A Look standja a pedálok és a kerékpárok szempontjából is mindig érdekes az Eurobike-on, a bringások többsége a francia gyárhoz köti az országúti patent pedált, s hiába bőséges már a kínálat ezen a téren, biztosak vagyunk benne, hogy a legtöbben még mindig ezt a márkát választják.
A Look már a nyolcvanas években (az első típussal 1984-ben) kijött a patentpedálokkal, Bernard Hinault Tour de France sikerei pedig a szkeptikusok szemében is legalizálták. Persze azóta tudjuk, hogy az egyik legfontosabb technikai újításról van szó az elmúlt harminc évben, kis túlzással sokan már nem is tudjuk tekerni a kerékpárt nélküle.
A fejlesztés folyamatos, a Look pár éve (2005) jött ki a Keo-rendszerrel, aminek stoplija már nem kompatibilis a hosszú évekig használt előddel, továbbá a francia cég újra az élvonalba küzdötte magát a mountain bike pedálok terén is.
Legfigyelemreméltóbb újdonságuk idén a Polarral együttműködésben kifejlesztett Wattmérős pedál, ami kompatibilis számos órával, online és hagyományos szoftverrel, továbbá egyik előnye például az agyba vagy a hajtókarba integrált rendszerekkel szemben, hogy képes megkülönböztetni a két láb által leadott teljesítményt.
Kimutatható tehát, ha olyan különbség van a bal és jobb lábunk között, hogy szükséges erősíteni egyik lábunkat a másikhoz képest. Egyszerűbben variálható, átszerelhető egyik kerékpárról a másikra, és az a probléma sem áll fent, amikor a könnyű versenykerekünk nincs ellátva mérőegységgel. És persze eleve könnyű.
Ha már szóba került a súly, a Look legkönnyebb országúti pedálja, a Blade mindössze 95 grammot nyom darabonként, és stoplival, csavarokkal együtt párban is csak 252 gramm a gyári adat. Persze ez titán tengellyel értendő, acéllal mindez 20-20 grammal nehezebb. Ráadásul a Blade 402 négyzetmilliméterével hatalmas felületen érintkezik a tengely fölött a stoplival, ami jó érzés bringázás közben. Hogyan egyeztethető ez össze a kis tömeggel? Nos, a Blade-ben nem rugó dolgozik, hanem rugalmas karbon, ami különböző rugalmasságú lehet, különböző kioldóerővel.
Végeredményben tehát egy kiválóan illeszkedő, pontosan oldó, és nagyon könnyű pedált kapunk. Továbbá a Blade-nek van egy aero változata is, a legkomolyabb időfutam kerékpárokra tervezve, pici súlytöbblettel. A Keo2 Max már inkább földi halandőknak készül, szintén 402 négyzetmilliméternyi dokkolófelülettel, de már acélrugóval, pedálonként 130 grammos súllyal. Majd következik a palettán a Keo Classic és a Keo Easy, utóbbiból – ahogy nevéből is kiderül – könnyebben megy kezdőknek a kilookolás.
Mountain bike fronton megújul a csúcsmodell! Az S-Track minden eddiginél nagyobb dokkolófelületet kínál, pedig a Look eddig is élen járt ebből a szempontból. Nem próbáltuk még, de ismerve a rendszert a bekattintás is valószínűleg hasonlóan könnyed, mint a korábbi pedálnál.
A Look mountain bike pedálok kialakításának előnye – hasonlóan a „habverőkhöz” – hogy hátrafelé is ugyanolyan könnyedén bekattinthatunk, és akármilyen pozícióban van éppen, rálépve beáll az ideális állásba. Továbbá jó sártűrő képességekkel rendelkeznek. A legkönnyebb – Carbon Ti – S-Track súlya darabonként 122 gramm.
Térjünk át a pedálokról a karbon bringákra: már tavaly bemutatkozott a Look 695, az országúti csúcsmodell, mely bővelkedik nem mindennapi megoldásokban. Elsőre feltűnik érdekes formájával a kormányszár, amely nemcsak szokatlan formájú, de nagyjából minden paramétere állítható. Ráadásul bármilyen furán hangzik, a kormánycsapágy és a kormányszár közös csavarral szorítható meg.
A kormány-befogónál kis betétet találunk, ennek variálásával állítható a stucni hossza. A stucni szögét is állíthatjuk, de nem a szokásos nehéz megoldásokra kell gondolni, mert ugyanazzal a csavarral rögzítjük a megfelelő pozíciót (-9° és +13° fok között), amivel a kormánycsapágyat húzzuk össze. Mindez azt a HSC karbonvillát rögzíti, ami mindössze 295 gramm súlyú, ráadásul a „tapered” villanyakon a váll felőli részen nincs külön kónusz a csapágyaknak, hanem közvetlenül a nyakhoz illeszkednek.
Szintén messziről feltűnik az egy darabból álló – amolyan BMX-stílusú – túlméretes, 65 mm-es csapágyházban forgó hajtómű. OK, biztosan bitang merev, de mi van, ha az embernek Campája van, mi van, ha Shimanója? Nos, a hajtókar csillagon több furatkör is található, Ráadásul a hajtókarok végén kialakított különleges perselyezésnek köszönhetően variálható a hajtókarhossz is, 170-172,5-175 mm-es hosszban, tehát a stucnihoz hasonlóan ismét egy univerzális megoldás.
Egyébként a ZED 2 hajtómű a gyártó bevallása szerint 5 éves fejlesztőmunka eredménye, már a pekingi olimpia alatt tesztelték bringások, és új világrekorder a merevség/súly mutatók szerint, lánctányérok és csapágyak nélkül 320 grammot nyom. A 695 váz alapanyaga sem mondható hagyományosnak, szerkezetei elemei (csövei) úgy lettek kialakítva, hogy a karbonszövetek megmunkálásánál figyelembe vették a szénszálak szálirányát, adott helyen az adott terheléshez igazítva.
A 695 integrált nyeregcsövében kis betét található, az E-Post, ami különböző fokú komfortosságot ad a bringásnak, ez lehet háromféle: Flexible (rugalmas), Average (átlagos) és Hard kemény. Továbbá mindenképpen ki kell emelni még a Looktól megszokott lenyűgözően szép festéseket, van ördögi, fekete-vörös design, de az igazán nagy durranás a „zászlósorozat”!
Új modell még a 675, amelynek ismertető jegye, hogy a mountain bike-okhoz hasonló „integrált” stucnit kapott. Amúgy high-tech vázzal van dolgunk, belül vezetett kábelezéssel, fullkarbon villával, stb. A kényelem érdekében ennél a modellnél hagyományos, 27,2-es, felül ívelt nyeregcső került a bringába.
(x)