Ma is egy népes tagsággal rendelkező “ős-montis” egyesület következik a Tablóban, a Merida Maraton Team CST.
A tegnap bemutatott Salgótarjáni HKE-hez hasonlóan a Merida Maraton Team CST is állandó résztvevője a magyar mountain bike életnek.
Korábban a szakág első olimpikonát, Vinczeffy Zsoltot adták a hazai sportnak, és az egyik (ha nem “A”) leghosszabb dicsőséglistával rendelkeznek akár az XCO, akár a maraton szakágban. A csapat részéről a vezető, Mikula Gábor állt rendelkezésünkre.
A “Tabló” célja: A Bikemag.hu szerkesztősége lehetőséget biztosít a hazai egyesületeknek, hogy egy riport keretében bemutatkozhassanak az oldalunkon és nem utolsósorban kifejezzék céljaikat, elvárásaikat a hazai kerékpáros sportéletben. Ha úgy tetszik, idővel megteremtve egy közös értékrend alapjait, fórumot adva a párbeszédnek, amibe bárki bekapcsolódhat. Aktív november – terveink szerint naponta jelentkezünk a bemutatkozó anyagokkal, melyekkel nem titkolt célunk lenne megkönnyíteni az egyesületek számára a párbeszédet, egy közös irány kijelölését. Reméljük, hogy a tabló ezután is tovább bővül, nem szeretnénk kihagyni senkit, aki dolgozik a hazai kerékpársportért.
Az egyesület bemutatása:
Bikemag: Kérlek mutasd be néhány mondatban az egyesületeteket! (Mióta, hányan, hogyan, miből, milyen konstrukcióban működtetitek a csapatot?)
Mikula Gábor: A csapatot Maraton Sport Club néven 1997-ben hoztuk létre. Popovics Gyuri (Maraton Kerékpárüzlet – névadó) és akkori szűkebb baráti körünk segédkezett az alapításban. Viszont alapítóként részt vettem az 1994-95-ben debütált FRONT MTB Clubban is, de más céljaink voltak, így elváltak útjaink. Az akkori versenyrendszer megkívánta, hogy egyesületi tagsággal rendelkezzünk, hiszen így tudtunk a „hobby” versenyzésnél magasabb kategóriában rajthoz állni. Alap bevételünk a tagsági díj, közhasznúak nem vagyunk, illetve hosszú évek óta stabil szponzori háttérrel rendelkezünk a Merida és a CST hazai forgalmazójának a BikeFun Hungary Kft.-nek köszönhetően. Sportolóink alapvetően hegyikerékpárosok (XCO, XCM, DH szakágban), de rajthoz állunk a reneszánszát élő CX szakágban. Országúti versenyeken egy kisebb bázissal szerepelünk.
Bikemag: Milyen sporteredményeitekre vagytok a legbüszkébbek? 2014-ben és a múltban?
Mikula Gábor: Ha időrendben visszafelé haladunk, akkor idén a maraton szakág Magyar Bajnoki címe az, ami Poór Brigi révén öregbíti a csapat nevét. Nevéhez fűződik az ITU VB 9. helye, XTerra VK bronzérem Görögországból. Szerencsére sok jó helyezést hozott még a nagyvilágból Vajda Márti és Módos Gabi méltó utódjaként, így elmondhatom a csapatról, hogy a hazai viszonylatban mindig van egy kiemelkedő hölgy tagunk!
Vegyes érzelmekkel, de leírom, hogy nálunk fejezte be Vajda Márti (33x-os Magyar Bajnok) és Vinczeffy Zsolt (12x-os Magyar Bajnok) az elit (szándékosan nem profit írok) pályafutását. Mindkettőjükre kiemelten büszkék vagyunk, Zsolt 2004-ben az első magyar MTB olimpiai résztvevő is volt. Bővebben: www.zerge.info
Az ezt megelőző években Jakócs Fruzsi páros időfutam bajnoki címe (2013.) Szénási Kálmán (DH Master), Kiss József (XCM MASTER 2.) bajnoki címe, amelyet említenék, idén Záray Laci uralta a rövidebb távú maraton versenyeket most pedig rendre a legjobbak között van elit kategóriában a SuperCross CX-sorozatban.
Felsorolás szintjén pedig – szerencsére hosszú a dicsőség tábla – Bajnoki címek tulajdonosai: Szalontay Bence XCM, CX U19 2011., CX U17 2010., XCO U15 2008., Módos Gabi Elit női XCM, CX 2008., Kis József XCM Master2 2012., CX 2011., Lobmayer Balázs XCO U23 2008., Szlobodnyik Zsolt XCO U23 2007.
Csapatösszetett elsők voltunk 2006-ban, versenyrendezésből is jól vizsgáztunk; 2005-ben magyar kupafutamot, 2006-ban OB-t rendeztünk Csillebércen. A csúcsot pedig a 2007-es pilisborosjenői XCO C1-es futam jelentette számunkra, amelyen a VK futamok óta nem látott nemzetközi mezőny gyűlt össze. Ahogy a bölcsesség mondja: itt is kell abbahagyni… Nem mondom, hogy nem gondolkoztam versenyszervezésen, de sajnos emberi erőforrások és anyagiak hiánya miatt, azóta nem vállalkoztam erre.
A csapat tagsága talán elérte a száz főt is egyszer, de sajnos ez a minőség rovására ment, kicsit szétszéledt a ménes. Próbálkoztunk egy duatlon-triatlon szegmenssel is, de egyéb okok miatt ez nem volt túl eredményes. Jelenleg egy öregfiúk országúti szekció is „működget” a csapaton belül, ennek koordinálására nagyobb figyelmet kellene szentelni. Egy ifjú titán, aki nem más, mint Papp Tamás, idén csatlakozott a csapathoz, ő folyamatosannagyon jó eredményeket ér el triatlonban és kiegészítésként iktatja be az országúti kerékpárversenyeket felkészülésként.
Bikemag: Mivel foglalkozik az egyesületetek? (Például: utánpótlás nevelés, válogatott versenyzők kitermelése a hazai kerékpársport számára, részvétel hazai vagy nemzetközi versenyrendszerben, részvétel tömegsport rendezvényeken, versenyszervezés, stb. Prioritások a felsoroltak között?)
Mikula Gábor: A csapat alakulása óta folyamatosan szinte ugyanazzal a versenyző-brigáddal van jelen kisebb változásokkal. Így a saját – most már 4x-es – korosztály az, aki a gerincet alkotja. Nekik próbálunk könnyíteni a versenyzési feltételeken, illetve utánpótlás téren a családos versenyzőink gyermekei azok, akiket technikailag, anyagilag felkarolunk.
A csapat eddigi történetében sikeresen útnak indított – konfliktussal vagy a nélkül – más, a jelenben jól működő formációkat: Fillari TEAM, Gödöllői SK, Footstrong. Ezt is fejlődésnek tartom, ugyanis minden folyamat vége egy újnak a kezdete, amely, ha jól táplálják, sikeres lehet. Erről sokat lehetne beszélni, én személyesen csak a jóra emlékezem.
Bikemag: Milyen versenyrendszerben versenyeztek/versenyeznétek(amennyiben jelenleg nincs ilyen) szívesen?
Mikula Gábor: Lerágott csont már, de mindig azt emlegetem, amikor karácsonykor már a következő szezon tizenkét futamból álló cross-country futamokról szóló tájékoztató füzetét olvasgattuk. Tervezgettünk… Nem feltétlen szövetségi kiadvány volt ez, a versenyszervezők és a média összefogásából született. Személy szerint XCO párti voltam, manapság meggondolom, mit vállalok be, ezzel így vagyunk többen is ebben a korosztályban, szerencsére megjelent a maraton szakág és feltörekvőben (sőt) a cx… Mindegyikre szükség van.
Egy jól kitalált, összeszedett kupafutam-sorozat és a KVALIFIKÁCIÓS (!!!) Országos Bajnokság, amelyre szavazok-szavazunk. Egységes arculattal, jól számíthatóan.
Bikemag: Ha van ilyen, mi a legfőbb hiányossága a magyarországi versenyrendszereknek?
Mikula Gábor: Az elmúlt években úgy vettem észre, hogy próbáltak egy uniformist ráhúzni a futamokra, de ez nagyjából kimerült az időmérésben és a „szövis” pályaszalag használatában, és véleményem szerint tetőzött a hiányzó bajnoki mezekben.
Egy kis sztori: adminisztrációs, kommunikációs hiányosságok, amelynek eredményeképpen a sport clubunkat tavaly év elején törölték a tagegyesületi névsorból, ezzel kizárták volna a versenyrendszerből, amellett, hogy évek óta a legtöbb licencet váltottuk ki. Ez a későbbiek során helyesbítésre került. De mutatja, hogy mennyire volt naprakész a szervezet.
Bikemag: Milyen hosszú távú céljaitok vannak az egyesületben?
Mikula Gábor: Mindenképpen szeretnénk azt a néhány utánpótlás-korú versenyzőt megtartani saját nevelésnek, továbbá az U19-es korosztályban vannak új tagjaink, őket is továbbvinni. Az ELIT szférában pedig maximum két-három fővel dobogón, dobogóközelben maradni. Ezt egyéni edzőkkel-edzéstervekkel, és egyéb támogatással próbáljuk fenntartani. Kiemelném Pócsföldi Ottó bácsi munkáját, aki Szalontay Beninek segít. Buruczki Szilárd is társul néha ezekre az edzésekre, sőt saját maga is besegít néhány ifjonc útjának egyengetésébe. A tinédzserkori barátság eredményeképp régi kapcsolat fűz Tarján Tomihoz, aki TF-et végzett szakedző, ő segíti a master mezőnyt és még néhány tagot a csapatban.
Bikemag: Mi szükséges ahhoz, hogy ezeket a célokat elérhessétek?
Mikula Gábor: Agilis emberekre, önzetlenségre, kitartásra, fegyelemre, pénzre.
Bikemag: Milyen forrásokból működtetitek az egyesületet, milyen forrásokból tervezitek a jövőben működtetni?
Mikula Gábor: Eddig is és ezután is az elsődleges bevétel a tagsági díj, emellé szponzorunk anyagi támogatása. Pályázni ritkán szoktunk. Azt hiszem ez nem fog változni a jövőben sem.
Részvétel a kerékpáros közéletben:
Bikemag: Tagegyesületként részt vettetek-e az utóbbi években a szövetség munkájában, részt vesztek-e a közgyűléseken? Mi jut eszetekbe először, amit megemlítenétek, hogy a ti nevetekhez fűződik a hazai klubéletben/versenyrendszerben?
Mikula Gábor: A közgyűlések 90%-án ott voltam, szavaztam, ha nem én, akkor megbízottam. Mind „nagyszövetségi” mind „montiszövis” közgyűléseken is. Nem indítványoztunk semmi forradalmit. De próbáltunk az ésszerű döntések mellett voksolni. Ez többségében sikerült is.
Bikemag: Véleményed szerint egy kerékpáros szövetségnek miben kellene segítséget nyújtani számotokra, hogy az egyesület céljai könnyebben elérhetők legyenek nektek? Vagyis konkrétan a szövetségtől mit vártok el, mit tegyen a ti egyesületetekért?
Mikula Gábor: Valamikor konkrétan el kell kezdeni a kisiskolás gyermekek kerékpárral történő megismertetését. Erre vannak, és a közelmúltban voltak próbálkozások. Ezt akár felsőbb szintről utasítva a tananyagba vehetnék – és hogy ne legyek részrehajló – tehetnék ezt más dolgokkal is, amelyek fontosak a felnőtté válás során. Mondom ezt azért például, mert alapvetően halálfélelemmel nem lehet kimenni országútra edzeni. Egy nem kétkerekűn (is) szocializálódott sofőr a klímás autóból nem tudja megítélni, mennyire közel suhan el az éppen ötvenedik kilométerükben járó edzést végző sportolók mellett. Lobbitevékenység folytatása ez – és sok egyéb – ügyben.
– Eredmény és létszámalapú szakmai támogatások,
– Követelményrendszer kidolgozása – még, ha elsőre visszatartó erő is – a versenyrendezőkkel kapcsolatban,
– Színvonalas és értéket képviselő bajnokságok lebonyolítása, méltó – nem feltétlen anyagi – elismeréssel,
– Tanfolyamok, szakmai nyílt napok szervezése,
– Rövid, közép és hosszú távú szakmai program,
– A szövetségi szinten dolgozó emberek közötti megfelelő kommunikáció,
– Szakmaiság (edzői, jogi, pénzügyi), információáramlás, átláthatóság, naprakészség. Nem várunk nagy dolgokat. Ezzel nagyjából az első lépés megtörténne, a többi ennek folyománya.
Bikemag: Mi az a három legfontosabb dolog szerintetek, ami az ismert keretek között fő céljaként fogalmazhat meg a kerékpáros szövetség?,
Mikula Gábor: A fentieken kívül, tán csak máshogyan fogalmazva…
– szervezett utánpótlás program, versenyző-toborzás,
– minőségi versenyrendszer,
– média-kapcsolatok bővítése
Bikemag: Egy működő kerékpáros szövetség tevékenységével kapcsolatban miről szeretnétek folyamatos tájékoztatást kapni?
Mikula Gábor: Mindenről, ami azt szolgálja, hogy, mint tagegyesület érezzük, hogy részesei vagyunk egy általunk definiált és értünk működő „gépezetnek”.
Bikemag: Mi a véleményetek egy jövőbeni egyszövetségi rendszerről, külön adminisztrációval működő szakági szövetségek nélkül?
Mikula Gábor: Átláthatóbb, jobban működő, hiszen egyszerűbb. Talán közelebb hozná egymáshoz a rivalizáló feleket. Ez csak egymás mellett állva és egy irányba nézve, közös munkával valósulhat meg. Évek óta vitatéma.
Szerkesztői lábjegyzet: A Bikemag.hu-n szeretnénk lehetőséget adni mindazoknak, akik aktívan dolgoznak, értéket teremtenek a kerékpársportban. Aki tehát minderről a munkáról be szeretne számolni weboldalunkon keresztül, nyitott kapukat dönget, bármikor megkereshet a megadott elérhetőségeken. Miután a napokban komoly erősítés történt a Bikemag stábjában, 2015-re tovább gondoltuk az egyesületek bemutatását, és szeretnénk újra felpezsdíteni a fórum-életet is, külön felületet adva ennek a bizonyos “Tablónak”. Addig is a “Tabló: a magyar kerékpársport körképe”-sorozat cikkeit a Tabló menüpont alatt kereshetitek majd vissza, szólhattok hozzá. Ha valaki kimaradt, de úgy érzi ott lenne a helye a Tablón, ne habozzon írni nekünk!
A hosszú távú párbeszéd jegyében:
Takács Tamás tt@bikemag.hu
Tóth András andras.toth@bikemag.hu