A tél beköszöntével a fejlett kerékpáros kultúrával rendelkező országokban nemcsak a ciklokrossz-, hanem a fedettpályás szezon is elkezdődik. Sajnos ebből idehaza semmit nem veszünk észre, és közben nem is tudjuk, mit veszítünk. Pontosan mit is? Erről szól ez a cikk…
Gondolta volna-e az olvasó, hogy a világ egyik legnagyobb kerékpáros nagyhatalmaként számon tartott Olaszország hasonló szakmai problémákkal küzd, mint hazánk? Egyáltalán nem utánpótlásgondokra célzok, hanem valami teljesen másra… A derék taljánoknak ugyanis közel 40 nyitott velodromjuk van, emellett azonban pillanatnyilag egyetlen fedett pálya sem áll rendelkezésükre – ami ugye a téli pályaversenyek egyik előfeltétele…
Nem volt ez mindig így, hiszen a Milánói hatnapos hajdan kiemelkedő szerepet foglalt el a pályások versenynaptárában. Aztán a 66. EICMA szervezői gondoltak egyet, építettek egy ideiglenes pályát és felelevenítették a hagyományt. Mert mi is kell a jó hatnaposhoz? Egy rövid, fedett fapálya, világsztárok tömege, jó hangulat és sportszerető közönség. Milánóban 2008 novemberében ebből szinte minden adott volt.
No de mi a frász az a hatnapos?
A hatnapos pályaversenyekről már írtam korábban a magazinban, illetve a honlapon, ennek ellenére röviden összefoglalnám a tudnivalókat. A mai értelemben vett hatnapos tulajdonképpen egy páros omniumverseny, ahol különböző versenyszámokban indulnak a bringások, a végső győzelmet pedig az a páros szerzi meg, aki a hat nap alatt a legtöbb pontot gyűjti.
A verseny természetesen nem egész nap tart, Milánóban például általában délben kezdődött, és hat óra körül ért véget. Előfordulnak azonban kiemelt napok is, amikor akár 10 órán át is tarthat a verseny. Természetesen a pályán eltöltött idő egy-egy versenyző esetében közel sem ennyi. Vannak versenyszámok, amelyeket párban teljesítenek, körülbelül ugyanennyi az egyéni szám.
A mezőnyt többféleképpen lehet szétosztani. Az egyes párosok egyik tagja piros, míg másik tagja fekete számot visel. Ha kétfelé kell osztani a mezőnyt (egyéni versenyszámoknál), akkor a pirosak és a feketék külön állnak rajthoz. Ha negyedelni kell (speciális futamoknál, mint amilyen a derny, azaz a kismotorvezetéses szám), abban az esetben az egyes színeket tovább osztják aszerint, hogy a rajtszám páros vagy páratlan. Szóval ez nem annyira az emberkínzás kategóriája, mint amennyire első hallásra tűnik, illetve nem is 6×24 óra, ahogyan az a versenyforma megszületése idején bevett gyakorlat volt.
Indul a bakterház…
Kedd reggel van. A 66. EICMA kiállítás első napján nem tapossák feltétlenül halomra egymást a látogatók. A pályaversennyel együtt idén az expo időtartama is hatnaposra nőtt, olymódon, hogy az első két nap a szakmai látogatóké. Ez a két nap nem hozott látogatói csúcsokat, itt még nagyon nem látszik, hogy az idei bringás-motoros kiállítás összesen félmillió érdeklődőt vonz majd. A jól csengő szám valójában visszaesést jelent, tavalyhoz képest 30.000-rel kevesebben jöttek el a milánói expóra. Pedig bánhatják, legalábbis ami a hetes pavilont illeti, mindenképpen…
Fél tíz körül próbaüzembe áll a fénytechnika, megindul a nyüzsgés. Mármint a bringás szekció egyik attrakciójaként felépített 166 méteres velodromban. A szerelők megkezdik a munkát, a szállítóládákból előkerülnek a bringák, többségük vadonatúj darab. A stáblista sokat ígér: itt készül profi kerékpáros karrierjétől végleg elbúcsúzni Paolo Bettini, a mutatványban partnere pedig Joan Llaneras, a hétszeres világ- és kétszeres olimpiai bajnok. Az ellenfelek sem ismeretlenek, például Walter Perez, a kétszeres madison világbajnok; Philippo Pozzato, a 2006-os Milánó–San Remo győztese; Luke Roberts, az athéni olimpiai bajnok 4000-es ausztrál csapat tagja; Angelo Ciccone, a 2007-es pálya Giro d’Italia győztese; Alexander Aeschbach, aki öt darab hatnapos győzelemmel rendelkezik vagy a 4000 méteres csapatban ezüst- és bronzérmes dán Casper Jörgensen és Jens-Erik Madsen. A tavalyi négynapos próbaverseny idén tehát hatnaposra nőtt, a pálya hossza viszont 200-ról 166 méterre csökkent, ezzel párhuzamosan pedig a versengő párosok száma is 15-ről 12-re.
Miután befejeztem a csapatdepókban a kémkedést, lassan megkezdődik a nyitóceremónia. A kiállítás szervezői és a meghívott prominensek jelenlétében bemutatják a versenyzőket, majd felállnak a fekete számmal rendelkező párosok, és egy 60 körös pontverseny keretein belül meg is nyitják a rendezvényt. A párok 30 kör után váltják egymást, és a hat sprinttel fűszerezett futamban át is veszi a vezetést a Bettini-Llaneras páros. Paolo keményen nyomja, akárcsak tavaly, ekkor még sejteni sem lehet, hogy nemsokára a padlóra kerül…
Betétszám
Az amúgy megunhatatlan pont-, selejtező-, madison-, időmérő és dernyfutamok sorát ezúttal érdekes show-elemmel gazdagították a szervezők. A klasszikus európai hatnaposok mintájára betétszámként sprintergálát rendeztek, ahová négy világklasszist hívtak meg.
A „legkisebb” név talán az olasz Roberto Chiappa volt, de értelemszerűen ő volt a közönség kedvence. Régi motoros a szakmában, 1991-ben egy U19-es sprint vb győzelemmel robbant be a köztudatba, nyert emellett három világkupa-futamot keirinben és sprintben, de felnőtt amatőr vb-n csak egy ízben, 1993-ban tandemben sikerült nyernie.
A szintén rajthoz álló holland Teun Mulder keirinben és csapat sprintben 5 világkupa-győzelmet tudhat magának, emellett 2005-ben keirinben, 2008-ban pedig 1000 méteres állórajtos időfutamban lett profi világbajnok.
Nehéz eldönteni, hogy a négyes további két tagja közül ki a nagyobb ász. Tán a francia Arnaud Tournant, akit egyszerűen csak úgy mutattak be, hogy a kerékpársport történetének legtöbb vb aranyát birtokló bringás (14 vb arany, 3 ezüst, 2 bronz, megfejelve egy olimpiai arannyal, két ezüsttel és egy bronzzal, no meg egy 1000 méteres világcsúccsal). Vagy a skót Chris Hoy, aki Pekingben idén 3 olimpiai aranyat szerzett, a 9 vb győzelme, 5 ezüstje és 4 bronza mellé. Miután az ember kiheverte azt a sokkot, hogy ezek az eddig csak az Eurosport műsorán csodált versenyzők ott állnak tőle karnyújtásnyira, lassan elkezdődik a show.
A koreográfia úgy nézett ki, hogy kvalifikáció gyanánt a négy sprinter a sprintergála mindhárom napján egy-egy repülőrajtos 500 méteres időfutamot teljesített, az itt elért eredmény alapján rendezték őket páros futamokba. Mindhárom napon Chris Hoy teljesítette az időmérőt a legrövidebb idő alatt, időeredményei pedig javuló tendenciát mutattak: 28,88”; 28,22”; 28,02”, utóbbi már 64,2 km/h-s átlagsebességet feltételez… Hoy persze ennél tud lényegesen jobbat is, hiszen ő tartja ennek a nem hivatalos versenyszámnak a világrekordját egy elképesztő, 24,758 másodperces időeredménnyel. Ez 72,7 km/h-s tempót jelent, ami olyan, mintha ötszáz méteren át a 9,9”-es 200 méteres időnek megfelelő tempóban haladna. Viszonyítás gyanánt a 200 méteres repülőrajtos időfutam világcsúcs jelenleg 9,772”…
No de térjünk vissza a számok világából a milánói velodromba! A kvalifikációt páros sprintfutamok követték, ahol a versenyzők részéről inkább a látványos küzdelmen volt a hangsúly, a győzelem kevésbé volt érdekes. A klasszikus sprintfutamok minden egyes látványelemét felvonultatták, az egyhelyben állástól az egymás könnyed szívatásáig bezárólag. Ezután baráti hangulatban elvonultak a pálya melletti büfébe, ahol Tournant és Chiappa versenyük három napja alatt szinte állandó bútordarabbá vált. Bizonyára volt miről beszélgetniük, hiszen több mint tíz éve meccselnek egymással.
Mi is lehet egy ilyen gála végeredménye? Van ugyebár a papírforma-győzelem, meg valamivel a helyi közönséget is jól kell lakatni. Nem meglepő módon így a sprintergála összetett pontversenyét (a kvalifikációs futamok és a sprintfutamok összegzése) Chris Hoy nyerte, meglepetésként pedig Chiappa a második helyen végzett. Ezt úgy sikerült elérnie, hogy sohasem volt jelenetnek örülhetett a helyi közönség: a döntő sprintfutamban a 35 éves Chiappa lenyomta korunk sprinterkirályát, így megnyerte a sprintszámot. Ezzel méltóképpen zárhatta le közel húszéves bringás pályafutását, és a hírek szerint az utánpótlás-nevelés terén tevékenykedik majd tovább.
Selejtes selejtezés
A sprinterek menetrendszerűen egy órakor lezajló show-ja után ismét a párosok tagjai lépnek porondra. A derny futamok mellett ebben a napszakban kapott helyet egyik kedvencem, a selejtezőverseny. A versenyszám lényege, hogy meghatározott körönként a célvonalon utolsónak áthaladó versenyző kiáll a küzdelemből, a legvégén pedig a maradék két versenyző valójában egy sprintcsatát folytat le. A kiesés procedúráját így definiálja a versenyszabályzat: „Körönként az a versenyző áll ki, aki gépének hátsó kerekével utolsónak halad át a célvonalon.”
Ez így első hallásra elég egyszerűnek tűnik, valójában azonban nem az. Az első helyezettet levenni sokkal egyszerűbb, ebben a villára szerelt chip is segít. A hátsó kerekek egymáshoz viszonyított helyzetét megállapítani a célvonalon való áthaladás pillanatában sokkal összetettebb probléma, főleg akkor, amikor még sokan vannak a pályán (a selejtezők mezőnye 12 fő volt, ellenben ha a számot párban nyomták, akkor 24 versenyző tartózkodott egyszerre a pályán). Úgy gondoltam, biztos van erre valami korszerű technikai megoldás. Nos, tévedtem, nincsen, jobban mondva Milánóban nem volt. Abban legalábbis biztos vagyok, hogy a hátsó kerekek figyelésével megbízni egy korosodó versenybírót, nem éppen a legkorszerűbb módszer. Érdekelt a téma, így a kopasz úriember mögé helyezkedtem, és figyelni kezdtem, hogy jól dönt-e. Több nap tapasztalatai alapján kijelenthetem, hogy minden egyes futamban legalább egyszer rosszul értékelt, de miután az ominózus versenyzőt kiállították, ezen már nem sok mindent lehetett javítani.
Olykor a versenyzőknek is feltűnt a hiba, ilyenkor a sportszerűség látványos megnyilvánulásának lehettünk szemtanúi. A nem megfelelő versenyző kiállítása után hiába integetett az, aki valójában az utolsó lett, nem foglalkoztak vele a versenybírók. Az így (jogtalanul) bennmaradt versenyző mindig úgy intézte, hogy a következő alkalommal látványosan ő legyen az utolsó. Íme egy történet azoknak, akik úgy gondolják, hogy idehaza a versenyeket rendre rosszul szervezik, bezzeg külföldön…
Il Grande Americana
Az adott versenynap legrangosabb futama azonban nem a selejtező, hanem a madison, azaz a párosverseny volt. Nevét onnan kapta a szám, hogy az első hasonlót a New York-i Madison Square Gardenben rendezték. Az olaszok viszont nem szeretnek ennyire körülményesen fogalmazni így egyszerűen csak „americana” néven fut a versenyszám. A táv 60 vagy 45 perc plusz harminc kör, ahol is az első periódusban a körelőny szerzésé a főszerep, a második blokkban pedig sprintekben gyűjthetik a pontokat. Brutális nagy kaparás megy ilyenkor, mert ez a szám nyom a legtöbbet a latba az összes többi közül. Ha valaki ügyes, akkor rengeteg pontot gyűjthet, ellenben ha bealszik, akkor simán beugorhat akár 2-3 körhátrány is, amit nagyon nehéz később ledolgozni.
Közben a néző a negyedik-ötödik napra már akár megtanulhat egy kicsit olaszul is. Elsősorban számolni, de később, ha olyasmit hall, hogy „Attenzione, offensiva danese!”, akkor tudja, hogy figyelni kell a dánokat, mert valószínűleg körelőnyre pályáznak. A futamgyőzelemért a versenynap leghosszabb madison számában mindig szabályosan vérre mentek a versenyzők, olykor szó szerint is. Az első napon például pár körrel a vége előtt négyen kerültek földre. Ez úgy önmagában még nem lenne érdekes, de köztük volt az összetett győzelemre esélyes Bettini is. Paolo látszólag „meghalt”, többek között erős ütést kapott a fején. Ekkor persze még nem tudhatta senki, hogy klasszikus bibliai történettel állunk szemben. Másfél nap kihagyás után, harmadnapra ugyanis feltámadott, és soha nem látott elánnal vetette bele magát a küzdelembe. Időközben előkerült a többi pórul járt versenyző is, a legcsúnyábban az ausztrál Roberts nézett ki, aki egy méretes mokkával a szeme alatt, kötésekkel a kezén-lábán folytatta a küzdelmet. A legdurvább az volt, amikor két nappal a bukta után a két leglátványosabban sérült versenyző (Bettini és Roberts) könyökölt egymás ellen a pontokért – meglehetősen hatékonyan.
Az utolsó nap estéjén még öt párosnak volt esélye az abszolút győzelemre, ekkor került sor a hatnapos mindent eldöntő futamára, a 60 perc + 50 körös párosversenyre, melynek 5 sprintje során ezúttal dupla (10; 6; 4; 2) pontokért folyt a küzdelem. Itt bármi megtörténhetett, így meg is történt: A visszavonuló Paolo Bettini Llaneras-szal karöltve letörölte a mezőnyt a pályáról és Chiappához hasonlóképpen stílusosan búcsúzott két világbajnoki címet és egy olimpiai aranyat felvonultató pályafutásától.
Ezzel búcsúzom én is, akit viszont ez a téma ennél bővebben is érdekel, az ne csüggedjen, mert egy további cikk erejéig belemásztam a témakör technikai részébe, így a hatnaposok során használt bringákról, áttételekről, egyéb technikai érdekességekről a további információkat a weben tettem közkinccsé: https://bikemag.hu/tech/technika-a-kulisszak-mogott-hatnapos-versenyek
Joan Llaneras
A Paolo Bettinivel párban a 2008-as milánói hatnaposan az összetett győzelmet megszerző spanyol pályakerékpáros a szakág történetének egyik legeredményesebb versenyzője. Joan Llaneras 2009-ben töltötte be 40. életévét, ennek ellenére a tavalyi pekingi olimpián képes volt pontversenyben olimpiai bajnoki címet szerezni, párosversenyben pedig elhozni az ezüstöt. Nemhiába, nemcsak a húszéveseké a világ – sőt a pályasportban egyáltalán nem. Tavalyi olimpiai aranya egy páratlan kollekció része lett, hiszen pontversenyben korábban Sydneyben aranyat, Athénban pedig olimpiai ezüstöt szerzett. Emellett a kollekció még 7 (!!!) világbajnoki aranyat, 3 ezüstöt és 2 bronzot számlál, mindegyik érem pont- vagy párosversenyben született.
Llaneras országúti versenyzőként kezdte sportpályafutását, 1991 és 1995 között az Once csapatában profiskodott, majd 1996-tól a pályasportra nyergel át. Kiváló pont- és párosversenyzőként vált ismertté, hatnapos versenyeken is indul, többször végez a dobogón. A Milánói hatnaposon 1997-ben és 1999-ben vesz részt, utóbbi alkalommal Etienne de Wilde oldalán az 5. helyen végez. Sportpályafutásának legtragikusabb momentuma is a hatnaposok világához köti. 2006-ban Isaac Gálvezzal párosversenyben nyernek világbajnoki címet, majd együtt indulnak a genti hatnaposon. Az 5. napon Gálvez egy bukás során kirepült a pályáról, súlyosan megsérült és korházba szállítás közben meghalt.
Sei Giorni Milano
Az első milánói hatnapos versenyt 1927 decemberében rendezték, a győzelmet pedig az Alfredo Binda–Constante Girardengo páros szerezte meg. Girardengo a szintén olasz Pietro Linari oldalán a következő évben ismét győzni tudott, de a soron következő hatnaposig több mint három évtizedet kellett várni. A hagyomány 1961-ben éledt újjá, és egy pár éves kihagyástól eltekintve egészen 1984-ig folyamatosan megrendezték a Sei Giorni Milanót. Ekkor több mint egy évtizednyi szünet következett, majd 1996 és 1999 ismét felelevenítették a tradíciót, hogy aztán a rendezvénynek helyet adó Palazzo Dello Sport 200 méteres ideiglenes fapályájának végleges elbontása ismét egy évtizedre feledésbe merítse. A milánói hatnaposok történetének legeredményesebb versenyzője egyébiránt Francesco Moser volt, aki különböző partnerekkel hatszor szerezte meg az összetett győzelmet (’76, ’78, ’79, ’81, ’83, ’84). A versenyeken az évtizedek során a hatnapos specialisták mellett részt vettek az adott korszak legnagyobb országúti menői is, úgymint: Louison Bobet, Tom Simpson, Rudi Altig, Eddy Merckx, Felice Gimondi, Freddy Maertens, Giuseppe Saronni, Claudio Chiapucci vagy Gianni Bugno. A 2008-as verseny a 29. volt a sorban, nem számítva a 2007-ben kísérleti jelleggel lebonyolított négynapos omniumot. A versenyigazgató az a Silvio Martinello volt, aki hatnapos specialistaként 1996 és 1999 között zsinórban négyszer nyerte a Sei Giorni Milanót.
Megjelent a Bikemag 2009. január-februári számában. Az itt olvasható változat az eredeti képek és szöveg tekintetében némileg bővített verziója.
Szöveg és fotó: HBalage
Linkajánló:
Hatnapos versenyzők, párosok, versenyek, statisztikák: http://sixdays.si.funpic.de/index.htm
Az aktuális hatnapos szezonról mindent: http://www.uiv.dk/
Hájas Nick hatnapos-fan honlapja: http://www.fatnick.com/
Állítólag idén ismét lesz Sei Giorni Milano az EICMA motoros szekcióján belül. Erről azonban a hivatalos honlapon sok mindent nem találunk: http://www.eicma.it/ciclo/en/publishing.6-day-race-67.htm
Még több hatnapos és pályabringás link: http://www.6dayracing.ca/links.html