Nem csak szponzorálnak profi sportolókat 3T kerékpár alkatrészekkel, de nemzetközi viszonylatban sok „komoly amatőr” választja ezeket a kiegészítőket a pénztárca terhére is. Ha végigtekintünk a 2016-os kínálaton, nem véletlenül!
Az Olaszországban, 1961-ben alapított gyár logója, ami korábban három különálló t-betűből állt – ttt – mindig is rangot adott egy országúti bringának, alkatrészeiket a kerékpársport legjobbjai is használták. A kilencvenes évektől a 3T megjelölést használják, és átalakult a tulajdonosi szerkezet is holland befektetőkkel. Mára nem csak a kerékpárosok számára gyárt kiegészítőket a 3T, a triatlon szegmens is legalább ilyen erős, nem véletlenül, hiszen időfutam-kormányaik rendkívül népszerűek, logikusan, tág határok között állíthatók, emellett könnyűek is.
Kezdjük is ezekkel a bemutatót a 3T időfutam kormánya, a Vola hasonlóan többi termékükhöz, LTD, Team és Pro verzióban kapható, nem véletlen, hogy még a 3T legalsó kategóriája is Pro névre hallgat. Utóbbi modellek általában alumíniumból készülnek, a Team karbon alapanyagot jelent – sok szponzorált profi kerékpárját ilyen alkatrészekkel szerelik – az LTD pedig a lehető legalacsonyabb tömeget jelenti azoknak, akik ezt megfizetik.
A Vola kormányokon az állítási lehetőségek hasonlóak, az alumínium változat annyiban különbözik a két karbontól, hogy itt bilincses megoldással rögzítik a kormányra a kormánytoldalékot, ami azonban egyben alakzáras kötés is, nem tud elforogni, mint ahogy az megtörténik sok szabvány kormányátmérőhöz kapható könyöklővel. A két karbon modellnél a lapított kormányba csavarozhatjuk be a könyöklőket, magasságuk ízléses hézagolókkal állítható.
A Vola kormányokon a könyöklők magasságán kívül állítható a könyöklőtámaszok hosszanti pozíciója, szélessége és szöge (szét vagy összetartása) is, két pozícióban a kormánytoldalék szélessége, valamint hosszanti kinyúlása is. Gyári tömegadatok a teljes kormányszettekre vonatkozóan spacerektől függően: LTD: 637-766 gramm; Team: 698-827 g; Pro: 735-927 g.
Komoly fejlesztéseket eszközölt a 3T a kerékszettek terén, természetesen a mai trendeknek megfelelően nem csak a felnifékes, hanem a tárcsás modellekre is nagy hangsúlyt fektettek. Jellemző tulajdonság a felnikben lévő fordított küllőanya, ami alatt egy alátét gondoskodik arról, minél pontosabban irányba álljon a küllő. A technológia neve Linear+, amit az alábbi videó is szemléltet, ami az új tárcsás modelleket mutatja be:
A felnin a küllőket két irányból is „szögbe fúrták” vagyis a küllők keresztezéséből adódó szöget és az agyperem szélességéből adódó szöget is lekövetik a furatok. A küllők így nem hajlanak, nincs stresszpont. Egyenesfejű küllőket alkalmaznak, az alátétben pedig tud egy kicsit igazodni a nipli a fűzés során, be tud állni tökéletesen egyenesre a küllő.
Általános, hogy bár országúti kerekekről van szó, de széles felniket használnak karbonból és alumíniumból is, szingós, vagy peremes kivitelben, 25 mm-es külső szélességgel, ami 25 mm-es gumikkal optimális, de ha van hely a vázban, a 28-as gumikkal is hatékony sportszer lesz a bringa.
A tárcsás kerekek univerzálisak, cserélhetők a kupakok, kompatibilis gyorszárral, elöl 12 vagy 15 mm-es átmenőtengellyel, hátul 135×12- vagy 142×12 mm-essel is. A felnik itt aszimmetrikusak, a tárcsa oldal kialakítása miatt, bár kívülről a 60 mm-es verzió és a 35 mm-es Pro verzió is szimmetrikus, csak a küllőfuratok vannak eltolva.
A 3T kormányok és stucnik amellett, hogy valóban esztétikai élményt is nyújtanak egy kerékpárban, kimondottan könnyűek is. Érdekesség, hogy a 3T készít ARX II néven a villaszárra egy csavarral rögzítendő stucnit, amit azzal magyaráz, hogy kialakításából adódóan ez tökéletesen egyenletesen terheli a karbon villanyakat, növelve így élettartamát. A másik oldalon nyilván felmerül a kérdés, mi történik, ha az az egy csavar mondjuk eltörik menet közben? Mi most kaptunk tesztre ilyen kormányszárat Team verzióban, a tapasztalatokról hamarosan beszámolunk.
Érkezett a 3T-től egy Tornova Team karbon kormány is, ami enyhén lapított, belső bowdenelvezetésű. A bújtatott kábelek miatt a felszerelés időigényességét leszámítva fantasztikusan kényelmes kormány, nagyon könnyű és merevebb is, mint az ilyen téren maga után kívánnivalót hagyó abszolút aero változat, a karbon Aeronova.
a Kormány paletta egyébként áttekinthető a 3T honlapján logikusak az elnevezések, nem csak a minőségi szint szempontjából (Pro, Team vagy LTD), hanem aszerint is, hogy klasszikus vagy anatomikus hajlítáással szeretnénk kormányt. Felső fogás szerint is három forma létezik, kerek, lapított és aero keresztmetszettel. A fenti bontások szerint különböző tulajdonságok összes kombinációja elérhető gyakorlatilag!
A kormányszár kínálatban a tesztelésre kapott ARX II-n kívül kapható a hagyományos kétcsavaros verzió is ARX néven, természetesen Pro, Team vagy LTD változatban is. A design díjas termék pedig az Integra, ami egyrészt aerodinamikus, merevebb is (persze ez a tömegén is meglátszik), és akár dedikált Garmin tartóval is rendelhető, sőt, előre gondolkodva a 2016-os Garmin 1000-rel is kompatibilis.
A nyeregszáraknál a Difflock rögzítést érdemes megemlíteni, aminek köszönhetően kizárhatjuk annak veszélyét, hogy versenyen nyeregorron küzdve egy kátyút elkapva lecsoffadjon a nyereg. Két egymástól független kötés felelős a nyeregorr szögének beállításáért, valamint a nyereg rögzítéséért (és előre-hátra pozicionálásáért).
A gyűrűs, fogazott, alakzáras kötéssel 0,5 fokos pontossággal állíthatjuk be a nyereg szögét, majd ha ezt fixáltuk, utána az előre-hátra pozicionálás, valamint a rögzítés nem befolyásolja a szögállást. A rögzítés után kialakításából adódóan csak akkor csoffadhatna le a nyereg ha mondjuk porrá zúzódna belül az egész szerkezet. Megemlítendő, hogy megfelelő adapterrel alkalmas ovális karbonsínes nyergek befogására is.
Elérhetőségek:
3T nemzetközi oldal
3T Facebook
3T Online Store