Specialized HR XC Comp – A kis herceg

Az igazság az, hogy kezdek elfogult lenni egyik-másik márkával szemben. Mivel egy tesztelő ilyet nem engedhet meg magának, így minden gép a nulláról indul nálam, de aztán valahogy mégis bejön a papírforma, és megint csak ugyanaz lesz az eredmény. És megint…

A gép már első pillantásra az a tipikus Specialized feeling: tűzpiros váz nagy fehér felirattal és némi ízléses csíkos motívumokkal. Igen, határozottan létezik egy Specialized arculat, és az még egy ilyen relatíve olcsó modellen is visszaköszön. Bizony stílust is vesz, aki Specit vesz. No, de térjünk a konkrétumokra!

A váz a meglehetősen visszafogottan informatív A1 jelölésű alu csövekből készült, az alsócsőben egy lendületesen elegáns hajlítással, amúgy más látványos csőszobrászkodás nincs a vázban, csak egyszerűen nagyszerű csőformák, szép hegesztések, végiggondolt papucskialakítás a tárcsafék oldalán egy plusz átkötéssel a lánc- és a támvilla között. A képet a szép fényezés és a stílusos és igényes matricák egészítik ki. Azt hiszem, ezért szeretjük a Specialized-et, semmi sallang, csak nyers funkcionalitás igényesen esztétikus tálalásban.

A villa a kategóriában – már megint leírom – szokásos Rock Shox Dart, ezúttal a Dart 3-as SL verziója 80 mm rugóúttal. A működése annyiban más az eddig próbált típustársakhoz képest, hogy ennek sokkal keményebbnek tűnik a rugója, minimális előfeszítéssel is kemény volt a kerek 70 kilós testsúlyomhoz. Máskülönben ugyanazt a merevséget nyújtotta az ösvényeken, mint a Dartok általában. Ha tárcsásítani szeretnénk, akkor adott a jó kis PM konzol is. A Lock out a szár tetején kapcsolható, tette is a dolgát rendesen.

A meghajtás a középkategóriát képviseli teljes egészében Shimano komponensekkel, bár különböző családokból származnak. A váltás minősége a kategóriának megfelelően alakult, a drágább nagytesókhoz képest kicsit zajosabban, és kevésbé gyorsan történik, de minden esetben gond nélkül, határozottan megy. A Jagwire bowdenszettel a váltás meglepően csekély erőt igényel, már-már furcsa, hogy alig érek a váltókarhoz, mindjárt kettőt is vált felfelé! Egy dolog zavart csak a meghajtás háza táján. A hajtókar érzésre nagyon-nagyon szélesnek tűnt. Az én relatív rövid lábaimnál ez nagyon kijön. A gyári specifikációt nézegetve kiderült, hogy 126 mm-es (!) tengelyszélességű középcsapággyal szerelik. Az én saját szintén Octalinkes csapágyam 113 mm-es tengelyszélességű, és általában ezt építik gyárilag is a gépekbe. Minek ez a szélesség? Tény, hogy így keményebb terepen jobban irányítható a gép, na de miért ennyire széles? Legalább a kisebb méretű gépeket használó, jellemzően kisebb testméretű és lábhosszú embereknél lehetne a kisebb tengelyszélesség.

A kerekek egyszerűbb, de teljesen működőképes Shimano agyakból és rájuk fűzött szintén Specialized néven futó – bár eredetileg Alex márkájú – felnikből állnak, melyeken szintén Specialized gumik virítanak hatalmas fehér felirattal az oldalukon. Nehogymá’ ne lássa valaki, hogy az is Speci! De ne bántsuk, mert ezek a külsők nagyon jól működnek. Igazi általános mintázattal, kis gördülési ellenállással, de mégis jó kapaszkodóképességgel bírnak. A bringa árába viszont már csak a drótperemes verzió fért bele, de egyet se búsuljunk, amint elkopik, jöhet egy pár kevláros, ami a könnyebb mivolta miatt érezhetően megdobja a menettulajdonságokat.

A takarékosság okán a fékek terén is egy olcsóbb típus került fel az alkatrészlistára, de ne aggódjunk amiatt, hogy nem egy nagyobb presztízsű cég terméke virít rajta. A Tektro ugyanis évek óta kitűnően működő fékeket forgalmaz, panaszunk így tényleg nem lehet rájuk. Teljesítményében ez a darab is felér bármely nevesebb V-fékkel. És mivel V-fék, akkor már radiálisan fűzték az első kereket, faragva picit annak tömegén. Szeretem az ehhez hasonló odafigyelést.

fotók: GG

A kiegészítőkön furcsamód nem virítanak logók, de attól még a Speci kínálatából valók. Egyszerű darabok, semmi csicsa, de egytől-egyig megbízható alkatrészek. A nyeregcső kétcsavaros, így masszív rögzítést ad. A tetejében csücsülő Body Geometry nyereg kifejezetten kényelmes volt, legalábbis számomra, és nem hiányzik róla a „love channel” sem. A kormány meglehetősen széles a vázmérethez viszonyítva, de vágjuk olyan méretűre, amit kényelmesnek érzünk! A mostanában ebben a szegmensben jellemző széles kormány alaposan javítja a bringa kezelhetőségét durva köves-gyökeres terepen, főleg az olyan nem túl technikás montisok esetén, mint amilyen jómagam is vagyok. A stucnit én ugyan rövidnek találtam az ilyen méretű vázhoz, de mindenki cserélheti ízlése szerint. És ha már menettapasztalatok, akkor röviden összefoglalnám a benyomásaimat. A jó irányíthatóságot jól kiegészíti a váz jó geometriája, merevsége, reakciókészsége, így felfelé sem volt gond a mászással. Mint ahogy már említettem, a gumikkal úgyszintén teljesen meg voltam elégedve, engedik kihozni a gépből annak képességeit. Lefele a bedöntött kanyarvételkor is nagyon jól tartottak, felfele is kapaszkodnak rendesen, és kemény talajon sem ráznak. Szóval egy frappáns gépezet ez a HR XC Comp, kompromisszummentes hegyi gépet ismerhettem meg személyében, melyet összességében az egységes, stílusos és igényes szavakkal tudnám jellemezni.

[poll id=”91″]

Eredetileg megjelent a Bikemag 2008. szeptember-októberi lapszámában.

Forgalmazó: Velotrade Kft.
Származási hely: USA, Tajvan
Vázgarancia: élettartam
Alkatrész-garancia: 1 év
Vázméretek: 13”, 15”, 17” (tesztelt), 19”, 21”, 23”
Ajánlott fogyasztói ár: 149 900 Ft

Váz: A1 Alu
Villa: Rock Shox Dart 3 SL 80 mm
Hajtómű: Shimano FC-M341; Octalink; 22-32-42 fog
Középcsapágy: Shimano BB-ES 25; Octalink
Hátsó váltó: Shimano Alivio
Első váltó: Shimano Altus
Váltókarok: Shimano Acera SL-MC40
Lánckeréksor: Shimano CS-HG40; 11-32 fog
Lánc: KMC 7H
Fékkarok: Tektro
Bowdenek: Jagwire
Kormány: Specialized 6061 alu; 630 mm / 50 mm emelés / 25,4 mm
Kormánycsapágy: 1 1/8”; A-head
Kormányszár: Specialized 3D 2+2 csavaros; 25,4 mm
Markolat: Specialized Enduro
Fékek: Tektro V-fék alu
Első agy: Shimano HB-RM40
Hátsó agy: Shimano FH-RM40
Felnik: Specialized-Alex RH; 32 furat
Küllők: N-spokes; 2 mm
Külsők: Specialized Fast Track LK; 26 × 2,0
Nyeregcső: Specialized alu; 2 csavaros fej, 30,9 mm / 400 mm
Nyereg: Specialized Body Geometry Indie XC
Nyeregcsőbilincs: alu; gyorszáras

Geometria adatok:
Fejcsőszög: 70,3 fok
Nyeregvázcső-szög: 73,0 fok
Felsőcsőhossz: 550 mm
Vízszintes felsőcsőhossz: 375 mm
Nyeregvázcső-hossz (tetejéig mérve): 430 mm
Láncvillahossz: 425 mm
Középcsapágy-magasság: 297 mm
Tengelytáv: 1060 mm
Kormányszárhossz: 70 mm
Tömeg: 12,64 kg (pedál nélkül)

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.