Amikor először megláttam a bicajt, egy formás acél vázra épített dirt gépnek tűnt, ám amikor elvittem egy körre, az általam megszokott hasonló típusú bringákhoz képest kicsit ijesztőnek éreztem a súlyát. Az első ugratás előtt kipróbáltam milyen kiemelni az elejét, illetve fordulni vele. Kicsit furcsának tűnt az, hogy a bicaj eleje nagyon alacsonyan van, de ez nem feltétlenül hátrányos, inkább szokás kérdése. Pár percnyi gurulgatás után aztán megvolt az első ugratós élmény, ami nagyon kellemes csalódást okozott…
Az első benyomásokhoz képest és a súlya ellenére rendkívül jól kezelhető a levegőben. Minél többször mentem rá ugyanarra az ugratóra, annál kellemesebb volt a gép, egyre bátrabban mertem vele mozogni. Aki hobbi szinten dörtöl, és nem mozog kellő biztonsággal az ugratókon, annak gyakorlás céljából csak ajánlani tudom, mert a gyártó a vázból nem spórolta ki az anyagot, nem kell tartani attól, hogy bármi repedne vagy csavarodna.
A biciklit nagyító alá véve: egy dirt váznál a legfontosabb szempont, hogy a váz és a villa jó minőségű legyen. Ez esetünkben sikerült is, ennek tetejébe pedig nemcsak a színe és a dizájnja jó, de a geometriai adatai is közelítenek egy felsőbb kategóriás dirt bringáéhoz. A bicikli hátulja se nem rövid, se nem hosszú, hanem pont megfelel az ennél a stílusnál elvártaknak, viszont az eleje lehetne kicsit rövidebb és talán magasabb is, de mindez akár egy magasabb villával is orvosolható.
A teleszkóp nem éppen a legerősebb pontja a konstrukciónak, ez a váz megérdemelt volna egy jobbat is, de a csillapítás állítása egy RST-hez képest pozitívan hatott rám. Fontos szerkezeti elem még a hajtómű, melynek teherbíró képessége nem elhanyagolható, hiszen minden egyes érkezésnél ez kapja a legnagyobb erőhatást. Ebből egy elég jó darab került rá, egy ISIS középcsapágyas FSA Step Up, 36-os tányérral. Ez utóbbi véleményem szerint egy picit nagy lenne, ha a bringát a szokásos egysebességes módon rakták volna össze, de erre a változatra egy 8 sebességes SRAM váltó került 11-28-as sorral. Mindenki megtalálhatja tehát a magának megfelelő áttételt, ami a kezdők szemszögéből nem elhanyagolható előny. Elöl egy E13 típusú láncvezető gondoskodik arról, hogy a lánc ne tudjon leesni. Ez az alkatrész számomra a bicaj fénypontjává vált, mert könnyen beállítható és nem csörgött-zörgött egyetlen érkezésnél sem.
A bringa kormányán és kormányszárán a Mongoose emblémáját találjuk, ezek az alkatrészek a vázhoz hasonlóan nem éppen a legkönnyebbek, és véleményem szerint a kormány lehetne keskenyebb, de ez is megszokás kérdése. A nyereg és a nyeregcső ránézésre és próbálgatásra egyaránt a jobbak közé tartozik. A kerék és a fékek a kezdő kategória követelményeit megfelelően elégítik ki.
Abszolút kezdőknek ajánlanám a gépet, mivel igencsak masszív darabról van szó, viszont tudásunkkal, fejlődésünkkel arányosan a bringa felszerelését és súlyát is javíthatjuk, mert van rajta számos alkatrész, amit jobbra lehetne cserélni. Ár/érték arányát tekintve nem éppen a legkedvezőbb választás, hiszen ennyi pénzből össze lehetne rakni akár erre a vázra is egy komolyabb, könnyebb, kifejezetten dirtre épített egysebességes, csak hátsó fékes biciklit.
[poll id=”98″]
InfoBox:
Forgalmazó: Mali Kft.
Származási hely: Tajvan
Vázgarancia: 1 év
Vázméretek: 13″
Alkatrész-garancia: 1 év
Ajánlott fogyasztói ár: 144.900 Ft
Vázanyag: Cr-Mo Urban
Villa: RST Launch T8; 100 mm rugóút
Láncvezető: E-13
Hátsó váltó: Sram X-4
Váltókar: Sram X-4 trigger
Fékek: Tektro IO mechanikus tárcsafék; 160 mm
Fékkar: Tektro alumínium dirt jump
Hajtómű: FSA Step Up; 36 fog; acél rock ring
Középcsapágy: Isis Drive
Lánc: KMC Z-72
Lánckeréksor: SRAM PG830; 11-28 fog, 8 sebesség
Agyak: Formula
Küllők: acél; 2,0 mm
Külső elöl: Kenda Small Block Eight; 26×2,35
Külső hátul: Kenda K-Rad; 26×2,3
Kormány: Mongoose PryBar; 700 mm / 25,4 mm
Kormányszár: Mongoose aluminium A-head; 60 mm
Kormánycsapágy: FSA Hammer
Nyeregcső: SDG I-Beam; 300 mm / 26,4 mm
Nyereg: SDG SkyLite I-Beam
Markolat: Mongoose Lock on
Pedál: Mongoose alumínium platform
Geometriai adatok:
Fejcsőszög: 69,0 fok
Nyeregvázcső-szög: 70,0 fok
Nyeregvázcső-hossz: 330 mm
Felsőcsőhossz: 560 mm (csőközéptől csőközépig)
Tengelytáv: 1034 mm (változtatható, csúszópapucs)
Láncvillahossz: 395-420 mm
Kormányszárhossz: 550 mm
Középcsapágy-magasság: 320 mm
Csapágyesés: -11 mm
Súly: 16,07 kg (pedállal)
Szöveg: Nagy Gergő; Fotó: Szász Norbert