Egy több mint egy évszázados múlttal rendelkező kerékpáros egyesület következik a Tabló sorozatunkban, az ország észak-nyugati végében, Mosonmagyaróváron található Szenyor Szabadidő Kerékpáros Sport Egyesületet Tóth István mutatja be nekünk.
Bikemag: Kérlek mutasd be néhány mondatban az egyesületeteket!
Tóth István: Az egyesületünk gyökerei 1902-re nyúlnak vissza. Azóta vagyunk szerves részei 30 000 fős városunknak. Többszöri átalakulás, névváltoztatás (Előre, Mosoni Vasas, Kühne, Sportiskola, Delta, Mte) után döntöttünk úgy, hogy önálló egyesületként folytatjuk 2013-tól. Alapjában utánpótlásnevelő munkát végzek – szerintem beszélhetek egyes szám első személyben mert mindenre egyedül vagyok bár mostanában elég sok segítséget kapok a szülőktől – társadalmi munkában saját járműveket használva edzés kísérésre versenyre utazásra és általában a tankolásokat és javításokat is saját zsebből kell megoldani. Jelenleg 30 fő a létszámunk ebből 17 az igazolt versenyző.
Bikemag: Milyen sporteredményeitekre vagytok a legbüszkébbek?
Tóth István: Az elmúlt 118 évben több mint hétszáz magyar bajnoki cím.
Bikemag: Mivel foglalkozik még az egyesületetek?
Tóth István: Szervezünk, minden évben egy három országos kerékpár túrát ahol egy nap alatt kétezer embert mozgatunk meg egy nap alatt. Emellett hogy népszerűsítsük a kerékpársportot a környékbeli Iskolákban sportnapokon szoktunk bemutatót tartani.
Bikemag: Mi jut eszetekbe először, amit megemlítenétek, hogy a ti nevetekhez fűződik a hazai klubéletben/versenyrendszerben?
Tóth István: Természetesen először a harminc éve működő kerékpáros béke túra, huszonnyolc megrendezett országos bajnokság, hat országos diákolimpiai döntő.
Bikemag: Milyen versenyrendszerben versenyeztek/versenyeznétek (amennyiben jelenleg nincs ilyen) szívesen? Ha van ilyen, mi a legfőbb hiányossága a magyarországi versenyrendszereknek?
Tóth István: A Magyar Kerékpáros és az Amatőr kerékpáros szövetség versenyein veszünk részt, de indulunk szlovák, osztrák és német versenyeken is.
Bikemag: Milyen hosszútávú céljaitok vannak az egyesületben?
Tóth István: Továbbra is csak utánpótlásban gondolkodunk és reméljük lesz ennek felvevő piaca is.
Bikemag: Mi szükséges ahhoz, hogy ezeket a célokat elérhessétek?
Tóth István: Mint általában mindenkinek első sorban a pénz. Gyerekben nincs hiány sajnos elértük kapacitásunk felső határát. Előfordul, hogy nem tudom fogadni a hozzánk érkező fiatalokat.
Bikemag: Milyen forrásokból működtetitek az egyesületet, milyen forrásokból tervezitek a jövőben működtetni?
Tóth István: Fő bevételünk az önkormányzattól kapott működési támogatás, emellett néhány cég is mellénk állt. Idáig tudtunk működni, de sajnos veszélybe került a további jövőnk, mert az idei évben még semmilyen támogatást nem kaptunk a kialakult helyzetre hivatkozva. Még az is előfordulhat, ha elindul, a versenyszezon mi nem tudunk részt venni benne.
Bikemag: Ha az egyesületek támogatóit nézzük, akár szponzor támogatókat, akár kerékpáros szövetséget, véleményed szerint miben kellene segítséget nyújtani számotokra, hogy az egyesület céljai könnyebben elérhetők legyenek nektek?
Tóth István: Ha visszatérnek a támogatóink ez után a nehéz időszak után a versenyre utazási feltételek meg lesznek szerintem. A szövetségtől várnék eszköz és anyagi támogatást, a tavalyi évben elkezdődött utánpótlás versenyrendszer folytatását, szakmai érvekkel alátámasztott döntéseket a támogatások elosztásához. Az országban szétnézve nem sokan vagyunk, akik ennyi gyerekkel foglalkozik és jobban meg kellene becsülni az ilyen klubokat. Egy sportág jövőjét abból tudod megállapítani, hogy az utánpótlás versenyeken mennyi gyerek áll rajthoz