Alig egy hónapja jelentek meg az első “lesifotók” a SRAM 1×11 sebességes mountain bike-ra tervezett váltószettjéről, s már most bővebb információt kaphatunk róla. Bár akkor július közepére ígérték a részleteket, mégis előkerültek a képek a láncterelő nélküli szettről.
A rendszer láncvezető nélkül, egy kissé szokatlan lánctányérból, hihetetlen széles skálájú hátsó fogsorból áll. A hátsó fogsor 10-42-es áttételtartománnyal rendelkezik.
A hajtókar az X0-hoz hasonló karbon szerkezetű, amin egy speciális, kovácsolt alumínium tartóbakon keresztül rögzül a lánckerék. Ez a tartóbak az X0 és XX hajtókarokra is felszerelhető, így a lánctányér lyukköre változtatható és a kisebb, akár 28-as fogaskerék is felszerelhetővé válik. A hajtókar tömege 650 gramm körülire tehető középcsapággyal együtt. De ezt befolyásolja a hajtókar hossza – 170 vagy 175 mm és a középcsapágy típusa is – hagyományos vagy BB30.
A lánctányérok X-Sync fogprofillal készültek, ami annyit tesz, hogy nem minden fogaskerék egyforma, hanem kettő foganként ismétlődnek. A fogaskerekek fogai az átlagostól karcsúbbak és vastagabbak és lényegesen magasabbak is. A saját menettel rendelkező lánctányérok 28-30-32-34-36-38-as fogkiosztásban érhetők el, így a lánctányér-csavarok direktben rögzülnek.
A fogsor legszembetűnőbb eleme a legnagyobb fogaskerék. Mind a kicsi, mind a nagy fogaskerék irányába megtoldották eggyel a sort, így jött létre a 10-12-14-16-18-21-24-28-32-36-42-es kiosztás.
A fogaskoszorú az XX-hez hasonló felépítésű, masszív acél tartóbak köré épült. A 10-es fogaskerék alkalmazásához elengedhetetlen volt egy egyedi szabadonfutó kifejlesztése. Ezt a DT-vel együttműködve alkották meg, amit feltehetőleg a többi gyártó is követni fog.
Aki abban kételkedik, hogy túl nehéz lesz a fogsor, annak elárulhatjuk, hogy csak kicsivel több, mint egy 11-36-os fogkiosztású Shimano XTR.
A 42-es fogaskerék kicsivel nagyobb, mint egy 180mm-es féktárcsa, ami optikailag nem a legtökéletesebb, de ha egyszer jól működik…
A hátsó váltó is, a lánctányér fogaskerekéhez hasonlóan nagy fejlesztésnek számít az XX1 szettben.
A hátsó váltó kanala is átdolgozásra került a szélesebb áttételtartomány miatt, hogy így is pontos váltást biztosítson és ellenálló legyen a külső behatásoktól.
A 11 sebességes fogsorhoz természetesen elkészült a váltókar is. Matchmakeres rögzítésű Trigger váltókarral vagy markolatváltóval használhatjuk a 11 fokozatot.
Az XX1 szett várható megjelenése 2012 októberében lesz. A szett az XX árszintjét fogja követni.
Az enduró vonal mellett talán a maraton és cross country versenyzőknek is jó választás lehet ez a szett.
Nézzük az áttételeket:
29″-os kerék mellett, 90-es pedálfordulatnál:
– 32-es lánctányérral 9,4 km/h (42-es fogaskeréken hátul), 39,5 km/h (10-es fogaskeréken hátul).
– 26-36-os első lánctányérnál ez a két véglet 9,4 km/h (34-es fogaskerék hátul) és 40,4 km/h (11-es hátsó fogaskeréknél)
Ezek alapján szinte elhanyagolható a különbség az áttételtartomány tekintetében, viszont egy jelentősen egyszerűbb váltórendszer kapunk, aminél már csak a tartósság a kérdés.