Az amerikai gyártó palettája teljessé vált. A Velvet és a Vengeance sikere után jövőre új, duplavállas, 200mm-t mozgó DH villa is a kínálat részét képezi. Az X-Fusion-nél az enduro vonal is tovább erősödik a Metric és Sweep modellekkel.
Az X-Fusion termékei 1999 óta vannak jelen a piacon, de kezdetben főleg beszállítóként tevékenykedtek nagyobb kerékpárgyártók számára. A kaliforniai székhelyű cég szépen fokozatosan építette fel termékpalettáját és napjainkban elért arra a szintre, hogy minden felhasználási területhez képes világszínvonalú teleszkópot vagy rugóstagot gyártani.
Abban, hogy a márka világszinten ismertté váljon hatalmas szerepe volt Brian Lopes-nak, akivel 2012 óta dolgoznak együtt. A legendás MTB versenyző tavaly gondolt egyet, és 41 évesen nekivágott az akkor debütáló XCE Világkupa sorozatnak. Szinte hihetetlen módon, őstehetségét igazolva nyerte meg az első versenyt Belgiumban, megelőzve a fiatal sprintspecialistákat. Kerékpárja egy Ibis Tranny volt, amiben elöl egy 15 mm-es átmenő tengelyes X-Fusion Velvet mozgott. A nagy öreg napjainkban is aktív, mostanában az enduró versenyeken kamatoztatja közel 25 éves tapasztalatát.
A levegős Velvet 26”-os kerekekkel kompatibilis és három különböző kivitelben kapható. 32 mm-es becsúszószárakkal rendelkezik és elérhető hagyományos gyorszáras vagy 15 mm-es Syntace átmenő tengelyes változatban is. Az RL2 modell esetében a visszaút csillapítás mértéke állítható és igény esetén teljesen zárható a villa. A rugóút hossza belsőleg állítható 100-120-140 mm között. 1724 grammos tömegével ez a legkönnyebb X-Fusion villa, de ez a súly itt nem a silány alkatrészek felhasználásából adódik, éppen ellenkezőleg. Olyan részegységek is igényesen megmunkált fém darabok, ahol más gyártók sokszor spórolás céljából például műanyagot használnak. Ez teszi lehetővé, hogy akár 4X szakágban is ilyen villákat használjanak. Az RL2R annyiban tér csak el, hogy kormányról vezérelhető a lockout. Igény esetén az RL2 és RL2R szétszedés után egy hézagoló behelyezésével 27,5”-es kerekekkel is kompatibilissé tehető. Az RL2 DLA plusz tulajdonsága, hogy menet közben állítható a rugóút nagysága, meredek mászások előtt leültethető a teleszkóp, így megkönnyítve a mászást.
A Velvet nagytestvére Slide névre hallgat, 29”-es kerekekhez lett kifejlesztve. Rugóútja 80-100-120 mm között változtatható belsőleg, minden műszaki megoldás azonos a kistestvérrel, annyi kivétellel, hogy ebből még nincs DLA verzió.
A Slant már 34 mm-es becsúszószárakkal rendelkezik, egyfajta arany középutat megtalálva a súly és a merevség határán. Rugóútja széles határok között variálható. 100 és 160 mm között 20 mm-es lépésközönként lehet, a Velvet-nél már bemutatott, RL2 és RL2R csillapítással rendelkező modelleket belsőleg állítani. Ebből is létezik DLA típus, amivel 160 mm-ről 130 mm-re lehet csökkenteni az utat menet közben.
A Sweep teljesen új modell 2014-re, kifejezetten 27,5”-es gépekhez fejlesztve. Gyakorlatilag a Slant 650B specifikus megfelelője.
A Trace is ugyanezt a vonalat képviseli 29”-es bringákhoz. Egyedül a rugóút nagysága más, a belülről állítható RL2 változatok 80-140 mm között változtathatóak, míg a DLA alapból 140 mm-es mozgása 110 mm-re csökkenthető.
A Vengeance már komoly enduro felhasználásra hivatott. 36 mm-es becsúszók, 20 mm-es átmenő X20 Syntace tengely, ezek mind olyan műszaki paraméterek, amik tudatában nem kell félnünk, ha épp egy sziklakerten hajtunk át. A villák maximális rugóútja 170 mm. Egy rugós és három különböző levegős csillapítású változat kapható, mindegyik típusnál állítható a visszaút csillapítás és a kompresszió is. Létezik DLA verzió is. Lockout? Nem, arra itt már nincs szükség…
A Metric teljesen új modell 2014-re. Extravagáns kinézete a magnézium lábakra csavarozható karbon védőpaneleknek köszönhető. A tengely itt is 20 mm-es, de hagyományos csavaros rögzítésű, biztos ami biztos. 180 mm rugóútja szimplavállas létére elég tetemes, állítható rajta a visszaút csillapítás, kis- és nagy sebességű kompresszió is. Levegős villáról lévén szó sejtettem, hogy nem nehéz, de a 2268 grammos gyári adat eléggé meglepett.
Az RV1 az amerikai gyártó első duplavállas teleszkópja, nem titkoltan DH felhasználásra. Ez is megkapta a lábat védő karbon elemeket, akárcsak a Metric. A 36 mm-es becsúszók ebben a szegmensben nem számítanak túl nagy átmérőjűnek, de biztosan elegendő merevséget biztosítanak. Állíthatóság terén a megszokott lehetőségek állnak rendelkezésre: visszaút csillapítás, kis- és nagy sebességű kompresszió.
Rugóstagok terén nincs újdonság 2014-re, azonban a tavaly bemutatott Microlite RL az idei Eurobike kiállításon is sokakat lenyűgözött 170 grammos tömegével. Igazi minimalista dizájn, a benne levő levegő mennyiségén kívül a visszaút csillapítás mértéke állítható, valamint zárható is a tag.
Az O2 már gondolom többeknek ismerős lehet, annak idején ilyen tagokkal szereltek például Merida Ninety Six vázakat, de más nagy gyártók is előszeretettel rendeltek ilyet össztelós gépeikhez. Jövő évre apró változásokon megy keresztül a nagyobb tartósság és a még finomabb, lineáris mozgás érdekében. Hét eltérő szemtávval kapható, 3 különböző változatban. Az RL visszaút csillapítás változtatása mellett egyszerű lockout-tal rendelkezik, míg az RLX és RCX modellek esetében már „pedal” állás is kapcsolható.
A Vector tagok kemény felhasználásra születtek. A Vector Air a gyártó leírása szerint a legjobb lejtőzős tag, a lehető legalacsonyabb súly mellett. Az acélrugós Vector Coil kompromisszummentes DH tag, kiválóan mozoghat együtt az RV1 villával.
Végül az állítható nyeregcsövek bemutatása következik. A HILO SL egyike a legkönnyebb dropper nyeregcsöveknek a maga 450 grammjával. 125 mm-t lehet leengedni, és a hidraulikus kialakításnak köszönhetően gyakorlatilag milliméter pontosan állítható menet közben is, akár a kormányról.
A távkapcsoló kialakítása nekem nagyon tetszett, tényleg illik rá a mondás, hogy egyszerű, de nagyszerű.
Akiknek nem létkérdés a súly, választhatják a hagyományos HILO modellt is 100- vagy 125 mm-es változatban. Előbbi 27,2-es változatban is elérhető, így az már nem kifogás, hogy nincs a vázunkba való ilyen nyeregcső. Eleinte én is kételkedtem ennek a jóságában, de be kell látnom, lefele hatalmas előnyt tud jelenteni és nagyon hamar megszokható.
Összességében, aki manapság jó áron szeretne kiváló minőségű teleszkópokat, rugóstagokat vagy állítható nyeregcsöveket, annak érdemes végigböngészni az X-Fusion választékát. Az Eurobike kiállításon pont fültanúja voltam, ahogy egy gyártó képviselője épp 500 rugóstagot rendelt meg jövő évi modelljeikhez.
Magyarországi X-Fusion információk: http://bikediszkont.hu/
(x)