fbpx

Új, 12 sebességes, vezeték nélküli Dura-Ace?

A Shimano szabadalmai között 12 sebességes, vezeték nélküli országúti szettre bukkantak. Ez lenne az új Dura-Ace?

Az USA-ban bejegyzett szabadalmak között ezúttal a Shimano nevéhez köthető újdonságot találtak, ami valószínűsíthetően az új Dura-Ace szettben alkalmazott technológiákra vonatkozik, hiszen fékváltókar, 12 sebességes sor szerepel a szabadalomban, amik országúti szettre utalnak, meg hát már éppen itt lenne az ideje az új Dura-Ace bejelentésének…

A szabadalmakat nézve egyértelműen a legnagyobb újdonság, hogy a Shimano is beáll a vezeték nélküli technológia mögé. Már régóta sokan várják, hogy a japán gyártó mikor áll elő vezeték nélküli váltókkal és úgy látszik, hogy belátható időn belül ez meg fog történni. A Shimano soha nem arról volt híres, hogy eszetlenül rohannak előre, de lassan már tényleg ideje volt, hogy felzárkózzon a Sram mellé, mert tényleg sokkal egyszerűbb és problémamentesebb felszerelni egy vezeték nélküli szettet, mint egy olyat, ahol figyelni kell a kábelekre is. Ráadásul a kerékpárgyártók dolgát is leegyszerűsíti, hogyha nem kell foglalkozni olyan dolgokkal, mint a vezetékek elvezetése.
Az első és a hátsó váltó is külön akkumulátorral rendelkezik, de van olyan opció is, ahol a két váltó egy akkuról működik.

A fékváltókarban egy igazán érdekes technológiát találhatunk, nem lesz benne kívülről tölthető akkumulátor, hanem piezoelektromos elven fog működni, tehát konyhanyelven a kerékpár mozgásának hatására fogja megtermelni a fékváltókar a jelküldéshez szükséges energiát. A fékváltókarokból sejthető, hogy lesz felnifékes verzió is az új Dura-Ace-ből, mert hidraulikus és bovdenes változat is található a szabadalmak között.

És persze, amit már mindenki tudott vagy legalábbis sejtett, az új szett 12 sebességes lesz, ebben semmi meglepő nincs, hiszen a Sram és a Campagnolo már régen meglépte ezt, sőt még a Shimano is az MTB szetteknél, de országúton még váratott magára, most viszont úgy látszik, hogy végre lesz (azt azért tegyük hozzá, hogy már nem valós felhasználói igények miatt fejlesztik a 12 sebességes rendszert – szerk.). A szabadalmak közt egy 10-48-as sort találunk, ami kifejezetten meglepő, két okból is. Egyrészt nem feltétlenül várták, hogy a Shimano országúton erőltetni fogja a 10-es legkisebb lánckereket, mert több problémát is felvet, az egyik az, hogy a 10-es lánckeréken a lánc már erősen nem hatékonyan fut, így a mai minden tized watt számít, szuper csapágyak, stb trendbe nem igazán fér bele, és a japánok elég érzékenyek szoktak erre lenni (bár lehet a konkurencia nyomása miatt meg kellett mutatni, hogy ők is tudnak ilyet), a másik pedig, hogy teljesen át kell tervezni a kazettatesteket és a sorok belső felépítését a kicsi lánckerék miatt, mert a mai szabványra 11-nél kisebb nem fér fel. A másik meglepő a sorban az óriási 48-as lánckerék, ami azt sejteti, hogy lesz gravel használásra is készült verzió is az országúti sorok mellett.

Kíváncsian várjuk, hogy mikor fogja bejelenteni a Shimano az új szettet, de akár még az is megeshet, hogy legalább fél évet kell várnunk rá vagy csak a 2023-as palettán jelenik meg…

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.