A 2007-es szezonra minden szempontból megújult a Merida országúti palettája, bár az újdonságok közül a dizájn a legszembetűnőbb. Ezúttal a teljes egészében alumínium vázzal rendelkező hattagú Road széria csúcsmodelljét a karbonvillás Road Lite 905-öst fektetjük boncasztalra.
A gépek idei megjelenése igen ütősre sikerült, így minden bizonnyal a korábbi dizájnon fanyalgók is elégedettek lesznek. A váz maga 6061-es aluból készült, a fejcső és az ülőcsőbilincs környékének varratai pedig „félcsiszolt” kivitelűek. A villa kialakítása ellenére (alunyak és aluváll) aránylag könnyű. A modell egyes vázméreteihez tartozó geometriai ismertetőt böngészve megállapítható, hogy bár a geometria slooping és modern, csőszögek és csőhosszak tekintetében klasszikus, jól bevált hagyományokat követ.
Talán a tengelytáv sikerült a megszokottnál hangyányit hosszabbra, de cserébe bőven jut hely hátul – meg persze elöl is – a szélesebb külsőgumiknak, ennél a váznál a 28 mm-esnek is lehet létjogosultsága. Bár ez utóbbi a többség számára nem létkérdés, a felhasználás körét mindenképpen kibővíti. Az integrált- és félintegrált kormánycsapágy-rendszerek alkalmazása során fellépő problémát (Ha a konstruktőr nem tesz valamit, akkor a nem integrált típusokkal szembeni beépítési magasság-különbség miatt 20-25 milliméterrel lejjebb kerül a kormány a sokak számára ideálisnál.) felismerték és kezelték. Mindezt oly módon, hogy a fejcsövet alul kb. 8 milliméterrel hosszabbra vették, míg a csapágy és a hézaggyűrűk közé egy további magasítást eredményező „szoknyás” közdarab került, amelyik ráadásul még a fejcső és a hézaggyűrűk vastagságkülönbsége miatt fellépő kontrasztot is csökkenti. Említésre érdemes még, hogy a hátsófékbowden vezetőszemei csodaszépek, ellenben a váltóbowdenek állítócsavarjait fogadó szemek igen spártaira sikerültek.
Ultegra szódávalA bringán látszólag egy teljes Ultegra szettet találunk, amelyről csak második ránézésre derül ki, hogy valójában enyhén higított. A gyártó azon elhatározása, hogy kompakt hajtóművel szereli a gépet érthető indok arra, hogy Ultegra helyett miért került szérián kívüli hajtómű a gépre. Bár FC-R700 néven létezik Ultegra-szintű kompakt hajtóműve a japánoknak, a Road Lite 905-ösre az üreges kovácsolás technológiáját mellőző példány került, amely inkább az idén debütáló új Tiagra színvonalát idézi.
A nagytányér formavilága és kidolgozása viszont a Dura Ace-t juttathatja eszünkbe. A további hígítások kiszúrásához már jobban ki kell nyitnunk a szemünket, ugyanis egy 105-ös sorról illetve láncról lenne szó. Ezért szerintem keseregni nagyon nem érdemes, hiszen a picit nehezebb sorról tudni érdemes, hogy anyagának felületi keménysége meghaladja az Ultegráét, a lánc meg amúgy is fogyóeszköz ugyebár. A 6600-as Ultegra szett régi kedves ismerősöm, hiszen egy szezont edzettem és versenyeztem végig vele, és összességében minden funkciójával elégedett voltam.
Kerekek
A Shimano WH-R550 régi motoros a gyári kerékszettek piacán, és azon kívül, hogy néhány dizájnelem más lett rajta, változatlan műszaki tartalommal rendelkezik immár három éve. A szerkesztőségünkbe érkezett első tesztpéldány azóta már a harmadik bringán szolgál, és közeledve 20000. kilométeréhez egy küllőszakadástól eltekintve még mindig egyben- és napi használatban van.
Az évek során annyi ennél sokkal rosszabb gyári fűzésű kerékkel találkoztam, hogy megtanultam értékelni a WH-R550 erényeit. Relatíve könnyű (809/1086 g), és valódi mindenes: aránylag erős, aerodinamikus, tartós agyszerkezettel rendelkezik és emellett még szép is. Essen azonban néhány szó a negatívumokról is: a felni az aeroprofil ellenére túl széles, a hátsókerék oldal- és meghajtásoldali torzionális merevségén pedig lehetne még javítani. A Cheng-Shin belsőktől bevallom elérzékenyültem, mert ez volt az első alkalom, amikor ilyen szintű kerékpáron a kategóriának megfelelő tömegű (65 g) belsőt találok, ráadásul mindezt hosszúszelepes változatban produkálja. A Maxxis kevlárperemes Zenith külsői szintén jó súlyban vannak, és ha sok efféle apróság összeadódik, akkor a bringa össztömegével már nagy gond nem lehet. Nincs is… Kiegészítők
A Merida kerékpárok szinte emblematikus velejárói az X-Mission cuccok, nincs ez máshogyan a Road Lite 905 esetében sem. Okosan megtervezett nem feltétlenül a súlyra kihegyezett ellenben tartós darabokról van szó. Esetünkben a kormány, a stucni és a nyeregcső mellett a nyereg is az X-Mission Comp szériából való. Ezek közül kiemelném a nyeregcsövet, amely hosszához képest nagyon jó súlyban van, a kétcsavaros finombeállítós fej pedig ultraprecíz nyeregbeállítást tesz lehetővé. A nyereg sem gyenge darab, kifejezetten szép kidolgozású, oldalkoptatóval rendelkezik és az árkategóriának megfelelően alacsony tömeggel bír.
MenettapasztalatokMiután a nagyméretű vázzal rendelkező kerékpárral nem voltam kompatibilis, ezért a menettapasztalatok begyűjtésére a „hazai országúti mezőny legkomolyabb termetű és testtömegű versenyzője” címre joggal pályázó Tóth Attilát a Conrad-Papírkutyák versenyzőjét kértem fel. Meglehetősen szűken hajt a kolléga, ezért első körben bosszankodott kicsit a hátsófék bowdenvezető szemének helyzete miatt, amit néha bizony sikerült letérdelnie. Ettől eltekintve a vázat használat szempontjából jónak találta, egyedül a szokásosnál egy centivel hosszabb tengelytávot említette negatívumként. Miután a Campagnolo hasonló kategóriáját képviselő szettjéről nyergelt át, ezért kíváncsian vártam a tízes japán alkatrészcsaláddal kapcsolatos véleményt. Nos az első ismerkedés az Ultegrával pozitív végkövetkeztetéssel járt, a váltás rendben lévőnek találtatott, a fékezésre pedig csupán annyi volt az észrevétel, hogy a Campához képest kicsit „nyúlósabb”, de nem kellemetlen. A jelentős testtömeg alatt az első kerék küllői kezdetben hangosan tiltakoztak, majd szép csendben beletörődtek a sorsukba. Meglepő módon versenyorientált országútis létére Atis egészen beleszeretett a kompakt hajtóműbe, elmondása szerint edzésre nagyon hasznosnak találta, miután a versenyeken általános magas lábfordulaton hajtást lehet begyakorolni vele, és kevésbé savasodik el emelkedőkön az ember. Számára kellemes meglepetés volt, hogy egy L-es méretű vázra végre a bringát várhatóan megvásárolni kívánó termetesebb emberekhez passzoló hajtókarhosszt választott a gyártó, és kiemelte az FSA bandázs minőségét és komfortját is.
Összegezve
Akik márkás terméket vásárolnak csak részben teszik flancból, a többség inkább azért cselekszik így, mert a márkanév garancia számára arra, hogy alapvető hibái nincsenek a terméknek. Valljuk be, a Merida egyenlőre nem az a „brand”, amivel klasszikus értelemben véve flancolni szokás, viszont az előbbiekben vázolt megbízhatóság abszolút igaz rá, hiszen nincsenek rejtett hibák, elnagyolt részletek. A Road Lite 905 egy nagyon egyben lévő masina, amelyen első körben semmit sem kell cserélni, mert minden alkatrész esetében a súly / teljesítmény / minőség / tartósság szempontjainak finom mérlegelése után a legjobb választás született. Többek között ennek is köszönhető, hogy a gép össztömege meglepően alacsony. Jó szívvel ajánlható mindazoknak, akik országúti edzésre és sportolásra keresnek egy jó minőségű időtálló kerékpárt, és hajlandóak erre komolyabb összeget is áldozni. A befektetés garantáltan megtérül majd, hiszen technikai malőrökön való bosszankodás helyett csak a gondtalan kerékpározás öröme marad…
[poll id=”48″]
Eredetileg megjelent a Bikemag 2007. júniusi számában.
Geometriai adatok:
Fejcsőszög: 73,0 fok
Nyeregvázcső-szög: 73,5 fok
Tengelytáv: 1012 mm
Láncvillahossz: 408 mm
Nyeregvázcső-hossz (ülőcső tetejéig mérve): 540 mm
Felsőcsőhossz: (csőközéptől-csőközépig): 555 mm
Vízszintes felsőcsőhossz: 575 mm
Kormányszárhossz: 120 mm
Középcsapágy-magasság: 273 mm
Súly: 8,24 kg (pedál nélkül)InfoBox:
Forgalmazó: BikeFun Hungary Kft.
Származási hely: Tajvan
Vázgarancia: 5 év
Vázméretek: S; M; L (tesztelt); XL
Alkatrész-garancia: 1 év
Ajánlott fogyasztói ár: 319.000 Ft
Váz: Merida Road Lite Al-6061; alumínium
Villa: Merida Carbon Lite; karbon váll, alu nyak; (428 g)
Hajtómű: Shimano FC-R600; 175 mm; 34/50 fog (864 g)
Középrész: Shimano Ultegra; angol menetes (98 g)
Lánckeréksor: Shimano CS-5600; 11-25 fog (239 g)
Lánc: Shimano CN-5600
Fékváltókarok: Shimano Ultegra ST-6600; 10 fokozat
Hátsó váltó: Shimano Ultegra RD-6600
Első átdobó: Shimano Ultegra FD-6600; bilincses
Fék: Shimano Ultegra BR-6600
Agyak: Shimano WH-R550; kónuszos
Küllők: 1,5/2,5/2,0; fekete kardküllők, elöl 16, hátul 20 db
Felnik: Shimano WH-R550; aero
Külsők: Maxxis Xenith; 23-622; 9 bar/130 Psi
Kormány: X-Mission Comp; ergonomikus; 31,8 mm / 460 mm
Kormányszár: X-Mission Comp; 120 mm (184 g)
Kormánycsapágy: TH Industries; 1 1/8”; A-head; félintegrált
Nyeregcső: X-Mission Comp 27,2 mm / 350 mm (273 g)
Nyereg: X-Mission Comp; Cr-Mo pálcás (259 g)
Bandázs: FSA Parafás