fbpx

X-Fusion 2015 az Eurobike kiállításon – álmaimban Amerika…

A teleszkópokat, rugóstagokat és állítható nyeregcsöveket gyártó cég évről-évre érdekes újdonságokkal áll elő. Jövőre jön egy USD kialakítású arany villa is. 

Az amerikaiak X-Fusion márkanév alatt 1999 óta készítenek teleszkópokat és rugóstagokat, de korábbi, gyártás során megszerzett tapasztalataikat is felhasználják a tervezés során.  A cég központja az USA nyugati partján, Santa Cruzban található, így a legújabb termékek teszteléséhez is adott a környezet. A fejlesztés során az egyszerűen nagyszerű elvet követik, viszont ehhez a legjobb alapanyagokat és gyártástechnológiát használják fel.

A termékek tökéletesítésében segítségükre van Brian Lopes MTB legenda is, aki több mint 20 év versenyzői tapasztalattal a háta mögött hiteles tesztelőnek tekinthető, visszajelzéseit és tanácsait felhasználják a mérnökök a fejlesztés során. Idén augusztus végén már a prototípus, 2016-os X-Fusion Sweep villát és titán rugós Vector tagot láthatták az érdeklődők Lopes Intense Tracer gépébe építve.

X-Fusion 2015 - 32 mm-es becsúszóval rendelkező villák

X-Fusion 2015 – 32 mm-es becsúszóval rendelkező villák

A jövő évi modellpaletta bemutatását kezdjük a már jól ismert Velvet modellel. Alapvetően 26”-os kerékmérethez tervezett, 32 mm átmérőjű becsúszószárakkal rendelkező, cross country/trail villa, aminek rugóútja szétszedés után változtatható 100-120-140 milliméterre. Levegős teleszkóp van szó, amiben a csillapítást a már jól ismert RL2 cartridge (zárt) rendszer végzi. Állítható a visszaút csillapítás mértéke, valamint a lockout sem maradt ki, létezik villavállról zárható, illetve kormányra szerelhető karral működő változat is.

X-Fusion Velvet

X-Fusion Velvet

A Velvet akár 650B kerekekkel is kompatibilissé tehető szétszedés után, hézagoló behelyezésével. A vásárlóknak minden opció rendelkezésükre áll, egyenes (1 1/8”) vagy Tapered (1 1/8” -1,5”) nyakcső, 15 mm-es LockX átmenő tengely vagy hagyományos  9 mm-es gyorszárakkal kompatibilis papucs.

X-Fusion RL2 cartridge

X-Fusion RL2 cartridge

2015-re új modell a Streat, ami gyakorlatilag a Velvet kifejezetten 27,5”-es kerekekhez tervezett változata. Ez abban nyilvánul meg, hogy más a villanyak kialakítása, ezáltal az offset (rake) 42 mm helyett 46 mm-re nőtt. Ezzel csökken az utánfutás (trail), ami játékosabb, agilisabb irányítást tesz lehetővé.

X-Fusion Streat

X-Fusion Streat

Ezen kívül a belsőségeket és a változatokat tekintve teljesen megegyezik a Velvet modellel. A legkönnyebb változat tömege (gyorszár, villavál llockout) 1730 gramm környékén van.

X-Fusion Streat 15 mm-es LockX átmenő tengellyel

X-Fusion Streat 15 mm-es LockX átmenő tengellyel

Ugyanehhez a családhoz tartozik a 29”-es kerékmérethez készülő Slide is. A rugóút ennél a típusnál 80-100-120 mm között változtatható szétszerelés útján, egy stiftet kell más pozícióba rakni a levegős szárban levő nyomórúdon, akárcsak a kisebb kerekekhez tartozó modelleknél. A Slide is kapható egyenes és kúpos nyakcsővel, továbbá hagyományos – vagy átmenő tengellyel.

X-Fusion Slide

X-Fusion Slide

A következő csoportban a főként all-mountain/enduro felhasználásra szánt, 34 mm-es becsúszókkal rendelkező villák kaptak helyet.

X-Fusion 2015 - teleszkópok keményebb felhasználáshoz

X-Fusion 2015 – teleszkópok keményebb felhasználáshoz

Ezek is az RL2 vagy kormányról blokkolható RL2R csillapítási rendszert használják, viszont a megfelelő merevség elérése érdekében csak kúpos nyakcsővel és átmenő tengelyes papuccsal kerülnek forgalomba. 26”-os kerekekhez a Slant ajánlható, jó kompromisszumot jelent azoknak, akik szeretnek agresszívebben lejtőzni, technikás helyeket próbálgatni, de a mászásokat is szeretnék élvezni. Utóbbi estén jön jól a 2kg alatti tömeg. A rugóút a fent említett módon állítható 100-160 milliméter között 20 mm-es lépésekben.

X-Fusion Slant

X-Fusion Slant

A tavalyi év újdonsága 650B kerekekhez optimalizált Sweep modell volt, ami tulajdonképpen a Slant modell nagyobb kerékmérethez igazított változata, megváltoztatott offset értékkel. Érdekesség, hogy Brian Lopes már a 2016-os Sweep teleszkópot teszteli, amibe új csillapító egység került, állítható rajta a kis – és nagy sebességű kompresszió is.

X-Fusion Sweep

X-Fusion Sweep

A Sweep nagytestvére a 29”-es kerékmérethez passzoló Trace modell. A nagyobb kerék miatt itt a rugóút 80 és 140 mm között állítható 20 mm-enként.

X-Fusion Trace

X-Fusion Trace

Az X-Fusion villák évek óta a prémium kategóriába tartoznak a felhasznált anyagokat, a gyártást és az összeszerelést tekintve. Az utóbbi időben marketing szempontból is szeretnék ezt kommunikálni, ezért szükség volt egy olyan modellre, amitől mindenkinek leesik az álla, így megszületett a Revel.

X-Fusion Revel

X-Fusion Revel

A „szolid” arany felületkezelés és az USD kialakítás miatt mindenki megbámulja és valószínűleg nem csak a kiállítások pultjain, hanem élesben is jól teljesíthet. A költségek nem igazán játszottak szerepet a tervezésénél, egyszerűen a legjobb villát akarták megalkotni, ami a piacon lehetséges. Kézzel szerelik őket össze az Egyesült Államokban, talán ezért is limitált mennyiségben készül. A villát Paul Turner, a Rock Shox alapítója tervezte. Tudni kell, hogy Turner rengeteg tapasztalattal rendelkezik az USD villák terén, hiszen az etalonnak tekinthető Maverick teleszkópok is az ő művei. Nézzük az előnyöket: jobb súlyelosztás, folyamatosan kenést kapó becsúszószárak, finomabb megindulás és jobb mozgás. A legfőbb problémaként a torziós merevség hiánya merülhet fel, de ezt az X-Fusion mérnökei egyrészt három ponton megvezetett (trilateral keyway) becsúszókkal, másrészt 20 mm-es átmenő tengellyel küszöbölték ki. A becsúszószárak átmérője 34 mm. Az egyik szárban dupla levegőkamrás rugózás található, míg a másikban az X-Fusion csúcs, HLR csillapítási rendszere kapott helyet. Teljesen személyre szabható a teleszkóp kis és nagy sebességű is kompressziót állíthatunk a visszaút csillapítás variálhatósága mellett. Amit hiányoltunk a Rock Shox RS1 modelljénél, azt megtalálhatjuk a Revel villán, védőlemezek takarják a becsúszókat. A 27,5”-es kerekekhez készülő változat 160 mm-t, míg a 29”-es 140 mm-t mozog. A videókon meglehetősen bíztatóan a teljesítménye, élesben nem valószínű, hogy lesz lehetőségünk tesztelni.

Videón a Revel technikai részletei és összeszerelése

A tavaly bemutatott Metric modell enduro/freeride bringákhoz készül, belülről állítható 160 vagy 180 mm rugóútra. A korábban nagy népszerűségnek örvendő Vengeance modellt váltja. 2015-re újdonság, hogy lesznek külön 26”-os és 650B kerekhez igazított offsettel rendelkező változatok.

X-Fusion Metric

X-Fusion Metric

A csillapítást itt is a Revel esetén részletezett HLR egység végzi. Az átmenő tengely itt már nem gyorszáras, hanem csavaros kialakítású. Egyedi, hogy a külső szár oldalára karbon védőelemek szerelhetők, hogy esetleges bukásnál ne a magnézium külső szárat verjük oda a sziklákhoz.

Védőelem az X-Fusion Metric villán

Védőelem az X-Fusion Metric villán

A teleszkópok sorát a DH villának szánt duplavállas kialakítású RV1 zárja. A rugózó elem acélrugó, a csillapítást tekintve megegyezik a Metric típussal, rugóútja 180 mm vagy 200 mm lehet. A becsúszószárak 36 mm átmérőjűek, ami a Fox 40-hez képest kevésnek tűnhet, de például a Rock Shox is 35 mm-es becsúszókat használ a Boxxer esetében.

X-Fusion RV1

X-Fusion RV1

Az X-Fusion rugóstagok terén is tapasztalt gyártónak számít, évek óta beszállítója olyan nagynevű cégeknek, mint például a Specialized.

X-Fusion 2015 - rugóstagok

X-Fusion 2015 – rugóstagok

Bár a hangsúly inkább az all-mountain/enduro modelleken van, az amerikaiak is készítenek kifejezetten könnyű, cross country versenyzésre szánt rugóstagot Microlite RL néven. A mindössze 170 grammos levegős tag tömítésein javítottak az elmúlt időszakban. A visszaút csillapítás mértéke állítható, valamint lockolható is a tag. A tulajdonosok dolgát megkönnyíti a beállításban a hivatalos weboldalon található légnyomás kalkulátor.

X-Fusion Microlite

X-Fusion Microlite

Az itthon legtöbbek által ismert O2 tagoknak négy különböző változata érhető el jövőre.  Az RL változatban állítható a visszaút csillapítás és egy a tagon elhelyezett karral zárható, míg az RLR verzió már megkapta a kormányról vezérlő lockout kart. Az RLX gyakorlatilag a másik nagy amerikai gyártó CTD rendszeréhez hasonló, egy zárt egy nyitott és egy köztes (pedal) állással. Az RCX esetén a köztes tartományt még két részre osztottál, így négy különböző karakterisztika közül választhatjuk ki a nekünk tökéleteset menet közben.

X-Fusion O2 RCX

X-Fusion O2 RCX

2015-re újdonságként jelentkezik a Stage rugóstag. Legfőképp trail/enduro felhasználásra szánják, amire a vastag becsúszóból is következtethetünk. A kialakítása a Vector szériára épül, viszont a túlfolyót elhagyták, így egy könnyű levegős tag lett a végeredmény. A nagyobb ház és becsúszó miatt jobban vezeti el a mozgás súrlódásából adódó felmelegedést, továbbá a nagyobb átmérőknek köszönhetően az olaj térfogatárama is nagyobb, ami hosszú rugóúttal rendelkező bringáknál előnyös. A csillapítási elv megegyezik az O2 modellnél bemutatott háromállású RCX rendszerrel.

X-Fusion Stage

X-Fusion Stage

A Vector tagok évek óta jó hírnévnek örvendenek az agresszívebb szakágak bringásai körében. A Vector Air HLR atökéletesen testre szabható levegős freeride/DH tag, külön állíthatjuk a fő légkamra légnyomását, a túlfolyó légnyomását, kis és nagy sebességű kompressziót, visszaút csillapítást és rugóút végi progresszivitást.

X-Fusion Vector Air

X-Fusion Vector Air

Az RC verzió szerényebb állítási lehetőségekkel rendelkezik, de átlagos felhasználóknak ez talán nagyobb előny, mint hátrány. Természetesen nem veszett ki a kínálatból a rugós Vector sem, ami szintén rengeteg állítási lehetőséget kínál. Brian Lopes ilyet használ a saját enduro gépében is titán rugóval.

X-Fusion Vector Coil

X-Fusion Vector Coil

Végül, de nem utolsó sorban következzenek a napjainkban egyre nagyobb teret hódító állítható nyeregcsövek. A HiLo széria 3 modellből áll, az alap típus 100 vagy 125 mm úttal rendelkezik és mindhárom elterjedt nyeregcső átmérő szabványhoz vásárolható. (27,2 mm esetén csak 100 mm mozgással.)

X-Fusion HiLo paletta

X-Fusion HiLo paletta

Az SL széria a legkönnyebb a sorban, viszont csak 30,9 mm és 31,6 mm-es átmérőben készül. Kábel nélkül mindössze 450 gramm a tömege, ami már akár technikás terepeket kedvelő XC bringásnak is elfogadható.

X-Fusion HiLo SL

X-Fusion HiLo SL

Jövőre újdonság a HiLo Starte széria, alul kijövő bowdennel, ami integrált kábel elvezetésű vázakkal is kompatibilis. 125-150 mm-t állítható verziók vannak, a nyereg rögzítésére kétcsavaros megoldást találtak ki az amerikai mérnökök.

X-Fusion HiLo Strate

X-Fusion HiLo Strate

A HiLo modellek a joystick-szerű, BAT fantázianévre keresztelt, kormányra szerelhető vezérlőkarral kerülnek a boltokba.

X-Fusion "joystick" vezérlőkar

X-Fusion “joystick” vezérlőkar

Összességében, aki minőségi és tartós alkatrészeket szeretne venni a kerékpárjához, a nagy gyártókhoz képest kedvező áron, annak érdemes végignéznie az X-Fusion kínálatát. Korábbi modellek most elképesztően jó áron kaphatóak a forgalmazó honlapján.

Magyarországi X-Fusion információk, most rendkívüli akciókkal: MR Projekt Bikes
X-Fusion Facebook oldal

(X)

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.