Bármelyik kerékpár menettulajdonságai nagy mértékben függenek a felszerelt gumiktól, így – hasonlóan az autósporthoz – folyamatos verseny van a nagy gumigyártók között, s minden évben újabb érdekességekkel találkozhatunk az Eurobike-on is. Elsőként a német Continental újdonságairól számolunk be, országúti, mountain bike és hétköznapi felhasználásra is van új a nap alatt.
A Continental a kerékpáriparban egyedülálló abból a szempontból, hogy prémium termékei még mindig Németországban készülnek, s több mint 100 éve gyárt gumikat bringákra. Viszont ami a mi szempontunkból talán fontosabb, hogy rengetegféle gumit kínálnak, a gumi összetételét, defektvédelmi technológiákat és egyéb extrákat kombinálva, vagyis könnyen eldönthetjük, hogy nekünk a súly fontosabb, vagy hogy legyen plusz egy defektvédő réteg, mindennapi használatra szánt kerékpárunkon a kopásállóság fontosabb, vagy az extrém jó tapadás, támogassa-e a gumi oldalfala dinamó használatát, esetleg speciális e-bike-ra optimalizált külsőt szeretnénk, satöbbi, satöbbi…
A versenysportban mindig is vezető volt a német márka, a ProTourban és prokonti szinten is sok csapat használja szingóit, olyanok is, akiket nem köt szponzori szerződés. A versenygumik között talán a legérdekesebb koncepció 2013-ra a GP Attack és Force Comp szingó változata, amit Eurobike Nagydíjjal is jutalmaztak.
A GP Attack és Force peremes változatánál találkozhattunk először a „Tire Positioning System” koncepcióval, aminek lényege röviden, hogy eltérő igénybevételnek van kitéve az első és a hátsó kerék, így a gumi tulajdonságai is különbözőek lehetnek elöl és hátul, ha az optimumra törekszünk.
Jövőre ennek megfelelően alakították ki az Attack és Force versenyszingókat, a legszembetűnőbb eltérés, hogy a hátsó gumi 24 mm-, míg az első csak 22 mm átmérőjű, egyébként mindkettőt ellátták a Vectran – rendkívül ellenálló – polimerből készült defektvédő csíkkal, a gumiösszetétel pedig a jól bevált Black Chili Compound.
Az Attack és Force egyébként együttesen 500 gramm, ami ideális optimum egy szingónál, versenyhasználatra is. Ok, ennél léteznek könnyebbek, 200 gramm alatt – a Continental kínálatában is, de akkor le kell mondanunk a defektvédelemről, hátul a nagyobb komfortról. Döntse el mindenki, mi a fontosabb a maga számára.
Peremes országúti külsők között is talán a legszélesebb palettával rendelkezik a Continental, ahogy a bevezetőben említettük, lehetetlen, hogy valaki ne találja meg pont azt a gumit, amire szüksége van, amellett, hogy variálhatjuk a tulajdonságokat, tömeget, az átmérő is széles határok között változik, egészen 32 mm szélességig válogathatunk, ami a „legkényelmesebb fahrerek” igényeit is kielégítik.
Cyclocross vonalon négy mintázat (sárgumitól a majdnem simáig) áll rendelkezésre különböző változatokban – magyar vonatkozás, hogy a gyári katalógusban Benkó Barbi saras versenyen készült egész oldalas képe látható, mint a Focus Made in Germany és a hazai márkaképviselet szponzoráltja. Választhatjuk már a Mountin King mintázatát is krossz verzióban, vagy a CycloXKing krossz-szingót.
A Continental egyébként nagy hangsúlyt fektetett szponzorált versenyzőire, a standon többek között a street-triál ikon, Danny MacAskill osztott autógrammokat, de a Cyclepassion naptár premierjére – Barbi fotóival – is a Continental bulin került sor. Ő Miss Március és December.
A Mountain bike gumik között a GP Attack és Force-hoz hasonlóan ugyancsak Eurobike Nagydíjat kapott a SpeedKing, ami egy semislick külső, a leggyorsabb pályákra. A SpeedKing a RaceSport technológiával készült, ami 180 TPI szálsűrűséget jelent a futófelületen, 120 TPI-t az oldalfalon, Black Chili gumiösszetétel, támogatja a belső nélküli használatot folyadékkal, versenyzők számára is vonzó súlyadatokkal.
Továbbra is elérhetőek több verzióban a jól ismert mintázatok is egészen a legdurvább sárgumikig, extrém vonalon a „császárig”, vagyis a 2,5-ös Kaiserig. A Protection defektvédelem pedig az oldalfalon még biztonságosabbá teszi a Tubeless Ready külsőket a felütéssel szemben, könnyebb és biztonságosabb a gyártó szerint, mint a korábbi Dura Skin. Sőt, már 29”-ban is kaphatóak az RaceSport és a ProTection változatok.
A trekking és city külsők választékát nem hinném, hogy lenne olyan alkalmazottja a gyárnak, aki tételesen fel tudná sorolni, annyi a kombinációk, variációk, permutációk száma. Nem csak a gumi szélességét, keménységét, mintázatát variálja a gyár, de mindezek mellett különböző defektvédelmet (nyilván itt különböző súllyal kell számolni, de létezik bombabiztos verzió is) választhatunk, különböző színek, legyen-e az oldalfalon fényvisszaverő csík, vagy ne…
És aki azt hinné. hogy vége a felsorolásnak, téved, sőt most jön a java: Választhatunk az autókhoz hasonlóan téli gumiösszetételt (extrém esetben szöges gumit), van egy új dinamó használatot támogató oldalfal a kínálatban, valamint speciálisan e-bike-okhoz kifejlesztett gumi, az ECO széria.
Utóbbinál olyan szempontok játszottak szerepet, hogy aki e-bike-ot vagy pedelecet használ, feltételezhetően nem szeret defektet szerelni így a legbombabiztosabb védelemmel látták el. A súly pedig ugye itt nem annyira számít, az elektromos kerékpárok amúgy is nehezek, és a felgyorsítást megoldja a motor. Továbbá figyelembe véve a nagyobb súlyt, sebességet, keményebb keverékből készül, ami nem kopik úgy, mint a normál gumiabroncs!
És annak alátámasztásaképpen, hogy a defektvédelem nem csak duma, a SafetySystem defektvédelmi rendszerrel ellátott gumiabroncsokra a hazai importőr 1 év defektgaranciát ad, ha Conti tömlővel együtt használják. Futófelületi defekt esetén ingyen cserélik a köpenyt és a tömlőt. Részletek az importőr weboldalán!
Bővebb információk a hazai forgalmazó honlapján, IDE KATTINTVA.
(x)