A teleszkópokat, rugóstagokat és állítható nyeregcsöveket gyártó cég évről-évre érdekes újdonságokkal áll elő. Jövőre jön egy USD kialakítású arany villa is.
Az amerikaiak X-Fusion márkanév alatt 1999 óta készítenek teleszkópokat és rugóstagokat, de korábbi, gyártás során megszerzett tapasztalataikat is felhasználják a tervezés során. A cég központja az USA nyugati partján, Santa Cruzban található, így a legújabb termékek teszteléséhez is adott a környezet. A fejlesztés során az egyszerűen nagyszerű elvet követik, viszont ehhez a legjobb alapanyagokat és gyártástechnológiát használják fel.
A termékek tökéletesítésében segítségükre van Brian Lopes MTB legenda is, aki több mint 20 év versenyzői tapasztalattal a háta mögött hiteles tesztelőnek tekinthető, visszajelzéseit és tanácsait felhasználják a mérnökök a fejlesztés során. Idén augusztus végén már a prototípus, 2016-os X-Fusion Sweep villát és titán rugós Vector tagot láthatták az érdeklődők Lopes Intense Tracer gépébe építve.
A jövő évi modellpaletta bemutatását kezdjük a már jól ismert Velvet modellel. Alapvetően 26”-os kerékmérethez tervezett, 32 mm átmérőjű becsúszószárakkal rendelkező, cross country/trail villa, aminek rugóútja szétszedés után változtatható 100-120-140 milliméterre. Levegős teleszkóp van szó, amiben a csillapítást a már jól ismert RL2 cartridge (zárt) rendszer végzi. Állítható a visszaút csillapítás mértéke, valamint a lockout sem maradt ki, létezik villavállról zárható, illetve kormányra szerelhető karral működő változat is.
A Velvet akár 650B kerekekkel is kompatibilissé tehető szétszedés után, hézagoló behelyezésével. A vásárlóknak minden opció rendelkezésükre áll, egyenes (1 1/8”) vagy Tapered (1 1/8” -1,5”) nyakcső, 15 mm-es LockX átmenő tengely vagy hagyományos 9 mm-es gyorszárakkal kompatibilis papucs.
2015-re új modell a Streat, ami gyakorlatilag a Velvet kifejezetten 27,5”-es kerekekhez tervezett változata. Ez abban nyilvánul meg, hogy más a villanyak kialakítása, ezáltal az offset (rake) 42 mm helyett 46 mm-re nőtt. Ezzel csökken az utánfutás (trail), ami játékosabb, agilisabb irányítást tesz lehetővé.
Ezen kívül a belsőségeket és a változatokat tekintve teljesen megegyezik a Velvet modellel. A legkönnyebb változat tömege (gyorszár, villavál llockout) 1730 gramm környékén van.
Ugyanehhez a családhoz tartozik a 29”-es kerékmérethez készülő Slide is. A rugóút ennél a típusnál 80-100-120 mm között változtatható szétszerelés útján, egy stiftet kell más pozícióba rakni a levegős szárban levő nyomórúdon, akárcsak a kisebb kerekekhez tartozó modelleknél. A Slide is kapható egyenes és kúpos nyakcsővel, továbbá hagyományos – vagy átmenő tengellyel.
A következő csoportban a főként all-mountain/enduro felhasználásra szánt, 34 mm-es becsúszókkal rendelkező villák kaptak helyet.
Ezek is az RL2 vagy kormányról blokkolható RL2R csillapítási rendszert használják, viszont a megfelelő merevség elérése érdekében csak kúpos nyakcsővel és átmenő tengelyes papuccsal kerülnek forgalomba. 26”-os kerekekhez a Slant ajánlható, jó kompromisszumot jelent azoknak, akik szeretnek agresszívebben lejtőzni, technikás helyeket próbálgatni, de a mászásokat is szeretnék élvezni. Utóbbi estén jön jól a 2kg alatti tömeg. A rugóút a fent említett módon állítható 100-160 milliméter között 20 mm-es lépésekben.
A tavalyi év újdonsága 650B kerekekhez optimalizált Sweep modell volt, ami tulajdonképpen a Slant modell nagyobb kerékmérethez igazított változata, megváltoztatott offset értékkel. Érdekesség, hogy Brian Lopes már a 2016-os Sweep teleszkópot teszteli, amibe új csillapító egység került, állítható rajta a kis – és nagy sebességű kompresszió is.
A Sweep nagytestvére a 29”-es kerékmérethez passzoló Trace modell. A nagyobb kerék miatt itt a rugóút 80 és 140 mm között állítható 20 mm-enként.
Az X-Fusion villák évek óta a prémium kategóriába tartoznak a felhasznált anyagokat, a gyártást és az összeszerelést tekintve. Az utóbbi időben marketing szempontból is szeretnék ezt kommunikálni, ezért szükség volt egy olyan modellre, amitől mindenkinek leesik az álla, így megszületett a Revel.
A „szolid” arany felületkezelés és az USD kialakítás miatt mindenki megbámulja és valószínűleg nem csak a kiállítások pultjain, hanem élesben is jól teljesíthet. A költségek nem igazán játszottak szerepet a tervezésénél, egyszerűen a legjobb villát akarták megalkotni, ami a piacon lehetséges. Kézzel szerelik őket össze az Egyesült Államokban, talán ezért is limitált mennyiségben készül. A villát Paul Turner, a Rock Shox alapítója tervezte. Tudni kell, hogy Turner rengeteg tapasztalattal rendelkezik az USD villák terén, hiszen az etalonnak tekinthető Maverick teleszkópok is az ő művei. Nézzük az előnyöket: jobb súlyelosztás, folyamatosan kenést kapó becsúszószárak, finomabb megindulás és jobb mozgás. A legfőbb problémaként a torziós merevség hiánya merülhet fel, de ezt az X-Fusion mérnökei egyrészt három ponton megvezetett (trilateral keyway) becsúszókkal, másrészt 20 mm-es átmenő tengellyel küszöbölték ki. A becsúszószárak átmérője 34 mm. Az egyik szárban dupla levegőkamrás rugózás található, míg a másikban az X-Fusion csúcs, HLR csillapítási rendszere kapott helyet. Teljesen személyre szabható a teleszkóp kis és nagy sebességű is kompressziót állíthatunk a visszaút csillapítás variálhatósága mellett. Amit hiányoltunk a Rock Shox RS1 modelljénél, azt megtalálhatjuk a Revel villán, védőlemezek takarják a becsúszókat. A 27,5”-es kerekekhez készülő változat 160 mm-t, míg a 29”-es 140 mm-t mozog. A videókon meglehetősen bíztatóan a teljesítménye, élesben nem valószínű, hogy lesz lehetőségünk tesztelni.
Videón a Revel technikai részletei és összeszerelése
A tavaly bemutatott Metric modell enduro/freeride bringákhoz készül, belülről állítható 160 vagy 180 mm rugóútra. A korábban nagy népszerűségnek örvendő Vengeance modellt váltja. 2015-re újdonság, hogy lesznek külön 26”-os és 650B kerekhez igazított offsettel rendelkező változatok.
A csillapítást itt is a Revel esetén részletezett HLR egység végzi. Az átmenő tengely itt már nem gyorszáras, hanem csavaros kialakítású. Egyedi, hogy a külső szár oldalára karbon védőelemek szerelhetők, hogy esetleges bukásnál ne a magnézium külső szárat verjük oda a sziklákhoz.
A teleszkópok sorát a DH villának szánt duplavállas kialakítású RV1 zárja. A rugózó elem acélrugó, a csillapítást tekintve megegyezik a Metric típussal, rugóútja 180 mm vagy 200 mm lehet. A becsúszószárak 36 mm átmérőjűek, ami a Fox 40-hez képest kevésnek tűnhet, de például a Rock Shox is 35 mm-es becsúszókat használ a Boxxer esetében.
Az X-Fusion rugóstagok terén is tapasztalt gyártónak számít, évek óta beszállítója olyan nagynevű cégeknek, mint például a Specialized.
Bár a hangsúly inkább az all-mountain/enduro modelleken van, az amerikaiak is készítenek kifejezetten könnyű, cross country versenyzésre szánt rugóstagot Microlite RL néven. A mindössze 170 grammos levegős tag tömítésein javítottak az elmúlt időszakban. A visszaút csillapítás mértéke állítható, valamint lockolható is a tag. A tulajdonosok dolgát megkönnyíti a beállításban a hivatalos weboldalon található légnyomás kalkulátor.
Az itthon legtöbbek által ismert O2 tagoknak négy különböző változata érhető el jövőre. Az RL változatban állítható a visszaút csillapítás és egy a tagon elhelyezett karral zárható, míg az RLR verzió már megkapta a kormányról vezérlő lockout kart. Az RLX gyakorlatilag a másik nagy amerikai gyártó CTD rendszeréhez hasonló, egy zárt egy nyitott és egy köztes (pedal) állással. Az RCX esetén a köztes tartományt még két részre osztottál, így négy különböző karakterisztika közül választhatjuk ki a nekünk tökéleteset menet közben.
2015-re újdonságként jelentkezik a Stage rugóstag. Legfőképp trail/enduro felhasználásra szánják, amire a vastag becsúszóból is következtethetünk. A kialakítása a Vector szériára épül, viszont a túlfolyót elhagyták, így egy könnyű levegős tag lett a végeredmény. A nagyobb ház és becsúszó miatt jobban vezeti el a mozgás súrlódásából adódó felmelegedést, továbbá a nagyobb átmérőknek köszönhetően az olaj térfogatárama is nagyobb, ami hosszú rugóúttal rendelkező bringáknál előnyös. A csillapítási elv megegyezik az O2 modellnél bemutatott háromállású RCX rendszerrel.
A Vector tagok évek óta jó hírnévnek örvendenek az agresszívebb szakágak bringásai körében. A Vector Air HLR atökéletesen testre szabható levegős freeride/DH tag, külön állíthatjuk a fő légkamra légnyomását, a túlfolyó légnyomását, kis és nagy sebességű kompressziót, visszaút csillapítást és rugóút végi progresszivitást.
Az RC verzió szerényebb állítási lehetőségekkel rendelkezik, de átlagos felhasználóknak ez talán nagyobb előny, mint hátrány. Természetesen nem veszett ki a kínálatból a rugós Vector sem, ami szintén rengeteg állítási lehetőséget kínál. Brian Lopes ilyet használ a saját enduro gépében is titán rugóval.
Végül, de nem utolsó sorban következzenek a napjainkban egyre nagyobb teret hódító állítható nyeregcsövek. A HiLo széria 3 modellből áll, az alap típus 100 vagy 125 mm úttal rendelkezik és mindhárom elterjedt nyeregcső átmérő szabványhoz vásárolható. (27,2 mm esetén csak 100 mm mozgással.)
Az SL széria a legkönnyebb a sorban, viszont csak 30,9 mm és 31,6 mm-es átmérőben készül. Kábel nélkül mindössze 450 gramm a tömege, ami már akár technikás terepeket kedvelő XC bringásnak is elfogadható.
Jövőre újdonság a HiLo Starte széria, alul kijövő bowdennel, ami integrált kábel elvezetésű vázakkal is kompatibilis. 125-150 mm-t állítható verziók vannak, a nyereg rögzítésére kétcsavaros megoldást találtak ki az amerikai mérnökök.
A HiLo modellek a joystick-szerű, BAT fantázianévre keresztelt, kormányra szerelhető vezérlőkarral kerülnek a boltokba.
Összességében, aki minőségi és tartós alkatrészeket szeretne venni a kerékpárjához, a nagy gyártókhoz képest kedvező áron, annak érdemes végignéznie az X-Fusion kínálatát. Korábbi modellek most elképesztően jó áron kaphatóak a forgalmazó honlapján.
Magyarországi X-Fusion információk, most rendkívüli akciókkal: MR Projekt Bikes
X-Fusion Facebook oldal
(X)