Ciklokrossz bringát tesztelhetek! Az e-mailben érkező hírt kitörő örömmel fogadtam, mert még soha nem volt alkalmam hasonló kipróbálására. „Na, marha jó, akkor, mihez fogod hasonlítani?” Merülhet fel a kérdés. Talán nem tévedek, ha azt gondolom, hogy a cikket olvasók nagy része soha nem ült még ciklokrossz gépen, csak hegyi vagy országúti kerékpáron. Ők – hozzám hasonlóan – csak ezekhez tudnak viszonyítani, így talán nem akkora baj, hogy a végén nem tudom megmondani mitől jobb, vagy rosszabb ez a masina, mint a többi.
Mindig is furcsa szerzetnek tartottam ezeket a bicókat, a laikusok kapásból rávágnák, hogy országúti, és csak akkor eszmélnek, ha az ember felhívja a figyelmüket a különbségekre. Ha még az is kiderül, hogy régebbi találmány, mint a hegyikerékpár, még jobban csodálkoznak.
Amikor a tévében ciklokrossz közvetítéseket néztem, mindig is tetszett, ahogy a mountainbike-os terepekhez viszonyítva könnyebb és laposabb pályákon hatalmas tempóval száguldoznak, legtöbbször hóban és sárban, és az akadályoknál hihetetlen gyorsasággal, szinte lendületvesztés nélkül váltanak futásra, majd ismét tekerésre.
A nap mint nap járt ösvények között szép számmal akad olyan, amiken a hegyikerékpár kicsit „sok”, de az országúti természetesen szóba sem jöhet. Na ezeken szerettem volna egy ciklokrossz gépet kipróbálni.
A személyre szabás közben picit szemügyre vettem a „négyest”. Az alu csövek szép hegesztési varratokkal csatlakoznak egymáshoz, és a vázra két kulacstartót is szerelhetünk.
A nyeregmagasság belövése után felpattantam rá, és már otthon, a négy fal közt is nagyon kényelmesnek éreztem. Első utam egy rosszminőségű erdészeti aszfaltúton vezetett, ami a korábban említett könnyebb „terepek” közé tartozik. A komfortérzet tökéletes volt, valamivel jobban előredőltem, mint a montimon, de közel sem annyira, mint az országútimon. Fura volt, hogy „koskormányt” fogva nem ráz úgy az út, és sokkal lendületesebben haladok, mint hegyikerékpárral szoktam. A kör végén aztán nem tudtam meghazudtolni cross countrys mivoltomat és komolyabb terep felé vettem az irányt. Ugyan a keskeny kanyargós ösvényen is lehetett haladni vele, sokkal nagyobb figyelmet igényelt, mint 26”-os kerekeken. Ha terepgumikról is van szó, azért ezek igencsak vékonykák, és a laposabb fejcsőszög picit lomhábbá teszi a kanyarokban. A kört döngölt földúton fejeztem be. Itt volt csak igazán elemében, alsó kormányfogással, eddig ismeretlen tempóban hasítottam a szántók mellett.
A későbbi tekerések során alaposan megjárattam és feszegettem a határait. Egy alkalommal az egyik maratonos jellegű körömre vittem. Felfelé a murvás úton gond nélkül lehet haladni vele, egy-két nagyobb kövön és gyökéren is simán átgurul, a karbon villa pedig kellően tompítja a rázkódásokat. A lejtőn azonban már nem merek nagy tempót kockáztatni, mert az egyébként jól teljesítő gumiknak itt már nem elég az oldaltartása és öt bar ide, vagy oda pillanatok alatt felütném őket. Hiányzik a teló is, no meg az erős fékek. Azért leérek. Ismét mezők és döngölt utak következnek, úgyhogy hajrá!
Természetesen aszfalton is tettem bele pár kilométert. Az országútihoz képest felegyenesedettebb üléspozíció itt nyilván nem segít, hogy gyorsabbak legyünk, de a kényelemnek köszönhetően órák múlva is jól érezzük magunkat a nyeregben. A terepre szánt gumi nem gurul olyan gyorsan, és a kerekeket is picit nehezebb felpörgetni, de még mindig sokkal lendületesebben lehet vele haladni, mintha hegyigéppel lennénk.
Szerencsére még javában tombol a nyár, ezért ciklokrossz versenyen még nem volt alkalmam kipróbálni, de hogy ne érhesse szó a ház elejét „megtámadtam” vele pár lépcsősort. A nagy vázháromszögnek köszönhetően könnyű vállra kapni, és ilyenkor a felsőcső tetején vezetett fékbowden sincs útban.
A menettapasztalatok után pár szó a felszereltségről. A kerekek masszívak, a gumik rendeltetési területükön kiválóan teljesítenek. A Shimano 105-ös váltórendszer gyors és pontos, bár a Sramhoz szokott kezemnek kicsit „puha”. Az FSA hajtókar merev, és az 50-34-es áttétellel mindenhol megtaláltam a megfelelő pedálfordulatot. A nyeregvázcsövön találunk egy aprócska láncvezetőt, ami jól végzi dolgát, mert nem kellett láncleesés miatt bosszankodnom. Egyedül a fékekkel voltam elégedetlen, amelyek nem csak a hegyikerékpárokon megszokottakhoz képest voltak gyengék. Reméltem, hogy bekopnak, de nem. A 105-ös karokat húzva nyúlós volt a fékezés, a felső fékkarokat pedig túl nagy erővel kellett cibálni, hogy valami hatást elérjek. A fékpillangók nagyon kinyúlnak, emiatt kiállva tekeréskor többször is előfordult, hogy megütöttem bennük a vádlimat.
Kiknek jó, mire jó? Jó lehet olyanoknak, akik nem tudnak, vagy nem akarnak egy bringánál többre költeni, és megelégszenek az enyhébb tereppel. Örömüket lelhetik benne azok a hegyikerékpárosok is, akik olyan országúti edzőgépet keresnek, amivel alkalomadtán terepezni is lehet. Országútisoknak is jól jöhet téli bringaként, és hogy belekóstolhassanak a terepezés örömeibe. A csomagtartó- és sárvédő szemeknek köszönhetően akár túrabringások is választhatják. Hú, és majdnem kimaradt! Természetesen ciklokrossz versenyzésre sem utolsó…
Megjelent a Bikemag 2009. októberi lapszámában.
[poll id=”164″]
Forgalmazó: BikeFun Hungary Kft.
Származási hely: Tajvan
Vázgarancia: 5 év
Alkatrész-garancia: 1 év
Vázméretek: 48, 52, 55 (tesztelt), 58, 61
Ajánlott fogyasztói ár: 279.000 Ft
Vázanyag: Cyclo Cross Lite alu (Külön vázszettként is!)
Villa: Carbon CC
Hajtómű: FSA Omega; 50-34 fog
Középcsapágy: FSA
Lánckeréksor: Shimano CS-5600; 12-27 fog
Lánc: Shimano CN-5600
Hátsó váltó: Shimano 105
Első átdobó: Shimano 105
Fékváltókar: Shimano 105; 10 seb.
Fékek: Tektro
Első agy: Shimano 105
Hátsó agy: Shimano 105
Felnik: Alexrims Race 24; 32 furat
Küllők: rozsdamentes acél
Külsők: Maxxis Larsen Mimo CX 35 Kevlar
Kormánycsapágy: FSA
Kormány: X-Mission Comp CEN Road Classic; 31,8 mm
Kormányszár: X-Mission Comp; 31,8 mm
Kormánybandázs: Merida
Nyeregcső: X-Mission Comp; 27,2 mm × 350 mm
Nyereg: X-Mission Road Pro
Pedál: –
Geometriai adatok:
Fejcsőszög: 69,5 fok
Nyeregvázcső-szög: 71,5 fok
Nyeregvázcső-hossz: 550 mm
Vízszintes felsőcsőhossz: 525 mm
Tengelytáv: 1026 mm
Láncvillahossz: 425 mm
Kormányszárhossz: 110 mm
Középcsapágy-magasság: 270 mm
Súly: 9,81 kg (pedál nélkül)