Ha röviden kéne összefoglalnom a 2011-es Shimano aszfaltos fejlesztéseket, az valahogyan így nézne ki: újraálmodott 105-ös szett, kiegészített Di2, fokozatokban tobzódó Alfine, megújult Capreo és sok-sok hasznos apróság. Aki ennél azért bővebb információkra vágyik, az olvasson tovább…
A továbbiakban a japánok által felállított „1. road, 2. comfort, 3. others” tematika mentén venném sorra az újdonságokat. Kezdjük mindjárt sokak kedvencével, a 105-ös szettel!
A kétszínű: Shimano 105
A 2011-es esztendőben a 105-ös szett teljesen megújul, és a keresztségben az 5700-as sorozatszámot kapja. Ezzel párhuzamosan változik a felirat dizájnja is, privát véleményem szerint nem előnyére, illetve az olvashatóság hátrányára. Két változatban lesz elérhető: „Lodestar” (sarkcsillag) feketében és „Sterling” (sterling – utalva a pénzre, annak fémanyagára, vagy ilyesmi…) szürkében avagy ezüstben, aszerint, hogy kinek mit jelent ez a szín. Fényes és matt felületek kombinációjából épül fel mindkét színvariáció, a végeredményt viszont inkább érdekesnek mondanám, mint karakteresnek. Műszaki paraméterek tekintetében a legkomolyabb változást a fékváltókaron láthatjuk, mely megkapta a nagytesók rejtett váltóbowden vezetését. Személy szerint arra számítottam, hogy a hátulról rögzített nagytányér is leszivárog ide, de nem lett igazam. Lássuk, a külcsíny mellett alkatrészenként mi is változik még:
Mint említettem, a leglátványosabb változást a fékváltókar élte meg, az immár rejtett váltóbowdennel operáló ST-5700 (dupla és kompakt hajtóművekhez) és ST-5703 (tripla hajtóművekhez) sorozatszámon futó darabok sok egyéb mellett átdolgozott fékkar forgásponttal rendelkeznek (új Super SLR kialakítás). A fékkar távolságát ezúttal nem fokozatmentesen, hanem adapterek behelyezésével variálhatjuk. Súlyadatokról nem szól a fáma.
Az új, az előzőhöz képest mindössze formai változásokat mutató hajtómű három változatban érhető majd el: hagyományos dupla (FC-5700; 52/39, illetve 53/39 verzióban), kompakt (FC-5750; 50/34 fogkiosztással) és tripla (FC-5703; 50/39/30 fogas felállásban).
Az RD-5700-as hátsó váltó rövid- (SS) és hosszú(GS) változatban egyaránt kapható lesz, előbbi a normál dupla- és a kompakt-, míg az utóbbi a tripla hajtóművek kiszolgálására hivatott. A rövidkanalas verzió kezelni tudja majd akár a 28-as hátsó lánckerekeket is, elöl pedig 16 fog különbséggel képes együtt dolgozni.
Két első váltó érhető majd el, az FD-5700, mely a hagyományos dupla és a kompakt rendszereket szolgálja ki és az FD-5703, mely a triplákkal dolgozik együtt. Mindkettő esetében átdolgozták a terelőkeret geometriáját.
A féktest minden tekintetben kompatibilis lesz az Ultegra és Dura-Ace modellekkel, ennek megfelelően forgáspontjának helyzete is módosításra került. Kiüregelt karjainak köszönhetően bizonyára fogyott valamennyit, de hogy pontossan mennyit, erről még nincsenek súlyadatok.
A szettet az alkatrészekhez színben passzoló (kétféle) felületkezelésű pedálok és agypárok, alubakos lánckeréksor (11-28; 11-25; 12-25; 12-27 kombinációkban) és a váltásirány szerint optimalizált oldallapokkal rendelkező lánc teszi teljessé.
Di2: ezentúl felső fogásból is
Ahogyan az várható volt, az egyre inkább elfogadott rendszernek tekinthető elektronikus vezérlésű Dura-Ace Di2-höz több hasznos kiegészítő is megjelenik a jövőben. Az időfutam kitt után 2011-ben elérhető lesz egy a felső fogás mellé szerelhető kiegészítő kapcsolópár is, melynek segítségével a hátsó váltót ezúttal felső fogásból is tudjuk kezelni.
Ennek előreláthatóan majd az északi klasszikus egynaposokon vitézkedő profik és a ciklokrossz versenyzők fognak örülni. A gombpár kialakítása jól sikerült, hüvelykujjal kényelmesen kezelhető, más kérdés, hogy segítségével a Di2-vel szerelt kormány és vidéke ezentúl még kevésbé mutat esztétikus látványt.
Új kerékszettek dolgos hétköznapokra
WH-RS80-C50; WH-RS30, WH-RS20 és WH-RS10 néven négy új kerékszettet kínál a Shimano a hétköznapi országúti edzéshasználathoz. A sorrendben 50-,30- és 20 milliméteres profilmagassággal rendelkező felnikre épített kerékszettek elöl 16 radiális, míg hátul 20 db két keresztre fűzött kardküllővel rendelkeznek.
Ezeknél a kerékszetteknél kiemelt hangsúlyt kapnak az opcionálisan választható színek (később láthatjuk, ez a koncepció máshol is előjön még). A felni a fekete mellett elérhető lesz fehér verzióban is, emellett 8 színvariációban kérhető rá a matrica is: piros, narancs, zöld, szürke, kék, világoskék, citromsárga és rózsaszín.
Szérián kívüli okosságok
Átdolgozásra került az alapkategóriás szérián kívüli 2000-es sorozatszámú hajtóműve a cégnek, mely ezentúl FC-2350 néven lesz elérhető szürke és fekete felületkezeléssel.
Az országúti fékváltókarokból kilépő váltóbowden házakhoz 2011-től már a Shimanótól is vásárolhatunk integrált bowdenfeszítő csavart. A bowdenház megszakításával bárhova beépíthető kütyü annyiban különbözik a jelenleg a piacon elérhető hasonlóktól, hogy kisebb, diszkrétebb, és a kormány elfordítása során sem csavarodik el, így a bowdenfeszesség ekkor is állandó marad.
És ismét színek… A fék- és váltóbowdenházak 2011-től a konzervatív fekete, fehér és szürke mellett további öt színben lesznek elérhetők: zöld, narancssárga, citromsárga, piros és kék. (Talán ide kívánkozik, hogy lesz színválaszték hidraulikus fékvezetékek terén is, igaz kevésbé széles: fehér, illetve fekete.)
11-es váltórendszer a Shimanótól?
Igen, csak nem úgy, ahogyan azt első hallásra gondolnánk. Nem 2×11-es láncváltó rendszerről van szó ugyanis, hanem egy 11 sebességes agyváltóról (SG-S700), mely a jelenlegi 8 sebességes Alfine (SG-S501) helyébe lép majd. Az előzetes adatok szerint a plusz 3 fokozatot ráadásul úgy hozza össze, hogy az agy össztömege nem hogy nőtt volna, hanem inkább csökkent. Emellett nem egyszerűen a fokozatok száma nőtt meg egy adott tartományon belül, hanem az áttételskála is kiszélesedett, így a 8 fokozatú agy 306%-os áttételskáláját sikerült 409%-ra növelni. Az élettartamra sem lehet ezentúl panasz, hiszen az új mechanika a hagyományos zsíralapú kenés helyett egy teljesen zárt házban, olajfürdőben fut majd.
Az agyváltót 11 fokozatú SL-S700 sorozatszámú váltókarral kezelhetjük majd, mely mindent tud, amit a felső kategóriás montis váltókarok: Instant Release, Multi Release, Two-Way Release és még sorolhatnám… Csak ezüst színben lesz elérhető.
Az új cuccok kombinálhatók a meglévő Alfine komponensekkel is, mint amilyenek a tárcsafék, a tárcsafékhez passzoló fékkarok, a hajtómű, az agydinamó, illetve a láncfeszítő. Az új agyváltó mellé opcionálisan 3 fajta görgős fékből válogathatunk majd 2011-ben.
Az Alfine 11 sebességes agyváltóját mindannyian kipróbáltuk, és véleményünk egybehangzó: nagyon tuti darab. Kiküszöböli a korábbi nyolcas rendszer minden hátrányát: a fokozatok közötti túl nagy ugrásokat, és a túl szűkös áttételtartományt. Egy SL-S700-zal szerelt gépen ülve senki sem fog láncváltós rendszer után ácsingózni, mert ez az agyváltó szorzóváltó nélkül is teljes értékű áttételskálát ad majd.
Az apróságokra: Capreo
A pár éve felismert piaci rést betölteni hivatott Capreo szett 2011-ben teljes formai megújuláson megy keresztül. Az összecsukható bringákhoz tervezett, kompaktabb kialakítású alkatrészeket felvonultató család új verziójának leginkább emblematikus darabja kétségkívül a hátsó váltó lesz.
Ennyit aszfaltos újdonságot kínál tehát a Shimano 2011-re. Jobban mondva ennél némileg (de nem sokkal) többet, de erről majd egy későbbi időpontban szólunk.
Szöveg: HBalage
Fotó: Atom, Lcs, HBalage, Shimano