A váz alapanyágak kiválasztása lehet anyagi kérdés, alakulhat ízlés vagy divattrend szerint, a kíváncsiság kielégítése végett, esetleg történhet mások tanácsára. Ötnél több fő csapásirány nemigen jön számításba, egy-egy típus esetleg további változatokra bontható (szkandiumötvözet alumínium, karbon és fém hibrid, stb.) A millió forintos kérdés az, hogy létezik-e tökéletes választás, melyik mit tud, és milyen kompromisszumot von maga után. Jelen írás ezeket a kérdéseket boncolgatja, a végén természetesen nem végérvényű következtetésekkel – bevallottan vitaindító célzattal született.
Az írás ötlete onnan származik, hogy egy volt profi versenyző nemrég azt mondta nékem, hogy ő bizony nem is fog felülni egy karbonbringára, őt nem érdekli, hogy az egyszerre merev és komfortos, számára csak egy vázanyag létezik: a jő öreg acél. Természetesen kipróbált már mindent, ifiként acéllal ment, majd alura nyelgelt át, magnéziummal folytatta, ezután jött a karbon/alu, majd egy külhoni csapatban fullkarbon. Még a titánélmény is megvolt időközben, tehát mindent látott és megélt, mára mégis az “őskori” technológia híve. Feltételezhetjük, hogy jó oka van rá.
Saját tapasztalatom nem vetekedhet egy profi sportolóéval, habár jómagam is végigpróbáltam a nyersanyag-repertoárt, és annak legtöbb variánsát. Az acélt nálam az alu, majd magnézium, titán, illetve szkandium követte, ezután ismét könnyű, modern acéllal próbálkoztam, mára viszont kizárólag karbonvázakat hajtok. Hozzáállásom pragmatikus: szeretem, ahogy egy modern karbonváz egyszerre bitangmerev és a rezgéseket is kiválóan semlegesíti, nem kell nagyon félteni, csőfalai (általában) nem hártyavékonyak (a könnyű acél és a szkandium nálam a kisebb koccanások során behorpadt), nem kerül annyiba, mint egy titánváz, tönkremenetelének egyértelmű előjelei vannak, szakember kezei közt egész jól javítható. Nem utolsósorban a fejlesztési pénzek már évek óta erre az alapanyagra koncentrálódnak, így az adott gyártó aluvázát választva is egy még jobb karbonmodell kifejlesztésének költségheihez járulnék hozzá.
Az acél vagy aluvázak már elérték teljesítőképességük határait, mind az alkalmazott technológiai szintjén, mind az ár minimalizálása, azaz a költséghatékony gyártás terén. Jelentős előrelépés itt már nemigen várható. A titán és a magnézium esetében pedig a gyártók komoly technikai akadályokba ütköztek, így azok továbbfejlesztése is parkolópályán van. Ellenben a karbonszerkezetek tökéletesítése még gőzerővel folyik: egyre fejlettebb szöveteket állítanak elő, adalék- és egyre modernebb laminálóanyagokat alkalmaznak, majd újabb és újabb technológiákkal alkotnak ezekből vázszerkezeteket. És nemcsak a vázforma vagy -kialakítás fejlődik, hanem a gyártástechnológia terén is jelentős a haladás.
Mi szólhat ezek után a karbonalapanyag ellen – persze leszámítva a többletköltséget? Valószínűleg itt kerül előtérbe az ízlés és a szubjektivitás. Nem mindenki ugyanarra az érzésre vágyik, illetve nem ugyanazt várja a kerékpárváztól. A korábban említett profi versenyzőt minden bizonnyal kevéssé bűvöli el a modern karbonvázak által nyújtott “döglött” érzés, amely kissé hasonlatos a fogorvosnál kapott helyi fájdalomcsillapításra: nagymértékben tompítja a kellemetlen rázkódást, elviselhetővé teszi a durvább útegyenetlenségeket is. Van, aki szereti tudni, hogy milyen útfelületen hajt. Az acél, a titán vagy a kis csőátmérőkkel operáló szkandiumváz, kisebb mértékben, de csillapít, viszont megőrzi a közvetlen kapcsolatot a útfelülettel. A másik oldalon ott az általam legutoljára próbált karbonváz, amellyel a teszt során folyamatosan vízelvezetőkre, aszfaltrepedésekre hajtottam, hogy meggyőződjek arról, hogy nincs lassan eresztő defektem.
Persze a karbonszerkezetek esetében is létezik egészséges kompromisszum a csillapítás terén (azt hiszem, jelenleg pont egy ilyen váz birtokában vagyok), de látszólag a trend a kevésbé sportos (azaz nem túlzottan előre dőlt) testhelyzet és a maximális kényelemérzet biztosítása az amatőr kerékpáros, teljesítménytúrázó vagy műkedvelő számára. A vázanyagválasztásban itt találkozik a divat, az ízlés és a marketing, illetve az objektivitás és a szubjektivitás. Látszólag a magát non-konformnak tartó cikkírót is elkapta a jelenlegi vázgyártási trend szele. Viszont egy a biztos: nemrég országunk peremén nyaralva olyan közutakon bicajoztam, amelyek leginkább csúfot űznek az “aszfaltos” jelzőből, és ott bizony egy acél vagy aluvázon folyamatosan a felmerülő csukló-, váll- és talpzsibbadással foglalkoztam volna, és nem a táj szépségével, az élővilág megdöbbnető sokszínűségével. Szerintem karbonvázzal nemcsak versenyezni lehet, illetve érdemes!
Szöveg: Németh Balázs
Képek: gyártók