A Selle Royal céget Riccardo Bigolin alapította 1956-ban. Az elmúlt bő 50 év során a gyártó kerékpárosok millióinak készített kényelmes nyergeket, ma a világ egyik piacvezetővezető márkája, naponta nem kevesebb, mint 70.000 (!) darab kerékpárnyereg kerül ki üzemeiből. Nyergeik több kiállítási és tervezési díjat nyertek, illetve több ergonómiai kutatás tárgyát képezik a legjelentősebb európai egyetemek laboratóriumaiban.
A nyereggyártás mellett ma már egyéb kiegészítőkkel, markolatokkal, kisméretű kerékpártáskákkal is foglalkoznak, de a fő csapásvonal még mindig a hírnév megalapozója. A megcélzott kerékpáros közönség tükrében hat fő kollekcióra osztottak fel a rendkívül széles nyeregkínálatot.
A Respiro termékcsalád a legigényesebb kerékpárosokat célozza meg, speciális “lélegző” borításának és a légáramlást biztosító kialakításnak köszönhetően kevésbé hevül fel, a nedvességet elvezeti, így fokozott kényelemérzetet biztosít.
A Lookin sorozat jellemzője a RoyalGel névre hallgató zártcellás párnázás, amely a nyereg átlátszó felületén keresztül szabad szemmel is jól látható. Ezen felül, a borítás a Respirohoz hasonló nedvességelvezető anyagból készül, ezzel fokozva az amúgy is kiváló komfortérzetet.
A Premium sorozat jellemzője az alacsonyabb tömeg, amelyet a gyártó az általa szabadalmaztatott vákuumtechnológiával biztosít, azaz a párnázás egy része nem zselé, hanem egy örökre bezárt légbuborék. Ez az eljárás 20%-os súlymegtakarítást eredményez, amely már érezhetően könnyít a kerékpárunkon.
A Classic család tagjai valójában semmivel se tudnak kevesebbet, mint a hangzatos elnevezésű márkatársak, ellenben a bennük rejlő RoyalGel párnázás kívülről nem tekinthető meg. Ettől még ugyanolyan kényelmet biztosítanak, konzervatívabb dizájnnal, lényegesen alacsonyabb árszinten kaphatók.
A Becoz a környezetbarát szemléletet viszi át igen sikeresen a nyereg- és kiegészítőgyártásba. A gyártás során a Selle Royal fokozottan ügyel a környezetet kevésbé szennyező alapanyagok felhasználására, illetve elhasználódás után a nyereg döntő része gyorsan lebomlik.
Az újdonság 2013-ra, hogy a Selle Royal Origins névvel egy további termékcsaládot is piacra dob, egy múltidéző kollekciót, amelyben megtaláljuk a klasszikus műanyag BMX-nyerget a 80-as évek divatos színeiben (AeRoyal), vagy éppen a bőr “versenynyerget” Merckx vagy mondjuk Basso-stílusban (ContouRoyal). Ez utóbbi kapható eredeti bőrborítással vagy modern bőrhatású Microtex “huzattal”, ráadásul több retrószínben. Kiegészítésképpen a kollekcióban szerepel bőrbandázs vagy színben passzoló, bordázott műanyagmarkolat. Vannak dolgok, amelyek azért jönnek vissza, mert valójában soha nem is tűntek el!
Ugyancsak a Selle Royal új szemléletéről tesz tanubizonyságot a 2013-as Mano markolatkollekció, illetve a “Total Comfort Concept”. Itt a markolatkialakítás a nyeregtípussal szoros párt alkot, olyan helyzetben támasztja meg a csuklót, amilyen szögben a kerékpáros felsőteste áll. Háromféle anatomikus markolatforma közül választhatunk (Moderate, Relaxed, Athletic), amely 45 fokos előredőléstől a felegyenesedettig biztosít kényelmes tartást.
A markolat hosszát moduláris gyűrűkkel, illetve szabadalmaztatott összeszorító szerkezettel tudjuk beállítani. Másik lehetőség a RoyalGel betéttel rendelkező, puha, de mégis biztos tartást nyújtó változat. Végezetül a Becoz modell a Mano markolatok anatomikus formaját biztosítja környezetbarát alapanyagokból, mint például parafából.
Ha már a cikk elején szóltam a cég által közzétett tudományos munkákról, íme egy csokor némi magyarázattal, tanulsággal! Több letölthető angol nyelvű tanulmányt is találunk a neten a Selle Royal nyergek kényelméről és egészségmeőrző tulajdonságairól. Egy általános, 109 oldalas tanulmány a kerékpározás kényelmi vetületeit taglalja egy erre a célra megrendezett konferencia anyagára támaszkodva.
Kissé specifikusabb a “Két kerékpárnyereg ergonómiai összehasonlítása női szempontból” című anyag, amelyet a kölni és a brusszeli egyetem egy-egy professzora készített. A tesztalanyok közül az egyik “prosztatakímélő” nyílással rendelkezett, a másik pedig a Selle Royal RoyalGel-lel töltött modell volt. Dióhéjban a “duplán vak” teszt megmutatta, hogy mindkét nyereg jobban kíméli a hölgyek altáji szerveit a két vizsgált testhelyzetben (verseny, illetve városi egyenes tartás), a mérések mindazonáltal kisebb nyomást mutattak ki a RoyalGel-es modellnél a tucatnyi kerékpáros hölgy esetében, amelyet megerősítettek az általuk adott szubjektív vélemények is (12-ből 9 a Selle Royal modell preferálta).
A férfiak számára pedig érdekes lehet a “Nyeregtípus és testdőlésszög hatása a pénisz vérellátására” című anyag, amelyet ugyancsak a kölni egyetem készített. A kerékpárosok nemi szervére szenzorokat helyeztek, majd különböző nyergeken így tekertek órákon át a laborban. (Még a szokásos beltéri edzésnél is rosszabbul hangzik!) A konklúzió, hogy érdemes odafigyelni a nyeregválasztásra, a zselés párnázás jobb vérellátást tesz lehetővé, illetve figyeljünk arra, hogy menet közben rendszeresen álljunk ki a nyeregből, ezzel javítva a lokális keringést.
A tanulmányok közzététele mellett megtetszett a Selle Royal mottója is: „Nincs olyan kerékpárnyereg, ami mindenki számára megfelelő lenne, azonban létezik egy cég, melynek kínálatában mindenki megtalálhatja a számára legtökéletesebbet.”
További információ a forgalmazó, illetve a gyártó honlapján olvasható.
(x)