Még a nyár közepén röppentek be hozzám a fecskék (a német Schwalbe szó jelentése: fecske), hogy aztán tekintélyes mennyiségű kilométer megtétele után eldönthessem, hogy melegebb éghajlatra küldöm-e őket…
A hozzám érkező madarak nem holmi sereghajtó példányok, hanem a raj élén repülő, igazi „díszpintyek” voltak.
A tesztelést a leginkább AM vonalról ismert Nobby Nic-kel kezdtem, mégpedig a pilisvörösvári ob-n. A pályabejárást még a saját külsőimmel kezdtem, de egy kör megtétele után úgy döntöttem, hogy ide igazi nagyágyúra van szükség, így versenytársaim irigykedő tekinteteitől kísérve nekikezdtem a csomagtartómban rejlő gumiarzenál kipakolásának. A gyors profilvizsgálatot követően a két pár Nobby jöhetett szóba, amik közül – plusz súly ide vagy oda – a belsőnélküli kivitelt választottam. Több cikkben írtam már, hogy a versenyeken belsőhöz szánt külsőket használok tömlő nélkül, jó adag latextejjel. Most azért döntöttem mégis a nagyobb súly mellett, mert a pálya szélén egyszerűbbnek tűnt a feszesebb peremű UST-s külső – levegő- és latexveszteség nélküli – felszerelése.
A laza, kavicsos talajon nagyon jó választásnak bizonyult Nobby, az első körben óvatosan teljesített szakaszokon most szinte szárnyaltam. És míg az első körben az első kerék kicsúszása miatt közelebbi ismeretségbe kerültem az anyafölddel, a másodikban teljes biztonsággal döntögethettem a bringát. A lefeléken jól fékezhetőnek bizonyult és a Pace Star gumikeveréknek köszönhetően 691grammos súlya ellenére sem volt gond a gyorsíthatósággal. A verseny során 2 bar nyomással használtam, ami a rázós részeken megfelelő kényelmet, a kanyarokban pedig elegendő tapadást biztosított. A másnapi futamon aztán arra is fény derült, hogy mennyire strapabíró ez a modell. A verseny végére komolyabb kopást vagy sérülést nem találtam rajta, pedig a hasonló talajjal más gumiknak igencsak meggyűlik a baja.
A 2,25-ös Nobby Nic-et a szintén nagy múltú Racing Ralph követte 2,1-es szélességben és, hogy következetes maradjak, megint csak UST-s verzióban. A „reptetésre” szánt terep ezúttal teljesen más volt. A zalakarosi OX pálya talaja jórészt döngölt földút, amire, úgy tűnt, ez a külső lesz a megfelelő választás…
Mivel a pálya évek óta nem változott jelentősen, úgy döntöttem, hogy kivételesen hanyagolom a bejárást és csak telefonon érdeklődöm az esetleges változásokról. Az érkező „jelentés” lényege a következő volt: esett. Sokat. Sár van. Nagy sár van.
Nekem meg már túl késő ahhoz, hogy gumit cseréljek, úgyhogy hagytam. Tudtam, hogy a Racing Ralph nem sarazásra kitalált darab, de a lustaságom megmagyarázására kitaláltam, hogy így legalább kiderül, hogyan teljesít „idegen” terepen.
Rajt! A mezőny megindul a fűcsomós placcon. Nyomjuk, mint süket a csengőt! A külső 668 grammos súlya ellenére nem lassítja különösebben a kerekeimet, és a 2 bar nyomás elég kényelmesnek bizonyul. Balkanyart követően murvás úton haladunk. A külsők gumik gurulnak, és megfelelő tapadást biztosítanak. Az ezt követő hosszabb döngölt erdei talajú szakaszon is minden tökéletes, még az utamba kerülő meredek letörésen is jól fékezhető a külső, aztán szánkópálya. A nedves füvön megszűnik az idill. Passzírozni nem lehet, kínosan kell ügyelnem arra, hogy a hátsó kerék ne forogjon el. Végre felérek és a következő lejtőig minden renden. A „gurigázás” viszonylag meredeken, de nem túl sárosan indul, aztán dagonya. A tökig érő fajtából. A bringa irányíthatatlan, de túlélem. Agyagos emelkedő következik. A gumi hízni kezd, és a következő gyors szakasz sem elég ahhoz, hogy kitisztuljon. Vége az első körnek! Már csak kettő…
Zalakaroson a Racing Ralph-ot olyan környezetben teszteltem, amiben egyszerűen nem lehetett elemében. Ehhez képes elég jól vizsgázott, és a későbbi „száraz” tekerések során kiderült, hogy méltán közkedvelt. A sárban hátrányt jelentő sűrű középső mintázat gyors, sima haladást, az oldalbütykök pedig megfelelő kanyartartást biztosítanak.
Az UST modellek versenykörülmények közötti tesztelését követően a „hagyományos” darabok következtek.
Ezek mind az Evolution Line-ba tartoznak, és különlegességük, hogy ugyan belsős modellek, a gyártó saját tömítőfolyadéka – a Doc-Blue – segítségével alkalmasnak találja őket tubeless felhasználásra. Ezt az állítást csak megerősíteni tudom, azzal kiegészítve, hogy én nem sajátmárkás tömítőt használtam.
Gumikeverékük és mintázatuk megegyezik a fent bemutatottakéval, különbséget csak a piros és fehér dekorcsíkok jelentenek, amiknek azonban gyakorlati haszna nincsen.
Technikai szempontból még a Schwalbe Racing Ralph Snakeskin érdemel említést. Ennek különlegessége, hogy megerősített az oldalfala és akár latexlötty nélkül is használható.
A tesztkilométereket követően őszintén örülök, hogy ezek a fecskék nem repülnek délre.
Termékadatok:
Forgalmazó: Paul Lange Hungary Kft.; http://www.paul-lange.hu/, www.lanchalozat.hu
A termékek a gyártó honlapján ide kattintva érhetők el.
A tesztpéldányok:
Schwalbe Racing Ralph UST kevlár HS391
Méret: 26 × 2,1”
Szín: fekete
Tömeg: 668 g
Ajánlott fogyasztói ár: 15.990 Ft
Schwalbe Racing Ralph Snakeskin kevlár HS391
Méret: 26 × 2,25”
Szín: fekete
Tömeg: 613 g
Ajánlott fogyasztói ár: 14.990 Ft
Schwalbe Racing Ralph TNano kevlár HS391
Méret: 26 × 2,25”
Szín: fekete-fehér
Tömeg: 522 g
Ajánlott fogyasztói ár: 14.890 Ft
Schwalbe Nobby Nic UST kevlár HS365
Méret: 26 × 2,25”
Szín: fekete
Tömeg: 691 g
Ajánlott fogyasztói ár: 15.990 Ft
Schwalbe Nobby Nic TNano kevlár HS365
Méret: 26 × 2,25”
Szín: fekete-piros
Tömeg: 510 g
Ajánlott fogyasztói ár: 14.890 Ft
Szöveg: Kovács Botond
Fotó: Török Melinda, Kovács Botond