fbpx

ABUS gyárlátogatás

Egy „busznyi” magyar kerékpár-kereskedő indult meg Németország felé, eleget téve az ABUS meghívásának. A cég azt szerette volna, hogy a boltosok jobban megismerjék azt a terméket, melyet árulnak, így több segítséget tudjanak adni nekünk vevőknek, amikor a szakboltba lépünk. A kirándulást a két márka hazai forgalmazója a Biker Kft. szervezte, és meghívta a hazai szaksajtó képviselőit is…

A gyár bejárata Reheben

A biztonság szinonímája, avagy az a jó érzés, hogy biztonságban vagyunk. Így szólnak az ABUS szlogenjei és ezt éreztem én is, amikor az 1200 km buszozás után végre a Frankfurthoz közeli Rehe-be értünk, ahol a cég fejlesztéssel és gyártással foglalkozó egységét találjuk. Hamar rájöttem, hogy a szlogen találó, hiszen a a motorzártól a biciklizárig, lakattól az ajtózárig, biztosági kamerán át a riasztórendszerig mindennel foglalkoznak ami a biztonságtechnikában fellelhető. Németországnak ezen a részén évszázadok óta fejlett a háziipar, a környező falvak jó részében zárakat, vasalatokat, lakatokat gyártanak a középkor óta. August Bremicker itt alakította meg 1924-ben családi vállalkozását, amely az August Bremicker und Söhne KG nevet kapta a márkanév pedig a kezdőbetűkből adódott. A cég azóta is a család tulajdonában van, amely folytatta és kiterjesztette a vállalkozást, megtartva a kijelölt irányt, amelyet az alapító így foglalt össze: „A biztonság a minőségből fakad.”

Az U-lakatok teste rúdként érkezik és több lépésben hajlítják alakítják a kész formára.

A gyárban örömmel fogadtak minket, mint az első magyar látogató csoportot, és két csapatra osztva végigkísértek az üzemen, bemutatva a gyártás fázisait, a minőségellenőrzést és a raktározást. Az utolsó állomás a tesztlabor volt, amelyre ők a leginkább büszkék, mi pedig a leginkább kíváncsiak voltunk.

Speciális fúrófej a lakattest átfúrását szolgálja, gyors kopása és húzós ára sajnos hozzájárul a magas előállítási önköltséghez.

Az alapanyagokat jórészt Svájcban állítják elő az ABUS beszállítói, ahol a legjobb minőségben képesek gyártani azokat a speciális acél ötvözeteket, melyek a leginkább megfelelnek a szigorú követelményeknek. Az alapanyagok a központi üzembe Wetterbe viszik, ahol különleges kezeléseken mennek át, az eljárás 100%-ban üzleti titkot képez, így elfelejtették megosztani velünk. A komoly piaci versenyhelyzet miatt mindenkit megkértek, hogy a fényképezőgépét hagyja az előadóteremben, ez alól kisebb könyörgésre kaptam csak egyedüliként felmentést, így a következő képeket a Bikemag olvasói láthatják először. Nem kell csodálkozni az elővigyázatosságon, hiszen komoly értéket képviselnek a gépek is, ugyanis ezeket az ABUS készíti saját magának, így nem csoda, ha nem akarja világgá kürtölni a technológiát.

Rend és jó szerszám mindennek az alapja, ilyen etalon műhelyben élmény lehet dolgozni.

Az első fázisokban a darabolást, hajlítást végzik, amely az anyag keménysége mellett önmagában is komoly feladat, ezt követi a fúrás és egyéb előkészítés. A gyártási folyamat legérdekesebb része a kulcs és zárbetét készítés. A lakatok lelke a zárszerkezet, hiszen bármilyen komoly anyag lehet a lakattest, ha a zár könnyedén nyitható. Ezt természetesen ők is tudják, így a legkomolyabb technológiát is ide sűrítik. A kulcsokat 100%-ban számítógép vezérelte gép készíti 1 millió variációban, így meglehetősen kicsi az esélye a két egyforma kulcsnak. Ilyen szinte csak akkor keletkezik, ha elveszíted a kulcsot és a kódkártya alapján újat rendelsz… A gépből kikerülő kulcsokhoz ügyes szemű és gyakorlott dolgozók állítják össze a zárbetétet, amely olyan összetett munkafolyamat, hogy nemigen lehet gépesíteni.

A gyártás fontos és kiemelt része a minőség-ellenőrzés, ahol az alapanyagokat és a késztermékeket is vizsgálják meghatározott rendszer szerint. Ez egy külön laboratóriumban zajlik, amelynek építésénél arra is ügyeltek, hogy beton alapja elkülönüljön a gyár többi részétől, nehogy a gépek által keltett rezgések becsapják a mikron pontosságú műszereket. A leglátványosabb rész a „vegyi kamra”, ahol speciális fürdővel szimulálják az időjárás hatásait a lakatokra, így biztosítva és ellenőrizve, hogy a kikerülő lakatok mennyire ellenállóak a környezeti hatásoknak.

A takarítószerszámok név szerint tartoznak minden munkahelyhez, nemám, hogy csak úgy felkapsz egy seprűt...

A kész zárbetétek és a hozzájuk tartozó kulcsok azután találkoznak a megfelelő lakatokkal, melyeket típusonként önálló munkahelyek szerelnek össze. A munkahely mellett liftes rendszerben van a kiszolgáló anyagraktár és liften küldik a készterméket egy másik raktárba. Az ABUS rendkívül büszke rá, hogy a megrendelők igényeit 100%-ban raktárról képes azonnal kielégíteni, amely nem egy megszokott dolog manapság, ők viszont erre esküsznek és úgy tűnik.

A lakatgyártás bizonyos fázisaiban megváltozott munkaképességű dolgozókat is foglalkoztatnak, melynek számarányát Németországban előírják...

Kínzókamra
„Tökéletes biztonság nincsen, amit el akarnak lopni, valószínűleg el is fogják.” Ezzel a nem biztató bevezetővel kezdték bemutatót a tesztlaborban. Majd hozzá tették: „A kérdés csak az, ehhez mekkora erőfeszítés és mennyi idő kell. A túlzott erőfeszítés és a sok idő az, amely visszatartja a tolvajt a szándékától és arra sarkallja, hogy a kisebb ellenállás felé mozduljon.” Az ABUS célja tehát, hogy a védendő tárgy értékével arányos biztonsági berendezést gyártson és ajánljon, amely megnehezíti vagy lehetetlenné teszi a tolvaj dolgát, így inkább más, könnyebb préda után néz.

A tesztlaborban bebizonyították, hogy a mai biciklitolvajnak, aki szembe találja magát, mondjuk egy Granit X-Plus U-lakattal, komolyan fel kell kötni a gatyáját. A tolvajok intelligens és brutális módszerekkel próbálkoznak. Az intelligens álkulcsos, piszkálós, zárnyitós dolgok az 1 millió kulcsos variációknál és zárbetéteknél alapból felejthetőek. Az egyetlen esély a brutális, erővágós, hidraulikus emelős lakatnyitás, lássuk milyen sikerrel:

Gombhoz a kabátot. A kész kulcsokhoz állítják össze a zárbetétet, pedig mindenki fordítva gondolná.

A tesztlabort felszerelték minden elképzelhető vágó, csípő, szúró, fagyasztó, feszítő szerszámmal és mivel németek, mindezekből legyártották a megfelelő gépeket is. Először hagytak minket, nagy gyerekeket játszani, levehettük a falról a legnagyobb erővágót, próbálgathattuk, el van a gyerek ha játszik… Aztán bemutatták a gépeken mit is tudnak ők valójában.

Elsőként a tesztalanyt lefagyasztották -40 fokra, szimulálandó a fagyasztó spray hatását, majd egy kalapácsfejnek megfelelő súlyt ráejtettek a zárra, 3-4 tonnás terhelést szimulálva, a zárat nem hatotta meg. 6 tonnánál azért már kinyílt, a betörő gondja csak az lenne, hogy ez csak a zárszerkezet egyik oldala volt…

A speciális, saját fejlesztésű műszer az alapanyag tulajdonságait vizsgálja, szigorú minőségbiztosítási szempontok alapján.

Második lépésben húzóteszt következett, szimulálandó egy hidraulikus emelő hatását. A gépezet 12 tonna emelésével egyenértékű erővel tudta szétszakítani a lakatot, az ehhez szükséges berendezés bajosan kapható elő egy hátizsákból, ráadásul a lakat az utcán nincs fixen rögzítve…

A korrozió szimuláló berendezésben egy év időjárási hatásait néhány órába sűrítve tudják vizsgálni.

Harmadik lépésben az erővágó hatását szimulálták egy vágógépben. A tolvajnak egy olyan erővágóra lesz szüksége, amely 17 tonnányi erővel tud csípni, de először fixen rögzíti a lakatot. Az erővágó fogója hangyányit kilógna a hátizsákból, gondolom egy 2 méternyit…
Negyedik lépésben elvágni próbáltuk fűrésszel a lakatot, és mivel a tesztgép nem akarta, kézzel és fűrésszel próbáltuk. A tolvaj is megpróbálhatja, de egy türelemüveg összerakásával gyorsabban végez…

Ötödik lépésben egy feszítővassal próbálkozót szimuláltak, de ő annyira esélytelen lenne, hogy nem is részletezem…

A feszítővas-szimulátor

Miután minden lehetséges módon megpróbáltuk tönkretenni a Granit lakatot – kevés sikerrel – visszatértünk az előadóterembe, ahol most már a meggyőzött kereskedőknek mutatták be az ABUS idei évi kínálatát. A klasszikus kerékpárzárakon túl, melyből közel 80 típus kapható (U-lakatok, láncos lakatok, spirálzárak, vázzárak, kábelek…) megismerkedhettünk a biztonság másik elemét jelentő bukósisak kínálatukkal, melyet ugyanolyan gondossággal terveztek és gyártattak le, mint a lakatokat. Harmadik részben bemutatták a kerékpáros kiegészítőket, melynek keretében a nyeregtáskától a hátizsákig, váztáskától az elsősegély felszerelésig mindent kínálnak. Így ha azon gondolkozol, ki gondoskodjon a kerékpárod és a fejed biztonságáról, egy biztos tippet azonnal adhatunk…

Fokozatok
Megfelelő kerékpárhoz a megfelelő zárat. De melyik megfelelő? Ezt segít eldönteni az ABUS 15 fokozatú skálája, mely a zárakat 3 szempont alapján osztályozza. A biztonság a 75%-ot a komfort 20%-ot, míg a design 5%-ot nyom a latba, melynek alapján az adott lakat egy pontszámot kap.

A vágógép 17 tonnánál...

1-4-es szint a Standard, 4-8-ig az Extra, míg 8-15-ig a Maximum szintet jelöli, mely funkcióban és árban is nagy különbséget, de egyenletes ABUS minőséget jelent. Ezen belül mindenki maga dönti el, hogy kerékpárjához, lakhelyéhez, pénztárcájához mérten mit választ. Egy jó tanács: „Ne a lakaton spórolj, mert kétszer biciklit venni drágább…”

Fagyasztógép – 40 fokon...

Csukd össze a lakatod!
A 2006-os év nagy újdonsága az összecsukható lakat. Valljuk be, sokan idegenkednek a komolyabb lakatoktól, hiszen akár U, akár lánc, akár flex típus, elég komoly terjedelemmel rendelkezik. A cég egyik tervezője megláthatott egy colstokot, és kipattant a fejéből az isteni szikra, hajtogassuk össze a lakatot, így kis helyen elfér, könnyen szállítható, és még biztonságos is marad. Az ötletet tett követte, így az Eurobike-on már kapkodtuk a fejünket az ABUS standon, mikor megláttuk kiállítva, az első hajtogatható lakatot. A gyárban kézbe fogva még jobban megtetszett, hiszen praktikus, relatíve könnyű (kb. 1 kg) és nagyon szép darab.

Eredeti írás: BikeMag, 2006. január-február
Képek és szöveg: András

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo