A SRAM konszern bemutatta legújabb országúti kerékpáros csúcs alkatrészeit, a SRAM RED 22 a hidraulikus patkófékkel és tárcsafékkel minden bizonnyal megosztja majd az országúti kerékpáros társadalmat. Ugyanakkor vitán felül legvonzóbb tulajdonságát is megtartotta az amerikai márka legdrágább szettje: a mechanikus-bowdenes verzió a három konkurens termék közül még mindig a legkönnyebb.
Akik eddig eddig sem szerették, az új fékváltókart látva valószínűleg ordítva röhögve fognak mutogatni, ha az ismerősök közül valaki Reddel szerelt bringával jelenik meg. Akik pedig SRAM-hívők, valószínűleg elmagyarázzák, hogy a szokatlan formájú kar egy újabb pozíciót kínál a kéznek, és az mennyire kényelmes, etc. Talán még szépnek is sikerül majd látni…
A 11-es sor hátul talán már nem vita kérdése, tiszteletben tartva a még nyolc fokozattal közlekedők véleményét, ami Zorán „langyos a sör, de nekünk így is jó…” strófájára hajaz, ez a lépés azonban elkerülhetetlen volt 2013-ban. Sajnos a kiosztás-kínálat még sovány, nincs például 18-as fogat tartalmazó sor, csak 16-ost kínáló 11-25-ös (felül 17-19-21-23-25) és 11-28-as (felül 17-20-24-28).
A 11 sebességfokozattal kapcsolatban meg kell említeni még egy újítást, az opcionális Red hátsóváltót, amely formájának és a kanál hosszának köszönhetően 32-es foggal végződő sort is képes kezelni. Ezzel új távlatokat nyit meg a kompakt hajtásláncok terén, hiszen egy 50-34-es hajtómű a 11-32-vel kombinálva még a Monte Zoncolan-ra is elég, s nem csak Bassóéknak. Ráadásul amatőr cyclocrossoknak is jó opció egytányéros rendszerhez.
Ahogy a bevezetőben említettük, a SRAM a gramm-mániás vásárlókat megcélozva biztosan tartani kívánja pozícióját, az új Red 22 szett hagyományos fékekkel mindössze 1747 grammot nyom (részletes adatok a táblázatban), összehasonlítva az 1885 grammos Campagnolo Super Record és a 2016 grammos Shimano Dura-Ace 9000-es családokkal. Ha a három gyártó legdrágább (tehát a Campánál és a Shimanónál az elektromost) szettjét vesszük alapul, akkor a legtöbb piacon a legolcsóbb is a SRAM Red 22.
Maga a váltórendszer nagyjából maradt a régi, a mechanika ugyanaz, csak 10-esből 11-es lett, szintén változatlanul hagyták a mechanikus fékrendszert és a hozzá tartozó fékváltókar formát. A hidraulikus verziónál is csak a tartályban különbözik a fékváltókar formája. Az új hidraulikus tárcsa és felniféket, valamint fékváltókart 10 sebességes rendszerekhez is kínálja a SRAM, egy „szérián kívüli”, S-700 névre hallgató féket, és fékváltókart vásárolhatunk a már meglévő Red szettünkhöz.
És ezzel el is érkeztünk az új SRAM Red 22-vel kapcsolatban megemlítendő legfontosabb innovációhoz, ugyanis ez a világ első nagy szériában gyártott hidraulikus féket kínáló országúti alkatrészcsaládja (a Colnago ugyebár ősz óta már kínál a Formulával közösen kifejlesztett hidraulikus tárcsafékes országútit, a C59-et). Ráadásul a SRAM Red 22 esetében választhatunk hidraulikus tárcsa és hidraulikus felnifékes opció között is.
Elgondolkodtató, vajon mi értelme van a hidraulikus felniféknek, hiszen a kéttengelyes Record, Dura-Ace és Red fékek fékhatás szempontjából (nedves felni és pofa esetén is) elérték azt a szintet, aminél az erősebb fékhatás már inkább balesetveszélyes országúton. Ennek ellenére biztos, hogy az országúti tárcsafékeknek a további fejlesztésekre számítva lesznek előnyei, de a hidraulikus felniféknek talán a legfőbb erénye, hogy kompatibilis a hidraulikus országúti fékváltókarral, melyek a jövőben egyre nagyobb teret hódítanak majd.
Gondoljunk bele, ha túllépünk a fékhatással kapcsolatos vitán (amiben mindkét tábor rendelkezik meggyőző érvekkel ilyen vagy olyan szempontból, összességében pedig ízlés és pénztárca dönt majd a jövőben), akkor az országúti hidraulikus tárcsafék és a hagyományos fékrendszer között a legfőbb különbséget a kerék szerkezete mutatja.
Eddig a felni peremét kellett a fékezéskor ható erőknek megfelelően méretezni, tárcsafékes keréknél viszont a küllőfuratoknál fellépő fokozott terheléssel kell számolni a tervezőmérnököknek. Összességében ez a különbség a jelenlegi karbonfelni gyártástechnológiákat ismerve könnyebb felni gyártását teszi lehetővé, ami a versenysportban pozitív tud lenni, annak ellenére, hogy a vázat és a villát pont nehezebbre kell tervezni a megerősítések miatt.
A hidraulikus felniféknél viszont pont ellenkező a helyzet, a felni peremén, a fékezőfelületen „a hidraulikus működtetésnek hála” az eddiginél is nagyobb erő próbálja összeroppantani a manapság ezen a szinten már elterjedt karbonfelniket, melyek között biztosan találunk olyat, melyeket eredetileg nem ehhez az igénybevételhez méreteztek (vagy méreteztek túl). Ha pedig a jövőben ezt a fokozott igénybevételt is figyelembe vennék a tervezéskor, az ha minimálisan is, de nehezebb felniket eredményezne.
Józan paraszti ésszel tehát azt elfogadhatjuk (még ha nem is értünk egyet vele, és mi magunk nem szívesen használnánk), hogy a hidraulikus tárcsaféké a jövő országúton is, de a hidraulikus felnifék inkább csak egy „áthidaló láncszemnek” tűnik, hogy ha valaki két év múlva új szettet vásárol országúti vázához – ami ne adj’ Isten még nem tárcsafék kompatibilis – legyen lehetősége választani.
Olyan érdekességeket is rejt azonban az új hidraulikus SRAM Red 22, amiknek pont az ellenkezője jutna eszünkbe… Ilyen például a szerelhetőség, ugyanis azt gondolnánk, mekkora para lesz majd akár csak egy kormánycsere, ha át kell bújtatni egy belső vezetésű karbonkormányon a hidraulika kábelt, a manapság többségben lévő rejtett kábelezésű vázakról ne is beszéljünk… Nos, ezt a problémát ügyesen sikerült megoldani, ugyanis a hidraulika kábel végén található kis rugós mechanizmusnak köszönhetően egyszerűen csak be kell illeszteni a fékkarba.
A hidraulikus tárcsafék az első információk és képek alapján ugyanaz, amit „kémfotókon” már korábban bemutattunk, annyit érdemes megjegyezni, hogy országúti használatra a 160 mm-es tárcsát javasolja a SRAM (érthető okokból a nagy sebességről vagy hosszan tartó fékezésnél esetlegesen jelentkező felhevülés miatt), cyclocrossra elég a 140-es is az ajánlás szerint.
A hidraulikus felnifék amúgy – ha például a külalakját nézzük – finom kis játékszer, már megjelenésekor is letisztult működési elvvel és elrendezéssel. Ezzel biztosan sokakat megfog majd, őszintén szólva annyira menő ránézésre, hogy ez még a felmerülő negatívumokat is képes lehet feledtetni a design megszállottjai számára. Csak hát a design megszállottjai általában összességében szemlélik a bringákat is, és a fékváltókar formával nem biztos, hogy ki lesznek békülve…
És hogy az „úri huncutságokat” kevésbé kedvelők számára tovább maradjon remény: a 11 fokozat teljesen mechanikus és bowdenes verzióban, csak hagyományos fékekkel érhető majd el SRAM-tól az új SRAM Force 22 szett esetében, amit a Red 22-vel egy időben jelentettek be. És arról sincs konkrét hír, hogy elektronikus szettet tervez-e a közeljövőben bevezetni a SRAM.
Adatok (ár, tömeg):
Red 22 Mechanikus alkatrészek:
RED 22 fékváltókar (mechanikus) € 556 280g (pár)
RED 22 első váltó (gyári „Schleckesésgátlóval” + 10 g) € 128 69g (liftes)
RED 22 hátsó váltó (rövidkanalas) € 333 145g
RED 22 GXP hajtómű (csapágy nélkül) € 420 609g
RED 22 BB30 hajtómű (csapágy nélkül) € 460 557g
RED Quarq 22 GXP hajtómű Wattmérővel (csapágy nélkül) € 1,845 778g
RED Quarq 22 BB30 hajtómű Wattmérővel (csapágy nélkül) € 1,890
GXP csapágy (Ceramic) € 196 105g
BB30 csapágy (Ceramic Bearings) € 196 53g
RED Aero Link fékek (mechanikus) € 327 240g
Fogsor XG-1190 (11-25) € 312 151g
RED 22 PC lánc (114 szem) € 56 242g
Komplett szett (GXP hajtóművel) €2,328 1,747g
Red 22 hidraulikus alkatrészek:
RED 22 Hydro R (tárcsás) fékváltókar és féktest (első vagy hátsó) €499 449g (fékváltókar, féktest, 160-as tárcsa, kábel – nem párban)
RED 22 Hydro R (felni) fékváltókar és féktest (első vagy hátsó) €430 387g (fékváltókar, féktest, kábel – nem párban)
További képek:
.