fbpx

BTS lejtőzős alkatrészek: egy kis hazai erős

Érdekes munka, amikor a jól bejáratott bringánkra komplett alkatrészcsoportot kapunk tesztelési célból. Kicsit melós mindent leszedni és átépíteni a bringát, de legalább egyből kiderül, hogy miben nyújt többet vagy kevesebbet – de legalábbis mást – az új termékcsalád.

BTS lejtőzős alkatrészek - Szöveg: KGÁdám, Fotó: Lcs és KGÁdám

BTS lejtőzős alkatrészek - Szöveg: KGÁdám, Fotó: Lcs és KGÁdám

Jelen esetben a mindenes enduro gépemet alakítottuk amolyan mini DH géppé. Íme a lista fentről lefelé haladva.

BTS lejtőzős alkatrészek

BTS lejtőzős alkatrészek

Egy nem teljesen egyértelmű felhasználási területű kormány (BTS HC Elite): a 690 mm-es szélessége ugyanis inkább trekking vagy maraton felhasználást feltételezne, ehhez viszont egy átlagos méretű embernek túl magas. Pár évvel ezelőtt még elment volna egy keskeny DH kormánynak, de ma már a női versenyzők is szélesebbet használnak ennél. 710 mm-es szélesség alatt már egy külföldi enduró tesztben is mínusz pontokat kap egy gép, ha ilyen méretű kormánnyal szerelik. A 38 mm-es emelése szintén elég furcsán és old school módon hat, amikor mindenfelé terjednek a széles, de 20 mm alatti emelésű, meg a teljesen egyenes kormányok, mert a lejtőző műfajokban így elvileg sokkal jobban lehet terhelni a gép elejét, ami a kanyarokban nélkülözhetetlen. Engem személy szerint nem zavart, mert a saját kormányom is pont 38 mm emelésű, de az átlagnál magasabb vagyok, így ilyen téren nem számítok. Leginkább talán a dörtösöknek ajánlható, akiknél kell a magasság, de nem kell olyan szélesnek lennie, hogy a trükköket könnyebben összehozzák.

Magával az alakjával amúgy nem volt baj, mert kellemes a hátrahajlása és a szögbeli emelése is, csak nagyon keskeny volt. A fehér festése pedig már egy fel-le szerelés után is nagyon megkopott, lepattogzott. Talán az arany változat tartósabb.

BTS lejtőzős alkatrészek

BTS lejtőzős alkatrészek

A markolatok viszont tetszettek. A megszokott kétbilincses rögzítésűek, ami még mindig a legstabilabb rögzítési módszer. Belül pedig BMX-es stílusú védőgyűrű van, ami alatt még elfértek a váltókarok. Ez nagy ráncigálásnál jön jól, mert nem csúsznak be a kezek, ugyanakkor a váltásnál azért néha zavaró tud lenni. Épp ezért elsősorban egysebességes ugráló gépekre vagy BMX-ekre ajánlanám igazán. Sárosan is jól tapadtak, ráadásul színben nagyon mennek a piros logós fehér kormányhoz.

BTS lejtőzős alkatrészek

BTS lejtőzős alkatrészek

A vázba a nagyon könnyű (87 g) zárt ipari csapágyas HC Elite kormánycsapágy került, ami kis tömege ellenére nagyon nagy felületen ül bele a vázba, így tényleg ajánlható ugrálós vagy nagyobb rugóutas gépekbe is, mert biztos, hogy nem fog egyhamar kilazulni, illetve kinyúlni. A saját csapágyam egy ütéssel szokott belepréselődni a vázba, erre viszont hármat-négyet is ütöttünk, mire teljesen becsúszott. A szorosságát csak többedszerre sikerült jól belőni, de utána nagyon finoman járt, és a nagy dzsuvázások után is tiszta maradt.

BTS lejtőzős alkatrészek

BTS lejtőzős alkatrészek

Az apró, fekete és fehér színben is elérhető nyereg elsősorban urgálósoknak lesz érdekes, mert sokat ülni rajta nem nagyon lehet. Viszont jó szélességével és lekerekített formájával könnyen be lehet szorítani trükkök közben. Esésnél pedig mindent ki fog bírni, mert nagyon masszív, és nagyon ellenálló, ráadásul – jó értelemben – igénytelen a külső borítása. Emiatt a felülete is sokáig olyan marad, mint a megvételkor.

A HC Pro nyeregcső nem volt egy megszokott rögzítési rendszerű. Az elv elég logikusnak tűnik, viszont mégsem volt egyszerű belevarázsolni a nyerget. Ha viszont ez sikerült, akkor már meglehetősen könnyű a finombeállítás, mert egy csavart kell csak lazítgatni, majd egy kis rugó segítségével kézzel összenyomva lehet állítgatni a bilincseket.

BTS lejtőzős alkatrészek

BTS lejtőzős alkatrészek

BTS lejtőzős alkatrészek

BTS lejtőzős alkatrészek

A kerekek a küllők kivételével teljes egészében a cég termékei. Előre 20-as átütő tengelyes HC Pro nevű agyak kerültek. Hátul pedig a sokkal combosabb, 436 grammos, négy csapágyas 10 mm-es átütős tesója volt, ami pedig a Ringlé agyakra hasonlít kísértetiesen. És ez mindenképpen dicséret. Aki pedig még nem próbált 10 mm-es hátsó agyat, az tegye meg. Többet nem akar majd mást, annyival merevebbé teszi a hátsó részt a megszokott gyorszárhoz képest. Az agy három kilincsének harmincszori hangos reteszelése pedig az egyéni ízléstől függően fog tetszeni. Én szeretem a zajos agyakat, így élveztem, hogy ismét helikopterpilótának érezhettem magam gurulás közben. Sok, nagyon könnyűnek számító agyat használtam már, de be kell látnom, hogy a sok anyagnak és csapágynak nincs párja megbízhatóság terén. Ez persze akár 100-150 gramm pluszt is jelenthet, így döntse el mindenki maga, hogy neki megéri-e.

BTS lejtőzős alkatrészek

BTS lejtőzős alkatrészek

A HC Pro három kamrás, duplafalú, szegecselt felnik meg aztán pláne kemény csávók: 660 grammos gyári adatnál mi többet mértünk, ami azért ma már DH-ban is inkább nehéznek, mint közepesnek számít. Szóval a kerekekben (gumik nélkül) bő 700-800 gramm plusz került a gépre a sajátjaimhoz képest. Ezt pedig felfelé és gyorsításnál már nagyon megéreztem. Egyszerűen nem lehet átverni a fizikát. Ha a forgatandó tömeg nehezebb, akkor nehezebb is lesz megforgatni. Ha viszont egyszer beindult, akkor már a lendülete viszi előre, így érezhetően stabilabb is volt a gép a durva lejtőkön. Persze fékezéskor megint nagyobb tehetetlen tömeget kell lassítani. És, hogy mit bírt a komplett rendszer? Egy egész napot töltöttünk a mátrai Kékkereszten, ami ugye körönként nagyjából tíz perc folyamatos lejtőzés sziklákon. A nap végére 7-8 kört sikerült teljesítenünk. A hátsó 180 mm-es féktárcsám feketére sült, és olyan nyolcas lett benne, hogy ki kellett dobnom, de egyetlen horpadás vagy ütés sem volt a felniken. És ez az előnye a drabális felniknek. Tartósak és igénytelenek. Ráadásul ezek is többféle színben kaphatóak, ami a felnik csak lassan színesedő piacán komoly fegyvertény.

BTS lejtőzős alkatrészek

BTS lejtőzős alkatrészek

A rendszer legfurcsább szerzete a hajtókar volt. Első ránézésre erős és nehéz darabnak tűnt. Mérlegre téve aztán kiderült, hogy annyira nem nehéz, mert alig van 950 gramm fölött a 34-es tányérral, ami nagyjából egy 2010-es Saint tömegének felel meg. (A tesztre kaptunk hozzá egy 38-as tányért is, de a gyakorlatban használhatóbb volt a 34-essel, mert így enyhébb emelkedőkön még fel lehetett tekerni.) A fehér festése pedig nagyon tetszetős volt, de sajnos beigazolódott, amitől féltem, mégpedig az, hogy ez is elég könnyen lekopott vagy lepattogzott.

A kar 170-mm-es hosszban érhető csak el integrált Cr-Mo tengellyel. Ez a hossz elég általános a lejtőzős műfajban, bár a középrészek süllyedésével egyre inkább hódít a 165 mm. A fél centi plusz elvileg nem tűnik soknak. A kar egyetlen tervezési hibája viszont ezen a területen keresendő: értelmetlenül sok nyúlik túl belőle a pedál alatt. Azaz a kar elvileg 170 mm-es, legalábbis a pedál tengelyének furatát alapul véve, de alatta még annyi túllóg, mintha 180 mm-es lenne, és ez bizony – a kopásnyomokat elnézve – azt jelenti, hogy időnként leérhet a kar alja tekeréskor. Szóval csak óvatosan a sziklás terepen történő tekeréskor…

A terelő pedig nem túl szép, legalábbis a műanyag elemei nagyon elnagyoltak, de nagyon jól végezte a munkáját. A felhelyezése elég egyszerű: ha nincs ISCG szem a vázon, akkor adapterezzük, ha pedig van, akkor még könnyebb a helyzet, ráadásul megspóroljuk az adapter tömegét. Mivel a bumeráng fix, ezért csak a kívánt helyre kell forgatni, és meg kell húzni a csavarokat. Finomhangolást a műanyagokkal végezhetünk, hiszen elvileg 32-42 fogszámig kompatibilis a lánctányérokkal, ami meglehetősen széles spektrum. A felső műanyag terelő ráadásul hátul két egymás alatti furatban is rögzíthető, így szögben is állítható.

Működés közben egyszer sem volt, hogy becsípte volna a láncot, vagy az bármilyen módon ki tudott volna bújni belőle, esetleg leesett volna. Meglehetősen halkan is dolgozott, így a teljesítményére tízből tíz pontot simán megajánlanék. Ráadásul nagyjából 300 grammos tömegével nem is olyan rettentő nehéz (igaz semmiféle alsó védelmet nem nyújt, ami azért ma már elvárható egy modern terelőtől). Ár-érték arányban biztos, hogy ez a legjobb BTS termék a teszteltek közül.

BTS lejtőzős alkatrészek

BTS lejtőzős alkatrészek

A HC Comp pedálok a cég pedáljainak egyszerűbb változatai, de meglepően jól tartottak. Se sárban, se szárazon nem volt olyan, hogy lecsúszott volna róluk a lábam. Hála a tengely végein lévő csapágyaknak merevek is, és biztos, hogy tartósak. Nem utolsó sorban a színválaszték miatt remek esztétikai tuninglehetőséget jelentenek.

Összességében a termékcsaládról elmondhatjuk, hogy önmagában egyik példánya sem igazán kimagasló, de ha az ár-érték arányt is figyelembe vesszük, akkor már megkerülhetetlenek egy hazai kezdő déhás vagy dörtös számára. Főleg, ha még a legtöbbre jellemző arany, fehér és vörös színválasztékot – némely példánynál még fekete is – szem előtt tartjuk.

Termékadatok:

Forgalmazó: Cseke Zrt., www.csekert.hu

Kormány: BTS HC elite (288 g); 31,8 × 690 × 38 mm; fehér
Ajánlott fogyasztói ár: 9.900 Ft

Kormánycsapágy: BTS HC elite (87 g); 1-1/8“; fehér
Ajánlott fogyasztói ár: 7.900 Ft

Markolat: BTS HC elite (147 g); alu zárt vég; piros
Ajánlott fogyasztói ár: 2.900 Ft

Agyak:
BTS HC pro (220 g); 20 × 110 mm; 32 furat; piros
Ajánlott fogyasztói ár: 12.500 Ft
BTS HC pro (436 g); 10 × 135 × 190 mm; 4 csapágy; 36 furat; piros
Ajánlott fogyasztói ár: 23.900 Ft

Felnik: BTS HC pro disc (696 g); 559 × 23; 36 furat; fehér
Ajánlott fogyasztói ár: 9.900 Ft

Nyeregcső: BTS HC pro (277 g); 27,2 × 300 mm; fekete
Ajánlott fogyasztói ár: 5.900 Ft

Nyereg: BTS HC pro (307 g); fehér
Ajánlott fogyasztói ár: 4.500 Ft

Láncfeszítő: BTS HC pro 2 (303g); 32-42 fog; piros-fehér
Ajánlott fogyasztói ár: 9.900 Ft

Pedál: BTS HC comp (449 g); piros
Ajánlott fogyasztói ár: 4.500 Ft

Hajtómű: BTS HC pro (953 g); csapággyal 170 mm; fehér; piros lánckerék: 34 fog
Ajánlott fogyasztói ár: 25.900 Ft
(Lánckerék: BTS HC elite 38 fogas piros (92 g) – 9.900 Ft)

Szöveg: KGÁdám
Fotó: Lcs és KGÁdám

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo