fbpx

Kerékpáros táplálkozás: Szüksége van-e az állóképességi sportolóknak táplálékkiegészítőkre?

A fenti kérdéssel kapcsolatban megoszlanak a vélemények kerékpáros körökben is! A Nutrixxion.hu támogatásával tervezett sorozatunkban többek közözz erre a kérdésre is keressük majd a választ.

tapolasi-tanacsok

Vannak, akik a hagyományos ételekre esküsznek és állítják, hogy nincs szüksége a szervezetüknek semmiféle „kiegészítés”-re. Ők állhatatosan eszik a rántottát és a tésztát, szendvicsek nélkül el sem indulnak! Mások a  „csodaszerek”, táplálék-kiegészítők hatásában bíznak és gondolkodás nélkül (az étrendkiegészítők összetétel táblázatainak megtekintését mellőzve) mindent összeesznek.

Az igazság, mint mindig, most is az „arany középúton” található!  Vagyis ha figyelembe vesszük, hogy napjaink „túlfeldolgozott” élelmeiben mennyi a szervezet által valóban hasznosítható tápanyag, a különböző konyhatechnológiai eljárások mennyiben módosítják az ételek tápanyag tartalmát, milyen környezeti hatásoknak vagyunk kitéve, akkor megállapítható, hogy a megszokottnál nagyobb (intenzívebb, hosszabb időtartamú) teljesítmény leadás esetén már célszerű specifikus táplálkozást folytatni.

Mario Cipollini női csapatával éppen natúr reggelit fogyaszt az edzőtáborban

Mario Cipollini női csapatával éppen natúr reggelit fogyaszt az edzőtáborban

Ez többféleképpen valósítható meg. Az egyik út, hogy a hagyományos étkezési szokásokat megreformáljuk és az egészségesebb, vagyis vitamin és ásványi anyagban bővelkedő, minőségi szénhidrátokat és hidegen sajtolt olajokat tartalmazó élelmek arányát növeljük meg és némi táplálékkiegészítőt is használunk. Vagy a hagyományos étrend mellé jelentősebb mennyiségű táplálékkiegészítőt fogyasztunk, annak érdekében, hogy a testedzés során könnyebben elérhető legyen a maximális teljesítmény és gyorsabb legyen a regenerálódás.

Döntse el mindenki, hogy melyik utat választja! A lényeg az, hogy a szervezet egyensúlyban maradjon!

Hamarosan szeretnénk elindítani egy olyan cikksorozatot, amely az állóképességi sportolók táplálkozásával illetve annak „kiegészítésével” foglalkozik, de nem “recepteket” próbálunk majd ráerőltetni az olvasóra (aki a rekreációs bringástól kezdve komolyan sportoló kerékpáros is lehet), hanem a különböző szinten kerékpározók eltérő céljaiból szeretnénk kiindulni a táplálkozási tanácsoknál. Ezzel kapcsolatban bármiféle javaslatot, tapasztalatot, igényt, kritikát szívesen veszünk!  Hiszen annyi út van, ahányféle ember létezik!

Super Mario nem valószínű, hogy az étrend kiegészítőkről tart eligazítást a lányoknak, pedig tehetné...

Super Mario nem valószínű, hogy az étrend kiegészítőkről tart eligazítást a lányoknak, pedig tehetné…

Kezdjük az alapokkal!

Az „állóképességi” sportok fogalma alatt olyan sportágakat kell érteni, amelyeknél az a nehézség, hogy bizonyos mozgást hosszabb időn keresztül kell fenntartani. Ehhez pedig többnyire nagyon sok edzésre és energiára van szükség!

Az „edzés-impulzus” tulajdonképpen egy ún. stresszor a szervezet számára, amelyre alkalmazkodással válaszol, vagyis megváltozik a működése. Mindenki számára ismerős, amikor a testmozgás hatására fokozódik a szívverése, felgyorsul a vér áramlása, szaporodik a légvétele, melegségérzete támad, izzadni kezd. Ezek a változások a szimpatikus idegrendszer válaszai a mozgásra, az „üss vagy fuss” elv alapján.  A hosszan tartó mozgás nagyobb megterhelést, nagyobb energiafelhasználást jelent a szervezet számára. A szokásos napi étkezéssel nehéz lenne ezt a plusz energia igényt biztosítani. A sportterhelés többlet bevitelt igényel, mind a kalorigén (azaz energiát szolgáltató tápanyagok: szénhidrátok, fehérjék, zsírok), mind pedig a non-kalorigén (energiát nem szolgáltató tápanyagok: víz, ásványi sók, nyomelemek, vitaminok) táplálékokból. Ezt az igényt szolgálják ki a specifikus összetétellel rendelkező táplálékkiegészítők (hangsúlyos a „kiegészítők” szó, hiszen nem lehet ezek kizárólagos fogyasztására támaszkodni!).

Tehát összefoglalva: miben is segíthetnek az étrendkiegészítők?
– az energia, folyadék és ásványi anyag/vitamin egyensúly fenntartásában
-a terhelhetőség optimalizálásában
-a terhelési alkalmazkodás elősegítésében
-a gyors regeneráció biztosításában
-a mozgás során keletkezett sejtanyagcsere termékek, szabadgyökök semlegesítésében
-a gyors kifáradás elkerülésében.
Hogy melyik tápanyagféle hogyan segít céljaink elérésében, a cikksorozat következő részei adnak választ!

Írta: Tirszin János – Nutrixxion.hu

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.