Régóta rajongója vagyok az S betűs márkának. Csapattársnőm is, akinek a kezét egy Speci jeles jegygyűrűvel kérték meg a napokban… Örültem hát, amikor megkaptam a Hardrock tesztgépet. Cikkírás közben viszont próbáltam semleges maradni – ezért gyorsan elfújtam a mécseseket a Speckó házi oltáromon…
Miért lehet szeretni a Specializedet? Azért, mert egyike a leginnovatívabb kerékpárgyártóknak. A több évtizedes tapasztalatuk a Hardrock váz építése terén is meglátszik. Távolról, félhomályban majdnem kiköpött Stumpjumper karbon. Legalábbis ami a váz formáját illeti. A csövek görbületei azonban nem dizájnelemek. Az alsócső hajlításai jobban elnyelik a rezgéseket, miközben a kellő merevséget is biztosítják. Előnyös, hogy megerősítették a fejcsövet, a tárcsafék felfogatásnál egy keresztmerevítést helyeztek el, a sárférőhely is bőséges és még csomagtartó is szerelhető rá.
A villa összetett szerkezet, amelyen preload, rebound tekerentyűk meg lock out kar egyaránt található és 80 millit mozog. Szép dolog, hogy egy viszonylag egyszerűbb, olcsóbb villába ennyi funkciót beépítettek. Hihetetlen köves rázatókon bravúroskodtam lefelé, ahol a rugóút kétharmadát sikerült kihoznom a villából. Sajnos a 61 kilómmal túl könnyű vagyok hozzá – egy puhább rugóval bizonyára szépen mozogna alattam is. A lock funkció azonban remekül működött.
A keleti kényelem – ez az, ami miatt azonnal rohanni kell a boltba Hardrockot vásárolni. Hihetetlenül kellemes ezen a gépen tekerni. Ennek talán a saját fejlesztésű A1 Premium alumínium csőalapanyag, az eltalált geometria és a precíz kivitelezés lehet az oka. A Specialized Indie XC Body Geometry nyereg az első pillanattól kezdve szuper komfortosnak bizonyult, a ballonos külsők pedig remekül nyelik el az úthibákat.
A gépre szerelt V-fékek és karok ránézésre is egyszerűbb darabok. Működnek, ahogy kell, de fékezéskor a kerekek könnyen blokkoltak, vagy kevésbé lassultak. Biztos én bénáztam, de kicsit digitálisan viselkedett. Bekopással, más fékbetéttel ez a jelenség biztos jelentősen csökkenne.
A hajlított széles riser kormány és a rövid stucni miatt remekül fordul a gép, az irányítás halálosan precíz. Csiki-csukis ősvényeken nagyobb sebességet tudtam elérni, mint saját, egyenes kormányos gépemmel. Ami szintén remek volt, hogy a magasabb kormány miatt kiegyenesedhettem a gépen, így sokkal komfortosabb volt a haladás. Ez az üléspozíció remekül jött egy-két sziklás meredek lejtőn is, ahol gondolkodás nélkül mertem ereszteni a gépet.
Deore hajtóművet és váltót találhatunk a tesztgépen. Az alkatrészek korrekten működnek, de a váltó és a lánc picikét gondolkozik az élet értelmén mielőtt munkához látna. Ettől eltekintve a Rapidfire karral könnyen lehet pöcögtetni a fokozatokat, és a váltó is szépen dolgozik.
A kerekeket és a gumik nagyon tetszettek – a radiális fűzésű első kerék például remek darab. A Fast Trak könnyebb, alacsonyabb mintás változata remekül gördül, de inkább csak terepen. Úgy vettem észre, két területen ügyesebb, mint az általam eddig használt külsők. A köves Barbi DH-n csapattunk felfelé, amikor feltűnt, hogy nem ráz (hála ballonosságnak) és remekül kapaszkodik. A legömbölyített köveken sem csúszik meg, kellőképpen tapad. Másik pozitívum hogy a sok pici mintának hála a homokos talajon is egész jól kapaszkodik.
A Kiscell 60 MTB Emléktúrán 2000 méter szint várt ránk, és mindehhez változatos terep: tekerhetetlen emelkedők, kigurulhatatlan lejtők. A Hardrock ellenben remekül helytállt az egész napos brutál túrán. Homokban, dózeren, sziklás lejtőn meglepően biztonságosan lehetett vele közlekedni. Túrázáshoz ideális társ. Már csak a váz miatt megéri az árát, az alkatrészeket meg lehet csereberélni később.
Ezzel a kőkemény bringával nemcsak a túrákon lehet száguldozni, hanem első „komolyabb” montiként elmerészkedhetünk vele akár a versenypályákra is. A túráról és a bicóról készült házi videó és túraleírás megtekinthető a kisarpi.blogspot.com címen.
Megjelent a Bikemag 2009. május-júniusi lapszámában.
[poll id=”137″]
FORGALMAZÓ Velobike Kft.
SZÁRMAZÁSI HELY Tajvan
VÁZGARANCIA élattartam
ALKATRÉSZ-GARANCIA 1 év
AJÁNLOTT FOGYASZTÓI ÁR 179.900 Ft
TESZTELT BRINGA MÉRETE 17″
ELÉRHETŐ VÁZMÉRETEK 15″, 17″, 19″
VÁZANYAG Specialized A1 Premium alu
VILLA Rock Rock Shox Dart 2 SL; 80 mm út
KORMÁNYCSAPÁGY Specialized hagyományos 1 1/8″
HAJTÓMŰ Shimano M521 Octalink / 22-32-42 fog
KÖZÉPCSAPÁGY Shimano BB-ES25 Octalink
lÁNCKERÉKSOR Shimano HG50 / 11-32 fog 9 seb.
LÁNC KMC X8
VÁLTÓKAROK Shimano Deore
ELSŐ ÁTDOBÓ Shimano Deore
HÁTSÓ VÁLTÓ Shimano Deore
FÉK Alloy V-fék
FÉKKAROK Specialized
ELSŐ AGY Shimano RM40
HÁTSÓ AGY Shimano RM40
FELNIK Specialized HR XC CNC oldalfal / 32 furat
KÜLLŐK rozsdamentes; 1,8 mm
KÜLSŐK Specialized Fast Trak LK Sport; 26×2,0
KEREKEK TÖMEGE gyz-ral, tárcsákkal (e / h) 1728 g / 2448 g
KORMÁNY Specialized alloy rizer; 640 mm / 25 mm emelés
KORMÁNYSZÁR Specialized 3D kovácsolt; 25,4 befogó
MARKOLAT Specialized Enduro
NYEREGCSŐ Specialized alloy; 30,9 / 350 mm
NYEREG Specialized Indie XC 143
PEDÁL alu keretes taposó
ÖSSZTÖMEG: 12,51 kg (pedál nélkül)
GEOMETRIA
Fejcsőszög 70,3 fok
Nyeregvázcső-szög 73 fok
Felsőcsőhossz 557 mm
Vízszintes felsőcsőhossz 580 mm
Nyeregvázcső-hossz 432 mm
Láncvillahossz 424 mm
Középcsapágy-magasság 300 mm
Tengelytáv 1058 mm
Kormányszárhossz 60 mm