Múltkori cikkünkben bemutattuk a legújabb SRAM Eagle AXS vezeték nélküli montis szetteket, most pedig jöjjön az országúti verziónak, a RED-nek a ráncfelvarrása, szintén wireless kommunikációval, de ennél azért sokkal többet is tud! Sőt mondhatjuk mérföldkőnek, annak ellenére, hogy már az előző RED eTap család is vezeték nélküli váltórendszerrel rendelkezett.
Míg a Shimano éppen azon ügyködik, hogy külön családokat hozzon létre a gravel bike-osok részére, addig a SRAM egy huszárvágással megoldotta az egész kérdéskört. Sőt rögtön a szimpla vagy dupla hajtás dilemmáját is. Míg az Eagle AXS családokat csak szimpla tányéros hajtóművel lehet megvásárolni, addig a RED eTAP AXS-t mindkettővel meg tudod venni, attól függően, hogy mire van szükséged. Az AXS (Access) rendszer elemei ráadásul a kommunikációs protokollt tekintve kompatibilisek egymással, tehát lehetőség nyílik pl. Eagle AXS hátsó váltó használatára RED AXS fékváltókarokkal, ha valaki erre vágyik. A korábbi 2×11-es eTAP szett viszont egyáltalán nem kompatibilis az AXS rendszerrel.
Bár nem hiszem, hogy az Aqua Blue Sport csapat fiaskója után bármelyik profi csapat megkockáztatná az 1×12-es áttételt, de gravel bike-okra például telitalálat lehet. Meg azoknak akik erősek. Nagyon-nagyon erősek országúton 🙂 Illetve kifejezetten ajánlja a SRAM cyclocross-ra is, hiszen eddig csak mechanikus 1×11-es szett volt erre a Force 1 személyében.
Ugyan egzakt kutatásunk nincsen arra vonatkozóan, hogy a felső kategóriás szettek vásárlóközönsége hogyan oszlik meg nemek és életkorok tekintetében, de vélhetően a SRAM marketingesei pontosan lemérték ezt, hiszen most már mobilról, appon keresztül paraméterezhető, okosítható a szett, ami a kütyübuzik egyik kedvenc elfoglaltsága. Hát itt most biztosan tobzódhatnak.
Persze először a Campagnolo jött ki a 12 sebességes szettel, de igazából néhány fanatikuson kívül már nem sokan vásárolják, sőt pont szülőhazájában esett vissza nagyon az eladása. Szépségről, dizájnról felesleges vitázni, nekünk bejön az új AXS szett, bár leginkább a duplatányéros hajtóművel. Alapból háromféle áttételrendszert kínálnak:
PRO: profi országúti felhasználásra (50/37 elöl 10-26 hátul)
Road: általános országúti felhasználásra ( 48/35 elöl 10-28 hátul)
Gravel: egyértelműen gravel felhasználásra (46/33 elöl 10-33 hátul)
A 11 sebességes lánckerék sorokkal az volt a gond, hogy vagy túl nagyok voltak az ugrások főleg a középső áttételektől felfelé, vagy nem nyújtottak elég nagy áttétel tartományt. Szerencsére a SRAM az XDr kazettatesttel megoldotta, hogy 10-től induljon a legkisebb fogszám, így a 10-26 és 10-28-as sor esetében egyesével lépked egészen a 17-es fogszámú lánckerékig. A Shimano a 11-28-as sornál csak a 15-ösig tudja mindezt. Mivel a 12-es sorhoz megint keskenyebb láncot kellett tervezni, ezért a SRAM újratervezte alapjaiból a láncát, és egy teljesen sík “Flattop” tetejű cuccal rukkolt elő, ami ugyan szokatlan a szemnek, de a szemek külső élén levő plusz anyag mechanikailag nagyobb szilárdságot biztosít, talán még aerodinamikailag is jobban teljesít, mint a megszokott “8-as” alakú láncok. A marketingszöveg szerint a Hard Crome felületkezelésű lánc 36 %-kal tartósabb mint az előző RED 11-es lánca. Erre kifejezetten kíváncsiak leszünk a valóságban! Ami lényeges információ még a leendő felhasználók részére, hogy az EAGLE és a RED 12 sebességes láncok és sorok egymással mechanikailag nem kompatibilisek.
Sajnos az új kazettatest hozta magával azt a problémát is, hogy gyárilag egyelőre semmilyen direct drive edzőgörgővel nem kompatibilis. A Tacx és a Cycleops már kínál hozzá csere kazettatestet 20-25.000 forint körüli áron, az Elite, Kinetic, Wahoo pedig hamarosan érkezik a kompatibilis kazettájával.
A hátsó váltó kinézete is csak hasonlít az előző eTAP-re, de nagyban különbözik. Az akkumulátor másodpercek alatt kiszedhető, sőt fel is cserélhető vész esetén az átdobóban levővel. A hátsó váltóban egy folyadék töltetű, ORBIT névre keresztelt csillapítás dolgozik, ami nem csak megkönnyíti a váltást, hanem a lánc belengését is gátolja rossz úton. Az első váltó esetében kijjebb helyezték az akkumulátort, így hivatalosan akár 700c x 42 mm-es gumik is elférnek tőle. A teljes rendszer új chip-eket kapott, maga a váltás 20%-kal lett gyorsabb. Érdekesség, hogy 1×12-es üzemmódban tovább gyorsul a váltás, hiszen az első váltó jeleit nem kell monitoroznia a rendszernek. A szett felszerelése minden esetben csak perceket vesz igénybe, nem kell szívni a belső kábelezéssel mint a Shimano Di2 vagy Campagnolo EPS esetében. Ez persze nem csak az otthon építgetőknek jó hír, hanem a szoros ütemidőkkel dolgozó kerékpárgyártóknak is.
Ahogy az elején is említettük, a teljes szett személyre szabható az AXS app segítségével. Megfordíthatod a fékváltókarok funkcióit, beállíthatsz automata első váltást is, vagy éppen a Quarq Tyrewiz keréknyomás szenzor jelét is párosíthatod vele. Compensating módban be tudod állítani, hogy egy vagy két fogat korrigáljon a hátsó váltó amikor elöl lánctányért váltasz (így a pedálfordulat konstans maradhat), Sequential módban pedig a beállított váltástérképnek megfelelően vált az első váltóval automatikusan. Természetesen mind felfelé, mind lefelé be lehet állítani, hogy milyen lánckeréknél történjen meg a váltás. A váltókarokban nem akkumulátor található, hanem közönséges CR2032-es gombelem, akárcsak a montis AXS szett esetében.
Mióta megvásárolta a SRAM a Quarq-ot, várható volt, hogy egyre inkább megpróbálják a szettbe integrálni a wattmérést. Ez meg is történt, most már integrált wattmérővel együtt is megveheted a hajtókart, de természetesen nélküle is kapható. Sőt, kifejezetten időfutamra készített aero lánctányéros kivitel is létezik. Az integráció ráadásul egy újabb szintet ért el, hiszen a két lánctányéros változat esetében a két tányér közvetlen, csillag nélkül rögzül, egy egységet alkot, egy alumínium tömbből lettek CNC vezérelt marással kimunkálva. Sokak meglepetésére a teljesítménymérő is ebbe lett beágyazva, ami magával hordozza, hogy a tányérok kopása esetén wattmérőt is cserélni kell. A SRAM válasza erre egyrészt, hogy könnyebb és pontosabb wattmérő építhető így, másrészt csere esetén az új egység féláron lesz kapható. Szintén a RED AXS rendszerrel debütál a DUB középcsapágy szabvány országúton. A 28.99 mm átmérőjű tengely a piacon levő összes vázzal kompatibilis, kivéve a BB90/BB95-ös Trekeket, amikhez egy darabig még elérhető lesz a GXP változat.
Fékrendszerből megmaradt még a hagyományos patkófék, de nyilván a fő hangsúly a hidraulikus HRD fékrendszeren van, ami egyedi rotorokkal rendelkezik, nem a montis modellt csatolták hozzá.
Súlyban így alakul a szett:
DUB középrész (PF30): 88g
RED hajtómű (48/35, wattmérővel): 572g
RED 10-28 kazetta: 181g
RED hátsó váltó: 303g
RED első váltó: 170g
RED lánc: 249g
RED fékváltókar (hidr.): 736g (/pár)
RED tárcsafék: 480g (/pár)
RED féktárcsa: 62g
Árban nyilván nem filléres tétel egy ilyen szett, de ez ugyanígy van a konkurensek esetében is.
Több gyártó is a piacon van már a RED eTAP AXS-el szerelt bringájával: https://launch.sram.com/en/axs/factory-builds