A beállított kerékpárral az első kilométereket betonon tettem meg, majd a közeli erdő felé vettem az irányt. Azonos méretű hegyikerékpároknál 3-4 centiméterrel rövidebb felsőcsövének köszönhetően a kormány sokkal közelebb került hozzám, lehetővé téve egy kényelmesebb kerékpározási testhelyzetet. Teleszkópjával, a nem teljesen méretre vágott villanyak távtartóival, illetve a 17 fokos kormányszárral elérték azt, hogy olyan érzésem támadt, mintha elengedett kézzel kerékpároznék… holott fogtam a kormányt!
Összegezve első benyomásaimat: egy igen magas komfortérzetet biztosító kerékpárt tesztelhetek, melynek teleszkópjának köszönhetően könnyű terepen óvatos duhaj, azt lezárva viszont országúton szélárnyékban a volánbusz sofőrök réme lehetsz.
432 km / 2. lapszám:
A tavaszba nyúló tél alatt a kerékpár és bowdenezése jól tűrte a latyakos hólét, ami a felkerült só, sár lemosásánál sem ázott be. Hibaként jelentkezett az első keréken található guminyolcas, ami a frászt hozta rám, nem tudván mibe mentem bele. Az ülőcső-bilincs normál meghúzásakor nem teljesítette feladatát, így a carbon üléscső jó egy centiméternyit csúszott be a vázba. Brutális erővel történő meghúzása megoldást jelentett, de talán jobb lenne egy imbuszos megoldás. A fele „taposós” fele SPD-s pedál logikáját pedig alapból nem értem. Aki ilyen összeget költ egy kerékpárra talán el tudja dönteni milyen pedállal szeretné…
802 km / 3. lapszám:
Ha a versenykerékpár a ló, a hegyikerékpár pedig a szamár, akkor a Synergy nem más, mint egy öszvér. Ezt azért tartottam fontosnak leírni, hogy mindenkiben tudatosuljon az Author az egyetlen trekking-, izé crosskerékpár a tesztgépek között. Alkatrészeihez a teszt kezdete óta (fék utána állításon kívül) nem kellett nyúlni. Odafigyeltek arra, hogy minőségi alkatrészekkel szereljék. Még a felnivédő szalag is Ritchey. Ezt a Panaracer gumit megoldhatatlan feladat elé állító kerékpárúton heverő 1,5 cm.-es szöggel való közvetlen találkozás utáni defektszerelés során vettem észre a kerékpárral megtett 733. kilométeren. Csodálom, hogy eddig bírta: a kerékpárutakon található nem elhanyagolható mennyiségű üveg és más törmelék található…
1240 km / 4. lapszám:
A kerékpár – mint azt már korábban is írtam – rettenetesen kényelmes. Elöl az RST TR Pro I-TN-L7-es teleszkópja felelős a talajegyenetlenségek eltüntetéséért. Nem egy agyonbonyolított darab, összesen két dolgot lehet rajta állítani, a rugó előfeszítését és a lezárását. Feladatát jól teljesítve, kimozogja azt az öt centit ami benne van, merevségben azonban senki se várjon csodát. Hátsó fertályomat a karbon üléscsövön található Fizik Nisene sportnyereg kényezteti. A hajtómű 46-36-26 és a hátsó sor 11-32 fogszámai között választva már csak rajtad múlik mikor és hová tekersz . A megállásért felelős s kiválóan működő LX fékek pofáiból sajnos már nem sok maradt…
1752 km / 5. lapszám:
A kerékpár hátsó fékpofája az időjárási körülmények miatt teljesen elkopott, és cserére szorult. Egy fekete Ritchey váltotta fel. A teleszkóp sajnos kétféleképpen csillapít, rendeltetésének megfelelően és némi hanggal. Utóbbi esetben meg sem mozdul, csak egy hangos csattanással adja tudtomra – már ha a csuklómon nem érezném – a terep vagy a beton egyenetlenségeit. A kerékpár azért a Zempléni-hegységben megrendezett IPA hegyikerékpáros-versenyen egy aranyórához és egy éremhez segített. Nemcsak a könnyebb terepet bírja, hanem a keményebbet is. Nagyobb sárban és sziklás vidéken azonban nagyon oda kell figyelni, mert a „soványka” külső érdekes helyzetek elé állíthat.
2321 km / 6. lapszám:
Megközelítőleg a 2000. kilométer környékén recsegni kezdett a hajtókar. A középrész lazult ki, amit a forgalmazó által megjelölt üzletben pillanatok alatt orvosoltak. Ez nem a kerékpár és alkatrészeinek a hibája, hanem az aktív használat következménye volt. A bringa felnijéről elmondható, hogy remek egy darab. A teszt kezdete óta nem kellett hozzányúlni, pedig nehezebb terepeken is használtam a gépet. Szerintem a teleszkóp a bringa gyenge pontja. Ha egy jó MTB-teleszkóp
rugózási karakterisztikájával bírna, iszonyatosan lehetne vele terepezni. Utálatom másik tárgya, a féloldalas pedál mellett jó sártűrő képessége szól, a trutyi egyszerűen kinyomódik belőle.
3046 km / 7. lapszám:
A kerékpár első fékpofája is bevégezte a Balaton régió hosszú távjának megtételét követően. Egy fekete-vörös Kool -Stop került a helyére. A bringa technikai problémák nélkül teljesített. Néha féltem, hogy felütöm a kerekeket, de szerencsére jól bírták, még mindig nem kellett centrírozni őket. A teleszkóp azonban egyre rosszabb, egyre durvábbhangokat ad. A Pedaloman mechanikusainak köszönhetően normalizálódott a helyzet a teló bal lábában található rúgóra kent nagyobb mennyiségű kenőanyaggal, azonban csodát sajnos ők sem tudtak tenni. A Jagwire bowdenekre is ráfért egy tisztítás, mivel időközben kissé lelassult a váltás. A Rohloff lánckaliber alapján már aktuális a lánc cseréje is.
3872 km / 8. lapszám:
Hétvégén a Mátrában tett túrát követően összegezném a kerékpárral együtt eltöltött időt. Kaptam vele négy defektet ebből hármat bringaúton (szög, üveg) egyet terepen (tüske). Megközelítőleg a 2000. km környékén meglazult a középrész, s a teló rugója is zsírozásra szorult. A láncon kívül két garnitúra fékpofát kellett rajta cserélni. Tudomásul kellett vennem, hogy a kerékméret és a 20”-os vázméret miatt úgy fordul mint a villamos a körúton. Nagyon komoly terepen magas szintű kerékpár-kezelési jártasságot igényel, de ilyen igénybevételre a gyenge teleszkópja miatt nem is igazán ajánlanám. Csak két dolog szól a bringa ellen: az ára és a teleszkópja. Akinek viszont van pénze rá, az vegye meg, mert jól fogja szolgálni.
4112 km / 9. lapszám:
A 4000. km környékén elkezdett recsegni a kormány a befogónál. Szétszerelés, és kitisztítás után azonban a recsegés a múlté. A kerékpár alkatrészei túl a negyedik ezresen is tökéletesen működnek, tényleg nagyon jól összeválogatták őket. Aki kedved érez egy ilyen kerékpár vásárlására, az húzzon bele, mert a 2007-es Synergin már sajnos nem LX, hanem Tektro MT-14-es fékszett található, holott szerintem a kerékpár talán egyik legfontosabb alkatrésze a fék. A Ritchey felniket – amiket kifejezetten durva terepen történő használatot követően is csak egy esetben kellett centrírozni – már úgyszintén nem találja meg az idei modellen a leendő vásárló, hiszen az Author Xenon Cross felnije lépett az örökébe.
4237 km / 10. lapszám:
A kerékpárról szóló utolsó cikk írása során tudatosodott bennem, hogy milyen gyorsan eltelt az év. A hibajegyzékkel kezdeném. Nem kell sokat gondolkodnom rajta. Egy dolgot tudok csak leírni, ami talán nem is tekinthető annak, mégpedig, hogy a 1971. km-nél lelazult a középrész. A problémát azonban pillanatok alatt és zökkenőmentesen orvosolták a kereskedő által megjelölt szakszervizben. A használat során a hátsó fékpofát az 1721. km-nél míg az elsőt a 2865. km-nél kellett cserélnem, a láncot pedig a 3110. km-nél. Összesen négy defektet kaptam vele, erdőben azonban csak egyet (tüske). A vékonyka külsőt nagyon komoly sziklás terepen történő bringázás során sem sikerült felütnöm, pedig kapott szegény rendesen. Ennek ellenére csak egyetlen esetben kellett a kerekeket centrírozni.
Egy év használat tükrében elmondható, hogy szívesen kezet ráznék azzal az emberrel, aki áldását adta arra, hogy ezt a kerékpárt ezzel a felszereléssel bocsássák kereskedelmi forgalomba. Átgondolt és okos, nagyon okos. Fékváltókar, fék LX, hátsóváltó XT, első váltó és agyak Deore, hajtómű Octalinkes Shimano, s minden egyéb Tamás bátyától (Ritchey) való. A felnit külön kiemelném. Iszonyat amit kapott és hiba nélkül bírta. Az ötös érdemjegyet azonban aláhúznám a teleszkóp miatt. Nagyon nem vagyok kibékülve vele, de lehet, hogy túlzottak az igényeim, végül is egy trekking teleszkópról lenne szó.
A váz geometriája is nagyon eltalált. Az a kis matrica rajta a nagy felfedező nevével (Columbus) pedig önmagáért beszél. Összességében egy nagyon jó kerékpárt használhattam, amely nemcsak aszfalton és könnyebb terepen állja meg a helyét, hanem jól összeválogatott alkatrészeinek köszönhetően igen kemény helyeken is. Még a pedállal is megbarátkoztam a teszt végére. Megfelelő kerékpár-kezelési tapasztalat is szükségeltetik azonban a géphez, a korábban már említett Panaracer külső miatt. A fék tökéletes, a bowdenezés is, és még sorolhatnám, de nem teszem, elég annyi, hogy a kerékpár minden alkatrésze profin teszi a dolgát. Ár/érték és ár/teljesítmény arány függvényében egy nagyon jó bringáról beszélhetünk a fent leírtak alapján, biztos vagyok benne, hogy magasabb életszínvonal, nem balkáni közlekedési viszonyok és kerékpáros úthálózat esetén sokkal több ilyen jószággal közlekedő sporttárssal találkozhatnék.
Az Authort annak ajánlanám, aki egy olyan kerékpárt szeretne, amellyel gyorsabban el tud jutni mondjuk pl. a munkahelyére mint egy hegyikerékpárral. Sokat közlekedik, túrázik aszfalton és ha a kerékpárút mellett meglát egy turistajelzést – ami ugyanoda vezet csak terepen – gondolkodás nélkül arra fordítja a kormányt. A Synergy után nem fognak forogni az utcán – mert nem annyira feltűnő -, ellenben aki ilyen kerékpár tulajdonosa az biztosan észre fogja venni a márkatársat, mivel tudja azt, amit már én is: hogy mire képes ez a kerékpár.
Tesztelte: Asztalos István
Forgalmazó: Author Hungary Kft.
Származási hely: Tervezés: Csehország, gyártás: Taiwan
Váz garancia: 2 év
Alkatrész garancia: 2 év
Ajánlott fogyasztói ár: 241.000 Ft
Teszgép mérete: 20″
Elérhető vázméretek: 16″, 18″, 20″, 22″
Vázanyag: Columbus Zonal 700C alumínium
Villa: RST TR-PRO I TnL oil LockOut 50mm
Rugóstag: –
Kormánycsapágy: Ritchey Scuzzy Logic 1 1/8
Hajtómű: Shimano FCM470 170mm 48-36-26T alu/ac/ac
Középrész: Shimano ES-30 Octalink
Fogaskeréksor: Shimano CS-HG50 11-32T 9 seb.
Lánc: Shimano CN-HG53
Váltókarok: Shimano LX Dual Control
Első átdobó: Shimano Deore
Hátsó váltó: Shimano XT
Fék: Shimano LX V fék
Fékkarok: Shimano LX Dual Control
Első agy: Shimano Deore 32 furat
Hátsó agy: Shimano Deore 32 furat
Felnik: Ritchey Girder e. / Ritchey OCR h.
Küllők: Sandwick rozsdamentes fekete, 2mm
Külsők: Author Panaracer Silk Road 700x35C 35mm széles, 31,5mm magas
Kormány: Ritchey Comp 580 mm
Kormányszár: Ritchey Pro V2 6 csavaros
Markolat: Author Elastomer
Nyeregcső: Author Ritchey Carbon 27,2 / 350mm
Nyereg: Fi’zi:k Nisene Sport
Pedál: Author platform / patentos
Fejcső-szög (fok): 71,5
Nyeregvázcső-szög (fok): 72
Tengelytáv (mm): 1075
Láncvilla-hossz (mm): 440
Nyeregvázcső-hossz (mm): 510
Felsőcső-hossz (Csőköz.től – csőköz.ig) (mm): 560
Vízszintes felcső-hossz (mm): 600
Kormányszár hossz (mm): 100
Középcsapágy-magasság (mm): 307
Első kerék tömege (g): 1804
Hátsó kerék tömege (g ): 2408
Súly: 12,48 kg pedállal