fbpx

Tízezrek a Critical Mass és Mobilitási Hét programjain

Hát megint eljött. A Critical Mass. Egyes bringásoknak a két CM már mintegy kiindulási pontként szerepel a naptárában, amikor „program van”. Tuti program. Ahol érdemes ott lenni, ahol ott kell lenni, mert a Józsi is ott lesz, meg a Pityu is, meg a Timi is, sőt ő hozza az új haverját is, aki most kezdett bringázni. „Végigökörködjük, aztán dobunk egy jó aftert”!- mondják többen. Mármint hogy afterpartyt. Mert az is van ám. De milyen! Idén meg aztán pláne! Nézzük csak, miről maradt le, aki nem volt ott!

cm_1

Ahogy tavaly is, az őszi CM idén is nem a megszokott lezárt útvonalon felvonulós féle volt, amolyan karneváli jelleggel, hanem a kerékpár közlekedési eszköz mivoltát kidomborító közösen közlekedős verzió. Adott helyről elindulva másfél órán keresztül közös bringázás Budapest szívében, megmutatni milyen az, mikor tényleg kerékpáros ez a város, majd adott időpontra ismét összegyűlni valahol, és ott magasba lendíteni több tízezer kereket. Ez is sokakat megmozgat, így a becslések szerint most is voltunk 20.000-en, sőt a CM egyre inkább kezdi valamiféle bringás fesztivállá kinőni magát.

De persze nemcsak azért van ez az egész, hogy jól érezzük magunkat, hanem hogy előrelépést érjünk el a magával a demonstrációval vázolt állapot elérése céljából, ezért talán úgy teljes a kép, hogyha beszámolok arról is, mi változott az utolsó CM óta, és hogy mit akarunk most. A mostani CM szlogenje azt hiszem, mindent magába foglalt: „Többet tekerünk, többet akarunk”! Most egészen konkrét terveket, kéréseket is megfogalmaztak a szervezők a budapesti CM-en, többek közt kerékpársávot a Nagykörútra, kerékpározható hidakat, kerékpárosokat segítő KRESZ bevezetését. A követeléseket ezúttal a Városháza demonstratív körbelakatolásával is igyekeztek a szervezők hangsúlyozni.

cm_2

A CM hetében már lehetővé tették napközben a Lánchíd használatát a bringásoknak, és a Kiskörút éppen zajló felújítása is már eleve kétoldali kerékpársáv létesítésével történik, tehát nem igaz, hogy nincs értelme! Van előrelépés, csak sokan kell lenni hozzá!

A CM hetében zajló mobilitási hét többi bringás jellegű programjáról is kell, hogy szóljak kicsit, hacsak szűkszavúan is: Megelőző hétvégén a Nemzetközi Autómentes Nap alkalmából az autók helyett mienk volt az Andrássy út, ahol a sok egyéb közt volt bringapóló bemutató, közös városi tekerés és bringás divatbemutató is, és vonzott nem kevés embert. Felettébb kellemes látvány volt az amúgy zajos és büdös Andrássy út teli gyalogosokkal, kerékpárosokkal, heverésző emberekkel. Talán így nézne ki mindig kedvenc sugárutunk, ha a Budapest Korzó harcának eredményeképp a bogotai Ciclovia mintájára itt is minden hétvégén lezárnák az autóforgalom elől.

cm_3

Aztán hétfőn egy teltházas, a Műegyetemen megrendezett nyílt konferencia szolgálta a kerékpározás ügyét, mely a városi kerékpározás marketingje és a technikai megvalósítása témái köré szerveződött. Aznap este a Merlin színházban szinte folytatódott a programsorozat érdekes kerékpáros témájú előadásokkal, melyre bárki beülhetett. Mindkét rendezvény díszvendége volt a Cyclechic dán elindítója, Michael Colville-Andersen is. A Tűzraktérben folytatódott mindenféle bringás és civil előadásokkal, ahová szintén nem kellett kötéllel fogni az embereket.

Aztán az igazi nagy durranás közvetlen a CM után első ízben megrendezett Cyclechic party és divatbemutató volt. Itt bizony átélhettem az autósok mindennapi küszködését, mikor parkolóhelyet keresnek. Nem volt ugyanis egyszerű lakatolóhelyet találni ilyen érdeklődés mellett.

cm_4

A showműsor maga – hiszen így utólag visszatekintve lazán mondható annak – várakozásokat felülmúlóan jól sikerült. Mind a résztvevők, nézők számát és lelkesedését, mind pedig a sajtóvisszhangot tekintve. Így biztosan lesz folytatás is. A divatbemutatón a BAD csoport (Bicycle Art and Design) is bemutatta kerékpáros kollekcióit. A szövegnél azonban többet ér bármelyik kép, így javaslom azokat nézegetni. Kerékpáros-független médiumok is lelkesen nyilatkozták ki ezek után, hogy bizony a városi közlekedés után a divatban is eljön a kerékpáros mainstream ideje!

Mindeközben a közeli WAM Design Centerben egy kis dán kerékpáros kiállítást lehetett megtekinteni a CM alkalmából. Itt a jellegzetes dán kerékpárok mellett a copenhagencyclechic már említett fotósának ott készült képeit csodálhattuk, közben nagyokat sóhajtoztunk, hogy mi vajon mikor jutunk el erre a szintre…

cm_6

Az események sorát a nemrég új helyet talált, és most belendülő – közösségi kerékpárszereléssel, valamint adománybringák gyűjtésével és javításával foglalkozó – Bike Kitchen Budapest jótékonysági kerékpárátadása zárta szerda délután, aminek köszönhetően rákból felgyógyuló gyerekek jutottak kerékpárokhoz.

Azt hiszem ez volt az a hét, amit kár lett volna kihagyni. A következő CM-re áprilisig, míg a legközelebbi hasonló bringás fesztre előreláthatólag júniusig kell várni, mikor a budapesti futár Eb és a vele egy időben megrendezésre kerülő Bubifeszt (Budapesti Biciklis Fesztivál) lesz az idén is nagy sikert arató bringás film fesztivállal. Az első titkos infók szerint nagy durranásra lehet számítani! Jó lesz már előre figyelni!

cm_5

Kapcsolódó linkek:

Fotók és videók a CM-ről: http://criticalmass.hu/blogbejegyzes/20090923/sajto-foto-es-videogyujtes
Hungarian Cyclechic:
http://www.cyclechic.blog.hu
Copenhagencyclechic:
http://www.copenhagencyclechic.com
Bike Kitchen Budapest:
http://kerekparosklub.hu/bike-kitchen-budapest
Képek a Cyclechic divatbemutatóról:
http://picasaweb.google.com/MattKepek2/CycleChic#
És itt:
http://picasaweb.google.com/MattKepek2/BAD2# , valamint a cyclechic.hu oldalon.
Nemzetközi autómentes szervezet:
http://www.worldcarfree.net/
Magyar Kerékpárosklub:
http://www.kerekparosklub.hu

Fotók: Matt, gg

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo