A 2012-es KTM újdonságokból már adtunk ízelítőt korábban. Az Eurobike-on egy jóval teljesebb palettát láthattam, így most kiegészíthetjük eddigi ismereteinket…
Mint több más gyártó is, a KTM is kínál versenyzésre szánt karbon modellt, „alacsonyabb” szintű felszereltséggel. A Toryn Comp új modell, ára 1700 euró lesz, melybe Solo Air-es Recon, SLX/XT mix és Ritchey Comp kiegészítők fértek bele. A Toryn vázak még gyorszáras papucsosak, de PM-es fékfelfogatásúak. Az különbözteti meg még a felette elhelyezkedő Myroonoktól, hogy nem tapered, hanem 1 1/8”-os a fejcső, de ugyanúgy monocoque technológiával készült a váz, mint a Myroon.
A Myroonról már korábban is írtunk. Emlékeztetőül az új Myroonok annyiban különböznek a tavalyihoz képest, hogy laposabb a fejcsőszögük és a nyeregvázcső-szögük is. Előbbi a stabilitást fokozza nagy sebességnél, utóbbi pedig még kényelmesebbé teszi a vázat rázkódás szempontjából. További finom megoldások a tapered fejcső, a lánc- és támvilla közé helyezett PM fékfelfogatás, az X12 tengely és a BB30 középrész. Mindez 30 sebességes XT rendszerrel és 10,8 kg-os tömeggel egészül ki.
A 3000 eurós csúcs Phinx triplán húzott alu csövekből készül hydroforming eljárással, a kábeleket integrálták a váz első részében, a felfüggesztés pedig a nagyszerű 4 forgáspontos P.D.S. rendszer (Pro Damping System – mindkét befogatási pontján mozgó rugóstag befogatás). Természetesen tapered a fejcső és konzolos az átdobó felfogatás. Az össztömeg 12,7 kg.
Az osztrák gyártó a DH / FR szakákban is képviselteti magát az Aphex és a Ratchet gépekkel. A képen látható Aphex 6061 aluból készült, 200 / 230 mm-t mozog és az állítható hátsó rugóúttal változik a fejcsőszög is 64-66 fok között. Boxxer World Cup villával szerelik, a hátsó tengely pedig a 12-es átütő mellett 150 mm széles és közvetlen 203-as PM fékfelfogatással büszkélkedhet. Tömege 18,5 kg, ára pedig 4000 euró körül mozog.
A KTM-nél minden van, de komolyan. Nem elég, hogy a 29 trend zavarba ejtően nyomul, ők ezt képesek még tovább fokozni egy teljesen más, de talán még jobban megosztó trenddel, az elektromossal. Az elektromos rásegítés sikere még mindig nem garantált a monti szakágban, a KTM mindenesetre durván fejleszt ebben az irányba is. A Macina Race-ben egy 250W-os Bosch rendszer van 8Ah-s akkuval. A gép össztömege elsőre sokkoló – 19,2 kg –, de amíg van az akkuban, addig nincs gond a cipekedéssel.
Egy személyes véleményt engedjetek meg, mert ezt konkrétan teszteltem is Ausztriában: ha már erőltetjük az elektromos rendszerek integrálását a monti szakágakban is, akkor az e-Lycan az a gép, ahol ez jól sült el. Egyrészt az általam jobban kedvelt BionX rendszerével operálnak, másrészt maga a Lycan egy jó alap, mert a PDS2 felfüggesztésbe bevittek még egy trükköt: a lánc-támvilla forgáspont a láncvillán van, és nem a KTM-nél megszokott helyen, a támvillán. Ez mindenképpen jobb rendszer a fékfüggetlenítés szempontjából. Ügyesek, mert ez így lényegében nem FSR és nem Horst link (nincs jogvita), hiszen a rugóstag befogatás floatingos.
Egészen hajmeresztő például mászni ezzel a géppel. Csak a gumi tapadása és a lánc erőssége a határ, különben felvisz mindenhová. Meg azért csínján kell bánni a váltással, nehogy terhelés alatt + motorerővel leszakítsuk az egész váltást. Nem mellesleg „Ez az első elektromos össztelós monti 19 kilós tömeg alatt” – állítja a gyártó!
Na ez még egy érdekes szerzet. Ez egy 29-es monti alapból, megspékelve egy 11-es Alfine rendszerrel és egy 250W-os Bosch rendszerrel, 8Ah-s akkuval, 120 km-es hatótávval. Egy biztos: nekem kéne!
További információk:
KTM a gyártó weboldalán: www.ktm-bikes.at
KTM bringák és termékek idehaza: KTM Fahrrad GmbH; www.ktm-bikes.hu
Szöveg és fotó: Lcs
(x)