Megint egy kocka. De nem kockafejűeknek. Stílusosan visszafogott, de mégis dögös gépezet parkolt az előszobában, mely minden porcikájában kívánta a száguldást. No nem az a versenyzős fajta, hanem a kellemesen laza tekergős fajtából való aszfaltgép. A megjelenése egyből visszafogott, németes úriember képét mutatta minden különösebb érzelmi kilengés nélkül. A Cube-ok nem okoznak csalódást, mindig pontosan hozzák azt, amire tervezték őket. Halálpontosan. Vajon most is így van?
Az összkép meghatározó eleme a váz, mely ezúttal valóban a gép lelke. Esetünkben ez ugyanis egy nagyon minőségi vázat jelent, melyre jóval drágább felszerelést is szerelnek. A titokzatos RFR rövidítés sem jelent mást, mint „Ready For Race”, azaz versenygeometria. Ugyanazzal a geometriával rendelkezik, mint számos nagytesója, és ez a geometriát véleményem szerint nagyon eltalálták. Ezzel pedig valóban a belépőt jelenti a komoly országútik világába, még akkor is, ha történetesen háromtányéros Tiagra szettel lett szerelve.
A 7005-ös double-butted aluváz meglehetősen robosztus csövekből áll, különösen az alsócső kelt elég masszív benyomást. Ránézésre is nagyon merev gépezetnek tűnik, és ezt nem is hazudtolja meg. Maga a váz tökéletesen alkalmas a teljesítmény-centrikus tekerésre, akár komoly versenyzésre is. Amiért a bevezetőben kellemesen laza tekergős gépnek tituláltam, az sokkal inkább szól a felszereltségnek. Maga a váz simán továbbfejleszthető komolyabb alkatrészekkel. Persze a mostani sem rossz, csak arra szeretnék rávilágítani, hogy a gép alapja lehet akár jóval komolyabb kerékpározásnak is. Ez jó abból a szempontból, hogyha valakinek megjön a kedve a keményebb tekerésre, annak adott a lehetőség, hogy szépen lépésről-lépésre – ahogy a pénztárcája engedi – fejlesztgesse a gépét. Szerintem ez kétségtelenül nagy fegyvertény az egyszerű tucat aluvázas bringák tengerében. Szóval a váz csillagos ötös osztályzatot kap.
A díszítését a feliratokon kívül egyébként csak egy, a fejcső aljától a felsőcsövön át a hátsó papucsokig futó fehér csík jelenti, ami viszont meglehetős eleganciát ad a váznak. Megjelenése nem olyan izgalmas és emocionális, mint egy olasz gépé, de hát ilyen a letisztult német design: kinek a pap, kinek a papné. Meglepő volt a legjobb márkák közt emlegetett olasz Dedacciai jelenléte is egy villa formájában. Szép aero profil, igazán komolyan néz ki, ritka egy ilyen gépben. Mintha direkt csak valami huncut húzásként csempésztek volna valami kis olaszt a német gépre.
Meghajtás terén kizárólag a japán óriáscég Tiagra szettjének elemeit találjuk, de ezt cseppet sem bánom. A fékváltókar már a 10-es szettek karjainak formavilágát követi, így nagyon kényelmes fogás esik rajtuk, viszont fokozatkijelzőt is kaptak, ami szerintem egyáltalán nem felesleges dolog. A hajtómű integrált tengelyes, és a sokoldalúbb használhatóság kedvéért háromtányéros. Így összesen már 27 elméleti sebességfokozat van, mely kiszolgál szinte mindenkit, erősen dimbes-dombos, vagy akár hegyes vidéken is. Bár jómagam a 39-53-as hajtóműhöz szoktam, az Etyeki dombokon bizony mégis néha azon kaptam magam, hogy kistányéron nyomom egy-egy nagyobb emelkedőn. Szóval nem kell szégyellni, jól jön időnként az a kistányér!
A kerekek is Shimanók, mégpedig az R-500-as szett, ami a cég belépő szintjét jelenti. A felni szélessége kicsit több az általam megszokottnál, talán ezért is érezhetően nagyobb a tömege, ami miatt szerintem jobbára az amatőrök és a hétvégi harcosok szívét fogja megdobogtatni, bár megjelenése szintén a profi kerékpáralkatrészek világát idézi. A külső is inkább a kényelemre lett kihegyezve, semmint a teljesítményre. Nem mintha bármi bajom lenne a Schwalbe 25-ös Blizzard külsőivel, de szintén nem a pilledarabok közül valók, bár tökéletesen illenek a géphez. Amúgy funkcionálisan teljesen korrektek, jól is néznek ki a két-két fehér csíkkal, és egy 23-as külsőhöz képest határozottan nagyobb menetkényelmet és tapadást biztosítanak.
A kiegészítők terén már kicsit vegyesebb a kép, egyszerűbb Ritchey alkatrészek keverednek FSA-kkal, fűszerezve némi Scape-pel és Cube-bal. Utóbbit a nyereg képviseli, mely formája alapján – bár tudom ez személyes – szerintem nagyon eltalált darab. Látványos is a fehér-piros szegéllyel, de sajnos a fekete szín gyorsan kopásnak indul, így hamar veszít kezdeti szépségéből. Amúgy minden kiegészítő illik a gépre, megfelelő merevséggel bírnak, visszafogott megjelenésükkel is beleillenek a bringa koncepciójába.
Az egyetlen szívfájdalmam a bandázsolás minősége volt. Maga a szalag teljesen megfelel, de ilyen csapnivaló minőségű gyári bandázsolást én még nem láttam! A fékváltókaroknál kilátszik a kormány meg a kar bilincse, felül pedig a rögzítő ragasztószalagot találomra ferdén csapták oda. Ráadásul mindez fordított irányban a kormányra tekerve! Szerencsére ez a legkönnyebben orvosolható probléma, és mivel más gond nem volt a géppel, így ezt az apróságot ezúttal elnézzük.
Mivel a gép koncepciózus tervezés eredménye, így a neki szánt felhasználási körben semmit sem cserélnék rajta, csak egy pár patentpedált kell rátenni, és jöhet a mehet, egy kellemes vasárnap délutáni tekergés a dombokon, az őszi lágyan simogató napsütésben. Erre való ugyanis, szabadidős kerékpározásra, kellemes hétvégi vagy esti tekergésekre, esetleg edzésre. Ezen a területen remekül teljesít, hozza, amit a Cube-ok általában szoktak: egyöntetű felszerelés, visszafogottan elegáns megjelenés, nagyszerűen továbbfejleszthető, megbízható, stabil, robosztus váz. Ehhez 265.000 pénzt kell összeszedni, ami nem is olyan sok a nagyon jó vázhoz, illetve az egyöntetűen jó minőségű felszereltséghez képest. A neves Dedacciai villa pedig csak hab a tortán. Szóval aki a fentebb leírt felhasználási kört illetően magára ismer, és egy igényes kerékpárt szeretne, az bátran törje össze a malacperselyt, mert nem fog csalódni!
Megjelent a Bikemag 2009. októberi lapszámában.
[poll id=”162″]
Forgalmazó: Velobike Kft.
Származási hely: Németország / Tajvan
Vázgarancia: 5 év
Alkatrész-garancia: 1 év
Vázméretek: 53, 56 (tesztelt), 58, 60 cm
Ajánlott fogyasztói ár: 264.900 Ft
Vázanyag: 7005 double butted alu
Villa: Dedacciai Black Blade; karbon szárak, alu nyak
Hajtómű: Shimano Tiagra; 30-39-50 fog
Lánckeréksor: Shimano CS-HG50-9; 12-25 fog
Lánc: Shimano CN-HG53
Fékváltókarok: Shimano Tiagra
Első váltó: Shimano Tiagra
Hátsó váltó: Shimano Tiagra
Fékek: Shimano Tiagra
Kerekek: Shimano WH-R500
Külsők: Schwalbe Blizzard; 622 × 25 mm
Kormány: FSA Vero Compact
Kormánycsapágy: FSA félintegrált
Kormányszár: FSA OS190; 2 + 4 csavaros; 31,8 mm
Nyeregcső: Ritchey; egycsavaros fej; 31,6 mm / 300 mm
Nyereg: Cube Ready
Nyeregcső bilincs: Scape alu; egycsavaros
Bandázs: Cube
Pedál: –
Geometriai adatok:
Fejcsőszög: 72,0 fok
Nyeregvázcső-szög: 73,5 fok
Nyeregvázcső-hossz: 540 mm
Felsőcsőhossz: 535 mm
Vízszintes felsőcsőhossz: 545 mm
Tengelytáv: 989 mm
Láncvillahossz: 405 mm
Kormányszárhossz: 105 mm
Középcsapágy-magasság: 282 mm
Tömeg: 9,29 kg (pedál nélkül)