Eljött az idő, így nem titok többé: a Shimano 2011-es MTB újdonságai között a legnagyobb dobást a 3 × 10 fokozatú meghajtás jelenti majd. A rendszer az XTR, Deore XT és SLX családokon belül lesz elérhető, ezúttal pedig a rendszer általános ismertetése és az új XT és SLX szettek bemutatása következik.
A Dyna-Sys rendszer nem csak egyszerűen arról szól, hogy a korábbi 9 fokozatú lánckeréksort kiegészítették egy további fokozattal. Áttervezésre került a teljes meghajtásrendszer, a céges kommunikáció szerint színtiszta előnyöket kínálva a felhasználóknak.
No de mi is az a Dyna-Sys?
– nemcsak egy extra fokozat hátul…
– egymáshoz közelebb elhelyezkedő áttételekkel operáló rendszer, mely így hatékonyabb váltást és jobb erőátvitelt ígér
– felhasználás-orientált fokozatkombinációk összessége, melynek következtében a hajtáshatékonyság és az alkatrészek élettartama egyaránt nő
– a maximális teljesítményre kihegyezett rendszer: a Dyna-Sys bármilyen stílusban hajtó bringás számára sokkal merevebb, megbízhatóbb meghajtást ígér
A Shimano a 3 × 10-es MTB alkatrészek széles palettájával készül a 2011-es évre. A Deore XT és SLX csoportok mellett két szérián kívüli Dyna-Sys hajtómű (FC-M552) is elérhető lesz, fekete és ezüst színben egyaránt. Ezek a hajtóművek a meglévő 9-es rendszerekhez párosíthatók, azokhoz küllemben teljesen illeszkednek majd, egyedül Dyna-Sys a logó árulkodik majd az új fejlesztésről, mely hajtóművek esetében a lánckerekek fogszáma terén hoz újat.
A teljesen megújult áttételezésű hajtómű-rendszer
A Shimano megváltoztatta a standard hajtómű paramétereket, hogy ezzel növelje a hatékonyságot és a merevséget. A jelenlegi normál kiosztásúnak számító 44-32-22 fogas 9-es hátsó sorral kombinált MTB hajtóművek helyébe a 42-32-24-es felállás lép, mindez párosítva az új 10 fokozatú hátsó lánckeréksorokkal.
Az egymáshoz közelebb eső fogszámú hajtómű és a megnövelt fokozatszámú, szélesebb áttételtartományt átfogó lánckeréksor kombinációjának előnyei:
1. Megnövelt hatékonyság:
– A szélesebb áttételtartományt (11-34; 11-36 fog) lefedő HG lánckeréksorok azt eredményezik, hogy a bringás több időt tölthet a 32-es középső lánckeréken. Amikor aztán a 24 fogas kistányérra kell váltani, a kisebb fogkülönbség miatt a váltás simább. Ezzel párhuzamosan a 42-es tányér könnyebb áttételeket ad, így ez is jobban kihasználható, mint eddig.
– Normális esetben, ha a bringás a 22-es kistányérra vált, hátul 2-3 lánckereket le kell váltania, hogy az áttételugrás ne legyen drasztikus. Ezzel szemben a Dyna-Sys rendszernél egyetlen fokozatváltás is elég ilyen esetben hátul, és erre is kevesebbszer van szükség.
– A Dyna-Sys rendszer esetében a kistányérra váltás nem okoz túl nagy törést az erőátvitelben, így a versenyző hajtáshatékonysága és lábfordulata állandó maradhat.
2. Figyelemre méltó stabilitás:
– Az új, kétoldalas (a fel- és a lefelé váltáshoz külön-külön optimalizált külső- és belső lemez) MTB specifikus 10 sebességes lánc simább váltást, alacsonyabb tömeget és megnövelt összteljesítményt eredményez.
– Az egymáshoz közelebb eső áttételek kisebb ugrást eredményeznek az egyes fokozatok között, ezzel hatékonyabb lesz a láncmozgás, és kisebb az esélye a láncleesésnek.
Ennyi bevezető után jöjjön az egyes Dyna-Sys termékek bemutatása!
Shimano Deore XT
Shimano Deore XT (3 × 10):
FC-M770-10 Hollowtech II hajtómű 42-32-24 fogkiosztással. Acél/karbon kompozit középső lánckerék a nagyobb tartósság érdekében.
RD-M773-SGS és RD-M773-GS Shadow hátsó váltó. Teljes kapacitás: 43 fog (SGS verzió), 35 fog (GS verzió). A görgők tömített csapágyazással rendelkeznek.
Az első váltó arzenál: FD-M770-10 Top Swing, FD-M770-10E Top Swing (középcsapágyra szerelhető), FD-M771-10 Down Swing és a FD-M771-10D Direct Mount változat.
A váltókar a SL-M770-10/R kódot kapta a keresztségben és az alábbi fejlesztéseket foglalja magába: Two Way Release, Multi Release, valamint leszerelhető optikai kijelzővel rendelkezik.
A CS-M771-10 lánckeréksor 11-36 és 11-34 fogkiosztással lesz elérhető, alu záróanyával és két, egyenként 3 lánckereket fogadó alu bakkal.
A CN-HG94 HG-X 10 sebességes lánc szemeinek külső oldallapjait a tökéletes első váltás szerint, míg belső oldallapjait a minél hatékonyabb hátsó váltás szerint optimalizálták. A külső lapok kialakítása miatt a lánc sártűrő képessége kiemelkedően jó. A láncok cinkötvözet-bevonattal rendelkeznek és nem felcserélhetők az országúti 10-es láncokkal.
Shimano SLX
Shimano SLX (3 × 10):
FC-M660-10 Hollowtech II hajtómű 42-32-24 fogkiosztással. Acél/üvegszál kompozit középső lánckerék a nagyobb tartósság érdekében.
RD-M663-SGS Shadow hátsó váltó. Teljes kapacitás: 43 fog.
Az első váltó arzenál: FD-M660-10 Top Swing, FD-M660-10E Top Swing (középcsapágyra szerelhető), FD-M661-10 Down Swing és a FD-M661-10D Direct Mount változat.
A rapidfire plus váltókar a SL-M660-10/R kódot viseli és az alábbi fejlesztéseket foglalja magába: Two Way Release, Multi Release, valamint az XT-hez hasonlóképpen leszerelhető optikai kijelzővel rendelkezik.
A CS-HG81-10 lánckeréksor 11-36 és 11-34 fogkiosztással lesz elérhető, két, egyenként 3 lánckereket fogadó alu bakkal.
A CN-HG74 HG-X 10 sebességes lánc szemeinek külső oldallapjait a tökéletes első váltás szerint, míg belső oldallapjait a minél hatékonyabb hátsó váltás szerint optimalizálták. A külső lapok kialakítása miatt a lánc sártűrő képessége kiemelkedően jó. A láncok cinkötvözet-bevonattal rendelkeznek és nem felcserélhetők az országúti 10-es láncokkal.
Shimano szérián kívüli Dyna-Sys alkatrészek:
FC-M552 hajtómű 42-32-24 fogkiosztással, ezüst és fekete színben. Az SLX-szel megegyező acél/üvegszál kompozit középső lánckerék a nagyobb tartósság érdekében.
Az új Dyna-Sys 3 × 10-es rendszer a Shimano mérnökei szerint a megnövelt hatékonyság előnyeit nyújtja a klasszikus MTB kerékpározási stílust képviselőknek. Hogy pontosan hogyan, arról további részletekkel a http://www.dynasystech.com honlap szolgál.
A hazai forgalmazó honlapja: http://www.paul-lange.hu
Forrás: Shimano Europe sajtóközlemény
Szöveg: HBalage