fbpx

Giant 2018: ÓRIÁS-fejlesztések országúton, terepen és e-bike fronton!

A Giant rendkívül sikeres évet tudhat maga mögött a profi kerékpározás világában. Az általa támogatott Sunweb fenomenális sorozatot produkált – kezdve a Giro d’Italián aratott győzelemtől a nemrég elhódított világbajnoki címig. Montis vonalon pedig a Giant kerékpárok idén többek közt az Enduro World Series versenysorozatban remekeltek. A jövő évi fejlesztések megelőlegezték a sikereket: 2018-ban az aerodinamikai szempontok szerint tervezett Propel országúti, továbbá a Reign MTB-endurogép kapott figyelemre méltó technikai fejlesztéseket…

PROPEL ADVANCED DISC 2018 – aerodinamikus tárcsafékes országúti

A fentiekkel még távolról sem teljes a Giant arzenál: jövőre a XC-versenyzéshez tervezett legendás Anthem „fully” is megújul, a hölgyek számára készült Liv Langma pedig még magasabbra teszi a lécet a konkurensek számára. A technikai színvonal káprázatos, több évre biztosítva az említett kerékpárok fölényét a piacon. Végezetül 2018-ban a dinamikusan fejlődő e-bike szegmensben is jelentős fejlesztések látnak napvilágot: a Yamaha céggel közösen fejlesztett hi-tech motor új dimenzióba helyezi a tajvani márka prémium pedelec-kínálatát.

GIANT DIRT E+ új motortechnológiával

Kezdjük a 2018-as Giant újdonságok bemutatását az “aszfaltos” részleggel! Ebben párhuzamosan több szinten dúl a konkurenciaharc: az egykoron egységes szegmens immár road, aero, endurance és időfutam kategóriákra tagolódik, amihez hobbi szinten jön még a fitnesz és a városi kínálat, illetve akár még a többfunkciós gravel is ide sorolható.

A Giant road/aero/endurance hármas fogatot használja a Sunweb – “leánykori nevén” Giant-Alpecin – csapat is. A minimális tömegre és maximális stabilitásra kihegyezett TCR a mindenes eszköz, a sík szakaszokon a sprinterek döntően a megújult Propel-t hajtják, míg a tavaszi klasszikusokon a többlet komfortot biztosító Defy kerül bevetésre. Emellett az időfutamokon a Mercedes-AMG Petronas F1 laborban tervezett Giant Trinity modell teljesít szolgálatot: a szám idei világbajnoka és Giro-győztese, Tom Dumoulin is ezt hajtja!

Mint köztudott, az idei szezonra a Giant TCR-sorozat újult meg, tárcsafékes változatban is rendelkezésre áll. A Defy esetében atárcsafék alapszolgáltatás, így a profik a ProTour versenyeken a már korszerű féktechnológiát használhatták. Mindkét említett Giant modell a legkorszerűbb technikát vonultatja fel: az Overdrive 2 kialakítás a tapered fejcső/villanyak tovább erősített változata, alul 1,5, míg felül 1,25” átmérővel. A középrész PressFit 86 rendszerű, merev Powercore középcsapágy-házban kap helyet. A kerekeket pedig a legkorszerűbb 12×100-as, míg hátul 12×142-es átmenő tengelyek rögzítik. A Giant TCR Advanced Pro Disc bicajt egyébként kipróbáltuk, a tapasztalatokról itt olvashattok.

Az idei szezonra tehát adva volt a piac egyik legkorszerűbb road és endurance bringája, amit 2018-ban logikusan az aero modell hasonló szintű korszerűsítése követ. A “triumvirátusból” a Propel a leggyorsabb, elsődlegesen aerodinamikára hangolt, mindazonáltal szerencsére ez nem megy a súly, a stabilitás vagy a kényelem rovására. Tárcsás és hagyományos abroncsfékes változatban egyaránt elérhető lesz. Három karbonváz áll majd rendelkezésre: a nagy szakítószilárdságú, extrakönnyű és -merev Advanced SL-t, az ugyancsak “profi szintű” PRO, illetve talán már a honi kerékpárosok számára is elérhető Propel Advanced modellváltozat egészíti ki. Ez utóbbi a 2018-as karbonvázzal akár 600 000 Ft-ért hazavihető!

A légellenállást a legfejlettebb technológiával finomították…

Hol is kezdjük a tengernyi Propel-technika ismertetését? Az arzenál elképesztő! A Sunweb versenyzők által tesztelt, meglátásaik alapján finomított aero-gépen a tárcsafék végre tökéletesen integrált, nem okoz többlet légellenállást a hagyományos változathoz képest. A Franciaországi Magny-Cours Aero Concept Engineering intézetben tesztelt vázkialakítás minden viszonylatban kiváló légellenállási mutatókkal rendelkezik, stabilitása egyértelműen megelőzi a konkurens gyártók (Specialized, Trek, Canyon, stb.) aero csúcsmodelljeit. A váz súlya ugyancsak az egyik legjobb a kategóriában, a tömegre levetített vázmerevség pedig egyenesen kimagasló. Michael Matthews az idei Tour de France sík szakaszain az új Propel-prototípust hajtotta, az ausztrál sprinter két győzelmet tudhat magáénak, emellett elhódította a pontverseny győztesének járó zöld „trikót”. Az esős 2. etapot a Propel Advanced SL Disc prototípusával abszolválta, a hidraulikus tárcsafék-rendszer így “kézzel fogható” előnyt jelentett. Matthews ugyanolyan fürgének és stabilnak érezte a Disc változatot, mint a „felnifékes” Propel Advanced SL változatot.

A 2018-as Giant Propel több változatban lesz elérhető, mindegyik nagy szakítószilárságú, a Giant által házon belül készített UD-karbonszövetet alkalmaz, természetesen kissé eltérő felépítéssel. A lehető legalacsonyabb légellenállásra kihegyezett AeroSystem vázkialakítás, illetve a geometria ugyancsak azonos, így ezen a téren semmit nem veszítünk a töredék áron kínált változatokkal. Az első traktus ugyancsak egységesen Overdrive 2 a tapred kialakítást kap (lásd TCR Advanced) alul 1,5, míg felül 1,25” mérettel, a középrész PressFit 86 rendszerű, és Powercore középcsapágy-házban fogadja a 24 mm-es tengelyű hajtóműveket. Az integrált Vector nyeregszár nemcsak aerodinamikus, hanem a lehető legkönnyebb és legstabilabb a piacon. Talán a legszembetűnőbb különbség a három modellváltozat között, hogy a “sima” Advanced egyszerűbb villát és kormánymegoldást kap.

Speciálisan a PROPEL-hez fejlesztve: GAVIA RACE Tubeless köpeny

További „spéci” fejlesztés az új Contact SLR/SL Aero kormány és kormányszár egység, amely nem teljesen integrált, így a stucnihossz egyszerűen módosítható. Belső bowdenvezetést biztosít, ahogy magától érthetően maga a Propel váz is. Mind az SL, mind a Pro modellváltozat ezt az új kormányegységet kínálja. Az SL a Giant SLR Aero WheelSystem kerékszettet kapja, a 65/42 mm-es karbonfelni az új Propel-hez optimalizált aerodinamikai profilkialakítással rendelkezik. A belső nélküli Gavia Tubeless köpenyek a gördülési ellenállás csökkentését segítik elő. Az Advanced Pro és az Advanced Giant SLR 1 Aero kerékszettet kap az említett új Gavia gumikkal kiegészítve.

Itt említenénk meg, hogy a Giant-nél megérkezett a Tubeless forradalom: a 2018-as kerékpárok túlnyomó többsége (kb 350 000 Ft fogy ár felett) tubeless  kerekekkel és gumikkal jön a gyárból. (Az országúti kínálatban a Contend és a Rapid kivételével minden modell, montinál a Talon, Terrago, ATX kivételével mindegyik.) Ez rendkívül fontos előrelépést jelent, hiszen egy tubeless átalakítás 40-50 ezerbe simán belekerülhet, ez a Giant-nél “szériatartozék”.

A hölgyek számára tervezett – Giant helyett Liv márkanév alatt forgalmazott – kínálatban jövőre az új Langma országúti jelenti a fő újdonságot. A TCR és a Propel technológiáját ötvözi egyetlen csúcskategóriás modellben, speciális vázgeometriával, alacsony tömeggel, magas szintű stabilitással és aero-kialakítással párosítva. A Liv Langma a legmagasabb szintű Advanced Composite karbon alapanyagot CompactRoad/LivRight vázkialakításban kínálja. A fent taglalt PowerCore, OverDrive2 és MegaDrive stabilitást növelő technológiák itt is alkalmazásra kerülnek. A Liv Langma Advanced Pro, illetve a kissé egyszerűsített Advanced szinten – és ennek megfelelő áron – kerül nemsokára a boltokba. Szerintünk a férfi országútisok sajnálhatják, hogy a Giant modellválasztékban nem szerepel a Langma hagyományos geometriát kínáló változata!

Javaslom, nyergeljünk át a Giant montik világába, ahol ugyancsak jelentős technikai fejlesztések történtek 2018-ra! Az egyik szenzáció, hogy a legendás Giant Anthem mind 27,5”-os, mind 29-er kerekekkel elérhető lesz, az előbbi trail használatra 130 mm első rugóutat kap, az utóbbi az XC-versenyzők fegyvere lesz. Mindkét kerékméretnek van létjogosultsága, logikus lépés, hogy egyszerre szerepeljenek a kínálatban. A választás lehetősége minden vázméretben adott, ezért is érdemes a bicajvásárlásnál a világ legnagyobb vázgyártója mellett letenni a voksot!

Természetesen az új Anthem a legkorszerűbb technológiákat vonultatja fel, a tökéletes stabilitás és biztos irányítás jegyében Boost 110/148mm kerékrögzítést, Giant’s Overdrive 1.5–1.125 taper fejcsövet és Powercore 92 mm középcsapágyat alkalmaz. A modellcsalád fő vonzereje – immár két évtizede – a Maestro hátsó felfüggesztés-rendszer, természetesen haladva a korral, technikailag egyre tökéletesítve. Így például a 2018-as Anthem új karbon lengőkart kap – és nemcsak a csúcsmodell, hanem az egész sorozat!

Jövőre három különböző Giant Anthem variáns kerül a boltokba. A csúcs full composite váztól a könnyű, de kedvezőbb árfekvésű ALUXX SL hátsó lengőkaros karbonon át a “fémes” ALUXX SL-ig – a két kerékméretet figyelembe véve – összesen 11-tagú flottává bővül a márka rendkívül népszerű “fully” XC-sorozata. A 29″-os kerekeket alkalmazó Anthem vázgeometriája a mai trendeknek megfelelő 69 fokos fejcső-szöget és hosszú felsőcsövet kínál, illetve a felhasználással összhangban 100/90 mm-es rugóút áll rendelkezésre. Az új sorozat tömege ugyancsak jelentősen csökkent: a mindhárom váz esetében alkalmazott speciális karbon lengőkar maga 125 grammot farag az amúgy is kedvező tömegadatból. A 2018-as Anthem-eket egy korábbi írásban már bemutattuk, bővebb infó ott olvasható.

2018-as GIANT REIGN

A széles Giant MTB palettán az enduro “ridert” megcélzó Giant Reign az Anthem-hez hasonló kaliberű fejlesztést kap a jövő évben. A legnépszerűbb és legdinamikusabban fejlődő MTB kategória igényeit szem előtt tartva a tajvani mérnökök apait-anyait bevetettek, lehetővé téve, hogy évekig “regnálhasson” a konkurens modellek felett. A piac eddig is egyik legjobbjának tartott, az Enduro World Series versenysorozatban már bizonyított Maestro felfüggesztésrendszer a Reign esetében jelentős fejlesztésen ment keresztül: az új “Trunnion Mount” forgáspont-kialakítás finomabb, “mélyebb” karakterisztikával rendelkezik, az etalonnak számító hajtáshatékonyság és fékhatás-kiiktatás érintetlen. Az új Maestro-rendszer fő célja az agresszív pályákon való brillírozás, a Giant Factory Off-Road Team versenyzők jövőbeli sikeres szereplése.

Ha jelentős mászások és komoly kihívást jelentő ereszkedések tarkítják az enduro-kalandot, elengedhetetlen a lehető legfinomabb mozgást kínáló 160 mm rugóút, és a hajtáshatékonyságot biztosító fejlett csillapítás-technika. A Trunnion hosszabb rugóstag-mozgást tesz lehetővé, egyben a nyeregmagasság-állítás intervallumát is tágra hagyja. A 27,5″-os kerékméret tökéletes az agresszívebb felhasználásra, mozgékony irányíthatóságot és gyorsíthatóságot kölcsönöz a Reign-nek. A vázgeometria ugyancsak a célterület függvényében módosult: immár 65 fokos fejcső-szöget alkalmaz, így fokozott sebesség mellett a Reign még stabilabb, irányítása kiszámíthatóbb.

Az Anthem-hez hasonlóan a Reign lengőkarja is megújult. Advanced Forged Composite fullkarbon konstrukciót alkalmaz, amelyet házon belül nagy szilárdságú UD-alapanygból készítenek. Könnyebb és merevebb, mint a korábbi alumínium szerkezeti elem. Emellett az utolérhetetlen stabilitás jegyében teljes Boost kerékrögzítést kapunk, Overdrive fejcsővel, PowerCore középrésszel és MegaDrive alsócsővel párosítva. Az új Reign-kínálat többszintű: a Reign Advanced sorozat könnyű, ultramerev Advanced-grade composite vázat kínál ALUXX SL alumínium lengőkarral, a “sima” Reign esetében a váz ALUXX SL, a lengőkar és a hátsó háromszög viszont azonos a prémium modelltárséval. A “spéci” Reign SX modell pedig 10 mm-rel hosszabb rugóutat kínál a legdurvább terepviszonyokhoz.

A két fully mellett említsük meg, hogy 2017-ben a Giant két XC-orientált kerékpárt dobott piacra. Az egyik a kifejezetten versenyzésre tervezett csúcskategóriás karbonvázas, 27,5″ és 29″ kerekekkel egyaránt elérhető XTC, alatta található a Giant Fathom, amely aluvázzal rendelkezik. Az XTC további vonzereje a nemrég debütált, “pluszos” kereket fogadó, single speed-nek is megépíthető XTC Advanced 27.5+ variáns. A Fathom funkcionalitása sokrétűbb, akár trail-orientált bringaként is beválhat. A Fathom sorozat egyik felső kategóriás modelljét teszteltük is, szerintünk telitalálat, de akár SRAM GX szettel is elérhető!

GIANT Full-E+ sorozat az e-MTB szegmens élvonalában…

A Giant az e-bike szegmensbe is beleerősített, a széles 2018-as palettán számos e-MTB fully és merevfarú szerepel, emellett a túrázók és a városi közlekedők számára is bőséges a kínálat. Ráadásul még országúti kormányos e-road modell is kapható, komplett Shimano Ultergra felszereltséggel. A fő 2018-as szenzáció a a Yamaha-val közösen fejlesztett új motoregység. Neve SyncDrive Pro, 80 Nm nyomatékkal, ISIS hajtókartengellyel, keskenyebb és kompaktabb kialakítással, alacsonyabb tömeggel, öt üzemmóddal, gyors reakcióidővel illetve magasabb pedálfordulat-képességgel adja fel a leckét a konkurenciának. A Pro mellett a SynDrive Sport a középkategóriát célozza meg, ugyancsak 80 Nm-es nyomatékot biztosítva.

A Giant e-bike palettáról kiemelnénk az Exprore-E+ sorozatot, amely a többfunkciós e-bike-ot igénylők számára nyújthat kiváló megoldást. A káprázatos technológiát kínáló összetelós Full-E+ sorozat mellett figyelemre méltó a Dirt-E+ MTB, amely az említett új Yamaha motortechnológiával már 669.000 Ft-tól kapható. A Giant e-bike-ok Liv márkanév alatt is elérhetők, érdemes megtekinteni és kipróbálni az Amiti és a Vall E+ speciális hölgyek számára tervezett modellsorozatot!

További információ a Giant és LIV 2018-as kínálatról a hazai forgalmazó honlapján található.

http://www.giant-bicycles.com/hu

https://www.liv-cycling.com/hu/

A Giant TCX a cyclocross felhasználókat célozza meg, 2018-ban pedig új gravel bike szerepel a kínálatban Toughroad SLR GX néven, a legkönnyebb SLR alu vázzal.

Facebook elérhetőség:

https://www.facebook.com/giantbicycleshungary

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo