fbpx

Merida Matts HFS Trail 1000-D – Üsd-vágd, nem apád!

Két napon át volt szerencsém tesztelni a Mátrában, és nagyon jó ötletnek tartom, hogy a Merida a klasszikus Matts családot kiegészítette a Trail típusokkal. Az alábbiakban kiderül, hogy miért. A gyártó alapkoncepciója az volt, hogy a régóta változatlan és sikeres Matts XC geometriát kis mértékben úgy módosították, hogy felegyenesedettebb üléspozíciót, magasabb felépítést és úgy általában „zúzósabb” geometriát kapjunk. Ez a bringa a Trail széria teteje, kaphatók TFS-ek is, kedvezőbb áron.

„Trailesítés”:

fotók: elcsé, KGÁdám

Szembetűnő, hogy a felsőcső ejtettebb lett, ami alacsonyabb súlypontot és átlépési magasságot eredményez. A támvilla és az ejtett felsőcső alacsonyabban csatlakozik a nyeregvázcsőhöz, emiatt szükség van egy új és szép vázelemre, amely egy erősítő közdarab a felső- és a nyeregvázcső között.

A középcsapágyház esése a hátsó tengelyhez képest (ennyit „lejt” a láncvilla a hajtókar felé) 2 cm, ami 1 centivel kevesebb, mint a hagyományos Matts esetében. Ez az egyik legfontosabb, a középcsapágy magasságát befolyásoló tényező. A másik a beépített villa hossza, ami a Trail esetében egy 100 mm-t mozgó modellt jelent, szemben a Matts XC-kel, melyekbe 80-as villákat építenek. A láncvillák 5 mm-rel, a tengelytáv azonban már kb. 20 mm-rel hosszabb, mint a sima Matts-nél, azonos felsőcsőhossz mellett.

Végül a vázszögek. Az Matts XC fejcsőszöge, gyári adat szerint 70,5 fok, a Trailnél én viszont 69-et mértem. Ez jelentős különbség, amihez ha mellétesszük a fenti vázadatokat is, egyértelművé válik, hogy a laposabb fejcsőszög, a hosszabb rugóutas villa és a hosszabb tengelytáv a gyors lefeléken teszi stabilabbá a gépet, a magasabb középcsapágy / rövidebb hajtókar (170 mm) páros pedig a sziklás részeken segít könnyebben átjutni, csökkentve a lánckerék vagy a pedál leütődésének veszélyét. A „Trailesítés” fontos eleme az is, hogy a normál Matts XC-hez képest ballonosabb – azaz 2,25-ös – gumit használnak, és elöl 180-as tárcsát találunk.

A gyártó koncepciója a bringa irányítópultjával kapcsolatban az volt, hogy legyen magas, mert úgy felegyenesedettebb testtartás érhető el. Ezzel egyrészt a bulibringásokat célozták meg, másrészt a kemény lejtőzést akarták élvezetesebbé tenni. Az alapötlet nem rossz, csupán a mértékével nem értek egyet. Egy 40 mm-t emelő Riser kormány került az irányítópultra, 6 fok emelésű kormányszárral és a kormánycsapágy iszonyat magas felső kupakján túl még 2 cm alátéttel! Az eredmény, hogy a kormány vége 1040 mm magasra került a földtől. Viszonyításképpen a Boxxerrel szerelt DH gépemnél ez az adat mindössze 1025 mm. Nem csodálom, hogy nem tudtam rendesen mászni a Traillel, mert mindig egykerekezni akart, pedig a mászóképességnek egy ilyen bringánál bőven benne kellene lennie a pakliban. Értem én, hogy a lejtőzés kiszolgálása a cél, de aki ilyen gépet használ, az nem felvonóval viteti fel magát, ráadásul gondolom a gép össztömegét sem véletlenül faragták ilyen alacsonyra?!

Kicsit furcsa az egész, mert a gyártó a jó irányíthatóságot is a Trail előnyeként emeli ki, de a vázmérethez mérten nagyon hosszú kormányszár sem a lejtőzésnek, sem a könnyű irányításnak nem kedvez single trailezés közben. Egy 80-as stucni már megfelelő lenne.

Szerencsére a magasságon könnyen és nagymértékben lehet segíteni. Az alátéteket azonnal a stucni fölé pakoltam, a kormányszárat pedig mínuszba fordítottam. Ezen nyertem kb. 3 centit. Természetesen a leendő tulaj az alátétek esetleges áthelyezése után vágja le a villanyakat. Ha alkatrészcseréről lenne szó, akkor a kormányt mindenképpen cserélném egy 20-25 mm-t emelőre (A dirt / street-eseken kívül ki használ 40-es emelésű kormányt?). Itt azonban rögtön megragadnám az alkalmat, hogy dicsérjem is a Trailt, ugyanis a fent említett kormány az egyetlen(!) alkatrész, amit cserélnék, és ez elég ritka a komplett tesztgépek esetében!

Na akkor dicsérek tovább… A Recon hihetetlenül jó. Először megnéztem, hogy biztos levegős-e… az volt. A megindulása olyan, hogy a bringa elejének saját súlyától is picit beül (az én súlyomhoz fújva), pedig nem Dual Air-es, csak egy sima SL, alu nyakkal. Van benne állítható hidraulikus csillapítás + lockolási lehetőség és kész. Pont annyit tud, ami még gazdaságos (nem dobja meg nagyon a bringa árát) és egy ilyen gépbe kell: mozogjon finoman, bírja a strapát és ne legyen nehéz.

Tömeg:

Az 1000-D csúcsmodell lévén, rendkívül jó, 11,41 kg-os tömeggel kényeztet. Ezen tulajdonságának fő sarokpontja a Merida csúcs alu technológiájának számító HFS váz. Ezen túl az alu nyakas, levegős villa, az XT/DT X445D kerekek és nem utolsó sorban a Light kivitelű kevlárperemes külsők. A végeredmény azonnal érződik a gyorsíthatóságon.

Alkatrészek:

Elsőként a kerekeket emelném ki, melyek tömege 1860-, illetve 2430 g gyorszárral, külsőkkel együtt. Ez a felhasználási területet tekintve jó adat. Tetszett, hogy nem spóroltak szérián kívüli- vagy SLX agyakkal, hanem korrekten XT-t fűztek a remek DT felnikkel. A kerekek így örök darabok.

Nagyon kellemes meglepetés volt a külső. A Trail előtt közvetlenül egy másik gépen szenvedtem 2,5-ös alap Minionnal, majd ugyanolyan terepen a Trail Lite következett. Megdöbbentem, milyen jól tapad. Tekergettem is a bütyköket, és meg is lett a megoldás. A külső alapanyaga olyan puha, mint egy „egyversenyes” csúcsmodell esetében. Ennek egyértelmű előnye a hibátlan mászó-, fékező- és kanyarképesség, relatív hátránya a gyors kopás. A terepezés élményét azonban nagymértékben fokozza, és szerintem egy ilyen bringánál ez a legfontosabb.

Az új SLX családból a hajtókar képviselteti magát, mely egy örök darab – lényegében egy acéltengellyel turbózott LX, üreges karral és külső középcsapággyal (Hollowtech II), alu/acél/acél lánckerekekkel.

A fék ránézésre egy örömforrás volt. Ez egy új-, szérián kívüli modell és érkezése megváltás volt a durung és béna működésű M485 után, az új M486 mellé. A fékkar viszonylag esztétikus, nem olyan böszme, mint a korábbi olcsó Shimano fékkarok, és úgy tűnik, pár év késéssel, de a japók is feltalálták a tutit: a 2 csavaros bilincses fékkar rögzítést – fantasztikus találmány! A fékerő közepes, de számomra, a kis tömegemmel, hátul kis tárcsával is elegendő volt. A fékkarnak – hogy könnyen járjon – viszonylag hosszú bekopási idő kellett. Az RT-53-as tárcsát nem szabad fém szinteres betéttel használni, de hogy miért létezik egyáltalán ilyen tárcsa, magam sem értem, nyilván „dollár centes” okai vannak…

Összegzés / menet közben:

A Trail egy tuti gép. Létrehozása jó ötlet volt, hiánypótló modell a piacon, a hozzáadott értékhez képest jó árral. Lehet ütni-vágni, mindent ki fog bírni, mégis könnyű. A gyártó célja – a fordulékonyság, a könnyű kezelhetőség és a merev váz viszonylatában durva lejtőző képességek – kis tuninggal ugyan, de lényegében teljesültek. Az „oldjunk meg mindent merev géppel” elvet vallóknak a legjobb választás, hiszen a villa kitűnően, finoman mozog, a gumik remekek, a váz könnyű, de mégis erős, a kerekek példás darabok és az összes többi kiegészítő is igényes, tartós cucc. A minőségre vágyó örömbringások, de akár a merev gépet kedvelő maratonozók egyaránt jól járnak vele. És ugye mindannyian tudjuk, hogy minden célra tökéletes bringa nincs, de a Trail egy olyan monti, ami megpróbál az lenni – ez egész jól sikerült is neki.

[poll id=”96″]

Eredetileg megjelent a Bikemag 2008. november-decemberi lapszámában.
Forgalmazó: BikeFun Hungary Kft.
Származási hely: Tajvan
Ajánlott fogyasztói ár: 319.000 Ft
A váz ára: 69.900 Ft
Vázgarancia: 5 év
Alkatrész-garancia: 1 év
Vázméretek: 15”, 17” (tesztelt), 19”, 21”

Vázanyag: Matts HFS-Trail-Disc
Villa: Rock Shox Recon SL; 100 mm út; Lock out
Kormánycsapágy: FSA ZS-3; 1 1/8”; félintegrált
Hajtómű: Shimano SLX; 170 mm; 44/32/22 fog
Középcsapágy: Shimano SLX
Lánckeréksor: Shimano CS-HG61; 11-34 fog; 9 seb.
Lánc: Shimano CN-HG73
Hátsó váltó: Shimano XT Shadow
Első átdobó: Shimano XT
Váltókar: Shimano XT rapidfire
Fék: Shimano M575 Disc; 160/180 mm
Fékkar: Shimano M575
Első agy: Shimano XT centerlock
Hátsó agy: Shimano XT centerlock
Felnik: DT X445 disc; 32 furat
Küllők: fekete rozsdamentes; 2 mm
Külsők: Merida Trail Lite; 26×2,25; kevlár
Kormány: FSA XC 280BOS 40 Rise; 660 mm / 31,8 mm befogó
Kormányszár: FSA XC 280; 6 fok / 100 mm
Markolat: LOCK Ring Dual
Nyeregcső: FSA SL-250 SB25; 31,6 mm
Nyereg: XMission Trail Pro
Pedál: Shimano M520

Geometriai adatok:
Fejcsőszög: 69,0 fok
Nyeregvázcső-szög: 71,5 fok
Tengelytáv: 1060 mm
Láncvillahossz: 425 mm
Nyeregvázcső-hossz: 432 mm
Felsőcsőhossz: 545 mm (csőközéptől csőközépig)
Vízszintes felsőcsőhossz: 565mm
Kormányszárhossz: 100 mm
Középcsapágy-magasság: 320 mm
Súly: 11,41 kg (pedál nélkül)

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.