Régen volt már alattam Cannondale, pedig kifejezetten rajongója vagyok a márkának. Ezúttal a neves amerikai gyártó egy 29-es gépe került terítékre, a 29-es Trail széria egyik belépő modellje, mely látványra igazi Cannondale leszámítva a „hagyományos” villát. Már annyira hozzászokott az ember szeme a Lefty-khez és Fatty-khez, hogy egy normál villa már feltűnő egy Cannondale-ben. A Trail 29 5-tel a gyártó a kezdő montisokat célozta meg, úgyhogy most egy bárki számára elérhető Cannondale következik. Nézzük, mennyit örökölt a cégnek hírnevet szerző csúcskategóriás gépektől!
A Trail 29 5 geometriája nagyon hasonló a drágább modellekéhez (igazából pár milliméter eltérés van néhány adatnál, ami kifejezette jó hír), de „csak” double-butted alu csövekből készült, ami még mindig nem rossz azt figyelembe véve, hogy ebben a kategóriában számos gyártó teljesen mezei állandó falvastagságú csövekből készített vázakra épít.
A profi geónak köszönhetően irányítás tekintetében hasonló élményt kapunk, mint a drágább gépeknél, így nagyon agilis, de mégis kiegyensúlyozott viselkedést nyújt egy picit nagyobb tömeg és megfizethetőbb ár mellett. A váz kidolgozását illetően elmondható, hogy igazi – egyébként pont az alumínium megmunkálás színvonaláról híressé vált – Cannondale-lel állunk szemben, elcsiszolt hegesztések, véggondolt logikus papucskialakítás, szép formájú 1,1/8”-os fejcső, S.A.V.E. kialakítás a hátsó háromszögben, és semmi felesleges sallang.
A S.A.V.E. egyébként nem más, mint a hátsó háromszög olyan kialakítása, mely megnövelt függőleges rugalmasságot biztosít, hogy csillapítsa az út felől érkező rezgést miközben a csövek és a váz egészének oldalirányú, illetve torzionális merevsége nem szenved csorbát. Lényegében erősen lapítják a támvillákat oldalirányban, így érve el a két tulajdonságot egyszerre. A vázon egyébként találunk csomagtartószemeket is, így akár a baráti túrához is csatlakozhatunk kedvenc montink nyergében. A hosszabb tekerésekre természetesen ott a 2 kulacsrögzítő hely is. Összességében elmondható, hogy ez a váz ennek a gépnek szó szerint a lelke, ebből nem adott alább a neves gyártó, de hogy beleférjen a kezdő hegyi bringások sokszor elég szűkös költségkeretébe, az alkatrészeknél tapasztaltam némi spórolást.
Ennek legfőbb áldozata a villa lett – és akkor legyünk is túl jelen teszt fekete levesén -, ugyanis a Suntour XCM teló jelenti a gépben a leggyengébb láncszemet. Igazából alig tudok róla pozitívat mondani. Nehéz, nehezen indul meg, kicsit rondán, lelketlenül mozog, csattog, csak valami érezhetetlen fix, tehát nem állítható csillapítás van benne, az acélrugó előfeszítése ugyan állítható – jó sok tekergetéssel -, de csak nagyon szűk határok között. A Suntour lock-out karjait viszont nagyon szeretem. Sokkal jobban kézre állnak és szebben működnek, mint a jóval drágább márkák villáin lévők. Sajnos azonban ezt sem sikerült kiaknázni, mivel az Altus váltókarnak a drágább Shimano karokkal ellentétben alul van a fokozatkijelzője, ami miatt viszont nem fért el az eredetileg tervezett módon a pop-lock kar, azt fejjel lefelé szerelték fel. Így viszont már nem esik kézre igazán. Ráadásul a villa belokkolva is mocorog egy kicsit minden egyes fűcsomón és kavicson hangos csattogás közepette. Aztán kb. egy hét használat után elkezdett kotyogni a becsúszószár. Szemmel láthatóan mozog a külső szár a vállhoz képest. Ebben a formában ez a villa nem való másra, mint hogy kényelmesebb vele tekerni, mint egy merevvillával.
A fékek terén pozitív meglepetés ért. Még sosem használtam Cannondale márkajelzésű fékeket (valamikor még nagyon régen az elődjét, Coda-át próbáltam). Nagyon pozitív élmény volt: szépen, jól adagolhatóan működnek, fékerő is van elég a testsúlyomhoz és tekerési stílusomhoz. A fékkar kifejezetten profi kinézetű és nekem nagyon ergonomikusnak bizonyult. A fék működési karakterisztikára leginkább a középkategóriás Shimano fékekre hasonlít, amiket nagyon szeretek. Az egyedüli furcsaság az volt velük kapcsolatban, hogy az első fék nagyon lassan kopott be. Talán a hátsó több koszt kapott, és az segített neki előbb bekopni.
A négyszögtengelyes hajtókar ugyan ma már kilóg a trendből, de nem volt vele baj, nem volt érezhetően rosszabb a merevsége, mint a kategóriában használt más, pl. Octalinkes karoknak. A váltószett is adta, amire egy kezdő bringásnak szüksége van, és már ennél a szintnél is 9-es a hátsó sor, az ebből adódó 27 sebességfokozat biztosan nem fogja limitálni a kezdő montis szárnypróbálgatásait.
Ezúttal is tetszettek a gyártó saját márkanevén futó alkatrészek – ebben az árkategóriában ez már egyértelmű trendnek látszik -, melyek a C4 jelölésű családot képviselik. Közülük kiemelném a nyeregcsövet, mely 2 csavaros fejkialakításával kifejezetten profi alkatrésznek tűnik. A nyereg szögét ily módon fokozatmentesen állíthatjuk, és nagyon erős, stabil rögzítést ad.
A vázzal vérbeli hegyigép benyomását keltette bennem. jó fordulékonysága nagyon élvezetes csiki-csukizást biztosított az erdőben a legtechnikásabb ösvényen is, nem hiába Cannondale felirat díszeleg rajta. A lejtőzés is nagyon májer lenne a nyergében, csak az a villa… A 29 colos kerekek vették az akadályokat, ahogy az egy nagy keréktől elvárható. Az összehasonlíthatóság kedvéért ezt a gépet is elvittem ugyanarra az ösvényre, ahová minden tesztelésen nálam járó montit. A földből kilógó gyökereken, köveken finoman gördült át a 2 colos WTB gummákkal. Kicsit persze nehezebbnek éreztem a nagyobb kerekeket, mint akár a múltkori KTM 27,5-ös kerekeit, de érezhetően jobban is gördült át minden akadályon. A WTB Nine Line külsők számomra újak voltak. Mintázatuk általános felhasználásra enged következtetni, de a bütykei kicsit alacsonyabbak, mint mondjuk egy Schwalbe Rapid Rob-on, így annál kisebb gördülési ellenállással bír, viszont vizes talajon hamarabb eléri a határait, sárba nem igazán valók. A menettapasztalatokat összegezve azt mondanám, hogy a gép nagyon jól irányítható a drágább modellektől örökölt vázgeometriának köszönhetően, de az élményt az ár kordában tartása miatt beválogatott olcsóbb komponensek itt-ott limitálják.
A gép össztömege kicsit több mint, a gyári adat (12,9 kg helyett 14,06 kg a gyári pedállal). A gép ára átlagosnak nevezhető a kategóriájában, figyelembe véve a magas minőségű, örökélet garanciás vázat, nem rossz vétel.
Mi kell még a gépre? Ha tekeregnél vele hétvégenként néha a bejáratott laposabb ösvényeken, arra egy darabig jó lesz így, de ha belejössz az igazi csapatásba, akkor a váz megérdemli a továbbfejlesztést egy könnyebb, csillapítással rendelkező, szebben működő villával.
A gépet természetesen leginkább patentpedállal tudom elképzelni, már csak azért is, mert máskülönben elég komoly megjelenésű masinát sikerült összedobniuk az amcsiknak, kár lenne elrontani az összképet egy ilyen igen egyszerű műanyag „bótbajárós” pedállal.
Mást nem bántanék rajta. Jelen felszereltségében a hétvégén alkalomszerűen tekerőknek, a szárnyait a hegyeken éppen csak bontogató kezdőknek ajánlja a gyártó, és én ezt a tapasztalatok fényében csak megerősíteni tudom.
Pozitívumok:
+ vázgeometria, irányíthatóság
+ vázkidolgozás, részletmegoldások
+ esztétikai összhang
+ fékek
Negatívumok:
– nagyon alapszintű villa
– tetemes össztömeg
Ha ennél több kell íme: Cannondale Trail 29″ 4 Fekete 2014
Ugyanez a váz elérhető kicsit komolyabb felszereltséggel, ahol a hajtómű már Octalinkes kialakítású Shimano, Alivio az elsőváltó és a váltókarok a hátsó váltó pedig Deore, a teleszkóp a Suntour eggyel komolyabb, csillapítással rendelkező XCR modellje.
A Trail 4 létezik és elérhető 26”-os kerékméretű változatban is!
InfoBox:
Forgalmazó: Mali J.P. Kft.
A kerékpár a gyártó honlapján ide kattintva érhető el:
A kerékpár a hazai forgalmazó honlapján ide kattintva érhető el:
Származási hely: USA/Tajvan
Vázgarancia: élettartam garancia az első tulajdonosnak
Vázméretek: S (15”/38 cm)-M (17”/43 cm)-L (18,5”/47,5 cm)-XL (20,5″/52,5 cm)-2XL (22,5”/57 cm)
Alkatrész-garancia: 1 év
Ajánlott fogyasztói ár: 219.990 Ft
Figyelem! 25 éves a Cannondale magyarországi forgalmazója a Mali Kft, ezért a Cannondale Trail 5-re 25% kedvezményt ad, a készlet erejéig!
A Cannondale Trail 5 – 219.990 Ft helyett 164.990 Ft – 25% kedvezménnyel
A Cannondale Trail 4 – 239.990 Ft helyett 199.990 Ft!
Műszaki adatok:
Váz: 6061 double-butted Save alumínium
Villa: Suntour XCM-RL-29 coil-100, acélrugós, rugóút: 100 mm, PopLoc lockout
Első váltó: Shimano Altus
Hátsó váltó: Shimano Alivio
Váltókar: Shimano Altus 3×9 sebesség
Fékek: Cannondale Helix 6B (hidraulikus)
Féktárcsák: 180/160 mm
Hajtómű: Shimano M371 44/32/22T
Középcsapágy: Tange Seiki LN-3912 négyszögtengelyes
Lánc: Shimano CN-HG53
Lánckeréksor: Shimano Deore HG20 11-34T, 9 seb.
Agyak: Cannondale C4 Disc, kónuszos, gyorszáras, 32 lyuk
Felnik: Alex Rims DC 4.0 29″ 6061/T6, 622×21 mm, alu duplafalú disc 32 lyuk
Küllők: 2 mm rozsdamentes fekete
Külsők: WTB Cannondale Nine Line 29×2.0″
Kormány: Cannondale C4 680mm, alu, 31.8 mm, 20 mm emelés
Kormányszár: Cannondale C4, 7° alu, 31.8 mm
Kormánycsapágy: Tange Seiki LN-3912 Semi-Integrated 1,1/8”
Nyeregcső: Cannondale C4 350/27.2 mm, alu, 2 csavaros fej (XL-es méretnél 400 mm hossz)
Nyereg: Cannondale Stage 3
Markolat: Cannondale két komponensű
Pedál: Cannondale platform műanyag
Geometriai adatok:
Tesztelt kerékpár mérete: M (17” – 43 cm)
Fejcsőszög: 71,0 fok
Nyeregvázcső-szög: 73,5 fok
Nyeregvázcső-hossz: 433 mm
Vízszintes felsőcsőhossz: 594 mm
Tengelytáv: 1088 mm
Láncvillahossz: 444 mm
Kormányszár-hossz: 100 mm
Középcsapágy-magasság: 305 mm
Fejcső-hossz: 102 mm
Összsúly: 13,91 kg pedál nélkül
Szöveg: gg
Fotó: gg, Takács Tamás
“A gépet természetesen leginkább patentpedállal tudom elképzelni”
Egy kezdőknek javasolt gépet miért? Mi a baj pl. egy Shimano Saint (PD-MX80) „bótbajárós” pedállal? Szerintem egy kezdőnek sokkal jobb ajánlás lenne.
Valszeg azért, mert a Saint kurva drága a taposók között, és aki belépőszintű XC-gépet vesz, az nem feltétlenül tervez egy extrém felhasználásra tervezett platformpedált venni…
Akkor már féloldalas, M324, vagy társai.
Saint 35 euró, túléli a biciklit és csak példának hoztam fel, lehet tisztességeset kapni olcsóbban is. Nekem a kezdő montis meg az SPD nem állt össze. Sokan szenvednek vele, de azt hiszik hogy nem OK taposóval tekerni mert azt mondták nekik hogy bizony SPD kell, és a cikkbõl is az jön le – amivel nagyon nem értek egyet.
Saint drága???? A legtutibb ár-érték aránya van.
DMR Vault Superlight. Na, az a nemóccsó. :)
a hátsó fék ilyen típusú rögzítése tényleg annyira gyenge, törékeny?
(nincs túl sok montis tapasztalatom és egy hasonlót trail 4-est néztem ki, de a tartósság a legfontosabb…)
Nem egy gépemen volt ilyen, a 29-esemen most is ez van, nekem eddig még nem sikerült eltörnöm egyet sem. 160-as tárcsávan nem hiszem hogy normál használatban le fogod szakítani.
kösz.Milyen gyártmányú, típusú fékekket használtál?
Magura MT2, Tektro
A suntour nem tudom, hogy gondolja ezeket a telókat mtb-ba ajánlani? Egy treking-be még elmegy kategória, de mountain bike-ba életveszély. Több mint 200 ezres bicóba 15-20 ezer ft-os villa? Ne vicceljünk már!
MTB-ba RS XC30/XC32 alatt nem szabadna telót szerelni. Ezeket a bringákat nem szabad megvenni, vagy használtat kell vadászni, vagy inkább újonnan 500-600 körül nézelődni.
Csatlakozom az előttem szólókhoz. Kicsit elszaladt a ló az árak tekintetében. Csak az gondom, hogy még nem jöttem rá, hogy mi az oka. A fogyasztás gyengülése? vagy éppen a fogyasztás növekedése? jó kérdés… de az is lehet, hogy csökken az olaj, amiből ezeket a vázakat, meg alkatrészeket legyártják:)
Nevetségesen drága. Ez nem az a kategória, amiért az ember Cannondale-t vesz.
Én a múlt hónapban vettem egy Flash-t náluk:
http://apro.bikemag.hu/browse/orszaguti/kerekpar/cannondale-keszletsopres-l237303.html
Radwelt MichiKnopf
Az árak jobbak, mint nálunk és hihetetlenül rugalmasak voltak minden szempontból. Lenne még mit tanulni a hazai forgalmazóknak és üzleteknek!
Jesszusom!
Ennyi pénzért SE simán lehet venni egy jobb felszereltségű 29er bringát. Pláne, ha egy alig használtat fog ki az ember az apróban.
Nagyon tetszik a kinézete a bringának, az ár-érték aránya viszont csapnivaló.
A bringát már csak azért se venném meg, mert ha egy normális hátsófék kerül rá, akkor tuti, hogy letöri a bal hátsó papucsot egy erősebb fékezés során. Nekem eddig 3 hasonló hátsó papucs tört le egy-egy óvatlan satufékezés nyeregben ülve aszfalton. Jó, tudom, nem ez a rendeltetési módja, de vészhelyzetben simán előfordul hogy az ember berántja a hátsó féket és csatt a váznak… (A vázak egy régi Mongoose, egy Marin, és egy Ritchey P-29 voltak) De az tök jó, hogy élettartam garancia, így nyugodtan lehet próbálgatni, más kérdés, hogy beveszik-e garanciális hibának… (A Mongoose már nem volt garis, a Marin bevette, a Ritchey nem…)
Ugyanezeket a fékeket (Helix) tette a Kellys is az alap bicajokra korábban, nekem is ilyen van a túra gépemen. A féket a Bengal gyártja és tapasztalatom szerint egyáltalán nem kell megijedni tőle, hogy nem Shimano, vagy Avid. Teszi a dolgát, könnyen adagolható és túrázásra tökéletesen megfelel. Nem ijed meg könnyebb erdei lejtőzésektől sem.
(((Sajnálom, hogy a Cannondale matrica ennyire megdobja ennek e gépnek az árát…négyszögtengelyes hajtómű??? Ne vicceljünk már! A célközönségnek nem kell Cannondale váz, ennyiért meg sokkal jobb felszereltségű bicajokból lehet válogatni.)))
Hmmm…220-ért Acera és Altus-szint, Tektro fékekkel, valamint minőségi Alex felnikkel.
Még véletlenül sem a márkanevet kell megfizetni :D
Azt lehet esetleg tudni, hogy egy ilyen váznak M-es méretben nagyjából mi a súlya? Ha valaki tudja, ne tartsa magában! :)
hat ez nem az a bringa, amiert cannondalet erdemes venni