Az előző, Fort William-i futam után nem sok ideje volt regenerálódnia a mezőnynek, hiszen – rendkívül idétlen módon – a következő hétvégén már az osztrák hegyek közt kellett bizonyítaniuk. Idétlen, hiszen adott egy öt-hat hónapos szezon hat-hét futammal, amelyből kettőt-kettőt egymás utáni hétvégéken rendeznek. Tudom, hogy a magyar BMX kupákat még ennél is szerencsétlenebbül, szombaton és vasárnap két külön fordulóként bonyolítják, de ez akkor sem jó senkinek. A versenyzők egy ilyen héten elbukhatják az egész évet, ha mondjuk az első versenyhétvégén lesérülnek, mi nézők pedig utána hosszú hetekig megint versenyek nélkül maradunk.
Na, de a kesergés helyett nézzük, mi is történt a szomszédoknál. Egy nagy meglepetéseket hozó száraz, napsütéses skót verseny után érkezett a mezőny a sokak által nem kedvelt leogangi pályára, ahol jövőre majd a vb is lesz. A tavalyi kritikákat meghallgatta a szervezőség és igyekeztek kiegyensúlyozottabbá tenni a pályát, ami azt jelenti, hogy könnyebb lett. Kivágtak egy csomó gyökeret, feltöltöttek földdel bizonyos részeket, szélesebb nyomokat ástak, meg több ugratót és döntött kanyart építettek. Kivették a Matti Lehikoinenről elnevezett letöréseket is, ahol tavaly szétrobbantotta a hátsó felnijét egy esés során. Szóval tempósabb és bizonyos fokig könnyebb lett a nyomvonal. Legalábbis, amíg száraz volt, mert persze megeredt az eső is, és ez azt jelentette, hogy a felső szakasz új kanyarjaiban tengelyig lehetett süllyedni, míg az ugratókra nem volt meg az elegendő sebesség. Sajnos ez igazságtalanul hátrányba hozta a mezőny végén indulókat. Így járt a kevés magyar indulónk is. A legjobb helyezést elért magyar, Liszi Attila például nem kapta még meg az OB-ért járó pontjait, amivel alacsonyabb rajtszámot kapott volna. Ez pedig azt jelentette volna, hogy hamarabb indulhat az időmérőn, és megúszta volna az esőt. Figyelembe véve, hogy 13 másodpercre maradt el a döntős helyezéstől, ez tényleg nagy hátrányt jelentett.
A nők mezőnye is megküzdött a pályával rendesen, hiszen volt pár szakasz, ahol még az első öt is nagyon szenvedett. Az viszont látható volt, hogy a sárga meze és hatalmas mosolya miatt „flying banana” néven becézett Floriane Pugin megállíthatatlan lesz. Hozta is az időmérőt bő két másodperccel Atherton és bő hattal Moseley előtt. A remek formában lévő, VK-n először idén induló és ehhez mérten szenzációs eredményt elérő Jill Kintner már tíz másodperccel volt lemaradva a negyedik helyen. Érdekes véletlen, hogy mind a négyen Saint fékkel mennek, míg a férfiaknál az első két helyezettet leszámítva az Avid az uralkodó. A nőknél még mindenképpen meg kell említenünk Petra Bernhardot, aki a hazai közönség előtt élete legjobbját futotta a hatodik hellyel, és még az idén egyelőre halvány formáját mutató világbajnok, Sabrina Jonniert is megverte, az egyébként hihetetlen népes – összesen 32 fős – mezőnyben. Persze ez még csak az időmérő volt.
A döntőben azonban nem nagyon változott a helyzet, legfeljebb az idők lettek szorosabbak. Jonnier egy hellyel előrébb jött, Ragot-t egy vitatott karókidöntés miatt kizárták. Így Pugin élete első győzelmét ünnepelte, aminek versenytársai is láthatóan nagyon örültek, mondván, hogy annyiszor volt már második szegény, hogy nagyon megérdemelte. A női mezőnyben ez a bajtársiasság, egymás sikereinek való örülés, amúgy is sokkal jellemzőbb, mint a férfiaknál. A nagy vesztes Kintner lett, aki az első két mért szakaszon a leggyorsabb volt, de aztán egy esés elvitte a helyezését. Hihetetlen bosszantó lehet, amikor 4’09”-ig vezet az ember, majd elesik, és látja, hogy a győztes idő 4’29”, azaz 20 másodpercet kellett volna csak kibírnia, hogy élete második VK-ján indulva megnyerje azt. De, hát ő aztán sokszoros 4X világbajnokként tudja jól, hogy a verseny mindig a célvonalig tart, és semmit nem számítanak a részidők, amelyek alapján például Pugin se nyert volna, hiszen sehol sem volt a leggyorsabb.
Nagyjából a szezon felénél Moseley továbbra is nagy előnnyel vezet, míg Pugin a második. Tőlük leszakadva 12 pontra egymástól áll Atherton és Jonnier, bár azt hozzá kell tennünk, hogy Atherton egy futamon nem indult, így két versenyből hozta össze az eddigi harmadik helyezését.
A skót futamon Aaron Gwin is kénytelen volt megtanulni a verseny a célvonalig tart leckét, így ide még nagyobb várakozásokkal érkezett. A mért edzésen azonban Danny Hart volt a leggyorsabb, ami persze még nem jelentett semmit, hiszen sokan ezt a kört is csak edzésre, gyakorlásra használják. Az időmérőn aztán változott a helyzet, hiszen sokkal rosszabbak voltak a talajviszonyok. Ez az amúgy is gyorsabb versenyzőknek kedvezett, és így a szokásos nevek szerepeltek az első tízben, igaz, talán nem a megszokott sorrendben, hiszen Peat például csak a 17. volt. Mint később kiderült azért, mert eltörte az alkarcsontját, és így nagy fájdalmai voltak. Hilltől is mindenki sokkal többet várt ezen az elvileg neki fekvő pályán, bár talán a tekerős szakaszok jobban megviselték, mint várható volt. Gracia ismét nagy formában ment egy 13. időt. Nála is jobb volt viszont a világbajnok csapattársát ismét elverő junior, a nálam napra pontosan 15 évvel fiatalabb Troy Brosnan, aki most 11. lett. Minnaar azonban ezúttal sem remekelt az időmérőn, nem úgy csapattársa, a tavaly itt nagyot esett, de addig nagyon jót teljesítő Josh Bryceland. Neethling is jól elkapta a ritmust az ötödik helyével, amit megint nem tudott készpénzre váltani a döntőben, ahol kettőt is esett. A második Gee négy másodpercre szakította le magától a harmadik, Steve Smith-t, aki viszont már nyolc másodpercre volt a megállíthatatlan Gwintől, és ezzel jelezte, hogy idén őt kell megverni, ahhoz, hogy valaki az élre kerülhessen. Azonban szemmel láthatóan senki nem találja ellene a hiányzó sok másodpercet.
A döntőben a schladmingi menő, Markus Pekoll ment egy hatalmas időt, ami végül 34 helyezés javítással a 16. helyre lett elég. Nem panaszkodhat Markus Stöckl csapatmenedzser, mert Polc 35. lett, míg Macdonald 10., tehát összetettben is elég jól mentek az MS Racing-es fiúk.
Peat sokáig hezitált, hogy a fájó kezével induljon-e, de aztán a szikkadó pályán úgy döntött, hogy lemegy tesztemberként, segítve a csapatát. Az utolsó pillanatban úgy döntött, hogy felrakatja a versenyen még nem tesztelt új Highroller II-eseket, és a célba érve CB-n egyből felszólt a srácoknak, hogy azonnal cseréljenek ők is sárgumiról erre, mert sokkal jobban gurulnak az inkább szárazra való külsők. Hogy emiatt-e vagy sem, de Minnaar a nyolcadik helyről a harmadikra ugrott, míg Bryceland a 11. hellyel is elégedett lehetett. Összetettben pedig Peat 12. helyével remekül szerepeltek.
Gracia és Hart is nagyot gyorsult, így feljebb ugrottak a hetedik és hatodik helyre, ami Gracia legjobbja az utóbbi években. A legfurcsább számadat azonban Gwin és Smith nevéhez fűződik, ugyanis az időmérőn 7,943 másodperc volt köztük, a döntőben pedig 7,942, azaz egy ezrednyire tartották a különbséget, ami a döntőben viszont csak a negyedik helyre volt elég a kanadai fiúnak, aki a jelek szerint az eddigi legsikeresebb éve elé néz. Gee és Gwin pedig tartották az időmérős helyüket messze a mezőnytől.
Ezzel Gwinen lesz a fehér mez, és negyven ponttal vezet Minnaar és százzal Gee előtt. A két ifjonc Hart és Smith egy kicsit már lemaradva tőlük egymás nyakán. Hill pedig talán lassan kezdi beérni őket. Érdekes még a 7-10. helyezettek közti hétpontnyi különbség. Szóval összességében a Gwin, Minnaar, Gee trió kezd nagyon ellépni, de van három nagyon erős boly, ahol hihetetlenül kiélezett a verseny. És ez nekünk nézőknek csak jót jelent…
Most egy kis szünet következik, majd ismét kettő egymás utáni hétvége jön Amerikában, ráadásul a kettő között rendezik majd a Megavalanche-t, úgyhogy egy izgalmas és nagyon tömény hét elé nézünk majd júliusban. A hazai Mega indulóknak meg üzenem, hogy használják ki, hogy most emiatt nem lesznek ott a VK menők, és jussanak be a döntőbe. Mi drukkolunk nektek!
További eredmények, képek és videók: www.dirtmag.co.uk, www.littermag.com
Szöveg: KGÁdám
Fotó: Victor Lucas, www.dirtmag.co.uk