Magyar márkájú karbon országúti kerékpár karbon kerékszettel, karbon Centaur alkatrészcsaláddal, szinte verhetetlen áron – elöljáróban talán ennyit mondanék a C12 R1 kerékpárról, amit tesztelni volt szerencsém az országúti szezon kezdetén.
Jellemző párbeszéd a Bringaexpóról, miután a delikvens szemrevételezte a Bikemag-standon is kiállított kerékpárt, majd elismerő szavakkal méltatta, feltette a legfontosabb kérdést:
– És mennyibe kerül?
– Na most fogsz igazán csodálkozni: 1680 euró…
– Ez azért egy karbonvázért nem olcsó…
– A komplett bringa kerül ennyibe…
– (…)
Mivel először járt nálunk C12 kerékpár pár sorban, röviden, mi a receptje a kiváló ár-érték arányú országúti kerékpárok életre hívásának. A végleges formájukat Győrben elnyerő kerékpárokhoz Tajvanról és Kínából érkeznek az alkatrészek, ahogy a legtöbb neves brand esetében is. A saját logóval direkt rendelés, valamint a kevesebb szemből álló forgalmazási lánc azonban jóval kedvezőbb árképzést tesz lehetővé, mint valamelyik nagy európai márka inportja. Így lehetséges, hogy a hazai boltokban mondjuk 7-800 000 Forint között kínált bringáknál lényegesen olcsóbb tud lenni a C12. És ez nem csak a komplett kerékpárokra igaz, a C12 kínálatban kínai gyártású karbonvázak (országúti és időfutam), a tajvani Novatec által gyártott karbonkerekek, és egyéb kiegészítők: kormányszárak, karbon kormányok, karbon üléscsövek, titán gyorszárak, titán csavarok, karbon kulacstartók szerepelnek.
A C12 bemutatkozása után lássuk magát a teszt alanyát, az R1 kerékpárt (a palettán az R1 a külső bowdenvezetéssel ellátott változat, a megegyező árú – 508 euró – R2 vázban belül futnak a bowdenek, esetleg az elektromos vezetékek). A karbonváz nem tartozik a manapság kapható legkönnyebbek közé, a tesztelt 53-as méretben 1070 grammot nyom, viszont cserébe masszív, és remek menettulajdonságokkal rendelkezik.
A design hűen követi a mai divatot, az egytucat ismert márka közül a tizenkettedik is lehetne, 10 emberből 9-nek biztosan tetszik, személy szerint is vállalnám. Geometriája a klasszikus, sportos hagyományokat követi, rövid tengelytáv, alacsony építés, egyenes villa, a manapság gyakran túrázósra vett figurával ellentétben abszolút versenyzésre alkalmas szerkezet. Az 53-as ülőcsőmérethez sloping kialakítással 54-es vízszintes felsőcsőhossz társul, 14 mm-es homlokcsővel, 960 mm-es tengelytávval, 405 mm-es láncvillával.
A váz jellemzői a nagy keresztmetszetű alsócső és láncvilla, ezekkel összhangban a kimondottan robosztus középrész kialakítás, s természetesen a mai trendnek megfelelően tapered (1,1/8-1,5) homlokcső. A bringa így kegyetlenül jól gyorsítható, a tavasz első „ébresztő” sprint-piramis edzéseit vele abszolváltam, semmi idegeskedést, remegést nem mutatott, nyeregből kiállva, nagy erővel, nagy áttétellel csavarva is ellentmondást nem tűrően tapadtak a kerekek az aszfaltra. Mindemellett a vékony támvillák beülve elegendő komfortot biztosítanak, felveszik az apróbb úthibákat, vagyis nem kőmerev a kerékpár – hosszabb táv esetén ez fontos szempont.
Irányíthatóság szempontjából a robosztus homlokcső és középrész, az egyenes villa, valamint a rövid tengelytáv és a merev karbonkerekek ugyancsak optimális kombináció, „kegyetlenül” be lehet tenni szűk ívekre is a kerékpárt, bármilyen versenyen megállná a helyét.
A szintén C12 márkajelzéssel ellátott Novatec karbonkerekek nagyban hozzájárulnak ahhoz, hogy versenyzőknek ajánljam a bringát, hasonló menettulajdonságokkal bíró szingós versenykerék-szettért komoly összeget kell kicsengetni, ha nem tartozik a kerékpár alapfelszereltségéhez. Az 50 milliméteres magas felnivel ellátott kerekek alig 1400 gramm fölötti súllyal a legtöbb versenyszituációban tökéletesen megállják a helyüket, merevek, jó légellenállási tényezővel rendelkeznek és ehhez képest könnyűek is.
Az alkatrészek közül a Campagnolo Centaur Carbon 10-es szett tökéletes választás ahhoz, hogy a kerékpár ár/érték arány szempontjából az egyik legjobb alternatíva legyen ma Magyarországon. Bár sajnos az új Campa középkategória kidolgozás, tartósság szempontjából szerintem messze nem azt nyújtja, mint az öt évvel korábbi Centaur vagy Veloce, de jól beállítva legalább pontosan működik. Én örültem az olasz rendszernek, az én kezem ezt szokta meg. A C12 R1 egyébként bármilyen Campa vagy Shimano szettel rendelhető. Fontos, hogy karbon kerékhez, karbon fékbetéteket használjunk.
Amivel kevésbé voltam elégedett, a kiegészítők, a nyergcső és a kormány sem lett a kedvencem. Az egyébként könnyű karbon nyeregcső állíthatóság szempontjából nem hozta az ezen a szinten elvárhatót, s amikor sikerült pontosan belőni a nyerget, a karbon alkatrészeknél ajánlott nyomaték nem volt elegendő. Menet közben a nyereg elmozdult, később keményen meg kellett húzni ahhoz, hogy fixen maradjon.
A másik gyenge pont a kormány volt, a széles, 44-es karbon modell abszolút turistás hajlítású, nem illik a versenygép-koncepcióba. Talán az amerikai Ritchey találta ki hajdanán ezt az elfuserált formát, ami felül széles, kényelmes fogást tesz lehetővé, ha viszont alul fogott kormánnyal sprintelünk, alkarunk hozzáér a felső részhez, nekem konkrétan megfájdult azon a ponton a karom.
Szerencsére utóbbi apróságok a későbbi vásárlók szempontjából nem jelentenek nagy gondot, a forgalmazó számított is ilyen jellegű visszajelzéseinkre, s a bringa természetesen praktikusabb alkatrészekkel is rendelhető lesz a jövőben. A cél, hogy a magyar vásárlók a lehető legjobb áron kaphassanak itthon, optimális felszereltségű versenybringát.
Pozitívumok:
+ kiváló menettulajdonságokkal rendelkező váz
+ kiváló ár/érték arány
+ adott árszinten szingós karbon kerekek alapfelszereltségként
Negatívumok:
– silányabb minőségű nyeregcső
– nem egy versenygéphez illő kormány
InfoBox:
Forgalmazó: HDRNET Kft.
A kerékpár a http://c12.hu/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=11&Itemid=18
linken érhető el.
Származási hely: Kína / Tajvan
Vázgarancia: 1 év
Vázméretek: 51, 53 (tesztelt), 55, 57cm
Ajánlott fogyasztói ár: 1685 euró (a honlapon nettó árak szerepelnek, euróban)
Váz: C12 R1 Carbon
Villa: Karbon, tapered villanyak
Első váltó: Campagnolo Centaur
Hátsó váltó: Campagnolo Centaur
Fékváltókar: Campagnolo Centaur
Fékek: Campagnolo Centaur
Hajtómű: Campagnolo Centaur 53/39, 172,5
Lánc: Campagnolo Centaur
Lánckeréksor: Campagnolo Centaur 12-25
Kerekek: C12 W50T szingós
Külsők: Tufo S33 Pro
Kormány: Karbon 44
Kormányszár: Ritchey Pro 120 mm
Kormánycsapágy: Neco
Nyeregcső: Karbon, 31,6
Nyereg: Selle San Marco Zoncolan
Nyeregcsőbilincs: alu
Betekerő: Deda
Geometriai adatok:
Nyeregvázcső-hossz: 530 mm
Vízszintes felsőcsőhossz: 540 mm
Tengelytáv: 960 mm
Fejcső-hossz: 140 mm
Láncvillahossz: 405 mm
Kormányszár-hossz:120 mm
Bővebb információ: www.c12.hu
Szöveg: Takács Tamás
Fotók: Vanik Zoltán, Takács Tamás