A 11-fokozatos meghajtásrendszer megjelenése bőven adott feladatokat a kerékfejlesztő részlegekben tevékenykedő mérnököknek: az a néhány milliméter kazettatest-szélesítés a grammra és teljesítményre kihegyezett kerékszettek esetében átfogó áttervezést igényel. Az idén bemutatkozó tárcsafékes országúti alkatrészek pedig újabb megoldandó feladattal látták el a kerékspecialistákat.
A piacvezető japán gyártónak – mint a fent említett alkatrész-technológiák megálmodójának– helyzeti előnye van a kerékfejlesztések terén, és ezt a lehetőséget nem is szalasztotta el. Az új Shimano kerékszettek a 11 fokozatú váltással, illetve a hidraulikus országúti tárcsafék-rendszerrel párhuzamosan láthattak napvilágot, és borítékolhatóan már az évtized második felének fejlesztéseit figyelembe véve alakul a 2015-ös kínálat. Például ha az 50 ezer forint alatt kínált WH-RS010 modell tubeless kompatibilis és emellett 11-fokozatú, akkor nem nehéz kitalálni, hogy az alsóbb kategóriájú alkatrészcsaládok előbb vagy utóbb megkapják a 11-fokozatú hátsó váltást.
- 11-fokozat már belépőszinten!
- Vajon ez mit jelent?
A kínálat másik végén – a csúcskategóriában – pedig a leendő csapásirány figyelhető meg: jelen esetben a WH-RS81-C35-TL és alacsony abroncsprofilos párja, a WH-RS81-C24-TL mutatja számunkra a várható utat. Mit is látunk? Egy teljesen új fűzéstechnikával jelentkezik a Shimano, amely a meghajtott oldalon kétszer annyi küllőt alkalmaz, de ez még csak az első lépés. Ezt fejelik meg az aszimmetrikus hátsó abronccsal, amely így már úgymond „duplán” a meghajtás oldalra „húz”, így lehetőség nyílik a nem meghajtott oldali küllők agytest pereméig való „kitolására”. Az említett első két technológiát külön-külön már több gyártó is alkalmazta, de így kombinálva nem: gyaníthatóan azért, mert a hagyományos agyperemtávolság esetén ez már túl sok a „jóból”. Az agyperem egymástól való eltávolítása – főleg a 11 fokozat miatt létrejött kazettatestszélesség-növeléssel együtt – viszont igen kívánatos, lévén nagyban fokozza a kerékszerkezet oldalirányú stabilitását. Tehát OptBal néven kapunk egy új megoldást az örök problémára: a láncváltós hátsó kerekek eredendően gyengébbek, mint a szélesebb agyperemtávolsággal rendelkező, szimmetrikusan fűzött első kerekek.
- A magasabb abroncsprofilos RS81…
- …illetve a gramm-mániás 24 mm-es, de mindkettő idén még a régi fűzéstechnikával.
Az alsó árszegmens és a csúcskategóriás fejlesztések közt foglal helyet az új Ultegra modell, amely még nem 2:1+aszimmetrikus fűzésű, abroncsa nem karbonlaminált alumínium, ellenben tubeless köpenyekkel kompatibilis, és a csapágybeállítást a gyárban digitális módszerrel, századmilliméter pontossággal végzik. Mindhárom modell már idén nyáron elérhető, annak ellenére, hogy hivatalosan 2015-ös modellek.
- Ultegra szinten még nem lesz OptBal…
- …de digitális csapágybeállítás igen!
- Az új tárcsafékes csúcskerékszett is megkapja az OptBal kialakítást…
- …140 mm-es rotorhoz optimalizált, de állítólag az abroncskialakítás is megér egy misét!
A negyedik kerékfejlesztés az új országúti tárcsafékrendszerekhez készül: a WH-RX830 modellnevet viseli, még kevés róla a hivatalos információ, de látszólag karbonlaminált alu szerkezetű, tubeless-kompatibilis, és a légellenállás minimalizálása is minden bizonnyal a fejlesztési célkitűzések közt szerepelt. Az abroncs belső szélessége 17 mm amely a megnövelt fékhatással párhuzamosan jobb útfekvést és tapadást biztosít. 11 fokozattal kompatibilis, OptBal aszimmetrikus kialakítású, 14+7 küllős, illetve a Shimano 140 mm-es centre lock tárcsáival használható.

A legfejlettebb légcsatorna-laborokban profi versenyzők bevonásával kifejlesztett technológia – egyelőre még csak “munkanéven” szerepel…
Érdemes megemlíteni, hogy a Shimano nem garasoskodott az új kerékszettek fejlesztésekor: hosszú távra kibérelték az egyik legfejlettebb szélcsatorna-labort, ahova elhívtak kiválasztott szponzorált versenyzőket is. Az eredmény az egyelőre D2 projektnéven szereplő abroncsprofil, illetve szerkezeti kialakítás, amely az elkövetkező években a remények szerint jelentős javulást biztosít a légellenállás csökkentésében – kiváltképp a tárcsafékes kerekek esetében. Ez a lépés várható volt, mivel a tárcsafékes kerékszettek eltérő szerkezeti felépítés mellett nyújtanak optimális teljesítményt, illetve aerodinamikai tulajdonságaik is eltérőek az abroncsfékes „tesóktól”.
Említeni sem kell, hogy a Shimano által fémjelzett kerékcsapágy-technológia változatlan marad. Az ősi, „szabadgolyós”, állítható csapágy látszólag a hidraulikus tárcsafékrendszerek és a 11 hátsó fokozat korában is ugyanúgy a legjobbnak ítéltetett, mint fél évszázaddal ezelőtt, amikor még középhúzós abroncsfékeket és 4-5 hátsó lánckereket használtak a kerékpárosok!
Engem ez a digitális csapágybeállítás izgat inkább. Eddig úgy volt, hogy gyárilag a Shimano agyak kicsit szorosak voltak.
O.k., de most már gyárilag beleszámolják a gyorszár zömítő hatását is ?
Ennek szerintem azért nincs sok értelme,mert az első agyzsírzás után nem küldöd vissza a gyárba,hogy megint beállítsák neked.Tehát max az első párezer km-en élvezheted ennek az előnyét.Esetleg utána újat kell venni?
Elso parezer? Marmint par tizezer…
Kérdeztem a bemutatón megjelent Shimano képviselőt, illetve a holland marketingest, de egyik sem tudott konkrétumot mondani, felírták a kérdést, majd tájékoztatnak priviben…
11-es kompatibilitási kérdésem lenne: van egy Mavic kerekem és a 10-es sor alá kell tenni egy hézagolót a gyári 10-es shimano hézagoló mellé. Ha ezt kiveszem, akkor kompatibilis lesz a 11-es sorokkal?
Mellesleg ez az egész variálás az eltolt furatú felnikkel meg hajtás oldalon dupla küllőzéssel felejthető lenne egy huszárvágással ami az egyik barátom itthon készült vázán látható is: a kerék az agyperemekhez képest középre van centrírozva de a váz nem szimmetrikus, hanem a papucs ki van tolva az egyik oldalon. ha jól emlékszem mittendorf papucsnak hívják a megoldást. 1-2 gyártó odavan magától, hogy nem szimmetrikusak a vázai és a hajtás oldali láncvilla merevebb, nem tudom miért ne lehetne ezt is megoldani és kereket is adni hozzá. Persze akkor más “normál” kerékkel nem lenne kompatibilis a váz.
A Mavic 11-es, igen. (Nem 100%, hogy minden model, de igen kevessel nott a szelesseg igeny, tehat ha eddig kellett alatet, akkor eleg lesz a hely)
Ha a jobb papucsot kitolod oldalra, akkor a lancvonal is megy jobbra, pedig mar most is elegge keresztbe megy a lanc a 11-en.
Hát igen, az szerintem közismert, hogy az asszimetrikus felni nem új találmány, a Ritchey-n kívül pl. a Bontrager (race disc – tubeless ready mtb felni kb. 8 évvel ezelőtt), Rolf dolomite ( 2000-2001 Trek 9.8 gyári kereke ) és még számtalan mtb és outi példa.
Értem is én ezeket a fejlesztéseket, a lényeg abban van, hogy a hajtás oldali meredekebb küllői kevésbé legyenek meredekek. Ez az asszimetr. felnivel orvosolható, és ekkor a másik oldali agyperem kijjebb tolható. Régebbi kerekeknél látjuk a másik oldalon a nagy távolságot a tengelyvég és az agyperem között ami a küllőfeszesség eltérés csökkentése miatt volt. A hajtásoldali meredekebb küllőket muszáj meghúzni, különben oda a kerékmerevség, emiatt látható sokszor a küllőlyukrepedés is ezen az oldalon.
Én csak azt nem értem, hogy ha a fehér kerékpár alatti képen megnézzük a felnik pozícióját a tengelyvégekhez képest, akkor az nem igazán van középen. Még a jobb oldali rajzon sem. Szemléltetésnek ok, de a valóság általában más. Ahhoz hogy ez tényleg hozzon valamit mtb-nél egy 30mm-es felnivel még lehet asszimetrizálni, de outinál csak a 18-19 mm-es felniszélességen belül lehet lavírozni. A fűzéstipusokkal még lehet bűvészkedni.
Pártolom az újításokat, de bármely mai keréknél a marketing szempontok diktálnak (parasztvakítás), a sorrend : látvány, ( design, szinek ), grammok, költségcsökkentés v. evolúció. Aztán a mérnökök megkapják feledatként, hogy magyarázzák meg. Colnago fan vagyok, de már a precisa villánál is így volt, és Ernesto mester sem azért lett a legnagyobb mert a colnago gépek kétszer jobbak a többinél,( mert azért vannak-voltak konkurensei ha csak az olasz gyártmányokat is nézzük ), hanem mert jó üzletember is. Ez a helyzet Shimano úrral is, akinek emellett minden tiszteletem.
Jó ki shimano reklám….Mintha 3 évvel ezelőtti campa katalógust olvasnék..:))
“Egy teljesen új fűzéstechnikával jelentkezik a Shimano, amely a meghajtott oldalon kétszer annyi küllőt alkalmaz,” Új a faxt…A campa kerekek mióta ilyenek? Pár éve biztosan… G3….”de ez még csak az első lépés. Ezt fejelik meg az aszimmetrikus hátsó abronccsal, amely így már úgymond „duplán” a meghajtás oldalra „húz”, így lehetőség nyílik a nem meghajtott oldali küllők agytest pereméig való „kitolására”. Ez sem nagy újdonság, mint ahogy az előttem szóló írta, és a fulcrum kerekei már tömegesen asszimetrikus felnivel készülnek, az alsóbb szegmensben is. + a campagnolonál sem újdonság a G3 fűzés asszimetrikus felnivel.
Tárcsafék Outin…na ezt inkább hagyju, + az alsó szegmensbe minek a 11 fokozat?????Én még mindig 8-at használok, pedig elég hegyes a terep mifelénk. Nem baj, vakuljon pa.raszt….:))
Híjjj More! Dikk….hát nem látok ehunn ni… :D :D
Ez is szerepel a szövegben, tehát a kifogásod nem áll:
Az említett első két technológiát külön-külön már több gyártó is alkalmazta, de így kombinálva nem: gyaníthatóan azért, mert a hagyományos agyperemtávolság esetén ez már túl sok a „jóból”.
Ez olyan hozzászólás, amely egy teljes, koherensen megfogalmazott bekezdés két gondolatát kiragadja, kihagyja a 3.-at, amely kiegészíti, megmagyarázza.
Mellesleg a 3 együtt még nem volt, talán megér egy próbát!
Biztos h megér egy próbát, kicsit csak azért neheztelek a mai fejlesztésekre, mert nem engedik az ötleteket maradéktalanul megvalósulni. Inkább csepegtetik, és megpróbálják kitaposni a fogyasztókból h évekig tartsd el a céget azzal h 1 mai 5letet csak majd 3 év múlva kapsz meg, előtte részleteket ellőnek belőle. Ez egyfajta tervezett, darabokban megvalósítása egy esetleg jó komplex megoldásnak. Addigra már 2x lecseréled az első piacra dobott modellt. Kivétel mikor a konkurencia kikényszeríti egy megjelent fejlesztéssel, de hát ezt is hívhatják üzleti stratégiának is akár. Fiatal ambíciózus mérnöksrác kidolgoz 1 megoldást, mire a marketingesek : ez most sok, inkább legyen ez az 5let inkább kettő, 1 idén és 1 jövőre. : )
nbali, köszönöm a korrekciót, valóban az 1. két dolog szúrt nekem rögtön szemet és a 3.-ra nem figyeltem (sorry), de én ebben akkor sem látok túl nagy innovációt. Persze, egy próbát megér…Amíg kísérleteznek, addig meg használom a régi, bevált 3x fűzésű campa felnis kerekemet, ami grammra 32 küllővel, patentszárral is kevesebbet nyom a mérlegen, mint egy mai belépő szintű gyári kerék patentszár nélkül, és 4-ed annyiba kerül. Igaz, konkrétan nem próbáltam még ilyen ritka küllős kereket, de akikkel együtt szoktam tekerni, semmivel sem gurulnak gyorsabban a lejtőn lefelé a lapított ritka küllős aero felnis kerekekkel, mint én a hagyományos küllőzésű kerekeimmel, szóval aerodinamikai előnyt nem látok, merevség, komfort…hát nem tudom, ehhez tényleg próbálni kellene ugyanabban a bicikliben, mert így nem alkothatok véleményt erről a tulajdonságról, tömegre pedig a mérleg nem igazán tett különbséget egy 20 éves közép kategóriás kerék és egy modern belépő szintű kerék közt, sőt….Tavaly akartam beruházni két új kerékre, nézegettem az adatokat a pénztárcámnak megfelelő kerekeknél, végül arra jutottam, hogy ez nem hozna sokat a konyhára, max esztétikai tuning lenne…
Hahó! Froton, ha nem veszed tolakodásnak, 1-2 mailt szívesen váltanék Veled, bár mailcímet nem tudom, hogy derítsem ki. : ) Esetleg valami fórumon fönt vagy? Köszönet.
Vejne a Házitroll : birkabela2@freemail.hu
Nem szoktam amúgy fórumozni, max itt a bikemagon….Két közben gyakrabban, 7 végén ritkábban ülök gép előtt.
Campát használok, a Shimano nyűglődése keréktechnológia terén eddig csak kuriózumszinten érdekelt: 1. jobb-bal keresztezett + keresztezett fűzés, 2. meghajtásoldali radiális, 3. nem meghajtásoldali radiális, 4. karbonlaminált, 5. tyúkbeles…
A lényeg, hogy a Campa sokkal kevesebb technológiai kacskaringóval jobb kerékszetteket kínált és kínál, a Mavic-ot inkább most hagyjuk, de hogy a legjobb kerékszettem nem gyári fűzésű, az biztos!
Az eltolt felni már legalább 20 éves fejlesztés, anno még Tom Ritchey gyártatott ilyen profillal felniket. Az előző generációs RS10 is ilyen felnikkel rendelkezett, ami egyébként a küllőfuratoknál repedésre hajlamos, a 2:1-es fűzési irány pedig még inkább elősegíti ezt. Meglátjuk, hogy a Shimano, mit tudott tenni ez ellen.