21 szakasz, 3360 kilométer, hét hegyi befutó és csak 41, 5 kilométernyi időfutam. Röviden ezekkel az adatokkal lehet jellemezni a szombaton rajtoló 102. Tour de France programját.
Az idei francia körverseny ismételten külföldről, a hollandiai Utrechtből indul. Egy 13,8 kilométeres egyéni időfutam vár itt a bringásokra szombaton, amivel majd le is tudhatják a magányos küzdelmet az idő ellen az elkövetkező három hétre. Amióta ez a szakasztípus szerepel a programban, soha nem tervezték még ilyen rövidre.
A 9. szakaszon, jövő vasárnap teljesítendő 28 kilométeres csapatidőfutam sem lesz hosszú. Hol van már a 2012-es esztendő, amikor egy prológ és két egyéni időfutam szerepelt a programban, összesen 101,4 kilométerrel.
Az első hét szokás szerint elsősorban a sprintereké, a 2. , 5. és 7. szakaszokon hagyományos mezőnyhajrá várható, már ha nem cincálja szét túlságosan a pelotont az oldalszél. Vasárnap az idei rendkívül szeles Gent-Wevelgemen tapasztaltakhoz hasonlókra van meg az esély a szárazföld belsejében, míg az azt következő esetekben a tengerpart mentén húzódó útvonal miatt fordulhat elő, hogy a természet ilyen formán beavatkozik a versenybe.
A program további részében Mark Cavendishnek (Etixx-Quick Step), André Greipelnek (Lotto-Soudal) és a többi klasszikus sprinternek legvalószínűbb, hogy már csak a párizsi utolsó etapon marad még lehetősége jó formáját bizonyítani. Ezzel együtt a pontverseny új számítása mégiscsak a síkvidéki srácoknak kedvez jobban, a klasszikus mezőnyhajrát sejtető szakaszokon jóval bőkezűbben osztogatják a pontokat a szervezők, mint a későbbi etapokon, kevésbé jutalmazott, ha egy sprinter a közepesen nehéz hegyi szakaszokon is képes szorgalmasan pontokat gyűjtögetni.
Azok sem maradnak azonban csemege nélkül már az első héten sem, akik nem igazán tudnak megbarátkozni azzal, ha egy verseny útvonala teljességgel sík. Már rögtön a harmadik szakasz végén, hétfőn egy brutális, közel 27%-os meredekségű emelkedővel találja magát szembe a mezőny. A Mur de Huy a tavaszi szezonban tradicionálisan a középső ardenneki klasszikus, a La Fléche Wallonne fináléja, most pedig bekerült a Tour de France programjába is. Elsősorban az e verseny akadályait sikerrel vevő kerékpárosoktól számíthatunk akcióra, többek között a háromszoros győztes (2006, 2014, 2015) Alejandro Valverdén (Movistar) lesz majd a világ szeme azon az utolsó 1300 méteren. Hasonló lesz majd a nyolcadik szakasz a Mur-de Bretagne befutójával, de a csütörtöki le havre-i befutó (6. szakasz) sem lesz sima ügy a befutó 850 méteren tartó átlag 7%-os meredekségével.
A tavaszi klasszikus egynaposok királynője, a Párizs-Roubaix is újra megidéződik majd az idei Tour de France-on. Most a 4. szakaszon lesz hét szektoron keresztül, összesen 13,4 kilométer hosszúságú rázató a programban. Ebből egy még Belgiumban és hat francia területen, amelyekből csak három egyezik egyébként a Párizs-Roubaix szektoraival. A nagymenők közül a tavaly címvédőként már az első héten távozni kényszerülő Christopher Fromme (Sky) és a macskaköves útborítással néhány tavaszi versenyen sikertelenül barátkozni próbáló Nairo Quintana (Movistar) valószínűleg nem ezt a napot várja a legjobban – legfeljebb annyiban csak, hogy végre legyenek túl rajta.
Mint látható, kemény emelkedőkkel és nehéz útviszonyokkal már az első héten találkozik a mezőny, a komolyabb hegyi szakaszok azonban csak az első pihenőnap (2015. július 13, hétfő) után következnek majd. Idén az óramutató járásával ellentétesen halad a mezőny – egy pillantást vetve a térképre jól látható, hogy most inkább csak jelképesen – körbe Franciaországban, így a 2015-ös kiírásban előbb a Pireneusok lesznek soron, majd a Francia-középhegységen átvágva következnek az Alpok.
Idén a Pireneusok 3:4 arányban alulmaradnak az Alpokkal szemben, már ami a rájuk szánt napok számát illeti (és nyilván taktikailag is másféle verseny zajlik a 10-12. szakasz környékén, mint a 19. vagy a 20. esetében), de ez messze nem azt jelenti, hogy ne lenne érdemes követni az itt zajló küzdelmet is.
A 10. szakasz hegyi befutója, La Pierre-Saint-Martin lesz az idei Tour de France első kiemelt kategóriájú hegye (ritka, de a verseny 112 éves történetében még mindig akad “újonc” emelkedő), a Pireneusokban ezenkívül még a Col du Tourmalet (11. szakasz, átlagosan 7,3%-os emelkedés 17, 1 kilométeren keresztül) és a Plateau de Beille (12. szakasz befutója, átlag 7,9% és 15,8 km) tartozik ebbe a besorolásba.
A 10. szakasz az első összecsapást jelentheti a sárga trikóért vívott küzdelemben, igazi szakítópróba abban az értelemben, hogy a 15,3 kilométer hosszú utolsó emelkedő során (miközben a meredekség átlagosan 7,5%-os) az a csapat, amelyik magához tudja ragadni a kezdeményezést, sorra szakíthatja, rázhatja le magáról az ellenfeleket. Minden további nagyban függ majd ettől az első erőpróbától, az mindenesetre valószínűsíthető, hogy a négy darab 3., egy 1. és egy kiemelt kategóriás emelkedővel rendelkező 11. szakaszon illetve az egy 2., két 1. és egy kiemelt kategóriát magába foglaló 12. szakaszon a hegyi trikóért folyó közdelemben szorgosan lehet majd pontokat gyűjteni.
Ezek után következik néhány nap a Francia-középhegységben, ezek jellegzetesen a szökevényeknek kedvező útvonalnak tűnnek (Gapba amúgy is rendszerint szökevények érnek be leghamarabb): hol a vége lesz egy kicsit – aztán kicsit jobban – dombosabb (13., 14., 16. szakaszok), hol az első fele (15. szakasz).
Utóbbi esetben viszont annak, aki vígan akar a szakasz utolsó egy harmadában síkvidéki körülmények között tekerni, előbb még egy 2. kategóriás emelkedővel is meg kell a útvonal közepén küzdenie. A mezőny Gapban tölti a második pihenőnapját, hogy aztán következzék az idei verseny nagy fináléja.
Az alpokbeli szakaszok közül a 17. útvonalát megismerhette már, aki követte az idei Critérium du Dauphine-t (azon belül is az 5. etapot), ez az a szakasz, aminek inkább a meredek lejtmenetei lesznek érdekesek, amiken a júniusi versenyen Romain Bardet (Ag2R) olyan nagyon bátran ment végig.
Hasonlóan meredek lesz felfelé és lefelé is a 18. szakasz kiemelt kategóriás emelkedője, a Col du Glandon. Az utolsó négy hegyi szakasz közül egyébként ez lesz az egyetlen, amelyik nem hegytetőn ér véget, a Col du Glandon után még egy 2. kategóriás emelkedőt kell teljesítenie a versenyzőknek (ezen a szakaszon összesen három 3. és három 2. kategóriás lesz még a kiemelt hegyen túl), de a befutó, Saint-Jean-de-Maurienne már a völgyben lesz.
A két utolsó nap a hegyekben két relatív rövidebb szakaszt jelent. A pénteki (2015.július 24.) 19. szakasz 138 kilométeres lesz, közepén magasodik a Col de la Croix de Fer kiemelt kategóriás emelkedője. A hegy Természet anyának köszönhetően utólag a csupán 110,5 kilométeres 20. szakasz programjába is bekerült: fölcsuszamlás veszélye miatt ugyanis a Col du Galibier-t a szervezők kénytelenek volta törölni az útvonalból.
Így aztán két napig fog tartani a lassú szenvedés: a Col de la Croix de Fer ugyanis a leghosszabb (22,4 kilométer) az idei Tour de France emelkedői közül, ehhez azonban “csak” egy 6,9%-os átlagmeredekség járul. Az emelkedő teljesítésével azonban még messze nem ér véget egyik nap sem, a 19. szakaszon a La Toussuire (18 km, 6,1%) vár a versenyzőkre (ez az az emelkedő, ahol 2012-ben Cristopher Froome segítőként majdnem elhagyta első számú emberét, Bradley Wigginst), míg a szombati 20. szakaszon a legeslegutolsó mindent eldöntő hegyi befutó Alpe d’Huez, a legendás kőkemény hegymenet (átlagban 8,1%) 13,8 kilométeren keresztül.
Mind a tény, hogy ezeken a szakaszokon már nincs értelme tartalékolni, mind pedig a szakaszok hosszúsága reménykedésre adhat okot, hogy ezeken a napokon, főleg az utolsó emelkedőn látványos, tűzijátékszerű, támadást támadás követő versenyzésnek lehetünk tanúi a sárga trikó legnagyobb esélyesei részéről.
Párizsban pedig a 102. Tour de France is a szokásos gálával zárul: a körözéssel a Champs-Élysées-n, ahol újra meccselhetnek a még versenyben maradt sprinterek.
Szakaszok:
- 1. szakasz: 113.8 km Utrecht / Utrecht
- 2. szakasz: 166 km Utrecht / Zélande
- 3. szakasz: 159.5 km Anvers / Huy
- 4. szakasz: 223.5 km Seraing / Cambrai
- 5. szakasz: 189.5 km Arras Communauté Urbaine / Amiens Métropole
- 6. szakasz: 191.5 km Abbeville / Le Havre
- 7. szakasz: 190.5 km Livarot / Fougères
- 8. szakasz: 181.5 km Rennes / Mûr-de-Bretagne
- 9. szakasz: 28 km Vannes / Plumelec
- Pihenőnap: Pau
- 10. szakasz: 167 km Tarbes / La Pierre-Saint-Martin
- 11. szakasz: 188 km Pau / Cauterets – Vallée de Saint-Savin
- 12. szakasz: 195 km Lannemezan / Plateau de Beille
- 13. szakasz: 198.5 km Muret / Rodez
- 14. szakasz: 178.5 km Rodez / Mende
- 15. szakasz: 183 km Mende / Valence
- 16. szakasz: 201 km Bourg-de-Péage / Gap
- Pihenőnap: Gap
- 17. szakasz: 161 km Digne-les-Bains / Pra Loup
- 18. szakasz: 186.5 km Gap / Saint-Jean-de-Maurienne
- 19. szakasz: 138 km Saint-Jean-de-Maurienne / La Toussuire – Les Sybelles
- 20. szakasz: 110.5 km Modane Valfréjus / Alpe d’Huez
- 21. szakasz: 109.5 km Sèvres – Grand Paris Seine Ouest / Paris Champs-Élysées
Szintrajzok: