fbpx

Tabló: a magyar kerékpársport körképe – Győri AC Kerékpáros Szakosztály

 

A Tablóban ezúttal egy nagyobb sportklub kerékpáros szakosztályaként elinduló csapatot mutatunk be, a Győri Atlétikai Club színeiben.

Teljesen más modellként működik a győri kerékpáros szakosztály, mint például a legutóbb bemutatott Salgótarjáni HKE vagy a Merida Maraton Team CST. Maga a klub is csak 2014-től létezik, életre hívói egyszerűen elkezdték a munkát az alapoktól, az utánpótlás neveléssel. Magyar László szakosztályvezető válaszolt a Bikemag kérdéseire.

DSC02372

“Tabló” célja: A Bikemag.hu szerkesztősége lehetőséget biztosít a hazai egyesületeknek, hogy egy riport keretében bemutatkozhassanak az oldalunkon és nem utolsósorban kifejezzék céljaikat, elvárásaikat a hazai kerékpáros sportéletben. Ha úgy tetszik, idővel megteremtve egy közös értékrend alapjait, fórumot adva a párbeszédnek, amibe bárki bekapcsolódhat. Aktív november – terveink szerint naponta jelentkezünk a bemutatkozó anyagokkal, melyekkel nem titkolt célunk lenne megkönnyíteni az egyesületek számára a párbeszédet,  egy közös irány kijelölését. Reméljük, hogy a tabló ezután is tovább bővül, nem szeretnénk kihagyni senkit, aki dolgozik a hazai kerékpársportért.

Az egyesület bemutatása:

Bikemag: Kérlek mutasd be néhány mondatban az egyesületeteket! (Mióta, hányan, hogyan, miből, milyen konstrukcióban működtetitek a csapatot?)

Magyar László: Csapatunk 2013. eleje óta működik, ebben az évben a Peppe KSE színeiben edzettünk és versenyeztünk, aztán jött a lehetőség, hogy szakosztályként csatlakozzunk a Győri Atlétikai Clubhoz, így 2014. januárja óta új néven és új háttérrel kerékpározunk. Kis létszámú szakosztály vagyunk, hiszen jelenleg 9 olyan sportolónk van, aki rendszeresen edz és versenyez, de én nem vagyok híve a tömeges toborzásoknak, inkább lépésről lépésre szeretek haladni, alapos, következetes munkát végezve. Természetesen mi is, más egyesületekhez hasonlóan, a tagdíjakból tudjuk költségeinket fedezni, amihez a győri önkormányzat nyújt létfontosságú támogatást, és vannak egyéb szponzoraink is.

Bikemag: Milyen sporteredményeitekre vagytok a legbüszkébbek? 2014-ben és a múltban?

Magyar László: Mivel utánpótlás-neveléssel foglalkozunk, így korosztályos eredményeink vannak, nem is kevés. Akiket fontos kiemelnem: Magyar Gergő, aki idén megnyerte az Országos Diákolimpia időfutamát, valamint az AKESZ futamokon szerzett rengeteg érmet, és 10 évesen 2. lett az éves összetett bajnokságban, U13-ban. Bódis Levente, aki komoly betegsége ellenére egész éves kitartó versenyzésével megszerezte az összetett 3. helyet. Unger Márk, aki U19-ben ért el említésre méltó eredményeket, melyet kivételes szorgalmával alapozott meg.

DSCN1468

Bikemag: Mivel foglalkozik az egyesületetek? (Például: utánpótlás nevelés, válogatott versenyzők kitermelése a hazai kerékpársport számára, részvétel hazai vagy nemzetközi versenyrendszerben, részvétel tömegsport rendezvényeken, versenyszervezés, stb. Prioritások a felsoroltak között?)

Magyar László: Számunkra első az utánpótlás képzése. Csak a gyökerektől elindulva lehet jó kerékpárosokat kinevelni Magyarországon. Mi az országúti szakág mellett tettük le a voksunkat, de XCO edzéseink is vannak, és időnként bekóstolunk néhány montain bike versenybe. Azt gondolom, hogy a kerékpársportban a legfontosabb a motiváció, csak egy lelkes és motivált sportoló képes eredményt elérni, és lépegetni feljebb és feljebb. Ennek megteremtése az edző feladata, és az is, hogy felvázolja a lehetőségeket arra, hogy a kemény munkával hová is lehet eljutni. Mivel egyesületünk még nagyon friss a kerékpáros világban, nem mondhatom azt, hogy nemzetközi szintű versenyzőket nevelünk a magyar kerékpársport számára, viszont nyilván ez a távoli cél. Győrben lesz 2017-ben egy EYOF (ifjúsági olimpia), ami motiváció lehet azoknak, akik nálunk sportolnak, és egyértelmű, hogy a fiatalokat azzal lehet leginkább lelkesíteni, ha tudják, hogy hosszú évek munkájával VB-re és olimpiára is eljuthatnak.

Bikemag: Milyen versenyrendszerben versenyeztek/versenyeznétek(amennyiben jelenleg nincs ilyen) szívesen?

Magyar László: Azokon a versenyeken indulunk, amiket az éves edzéstervben kijelölünk, és be tudunk passzítani a felkészülésbe. Természetesen első a országos bajnokság és a diákolimpiák, majd maradnak az AKESZ versenyek a felkészüléshez.

A versenyrendszerrel igazában sok baj van, de aki versenyezni akar, itt is megtalálja a kihívást és az utat a sikerhez. A legnagyobb probléma az, hogy kevés az utánpótlás korú versenyző, és ritka a lehetőség az azonos korúak erőösszeméréséhez. Sok a balesetveszély, rosszak az utak, a kézi időmérés még mindig gyakran bevált gyakorlat. Amit én még nagyon hiányolok, az az összefogás az egyesületek között, a párbeszéd, hogy előre vigyük a sportágat, és szeretném, ha a versenyeken nem úgy tekintenénk egymásra, mint ellenségek, hanem szövetségesek, hiszen nem profik vagyunk, és nem a napi megélhetésünk múlik egy-egy helyezésen.

Bikemag: Ha van ilyen, mi a legfőbb hiányossága a magyarországi versenyrendszereknek?

Magyar László: Erre a fenti válaszomban már kitértem.

DSCN1488

Bikemag: Milyen hosszú távú céljaitok vannak az egyesületben?

Magyar László: Az első ilyen, hogy versenyzőt tudjunk indítani a 2017-es győri EYOF-on. Ezenkívül vagy ezzel egyetemben arra törekszünk, hogy komoly kerékpáros képzési központtá válhassunk, európai színvonalat idézve.

Bikemag: Mi szükséges ahhoz, hogy ezeket a célokat elérhessétek?

Magyar László: Amire ehhez szükségünk van, az a jó kommunikáció a szövetségen belül, a sportág mellett elkötelezett emberek az élén, egy jól kidolgozott támogatási és versenyrendszer, valamint szponzorok. Szükség volna jó utakra, toleránsabb autósokra, és egy valódi edzőképzési rendszer kialakítására.

Bikemag: Milyen forrásokból működtetitek az egyesületet, milyen forrásokból tervezitek a jövőben működtetni?

Magyar László: A legfontosabb forrásunk pillanatnyilag a tagdíjakból származik, de jelentősen támogat minket a győri önkormányzat, valamint folyamatosan keressük a szponzorokat, akik sokat segítettek bennünket eddig is, például a versenyre való eljutásban. Nyilván ahhoz, hogy a céljaink irányába elindulhassunk, sokkal jelentősebb támogatásra és szponzorációra lesz szükségünk.

Részvétel a kerékpáros közéletben:

Bikemag: Tagegyesületként részt vettetek-e az utóbbi években a szövetség munkájában, részt vesztek-e a közgyűléseken? Mi jut eszetekbe először, amit megemlítenétek, hogy a ti nevetekhez fűződik a hazai klubéletben/versenyrendszerben?

Magyar László: Azon a véleményen vagyok, hogy az szóljon bele a szövetség életébe, aki letesz valamit a sportban az asztalra. Azt hiszem, lassanként mi is eljutunk arra a szintre, hogy szükség lehet a véleményünkre, de bármi, amit szólok és teszek, úgy igyekszem mondani és tenni, hogy az építést szolgáljam vele. Szeretnénk mi is Győrben vagy környékén megalapítani egy rendszeres évenkénti versenyt, a tervezése előkészületben van.

re OJP_6567

Bikemag: Véleményed szerint egy kerékpáros szövetségnek miben kellene segítséget nyújtani számotokra, hogy az egyesület céljai könnyebben elérhetők legyenek nektek? Vagyis konkrétan a szövetségtől mit vártok el, mit tegyen a ti egyesületetekért?

Magyar László: A szövetség feladatai szerintem: az élő kommunikáció megteremtése, az információk áramlásának biztosítása, egy európai szintű versenyrendszer kialakítása, átlátható támogatási rendszer kidolgozása, a versenyzők segítése a nemzetközi szerepléshez, egyszóval a szolgálat, a sportág feltétel nélküli szolgálata. Nem gondolom, hogy ezt úgy kellene megfogalmaznom, hogy ezt várom el a mi egyesületünk részére, inkább úgy, hogy ezt várom el minden egyesület részére.

Bikemag: Mi az a három legfontosabb dolog szerintetek, ami az ismert keretek között fő céljaként fogalmazhat meg a kerékpáros szövetség?

Magyar László:

1. A szakmai munka segítése és kontrollja egy színvonalas edzőképzés és továbbképzés megteremtésével.

2. Európai színvonalú versenyrendszer megvalósítása.

3. Sportolók kinevelésének támogatása, nemzetközi versenyeztetés elősegítése.

Bikemag: Egy működő kerékpáros szövetség tevékenységével kapcsolatban miről szeretnétek folyamatos tájékoztatást kapni?

Magyar László: Egy demokratikusan működő szövetség minden tevékenysége, döntése, gazdálkodása teljes egészében nyilvános kell, hogy legyen tagjai előtt, erről kötelessége folyamatos tájékoztatást nyújtani.

Bikemag: Mi a véleményetek egy jövőbeni egyszövetségi rendszerről, külön adminisztrációval működő szakági szövetségek nélkül?

Magyar László: Nem ismerem a jól működő kerékpársporttal rendelkező országok szövetségi rendszerét, azonban az a véleményem, hogy meg kell vizsgálni azokat, meg kell hallgatni a tapasztalatokat, és ezek összevetésével, valamint a magyar sajátságok beszámításával kialakítani a legjobbnak tűnő szövetségi rendszert. Annyi azonban bizonyos, hogy egy rendszer minél egyszerűbb, minél kisebb az azt terhelő vízfej, annál hatékonyabban tud működni.

Bikemag: Egyéb fontos közlendő, amit szeretnétek megosztani a nyilvánossággal?

Magyar László: Hiszünk benne, hogy 15 éven belül lesz Magyarországnak újra nemzetközi hírű kerékpárversenyzője.

 

Szerkesztői lábjegyzet: A Bikemag.hu-n szeretnénk lehetőséget adni mindazoknak, akik aktívan dolgoznak, értéket teremtenek a kerékpársportban. Aki tehát minderről a munkáról be szeretne számolni weboldalunkon keresztül, nyitott kapukat dönget, bármikor megkereshet a megadott elérhetőségeken. Miután a napokban komoly erősítés történt a Bikemag stábjában, 2015-re tovább gondoltuk az egyesületek bemutatását, és szeretnénk újra felpezsdíteni a fórum-életet is, külön felületet adva ennek a bizonyos “Tablónak”. Addig is a “Tabló: a magyar kerékpársport körképe”-sorozat cikkeit a Tabló menüpont alatt kereshetitek majd vissza, szólhattok hozzá. Ha valaki kimaradt, de úgy érzi ott lenne a helye a Tablón, ne habozzon írni nekünk!

A hosszú távú párbeszéd jegyében:

Takács Tamás tt@bikemag.hu

Tóth András andras.toth@bikemag.hu

.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo