A Golden Willow SC a Bionicon skálázásban a 70-30-as kiosztást kapta: azaz 70 százalék mászás és 30 százalék lejtő az ajánlott felhasználási terület. Több helyen is bringáztam vele az országban, de – csak látvány alapján általában – mindenki fordított arányban lőtte be a gép célterületét, amíg el nem árultam a paramétereit.
Mi tagadás, ránézésre igazuk is van. Van egy merevítőkkel gazdagon ellátott váz egy dupla vállas villával, hosszú taggal, vaskos gumikkal. Mi másra gondolnánk, mint egy jó kis zúzásra a helyi lejtőkön? A 70-150-es első rugóút is erre enged következtetni. Aztán a hátsó 120 mm már engem is elbizonytalanított. Amikor megemeltem, akkor meg már pláne éreztem, hogy ez nem az enduró kategória. Maximum egy könnyű AM.
A váz
A váz meglepően alacsony súlyának okát és a turpisságot az SC elnevezés mögött kell keresnünk. Létezik ugyanis 60-40-es Golden Willow váz is 7005 aluból, amely ránézésre ugyanilyen, csak egy kicsit gyengébb a felszerelése. Az SC betűjel viszont esetünkben a scandium ötvözetre utal, amelyből a váz készült. Ennek az ötvözetnek a felhasználásával alacsonyabb tömeg mellett jóval merevebb vázat kapunk, mint 7005-ös alu alkalmazása esetén. A kerékpárvázak esetében a scandium jó alternatívája a karbonnak. Ezzel kapásból 300 grammal könnyebb a váz, mint a sima Golden Willow. Az anodizálás meg szintén jó pár grammot lefarag a hagyományos festéssel szemben.
Lcs az Edison tesztben alaposan kivesézte a Bionicon gépek szabadalmait, meg a működési rendszerüket. A lényeg, hogy a levegős tag a villával egy légrendszert alkot, és a kormányon lévő gombbal a levegő egy részét az egyikből a másikba lehet pumpálni. Ennek a zseniális ötletnek az előnye az, hogy így nagyon tág határok közt lehet állítani a geometriát, ráadásul úgy, hogy a középrész magassága állandó marad, ami ugye a klasszikus állítható utas villákkal nem megoldható, és összenyomott állapotban bizony néha túl alacsony középrész magasságot eredményezhet.
A Golden Willow váz egy 20 mm-rel kevesebb utat biztosító Horst Linkes felfüggesztésű változat, szemben az Edison egy forgáspontjával. A gyakorlatban ez érzékenyebb működést, fékfüggetlenebb mozgást, a rövidebb rugóút pedig egy más célterületet jelent. Maga a kormányról vezérelhető geometriaállító rendszer azonban azonos.
Ami elsőre feltűnt az a hatalmas méret, pedig ez még csak az L-es. Össztelósoknál régebben kísérleteztem M-es vázakkal is, de már nagyon régóta kizárólag L-es vázakat használok. Ilyen hosszúval azonban még soha nem találkoztam. Tulajdonképpen a magassága (520 mm) és a hossza (630 mm) is 20 mm-rel több, mint az megszokott az L-es méretben. Hozzá még a messze előre nyilazott villa, aminek a tetején trónol a kormány és a stucni. Szóval kissé megijedtem, hogy hogyan fogok én ezen egyszerre ülni és irányítani is…
Szerencsére nem mérnöki hibáról van szó, sőt… A villa tetején a stucni ugyanis több furatba is rögzíthető, és rajta keresztül a kormány előre-hátra mozgatható, de a körív mentén még fel-le is egy kicsit. Szóval nagyjából tíz centit variálhatunk előre hátra és kb. hármat fel-le. Nekem ez egész egyszerűen sok volt a jóból, annak ellenére, hogy a stucnit és a kormányt egy csavar rögzíti, így csupán ki kell oldani őket mindkét száron.
Hátrafelé haladva a vázon egyből feltűnik a három merevítő lemezke a fejcső mögötti csatlakozási szakaszon. Mindegyik ízléses és funkcionális darab, úgyhogy itt nem lesz fejcső leszakadás. Szokatlan látvány ezen a területen egy furat, amely elnyeli a teló kábeleit, hogy csak közvetlenül a tag előtt bújhassanak újra elő. Az alsó- és felsőcső felületén pedig tulajdonképpen az egész használati utasítás megtalálható, ami azért nem hátrány, mert a kormányon kanyargó hat kábel elsőre kissé zavarba ejtő. A nyeregvázcsövet is masszívan megtámogatták, ahogyan a támvillát is a fék felőli oldalon. Ugyanakkor maga a papucs és a féknyereg eléggé ki lett könnyítve.
Lehet, hogy nem a Bioniconok fogják nyerni a szépségversenyeket, de az minden részletükön látszik, hogy nagyon ügyeltek a tömegükre. A Golden Willow SC-n a himbakar is a villához hasonló lemezes szerkezetű marásokat kapott, amely meglehetősen jól néz ki. Az X9, XT, Formula, DT feliratok pedig garantálják, hogy senkinek se legyen oka panaszra. Egyszerűen semmin nem spóroltak, ami nagyon ritka és nagyon dicséretes. Bárcsak mások is így tennének. Ráadásul eme csúcsmodell alatti kategóriában sincs sumákolás, és a geometriaállítás már a belépő modellben is jelen van.
Menettapasztalatok felfelé…
Ha a villán és a nyeregvázcső szögén egyaránt öt fokot állítunk, az már nagyon érezhető lesz a kormány és a nyereg helyzetén is, így mindenképpen érdemes rászánni az időt a megfelelő pozíciók megtalálására. Főleg, hogy az állítási lehetőség fokozatmentes. Ha ez megvan, akkor már csak be kell lőni a tagon lévő két szeleppel a tagot meg a villát. Igen, a villát is a tagon lehet állítani, mert a kettő ugye egy rendszer. Kezdetnek elég keveset fújtam mindegyikbe, mert a lágy mozgást szeretem. Kicsavartam a csillapításokat, majd indultam is. Rögtön nyomtam a varázsgombot, kicsit átterheltem a kormányra, és már le is ment a villa, én meg mentem utána, mert a nyereg is megindult előre. A középrész viszont tulajdonképpen tényleg nem nagyon mozdul el az eredeti magasságából. Legalábbis érezhetően nem.
Ezzel az átállítással a gép meglehetősen tempós haladást tesz lehetővé. A hóra való tekintettel aszfalton küzdöttem fel magam a Hunyad-Oromig. Ülve a csillapítás teljesen kicsavart állapotában sem hintázik a gép. Azért írok csillapítást, mert a tagon a zárás nem egy kompressziós körön, hanem a csillapításon történik. Ennek mászásnál nincs hátránya, mert nem fogy el a rugóút. Azonban lejtőzés előtt érdemes mindig rápillantani, hogy kinyitottuk-e a tagot. A villa nem hintázik, de egy keveset azért összenyomott állapotában is mozog.
Végül is legnagyobb meglepetésemre könnyedén feljutottam a hegyre, és még a végén lévő havas erdei szakaszon is fel tudtam tekerni, mert a Schwalbe Nobby Nic gumik elég jól fogtak. Külön a téli körülményekre kaptuk a gépre a 2,4-es változatból a csúcsmodellt, ami remekül teljesített felfelé és lefelé egyaránt. Engem a jó 500 gramm plusz tömegük sem zavart. Ennyit simán megér a tökéletes tapadás.
…és lefelé
Fent aztán megálltam, letoltam a nyerget. (Egy ilyen gépbe a tökéletes élményhez kötelező lenne az állítható nyeregcső, úgyhogy aki teheti, az spóroljon rá.) Majd megnyomtam a Knight Rider-féle Turbo Boostot, és élveztem, ahogy átalakul a gép: elkezd hátramenni és kicsit süllyedni a nyereg, megindul a kormány is. Ilyen érzés lehet egy anyahajón kigurulni a gőzkatapulthoz egy vadászgéppel. Érzed, hogy gyűlik alattad az erő…
Majd gázt adtam. Elég vadul lehet vele menni, és látványra az ember úgy is érzi magát, mint egy enduró/DH gépen. Ettől persze túlságosan elkapatjuk magunkat. És ez nem jó, mert hamar kiderül, hogy ez a gép azért azt nyújtja, amit ígér. És ez csak 30% DH. (Szubjektíven egyébként ennél jóval több.) Ráadásul a villa többet mozog, mint a gép feneke. Emiatt kicsit kiegyensúlyozatlannak tűnik, és a tag nem tudja olyan jól lekövetni a villa mozgását. A kanyarokban pedig eléggé érezni, hogy alapvetően magas építésű az egész gép. Felfelé, amikor összenyomtuk az elejét, akkor ebből semmit nem érezni, de lefelé, nagy tempónál, és betámasztós kanyaroknál már feltűnik.
A villáról Lcs is írta, hogy a duplavállas konstrukciónál jelenleg nincs jobb és merevebb – már, ha egy jól megépített villáról beszélünk. Tesztalanyunk ilyen, csupán alul érezni a gyorszár jelenlétét. Ez durva terepen nem tűnik fel annyira, hiszen ott ugye a terep is össze-vissza dobál minket, de ha egyenletesebb talajon kell nagy tempóról fékezni (lásd maratonok sóderútjai), akkor kicsit érezni a balra húzást. Ezt felismerte a gyár is, így az idén debütáló G2-es Bioniconoknál ez a jelenség – a 15-ös tengelynek hála – már egyáltalán nem áll fenn.
Jó hír azonban a hazai vásárlóknak, hogy a gyorszáras G1-es villa alsó szára kompatibilis a G2-es villáéval. Sőt, a forgalmazó lehetővé teszi, hogy aki kéri és a Bikecenterben vásárolja a gépét, annak 50 eurónak megfelelő felárért cseréli thru15-ös (15 mm átütőtengelyes) alsó szárra a gyorszárast. Ez az Edisonokra, tehát a múltkor tesztelt típusra is érvényes. További részletek a forgalmazónál.
Mire is jó egy Bionicon?
Miközben Lcs-vel róttuk a köröket a szakadó hóesésben, és lefagyó kézzel próbáltunk használható fotókat készíteni egymásról meg a gépekről, sokat beszélgettünk róla, hogy mi is volt a célja a Bioniconnak a gépeivel, mert annyira máshogy közelítik meg a hegyikerékpározás problémáit, mint a többiek – és ezt ők kint a gyárlátogatás során hangsúlyozták is.
Egész egyszerűen arról van szó, hogy ők a klasszikus hegyikerékpározás fő célját tartják szem előtt: legyél kint a természetben, bármilyen hegyre fel tudj menni, és bárhol le tudj jönni. Egy dolog nem számít: a mért idő. Ezzel a géppel nem leszel az első se felfelé, se lefelé, de könnyedén az élbolyban lehetsz, és egyik irányban sem kell leszállnod és tolnod, mert a gép mindenhol átsegít.
Az a filozófiájuk, hogy – mint a hőskorban – egy géppel tudj közlekedni, és erre tökéletes megoldást találtak. Valószínűleg van a piacon ennél merevebb és gyorsabb Maraton/AM gép is, de ennyire szabadon és tág határok között már csak nagyon kevés géppel lehet közlekedni. A tökéletes és sehol sem sumákoló felszerelést is ennek a „szabadon, bárhol” elvnek a szolgálatába állították.
Aki időnként maratonozna, máskor többnapos túrákat tenne, vagy épp kimenne zúzni a haverokkal a helyi lejtőkre, nyáron viszont elmenne az Alpokba enduró túrákra, és ehhez a széles igényhez csak egyetlen gépet akar venni, annak nem kell tovább keresgélnie.
InfoBox:
Forgalmazó: Bike Center kerékpárbolt és webáruház; www.bikecenter.hu
Származási hely: Németország
Színválaszték: anodizált szürke
Vázgarancia: 5 év (Ez a garancia a villára is vonatkozik!)
Alkatrész-garancia: 1 év
Vázméretek: S, M, L (tesztelt), XL
Fogyasztói ár: 820.000 Ft
Váz: 7005 T6 AL scandium ötvözet (gyári tömegadat: 2,8 kg); 125 mm rugóút
Rugóstag: X-Fusion O2 RL (51 mm rugóút); 230-246 mm szemtáv
Villa: Bionicon Double Agent G1; 70-150 mm rugóút
Kormánycsapágy: Bionicon F.I.T.; félintegrált
Hajtómű: Truvativ Stylo; 175 mm; 44/32/22 fog
Középcsapágy: Truvativ GXP (Giga XPipe); integrált
Lánckeréksor: SRAM PG 980; 11-34 fog; 9 fokozat
Lánc: Sram PC 971W
Első váltó: Shimano XT; felső bilincses
Hátsó váltó: Sram X9
Váltókar: Sram X9
Fék: Formula RX; 180 / 180 mm tárcsákkal
Fékkar: Formula RX
Felnik: Alexrims XD Lite Disc; 32 furat
Agyak: DT Swiss / Bionicon; 32 furat
Küllők: 1,8-2,0 mm
Külsők: Schwalbe Nobby Nic Evo Triple Compound Snake Skin; 26 × 2,4”
Kormány: Bionicon BarFly; 7075 alu; 25,4 mm befogó; 680 mm hossz; 8 fok hátrahajlás
Kormányszár: Bionicon Twin Lock villavállra integrált
Markolat: Serfas; gumi
Nyeregcső: Bionicon; 2014 alu; 3D kovácsolt fej; 1 csavaros; 350 mm / 30,0 mm
Nyereg: Bionicon (Velo) Trailscout
Geometriai adatok L-es vázméret esetén:
Fejcsőszög: 68-73 fok
Nyeregvázcső-szög: 70-75 fok
Nyeregvázcső-hossz: 520 mm
Felsőcsőhossz: 610 mm
Vízszintes felsőcsőhossz: 630 mm
Fejcsőhossz: 130 mm
Tengelytáv: 1140-1171 mm
Láncvillahossz: 430 mm
Középcsapágy-magasság: 350-355 mm
Gyári tömegadat: 12,6 kg (pedál nélkül).
Saját mért tömegadat: 13,26 kg (pedál nélkül, L-es gép – 2,4-es Nobby Nic kombinációban)
További információk:
A Bionicon gépek a Bikemag Apróhirdetőben ide kattintva érhetők el.
A Bionicon gépek márkatopikja a Bikemag Fórumon pedig ide kattintva bújik elő.
Szöveg: KGÁdám
Fotó: Lcs