Olaszország, napsütés, szieszta, pizza, pesto, pasta… Ez most egy más milyen olasz történet lesz. Persze lesz dráma, lesz diadal, de ezúttal korántsem egy idilli környezetben.
Aki még nem látta élőben, az el sem tudja képzelni milyen is a Black Snake. Híres és hírhedt. A második leghosszabb pálya a Világkupa sorozat történetében. Először 2008-ban adott otthont a UCI downhill versenynek, ami egyben az akkori világbajnokság is volt. Azóta a pálya sokat változott, de jó pár legendás szakasz mindig is kihívást jelentett a versenyzők számára. A Black Snake mindig is a legnehezebb UCI downhill pályák között volt számon tartva. Éppen ezért a szervezők a jó hírnév megőrzése érdekében a pálya karbantartást, mondhatni is enyhén elhanyagolták. Így a pálya évről évre csak nehezebbé vált, 2022-ig őrizve ezt az eróziós, ‘jól van az úgy’ szemléletet. Amikor is 2022 évi verseny közben és után rengeteg kritikát kapott a pálya néhány szakasza a versenyzők nagy részétől. Amik lényegében úgy hangoztak, hogy: ők versenyezni jöttek ide, nem pedig meghalni… Többen is mondták (és itt top 20-as versenyzőkről is szó van), hogy ha 2023-ra nem töltik fel a sziklakerteket, és javítanak lényegesen a Black Snake állapotán, akkor nem fognak elindulni ezen a UCI fordulón. Ezt a szervezők komolyan is vették, majd 2023-ra hatalmas erőbefektetéssel, de minden sziklakertet feltöltöttek, az egész pálya frissen shapel-ve várta az indulókat.
És már el is érkeztünk 2024. június 13-hoz. Sok mindennek szemtanúi lehettünk, mint például a nyári hóesésnek. 13°C fogadta a pályát bejárókat, meg persze eső. Sok szakaszt átszalagoztak a tavalyihoz képest, így ment az agyalás a versenyzők között. Csúszós gyökerek, csúszós sziklák. És mivel a pálya 80 %-át ezek az elemek teszik ki, így máris kemény versenyre lehetett számítani.
Csütörtök, edzés. Esések tömkelege. A nyomok próbálgatása, vagyis egyáltalán a pályán maradás volt a cél. Itt még látszólag Bernard Kerr bicskája is beletört az első technikás részbe, ahol is fejjel esett egy sziklára, majd kórházban végezte.
Pénteken a reggeli edzés után kezdődött a kvali. Nőknél Valentina Höll nem hozta a várt eredményt. Így Myriam Nicole kerültbe elsőként a top 15-be. Hoffmannra is rájárt a rúd, mind a kvali futamon, mind a semi-final-ben. Vali esett az utolsó gyökeres leléptető előtt. Balanche-nak nem sikerült futamot befejeznie. Így semi-final-ben Jess Blewitt lett a leggyorsabb elit női versenyző Myriam előtt.
Elit férfiaknál a kvalifikációt Bruni nyerte. Ezen a hétvégén ez volt az utolsó, hogy dobogóra állhatott. Baptiste Pierron hatalmas esése miatti több 10 perces pályazár miatt kaotikus állapot állt fenn, a pályán tartózkodó versenyzők futam lefújása, hideg, eső. Majd végre mindenki leért a pályán közel egy órás késéssel. Majd semi-final-ben már Amaury Pierron vette át Loic Bruni helyét a dobogó legfelsőbb fokán.
A szombati nap sem alakult kedvezően. 10°C a hegyen, a leszálló ködtől a következő kanyarig lehetett ellátni csak, folyton szemerkélő eső, vacogó szurkolók. Pár szakasz ekkora már iszaptengerré változott. Komplett patak folydogált a pályán. Mostoha körülmények között kezdődött a final. Elit nőknél Jess Blewitt verseny előtti edzés körén nagyot esett, így nem tudott rajthoz állni. Nina Hoffmann a Lengyelországban szerzett könyök sérülésével szenvedett még mindig. Valentina ismét esett, de még így is a 5. helyen végzett. Tahnee Seagrave pedig hosszú idő után ismét győzni tudott.
Férfi elit kategóriában Bruni nem hozta a megszokott formáját, annak ellenére sem hogy 24.-ként jutott be a final-be, így viszonylag a mezőny elején indult, amikor a pálya még nem volt annyira sáros, mint amivel a leggyorsabb 10 versenyzőnek kellett megbirkóznia. De így is csak az 5. helyre volt elég a futama ezen a hétvégén. Oliver Davis bukása után nem tudta befejezni a versenyt, Bodhi Kuhn, Matt Walker és Toby Meek esett, Sebastian Holguin hatalmasat bukfencezett. Nagy küzdelemnek lehettünk a szemtanúi. Loris Vergier megismételte a leogangi produkcióját, a ki- és becsatolgatásának, és csúszkálásának 18. hely lett az eredménye. Dakotah Norton tökéletes futama után, Finn Iles is belehúzott. És akkor jött Amaruy Pierron, aki utolsóként rajtolt. Eszméletlenül kontrollált és tökéletes körével majdnem 5 másodperccel gyorsabban ért a célba, mint az akkor hot seat-ben ülő Norton.
Csodák tehát történtek ezen a hétvégén is. Pierron visszatért, és gyorsabb, mint valaha, nyári hó Olaszországban. Kíváncsian várjuk mit tartogat a következő forduló Les Gets-ben.
Fotók: Seffer Judit