagyis ha lemerülne a hátsó, akkor egyszerűen kicseréljük őket és nem lesz gond hazáig. Nyilván tetszett a letisztult kinézet is, és ha már kritizáltam az első váltót, el kell mondani azt is, hogy a hátsó tökéletes gyorsasággal működött. A tesztbringán Vision fékek voltak, ami a széria modellnél ugyancsak SRAM Red lesz, csak még nem érkezett meg az új Direct Mount változat az amerikai gyártótól.

bianchi_oltre_xr4_teszt_008

Visszaolvasva a vázról szóló bekezdéseket, mintha csak a marketing-osztály katalógusát idézném, de az eTap-ról szóló kitérő után a menettapasztalatok terén is folytatódik az abszolút pozitív hangvétel…

bianchi_oltre_xr4_teszt_009

Ez a bringa egy brutális versenygép. Tökéletesen merev, azt érzésre is meg lehet állapítani, hogy sehol nem vész el egyetlen Watt sem, tökéletesen pontos a kormányzás, a geometria gyors, agresszív kanyarvételeket tesz lehetővé. Az aerodinamikáról nem lehet „érzésre” nyilatkozni, maximum arról, ahogy a Zipp 404-es karbonkerekek kellemesen suhognak.

bianchi_oltre_xr4_teszt_005

A komfort? Nos az Eurobike Demo Days nem teszi lehetővé 200 kilométeres távok letekerését, vagyis nem tudhatom, hogy 150 után kevésbé fárad-e a hátam az aero pozícióban, mint egy másik aero versenybringán… Amennyire viszont meg tudom ítélni, ebből a szempontból is kiváló a váz, kevésbé rideg a legtöbb általam eddig próbált kimondottan aero kerékpárhoz képest. Vagyis ki kell mondjam: versenyzésre nehéz elképzelni jobb gépet az új Bianchi Oltre XR4-nél.

bianchi_oltre_xr4_teszt_017

Értékelés:

Erősségek: Gyengeségek:
tökéletes váz versenyzésre SRAM Red eTap első váltás
aero létére komfortos is
design
Ár:

****

Rendeltetésének megfelel:

*****

Váz+villa:

*****

Alkatrészek:

****

Tömeg:

*****

 

További információk: http://www.bianchi.com/global/home/home.aspx

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.